Носителят на приза "Музикант на годината 2021" в допитването на предаването за класическа музика "Allegro Vivace" на програма "Хоризонт"
Надежда Влаева: Нямам търпение да запаля за българската музика хората по света
Пианистката разговаря с Ирена Гъделева и Татяна Иванова в "Allegro Vivace"
Автор: 968 Прочита 1 Коментара
/ Надежда Влаева - "Музикант на годината 2021" в допитването на предаването за класическа музика "Allegro Vivace" на програма "Хоризонт" (Снимка: БНР)Носителят на приза "Музикант на годината 2021" в допитването на предаването за класическа музика "Allegro Vivace" на програма "Хоризонт":
- Татяна Иванова: Честита награда!
- Надежда Влаева: Още когато се появи списъкът с номинациите, усещането беше неописуемо. Страхотно се зарадвах просто да бъда номинирана с тези имена, от които съм се учила - за мен беше голяма чест. За мен тази награда значи много.
С тази награда аз се връщам към моето музикално семейство. Несравнимо е усещането да свириш вкъщи, въпреки че не е чак толкова лесно.
- Татяна Иванова: Живеете в Ню Йорк, но в анкетата "Музикант на годината" Ви подкрепиха хора от цял свят.
- Ирена Гъделева: И Ви подкрепиха за нещо много българско. Защото 2021 мина за Вас под егидата на Панчо Владигеров и неговата музика.
- Надежда Влаева: Искам първо да благодаря на всички, които ме подкрепиха - с мисъл и с гласуване! На всички, които бяха и продължават да са с мен в този музикантски път.
И много се радвам на подкрепата за този български диск с произведения на Панчо Владигеров. Записах го с нагласата, че той е най-вече за България, за нашата българска публика. Чувствах се горда, че съм направила нещо за моята страна.
- Татяна Иванова: Това е голям принос в популяризирането на българската музика!
- Надежда Влаева: Наистина е невероятно, че имаше и още има произведения на този наш толкова велик композитор, които са останали незаписани. Когато в чужбина ме питат за български композитори, започвам винаги с името на Панчо Владигеров. А много хора не го познават. Постепенно се освобождаваме от тази мистериозност и името му се знае все повече и повече.
С Hyperion Records седнахме да мислим какъв ще е следващият ми диск. Аз вече имам с тях два диска с произведения, които не са познати. Първият е с транскрипциите на Сен-Санс на произведения на Бах и аз бях първата, която ги записа всички. Вторият ми диск е с произведения на Сергей Борткевич, аз пак бях първата, която ги записа, имаше дори новооткрити произведения.
За третия диск пак искахме да следваме тази линия и аз малко се стъписах, защото си мислех, че вече всичко на Панчо Владигеров е записано. Прегледах на прима виста всичко за пиано и се изненадах колко незаписани произведения има!
Събрах си музика не за един, а за два диска, а после се ограничих до два цикъла: десетте "Импресии" оп. 9 и шестте "Екзотични прелюди", оп. 17. Това са ранни произведения, писал ги е в чужбина на 20- и 25-годишна възраст. Запознах се с един Владигеров, който не бях познавала до тогава и от време на време този ранен Владигеров ме стъписваше. С течение на времето тези пиеси ги усещах все по-близки и близки. И се влюбих в тях!
Десетте "Импресии" проследяват една любовна история: Владигеров е бил влюбен. Те са много цветни, много ярки и различни по характер. Някои са салонни, други са мистериозни, трети са направо шокиращи. Но наистина са много цветни. През тази година започнах за пръв път да свиря целия цикъл. Предстои ми да го свиря и в Германия.
"Екзотични прелюди" са писани пет години по-късно и са съвсем различни, даже на места помпозни. Много виртуозни и многопластови. И тези много пластове създават една звукова перспектива.
- Ирена Гъделева: Този албум е издаден в Лондон, за да тръгне оттам за света. Обикновено разчитаме българската музика да тръгне оттук към света. Очаквахте ли такъв интереса към албума?
- Надежда Влаева: Албумът получи прекрасни рецензии и признание. Аз следях това с голям интерес, най-вече за да видя как се възприема българската музика. Аз съм израснала с нея, тя ми е ценна, любима, мила и близка, но как ще я чуят хора, които нямат такава сантиментална привързаност?
По принцип нямам очаквания, имам фантазии. Фантазирам си как хората ще усетят моята необикновена привързаност към тези пиеси, как ще им предам моята емоционална връзка. И те я усещат. Това ме ентусиазира още повече да представям тази музика пред чуждестранната публика и да съм посланик на тази музика! Нямам търпение да запаля за нея хората по света.
- Татяна Иванова: Вие самата вече имате свои композиции и дори издадени ноти.
- Ирена Гъделева: От къде тръгнахте, за да достигнете до такава голяма международна кариера и до композиране?
- Надежда Влаева: Израснала съм в семейство, в което баба ми свиреше на пиано, а лелите ми бяха певици. Като ученичка бях научила няколко пиеси, но за домашен концерт на пиано ми трябваха повече. Затова към програмата добавях пет пиеси от Надежда Влаева. (смее се) Така започна композирането - със запълване на програмата.
Завърших Музикалното училище, бях малко в Консерваторията и заминах за Холандия, после за САЩ. През цялото време съм си композирала, но никога не съм имала време да записвам. Това време ми го даде пандемията, когато се появи първата ми пиеса "Каскади". Тя излезе, други три са готови за печат, вече започнах и да ги свиря по концерти. Като че ли тази мечта ме изпревари, дори преди да съм си я мечтала.
Неописуемо е усещането да държиш в ръцете си една фантазия.
- Татяна Иванова: Отличието "Музикант на годината" е награда на публиката. Какви са Вашите взаимоотношения с нея?
- Надежда Влаева: Аз винаги страшно силно съм обичала публиката си. Най-важното е на всеки мой концерт да предам моята любов към музиката и възторга ми от композиторите, които свиря.
Цялата церемония "Музикант на годината 2021" вижте тук: