Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът Живко Ботев: Несвършващият преход съсипа българската култура

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Режисьорът Живко Ботев: Несвършващият преход съсипа българската култура

Ако някой българин зад граница ви каже, че не страда от това - не му вярвайте, добавя Ботев

Живко Ботев с актьорския състав на Jesus, част от който играе и в оригинала на Мамма Миа//Сн.: West End Academia

Живко Ботев е единственият български продуцент и режисьор, поставял постановки в Лондон - градът, по който си сверяват часовниците всички, които се занимават с изкуство. Прекарва там повече от десет години, поставя пиеси по целия свят и се връща в България, за да помогне на хората да се докоснат до високото изкуство.

Днес е продуцент в промоутърската компания West End Academia. Основната й дейност е продуциране и обмен на висока култура за и от България. Тя договаря лицензите на големите световни мюзикъли за Националния музикален театър ("Сънсет булевард", "Фантомът на операта"). Последно през октомври 2017 г. организира успешното турне в три български града (София, Русе и Варна) на супер хитовия лондонски мюзикъл "The Simon and Garfunkel Story".

Тед Нийли в ролята на Исус Христос/Сн.: West End Academia

Само след броени седмици у нас ще дойде и рок операта на всички времена "Исус Христос - суперзвезда". Това е поводът Impressio да разговаря с Живко Ботев, създател на West End Academia  - промоутър на музикалното събитие.

Тед Нийли/Сн.: West End Academia

- Остават броени седмици до идването у нас на "Исус Христос - суперзвезда" на Андрю Лойд Уебър с участието на Тед Нийли в Ролята на Исус! Това ли е големият Ви успех на българската сцена и как успяхте?
- "Исус Христос - суперзвезда" е рок операта на всички времена. Гледал съм я по света и съм мечтал да я гледам на българска сцена, да я гледат всички, защото е велик мюзикъл. Лесно беше. Но за да стане лесно, трябва преди това да си изкопал километрични "канали" из важните за изкуството места по света, да те познават и да ти се доверяват агенциите, които държат правата на големите сценични продукции. Да са повярвали на делата ти, а не на думите и куп други обстоятелства, които не са плод на късмет, а на труд и правилни стратегии.

Аз съм част от българската сцена. Сега дойде моят ред да се опитвам да я адаптирам към най-високите световни стандарти.

Още Европейското турне на рок операта "Исус Христос – Суперзвезда" финишира в София

Европейското турне на рок операта "Исус Христос – Суперзвезда" финишира в София

- Преди време едно списание Ви определи като "режисьорът-космополит, друго - като "българинът, който успя да превземе театралните сцени от Лондон до Ванкувър". Вие сте единственият български продуцент и режисьор с постановки в Лондон, какво Ви накара да се върнете в България?
- Режисьор съм от 1988 г. Имах късмета да поставям пиеси по целият свят и най-вече в Лондон - градът, по който си сверяват часовниците всички, които се занимават с изкуство. Работата ми там ме научи на вкус, дисциплина и смирение пред таланта. Но идва денят, в който колкото и успехи да имаш по света, ти става мъчно, че по твоите земи хората нямат шанса да се докоснат до това изкуство.

С продуцента за чужбина на "Исус Христос - Суперзвезда" Масимо Пипаро/Сн.: /Сн.: West End Academia

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

Нощ и ден
22,00 лв.
Бостънци
22,00 лв.
Остани
20,00 лв.
Антирак
25,00 лв.

Несвършващият преход съсипа българската култура. Ако някой българин зад граница ви каже, че не страда от това - не му вярвайте. Всички хубави неща в следосвобожденската ни история са пренесени от родолюбци директно от Виена, Париж и Лондон - архитектура, музика, паркове, мода и дори кулинария. Явно е дошъл и моят момент...

Още Рок операта на всички времена  “Исус Христос – Суперзвезда” идва у нас!

Рок операта на всички времена “Исус Христос – Суперзвезда” идва у нас!

- Готова ли е според Вас българската публика за високото изкуство?
- Надявам се да израстваме заедно в тези духовни територии. Мюзикълите от Бродуей и Уест Енд също се развиват. Все повече световни рок и поп звезди се отдават на това изкуство.

Сн.: West End Academia

- След успеха на "Саймън и Гарфънкъл" и огромния интерес към "Исус Христос - суперзвезда", какви са следващите Ви проекти?
- Големи, разбира се!  Няма да издам всичко, но веднага след това, у нас пристига Джон Оуен Джонс ("Фантомът на операта", "Клетниците" и др.)

Сн.: West End Academia

- Като погледнете назад, кой е най-големият успех в кариерата Ви досега?
- Най-големият успех сигурно съвпада и с "най-безразсъдния" ми успех. В далечната 1994 г, само 8 месеца след пристигането ми в Лондон, се осмелих да поставя рок мюзикъл по "Магбет" на Шекспир. Не знаех още английски, нямах и никакви пари, но направих кастинг и навих сериозни британски актьори да наемем престижна театрална сцена и да скачаме заедно в най-дълбокото. Това бе забелязано от маститите театрали и критици и след дни пътят ми бе предопределен. Всяко голямо дело започва с яка доза лудост...

Още Продуцентът на "Исус Христос - Суперзвезда": Нямаме търпение да дойдем в България

Продуцентът на "Исус Христос - Суперзвезда": Нямаме търпение да дойдем в България

- А каква е най-голямата Ви цел?
- Ох... Всичко това, което правя, да има смисъл и рефлексия върху следващите след мен.

- Вие докарахте в България "Сънсет булевард", вярно ли е, че е било заради сватбен подарък?
В последните години съм докарал много пиеси в България - "Пуканки", "Абсолвентът", "Краят на дъгата", "Апартаментът", а скоро предстои и премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър.

"Сънсет Булевард" взехме заедно с годеницата ми (Деница Шопова) лично от Дейвид Робинзън - дясната ръка на Андрю Лойд Уебър. Той я позна от предишните ѝ 5 мюзикълни роли, назова я по име и ни предложи да направим Булеварда, защото тя е в подходящата възраст и опит. Това беше като да намериш случайно идеалния подарък в скъп магазин за предстоящата ни сватба. Така и стана.

Със съпругата си Деница Шопова/Сн.: Личен архив

- Ще видим ли съпругата Ви Деница Шопова на сцената у нас в представление от световен мащаб?
- Разбира се. Тя с нищо не отстъпва на колегите си от големите световни сцени. И не само тя е на това ниво у нас. Но не са и толкова много. Нещата са в развитие. Новите поколения в България започват все повече да разбират и да желаят мюзикъла. Той е и много сложно изкуство - за да се получи добре, тук поне 4 таланта трябва да са в идеален синхрон (пеене, танц, актьорско майсторство, а понякога и акробатика...).

Сн.: West End Academia

- Kaкво ще кажете на онези, които още се колебаят дали да закупят билет за "Исус Христос - суперзвезда"?
- Андрю Лойд Уебър и Тим Райс са създали рок операта, когато са били на по 20 години. Спектакълът се играе вече 50 години по света и едва сега идва у нас. Все пак идва, макар и със закъснение - този шанс не е за изпускане. Рядко се вижда мюзикъл на такова ниво.

С постановките в Зала 1 на НДК на 5, 6 и 7 април ще приключи и европейското турне на трупата, с което се чества 70-годишнината на Андрю Лойд Уебър. Ние сме последната дестинация от това юбилейно турне и остава по-малко от месец до събитието. Не бих рискувал да чакам до последния момент за купуването на билети.

Интервю на IMPRESSIO

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Пуерториканецът, който завладя колекционерите в САЩ

Американският артист с пуерторикански произход е професионален цигулар със значителни постижения, но в момента е успешен артист в САЩ и съветник на известни колекционери. Той говори лично пред Impressio за представянето на изложбата си в One Gallery в София през май

Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

За театъра и киното, което е моята земна любов, имам доста проекти, разказва актрисата

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова