СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Режисьорът Живко Ботев: Несвършващият преход съсипа българската култура
Ако някой българин зад граница ви каже, че не страда от това - не му вярвайте, добавя Ботев
Редактор : / 2501 Прочита 0 Коментара
Живко Ботев с актьорския състав на Jesus, част от който играе и в оригинала на Мамма Миа//Сн.: West End AcademiaЖивко Ботев е единственият български продуцент и режисьор, поставял постановки в Лондон - градът, по който си сверяват часовниците всички, които се занимават с изкуство. Прекарва там повече от десет години, поставя пиеси по целия свят и се връща в България, за да помогне на хората да се докоснат до високото изкуство.
Днес е продуцент в промоутърската компания West End Academia. Основната й дейност е продуциране и обмен на висока култура за и от България. Тя договаря лицензите на големите световни мюзикъли за Националния музикален театър ("Сънсет булевард", "Фантомът на операта"). Последно през октомври 2017 г. организира успешното турне в три български града (София, Русе и Варна) на супер хитовия лондонски мюзикъл "The Simon and Garfunkel Story".
Тед Нийли в ролята на Исус Христос/Сн.: West End Academia
Само след броени седмици у нас ще дойде и рок операта на всички времена "Исус Христос - суперзвезда". Това е поводът Impressio да разговаря с Живко Ботев, създател на West End Academia - промоутър на музикалното събитие.
Тед Нийли/Сн.: West End Academia
- Остават броени седмици до идването у нас на "Исус Христос - суперзвезда" на Андрю Лойд Уебър с участието на Тед Нийли в Ролята на Исус! Това ли е големият Ви успех на българската сцена и как успяхте?
- "Исус Христос - суперзвезда" е рок операта на всички времена. Гледал съм я по света и съм мечтал да я гледам на българска сцена, да я гледат всички, защото е велик мюзикъл. Лесно беше. Но за да стане лесно, трябва преди това да си изкопал километрични "канали" из важните за изкуството места по света, да те познават и да ти се доверяват агенциите, които държат правата на големите сценични продукции. Да са повярвали на делата ти, а не на думите и куп други обстоятелства, които не са плод на късмет, а на труд и правилни стратегии.
Аз съм част от българската сцена. Сега дойде моят ред да се опитвам да я адаптирам към най-високите световни стандарти.
- Преди време едно списание Ви определи като "режисьорът-космополит, друго - като "българинът, който успя да превземе театралните сцени от Лондон до Ванкувър". Вие сте единственият български продуцент и режисьор с постановки в Лондон, какво Ви накара да се върнете в България?
- Режисьор съм от 1988 г. Имах късмета да поставям пиеси по целият свят и най-вече в Лондон - градът, по който си сверяват часовниците всички, които се занимават с изкуство. Работата ми там ме научи на вкус, дисциплина и смирение пред таланта. Но идва денят, в който колкото и успехи да имаш по света, ти става мъчно, че по твоите земи хората нямат шанса да се докоснат до това изкуство.
С продуцента за чужбина на "Исус Христос - Суперзвезда" Масимо Пипаро/Сн.: /Сн.: West End Academia
Несвършващият преход съсипа българската култура. Ако някой българин зад граница ви каже, че не страда от това - не му вярвайте. Всички хубави неща в следосвобожденската ни история са пренесени от родолюбци директно от Виена, Париж и Лондон - архитектура, музика, паркове, мода и дори кулинария. Явно е дошъл и моят момент...
- Готова ли е според Вас българската публика за високото изкуство?
- Надявам се да израстваме заедно в тези духовни територии. Мюзикълите от Бродуей и Уест Енд също се развиват. Все повече световни рок и поп звезди се отдават на това изкуство.
- След успеха на "Саймън и Гарфънкъл" и огромния интерес към "Исус Христос - суперзвезда", какви са следващите Ви проекти?
- Големи, разбира се! Няма да издам всичко, но веднага след това, у нас пристига Джон Оуен Джонс ("Фантомът на операта", "Клетниците" и др.)
- Като погледнете назад, кой е най-големият успех в кариерата Ви досега?
- Най-големият успех сигурно съвпада и с "най-безразсъдния" ми успех. В далечната 1994 г, само 8 месеца след пристигането ми в Лондон, се осмелих да поставя рок мюзикъл по "Магбет" на Шекспир. Не знаех още английски, нямах и никакви пари, но направих кастинг и навих сериозни британски актьори да наемем престижна театрална сцена и да скачаме заедно в най-дълбокото. Това бе забелязано от маститите театрали и критици и след дни пътят ми бе предопределен. Всяко голямо дело започва с яка доза лудост...
- А каква е най-голямата Ви цел?
- Ох... Всичко това, което правя, да има смисъл и рефлексия върху следващите след мен.
- Вие докарахте в България "Сънсет булевард", вярно ли е, че е било заради сватбен подарък?
В последните години съм докарал много пиеси в България - "Пуканки", "Абсолвентът", "Краят на дъгата", "Апартаментът", а скоро предстои и премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър.
"Сънсет Булевард" взехме заедно с годеницата ми (Деница Шопова) лично от Дейвид Робинзън - дясната ръка на Андрю Лойд Уебър. Той я позна от предишните ѝ 5 мюзикълни роли, назова я по име и ни предложи да направим Булеварда, защото тя е в подходящата възраст и опит. Това беше като да намериш случайно идеалния подарък в скъп магазин за предстоящата ни сватба. Така и стана.
Със съпругата си Деница Шопова/Сн.: Личен архив
- Ще видим ли съпругата Ви Деница Шопова на сцената у нас в представление от световен мащаб?
- Разбира се. Тя с нищо не отстъпва на колегите си от големите световни сцени. И не само тя е на това ниво у нас. Но не са и толкова много. Нещата са в развитие. Новите поколения в България започват все повече да разбират и да желаят мюзикъла. Той е и много сложно изкуство - за да се получи добре, тук поне 4 таланта трябва да са в идеален синхрон (пеене, танц, актьорско майсторство, а понякога и акробатика...).
- Kaкво ще кажете на онези, които още се колебаят дали да закупят билет за "Исус Христос - суперзвезда"?
- Андрю Лойд Уебър и Тим Райс са създали рок операта, когато са били на по 20 години. Спектакълът се играе вече 50 години по света и едва сега идва у нас. Все пак идва, макар и със закъснение - този шанс не е за изпускане. Рядко се вижда мюзикъл на такова ниво.
С постановките в Зала 1 на НДК на 5, 6 и 7 април ще приключи и европейското турне на трупата, с което се чества 70-годишнината на Андрю Лойд Уебър. Ние сме последната дестинация от това юбилейно турне и остава по-малко от месец до събитието. Не бих рискувал да чакам до последния момент за купуването на билети.
Интервю на IMPRESSIO