Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът Живко Ботев: Несвършващият преход съсипа българската култура

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Режисьорът Живко Ботев: Несвършващият преход съсипа българската култура

Ако някой българин зад граница ви каже, че не страда от това - не му вярвайте, добавя Ботев

Живко Ботев с актьорския състав на Jesus, част от който играе и в оригинала на Мамма Миа//Сн.: West End Academia

Живко Ботев е единственият български продуцент и режисьор, поставял постановки в Лондон - градът, по който си сверяват часовниците всички, които се занимават с изкуство. Прекарва там повече от десет години, поставя пиеси по целия свят и се връща в България, за да помогне на хората да се докоснат до високото изкуство.

Днес е продуцент в промоутърската компания West End Academia. Основната й дейност е продуциране и обмен на висока култура за и от България. Тя договаря лицензите на големите световни мюзикъли за Националния музикален театър ("Сънсет булевард", "Фантомът на операта"). Последно през октомври 2017 г. организира успешното турне в три български града (София, Русе и Варна) на супер хитовия лондонски мюзикъл "The Simon and Garfunkel Story".

Тед Нийли в ролята на Исус Христос/Сн.: West End Academia

Само след броени седмици у нас ще дойде и рок операта на всички времена "Исус Христос - суперзвезда". Това е поводът Impressio да разговаря с Живко Ботев, създател на West End Academia  - промоутър на музикалното събитие.

Тед Нийли/Сн.: West End Academia

- Остават броени седмици до идването у нас на "Исус Христос - суперзвезда" на Андрю Лойд Уебър с участието на Тед Нийли в Ролята на Исус! Това ли е големият Ви успех на българската сцена и как успяхте?
- "Исус Христос - суперзвезда" е рок операта на всички времена. Гледал съм я по света и съм мечтал да я гледам на българска сцена, да я гледат всички, защото е велик мюзикъл. Лесно беше. Но за да стане лесно, трябва преди това да си изкопал километрични "канали" из важните за изкуството места по света, да те познават и да ти се доверяват агенциите, които държат правата на големите сценични продукции. Да са повярвали на делата ти, а не на думите и куп други обстоятелства, които не са плод на късмет, а на труд и правилни стратегии.

Аз съм част от българската сцена. Сега дойде моят ред да се опитвам да я адаптирам към най-високите световни стандарти.

Още

Европейското турне на рок операта "Исус Христос – Суперзвезда" финишира в София

Европейското турне на рок операта "Исус Христос – Суперзвезда" финишира в София

- Преди време едно списание Ви определи като "режисьорът-космополит, друго - като "българинът, който успя да превземе театралните сцени от Лондон до Ванкувър". Вие сте единственият български продуцент и режисьор с постановки в Лондон, какво Ви накара да се върнете в България?
- Режисьор съм от 1988 г. Имах късмета да поставям пиеси по целият свят и най-вече в Лондон - градът, по който си сверяват часовниците всички, които се занимават с изкуство. Работата ми там ме научи на вкус, дисциплина и смирение пред таланта. Но идва денят, в който колкото и успехи да имаш по света, ти става мъчно, че по твоите земи хората нямат шанса да се докоснат до това изкуство.

С продуцента за чужбина на "Исус Христос - Суперзвезда" Масимо Пипаро/Сн.: /Сн.: West End Academia

Несвършващият преход съсипа българската култура. Ако някой българин зад граница ви каже, че не страда от това - не му вярвайте. Всички хубави неща в следосвобожденската ни история са пренесени от родолюбци директно от Виена, Париж и Лондон - архитектура, музика, паркове, мода и дори кулинария. Явно е дошъл и моят момент...

Още

Рок операта на всички времена  “Исус Христос – Суперзвезда” идва у нас!

Рок операта на всички времена “Исус Христос – Суперзвезда” идва у нас!

- Готова ли е според Вас българската публика за високото изкуство?
- Надявам се да израстваме заедно в тези духовни територии. Мюзикълите от Бродуей и Уест Енд също се развиват. Все повече световни рок и поп звезди се отдават на това изкуство.

Сн.: West End Academia

- След успеха на "Саймън и Гарфънкъл" и огромния интерес към "Исус Христос - суперзвезда", какви са следващите Ви проекти?
- Големи, разбира се!  Няма да издам всичко, но веднага след това, у нас пристига Джон Оуен Джонс ("Фантомът на операта", "Клетниците" и др.)

Сн.: West End Academia

- Като погледнете назад, кой е най-големият успех в кариерата Ви досега?
- Най-големият успех сигурно съвпада и с "най-безразсъдния" ми успех. В далечната 1994 г, само 8 месеца след пристигането ми в Лондон, се осмелих да поставя рок мюзикъл по "Магбет" на Шекспир. Не знаех още английски, нямах и никакви пари, но направих кастинг и навих сериозни британски актьори да наемем престижна театрална сцена и да скачаме заедно в най-дълбокото. Това бе забелязано от маститите театрали и критици и след дни пътят ми бе предопределен. Всяко голямо дело започва с яка доза лудост...

Още

Продуцентът на "Исус Христос - Суперзвезда": Нямаме търпение да дойдем в България

Продуцентът на "Исус Христос - Суперзвезда": Нямаме търпение да дойдем в България

- А каква е най-голямата Ви цел?
- Ох... Всичко това, което правя, да има смисъл и рефлексия върху следващите след мен.

- Вие докарахте в България "Сънсет булевард", вярно ли е, че е било заради сватбен подарък?
В последните години съм докарал много пиеси в България - "Пуканки", "Абсолвентът", "Краят на дъгата", "Апартаментът", а скоро предстои и премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър.

"Сънсет Булевард" взехме заедно с годеницата ми (Деница Шопова) лично от Дейвид Робинзън - дясната ръка на Андрю Лойд Уебър. Той я позна от предишните ѝ 5 мюзикълни роли, назова я по име и ни предложи да направим Булеварда, защото тя е в подходящата възраст и опит. Това беше като да намериш случайно идеалния подарък в скъп магазин за предстоящата ни сватба. Така и стана.

Със съпругата си Деница Шопова/Сн.: Личен архив

- Ще видим ли съпругата Ви Деница Шопова на сцената у нас в представление от световен мащаб?
- Разбира се. Тя с нищо не отстъпва на колегите си от големите световни сцени. И не само тя е на това ниво у нас. Но не са и толкова много. Нещата са в развитие. Новите поколения в България започват все повече да разбират и да желаят мюзикъла. Той е и много сложно изкуство - за да се получи добре, тук поне 4 таланта трябва да са в идеален синхрон (пеене, танц, актьорско майсторство, а понякога и акробатика...).

Сн.: West End Academia

- Kaкво ще кажете на онези, които още се колебаят дали да закупят билет за "Исус Христос - суперзвезда"?
- Андрю Лойд Уебър и Тим Райс са създали рок операта, когато са били на по 20 години. Спектакълът се играе вече 50 години по света и едва сега идва у нас. Все пак идва, макар и със закъснение - този шанс не е за изпускане. Рядко се вижда мюзикъл на такова ниво.

С постановките в Зала 1 на НДК на 5, 6 и 7 април ще приключи и европейското турне на трупата, с което се чества 70-годишнината на Андрю Лойд Уебър. Ние сме последната дестинация от това юбилейно турне и остава по-малко от месец до събитието. Не бих рискувал да чакам до последния момент за купуването на билети.

Интервю на IMPRESSIO

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Писателят Александър Мануилов: Новата ни драматургия е изтикана в кьошето и не се подкрепя от театрите

"Театралният живот, завещан ни от няколко предишни поколения, така е поставил нещата - ти можеш да "влезеш" в "храма", само ако си победител", споделя младият автор

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

Разговор с албанската кураторка Адела Деметя за изложбата „А или без извинение“ в галериите „Васка Емануилова“ и „DOZA” част от инициативата "NEXT Balkan"

Оскарите - "един неуспешен експеримент": Кинокритикът Владислав Апостолов пред Dir.bg

"Хората не гледат вечните филми на Бергман, за да познаят за кой е гласувал Бергман. В сегашните филми е трудно да не откриеш как на 15-ата минута режисьорът ти показва с пръст какво трябва да мислиш"

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

"Само една гъвкава, малка, готова на промяна галерия може да отговори на вибрациите на днешния ден и да бъде наистина "съвременна", казва двигателят на фондация "Отворени изкуства" и "Форум Колекционери"

Борислав Велков: НДК е не само дворец на културата, но и дворец на обществото

Разговор с председателя на Съвета на директорите в НДК Борислав Велков за 40-ата годишнина на НДК – за миналото, бъдещето и настоящето на тази емблематична сграда

Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си

"Независимо дали ви харесва или не, изкуството, с което живеете, разкрива много за вас", казва основателят на "Independent Collectors" - онлайн хроника на съвременното колекциониране