Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Тео Ушев: Изкуството не се търкаля по улиците, на него се обучава

ЛИЦА

Тео Ушев: Изкуството не се търкаля по улиците, на него се обучава

"Абсолютно нищо не се случва от 89 година насам. И на мен ми е много мъчно, защото е провал след провал. Това едва ли не е някаква такава съдба - прокълната, все едно, че тази държава е била прокълната да пропада"

Снимка: © Stephan Ballard/Колаж: Юлиян Илиев/ Dir/bg

Изкуството не се случва просто така. То не се търкаля по улиците, така, че някой да се наведе и да го вземе. На изкуство и на култура се обучава, то е част от образованието, каза в интервю за БТА режисьорът Тео Ушев.

Теодор Ушев е аниматор, режисьор и графичен дизайнер. Роден е през 1968 година в Кюстендил. Носител на престижни международни награди през последните 10 години с филмите си "Tower Bawer" /2005/,"Drux Flux" /2006/, "Човекът, който чакаше" /2007/ по текст на Кафка, музикалният "Демони" /2012/.

През 2014-та лентата му "Глория Виктория" е номинирана в челната десетка на Оскар 2014, а през 2017 година неговият филм "Сляпата Вайша" по едноименния разказ на Георги Господинов беше номиниран за "Оскар" за късометражен анимационен филм.

Преди дни Тео Ушев завърши и първият си пълнометражен режисьорски проект у нас. Филмът е екранизация, базирана на романа "Пумпал" на Владислав Тодоров. Режисьорът беше в родния си Кюстендил и за заснемането на друг проект - биографичен филм, посветен на него.

- Каква е причината да бъдете в Кюстендил?
- Тук съм, за да участвам в снимките на филм, посветен на кариерата ми, нещата, които са ми повлияли в пътя, детството ми, и въобще за Кюстендил. Важна част за мен са местната група "Нови цветя" и кюстендилския пънк - въобще изкуството, което никога не е било популярно, не се е наложило. И се надявам никога да не се наложи, за да бъде онова неподправено творене, в името на удоволствието от създаването, на което мисля, че ние кюстендилци сме царе.

- Само преди дни приключиха снимките на ваш филм в България.
- Завърших филма "Фи1.618", който е анти утопия или дистопия. Той е по романа "Пумпал" на Владислав Тодоров. Фантастичен филм, какъвто много рядко се случва в българското кино. За голямо щастие на екипа успяхме да свършим снимките. Иначе остава една голяма част - на пост продукция, специални ефекти, монтаж, които ще се проточат във времето. Надявам се в началото на 2022 година филмът да излезе, да успеем до тогава. Беше трудно, не само заради условията, терените бяха много специфични, но и заради обстановката с карантината, с пандемията.

Бяхме постоянно нащрек, пазехме се, общо взето куршумите ни свистяха около ушите, но успяхме да се измъкнем. Снимахме го без абсолютно никакви поражения и така, както трябва да се снима филм. Е, парите ни бяха малко, но за българското кино винаги е така - колкото и пари да дойдат, те винаги са малко. И всъщност понякога, когато нямаш пари нещата стават по-добре, по-истински, по-непосредствени, по-непринудени. Така, че не се оплаквам.

От подготовката за новия филм антиутопия на Теодор Ушев, който е сниман на Бузлуджа. (Снимка: © Copyright "φ1.618")

- Къде бяха снимките?
- Бяха в Бургас, Костенец, солниците около Бургас и естествено Бузлуджа.

- Скоро се включихте в петиция на интелектуалци, подкрепящи протестите в България. Какви са впечатленията ви сега, от страната, от Кюстендил?
- Помолиха ме, то е ясно, че подкрепям протестите, разбира се, защото смятам, че се вършат безобразия в тази държава и не ми харесва това, което става. Не съм запознат много със ситуацията в Кюстендил, но виждам, че градът се обезлюдява, че икономиката не върви. Това, което ме радва е, че има едни неща, които остават непроменени. Бях в моето училище - Първо основно, където съм учил и то си е същото - все толкова кокетно, толкова хубаво, толкова спретнато. Със същите весели и щастливи деца. И затова се включих в тази петиция, защото искам тези деца да имат някакво бъдеще.

Това, което много ме боли е, че в България има страхотно много таланти - много свестни хора, хора, които работят, интелигентни хора, които поради икономическата ситуация и заради това, че управляващите не са визионери и не теглят държавата в посока на това талантите да се развиват, те остават някак в страни и не получават популярност, не им се дава шанс. Това си говорих сега и с музикантите от една от любимите ми групи - кюстендилските "Нови цветя", които участват в биографичния филм. Аз си мисля, че досега те трябваше да са покорили ако не света, но поне Европа. А вие знаете, че в България и дори в Кюстендил - малцина знаят кои са те - първата пънк група у нас. Те вече трябваше да са толкова популярни, колкото са "Sex pistols", защото най-малкото са по-добри музиканти от тях. Единствената разлика е, че нямат мениджър като Malcolm McLaren. Държавите се правят от визионери, а не от хора, които само пътуват.

Не е визионерство това да обикаляш по пътищата, визионерство е да се грижиш за екологията, да мислиш за възобновяема енергия, да правиш нови заводи за електро автомобили, да се занимаваш с IT-технологии, с неща, които са свързани с бъдещето, от които децата се интересуват, защото аз срещнах в моето училище в Кюстендил невероятни деца, адски умни, интересуващи се, в крак с времето си. И какво се случва - когато тези деца нямат терен за развитие, когато нямат подкрепата - те бягат навън, а не остават. Какво пречи, в който и да е град, да се направят технологични предприятия, които да задържат младите хора така, че да им е интересно, да се развиват и да правят чудеса.

Единствено в България това не се случва. Когато казват - няма пари, това не е вярно. Парите, които се пръскат и се крадат, ако се инвестират в едно технологично предприятие, ще донесат много повече придадена стойност, отколкото ако се купи една скъпа кола, която ще бъде потрошена след две години. Затова подписах петицията и затова ми е много мъчно - за талантливите и умни деца в България, които няма как да се развиват.

От подготовката за новия филм антиутопия на Теодор Ушев, който е сниман на Бузлуджа. (Снимка: © Copyright "φ1.618")

- Какво се случва в последните години тук, какъв е погледа ви върху нещата у нас?
- Абсолютно нищо не се случва от 89 година насам. И на мен ми е много мъчно, защото е провал след провал. Това едва ли не е някаква такава съдба - прокълната, все едно, че тази държава е била прокълната да пропада. Всички останали държави има някакво развитие, потенциал, хората правят нещо, само тук сякаш се съсипват съдбите на милиони и таланти.

Още

Теодор Ушев: В България е токсично, не може да се диша

Теодор Ушев: В България е токсично, не може да се диша

- Дава ли това път на изкуството?
-  Изкуството е индустрия като всичко останало. То не е отделно. За да съществува изкуството, то трябва да има мениджър, трябва да има визионери, и пиари и проумоутъри, които да правят така, че хората да чуват и да се интересуват, защото изкуството не е някой да чуе или да влезе в концертна зала. То не се случва така. Хората трябва да бъдат обучени. Изкуството не се търкаля по улиците, някой да се наведе и да го вземе и да опита от забранения плод. На изкуство и на култура се обучава, то е част от образованието. Всъщност, най-големия проблем в България смятам, че е образованието. Оттук идват всичките бели. Предполагам, че ако хората, които ни управляваха бяха по-образовани, както и хората, които ги избираха - също, нещата щяха да бъдат по-различни.

Тук е разковничето и нещата, които се чупят. Образованието на младите хора - сякаш не успяваме да направим така, че те да търсят повече, отколкото да назубрят. Всичко е насочено към това да се преповтарят стари мантри и да четат едни и същи книги, без да се гледа напред, без те да се интересуват какво става навън. Ами не - ние не сме най-великата нация, не сме и най-умната, както и най-работливата. Ние сме точно толкова умни, работливи и интелигентни, колкото всички останали нации по света. Като започнем от Бурунди и свършим до САЩ. Хората не се различават по нищо, единственото, което ги различава е, че на едното място има изградена система, в която свободната инициатива да процъфтява, без никой да й пречи, на другото място има диктатори и крал.

Това е разликата между всички тези държави, и България, за съжаление, се доближава към онези държави, които имат крале, а не към цивилизованите държави, където свободната инициатива процъфтява и хората са стимулирани да работят. Защото знаейки, че единствено работейки и измисляйки, се печелят пари, а не крадейки.

Интервю на Елица Иванова, БТА

Още

Теодор Ушев със специално обръщение към българските си почитатели

Теодор Ушев със специално обръщение към българските си почитатели

Още

Започват снимките на нов български фантастичен филм-антиутопия, режисиран от Теодор Ушев

Започват снимките на нов български фантастичен филм-антиутопия, режисиран от Теодор Ушев

Още

Теодор Ушев прибра в колекцията си и почетен "Сезар"

Теодор Ушев прибра в колекцията си и почетен "Сезар"

Още

Преживей катарзис с инсталацията на Теодор Ушев "Като в тъмно огледало"

Преживей катарзис с инсталацията на Теодор Ушев "Като в тъмно огледало"

Още

"Физика на тъгата" на Теодор Ушев тръгна по световните екрани

"Физика на тъгата" на Теодор Ушев тръгна по световните екрани

Още

Георги Господинов, Теодор Ушев и Явор Гърдев са част от героите в "Някои българи" на Недко Солаков

Георги Господинов, Теодор Ушев и Явор Гърдев са част от героите в "Някои българи" на Недко Солаков

Коментирай 16

Календар

Препоръчваме ви

Спенс: Какво като няма ДС, да не би да не сме всички агенти на системата?

Новият рап стана новата чалга, "задухаха комерсиалните вятъри, не мога да се размина от рапери" споделя рапърът

Ива и Елена Тодорови в страната на една "красива лудост"

Двете сестри - накратко IVA, ни пренасят в различните измерения на едно музикално пътешествие с прелюбопитния им дебютен албум "Beautiful Madness"

Касиел Ноа Ашер: Колкото въздухът не стига, толкова се съвкупляваш с вълшебството

"Коко Азарян - моят професор - винаги ни е казвал, че на репетиция идваш като за любовна среща" споделя актрисата

За българското кино, думите и хората

Интервю с Йордан Георгиев и Таня Димова - авторите на подкаста "Кино с думи"

Младият руски пианист Сергей Редкин: Вдъхновението идва само, когато то реши

"Дори цялата тази история със социалната изолация да продължи още дълго време, бих искал душите ни да не отиват в самоизолация", споделя музикантът

Документалистът Николай Василев: Имаме нужда от сакрална революция

"В моите филми се опитвам да търся и утвърждавам нещо повече от вяра, търся знание за духовното. Интересни са ми хора, които не са победени от баналното или от традициите, които са конфекция за улеснение на непробудените", споделя режисьорът