ПРЕМИЕРА
Николай Гундеров за "Суперчовек": В забавлението може да има и мъдрост
"Суперчовек" е четвъртата премиера за сезона на Драматичен театър Търговище, част от афиша на театралните празници "Дни на големия театър в малкия град"
Редактор : / 1319 Прочита 0 Коментара
Николай Гундеров (Снимка: Мартин Савов)"Суперчовек" е четвъртата премиера за сезона на Драматичен театър Търговище, част от афиша на театралните празници "Дни на големия театър в малкия град".
Спектакълът ни пренася в телевизионен риалити формат, а актьорите разиграват на сцената една човешка фантазия по начин, по който зрителят да й се наслади без да си дава сметка, че несъзнателно поставя себе си на мястото на участниците.
Автори на пиесата са Иржи Янку и Петр Свойтка. Режисьор и преводач на "Суперчовек" е Николай Гундеров.
Това е поредният му, пети спектакъл на търговищка сцена и, както всеки друг, е провокация към публиката. С невероятния си усет към думите, към емоциите и към проблемите на обществото, както и с блестящия си талант, Гундеров никога не разочарова зрителите.
Какво е различното и какви са предизвикателствата пред режисьора на "Суперчовек" - разговаряме с Гундеров броени часове преди премиерата.
- Кое е най-голямото предизвикателство пред теб като режисьор на "Суперчовек"?
- Може би форма́та на спектакъла. За първи път зрителят трябва да участва не само като наблюдател, а като реален състезател. Актьорите са участници в риалити предаване и се борят за всеки глас на аудиторията. Текстът е написан забавно, а смехът в театъра е нещо, без което могат само надменните или скучните хора.
- "Суперчовек" е история за хора, които се състезават за пари и слава. Какво те накара теб, като творец, да посегнеш към тази тема?
- Пиесата рефлектира съвременните отношения. А зад парите и славата е скрит крехкият бент на човешкия морал. Когато той бъде разрушен, цунамито от егоизъм или безнравственост може да бъде разрушително за всички. Този текст, под формата на игра, поставя въпроси за ценностната система, а хуморът винаги помага да се скрие назидателния пръст на излишната патетика.
- Кой е най-силният момент в "Суперчовек"?
- Мога да ви кажа кой е най-слабият - когато пиесата свърши и няма вече какво да се гледа.
- Има ли суперчовеци в съвременното общество и кой ще се припознае като суперчовек?
- Всеки, който може да приеме загубата за победа, особено когато защитава човешкото достойнство е суперчовек за мен.
- Какво се надяваш публиката да вземе от "Суперчовек"?
- По-скоро се надявам тя да даде. Малката надежда, че и забавлението понякога може да има мъдрост.
Александър Морфов показа за първи път пред публика в Плевен своята театрална импровизация на "Антигона"
Николай Гундеров е роден в Шумен през 1974 година. След завършване на специалността "Славянски филологии" на Софийския университет е приет в Театралната академия в Прага, Чехия, където следва драматургия и режисура. За дебютната си книга "Синтаксис на грижите" получава Националната награда "Южна пролет" и Наградата за поезия "Петя Дубарова". Два пъти е носител на наградата на публиката на Националните студентски литературни срещи. За монодрамата "Леки четива" е отличен от Международната академия на изкуствата в Париж.
През 2005 г. получава Наградата на полските актьорски асоциации, Варшава и Наградата за режисура на Академията за изящни изкуства в Прага. Лауреат е на Националната награда за драматургия на Студио "Диалог", Чехия, Наградата на публиката на Гранд фестивала на комедията в Чехия, Наградата на "Театър 199" за авторска пиеса, Наградата за драматургия на Международния фестивал "Нова българска драма" и Наградата "Аскеер" за съвременна българска драматургия. Негови авторски текстове са поставяни в различни театри в страната и чужбина.
"Флуидната сила на любовта" и "Възкресението на Касандра" на Ян Фабър се поставят за първи път в България