Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Маестро Саша Гьотцел: Искам да бъда онзи мъж, който е "в средата"

СВЕТОВНИ ЗНАМЕНИТОСТИ - НА РОДНА СЦЕНА

Маестро Саша Гьотцел: Искам да бъда онзи мъж, който е "в средата"

Още на 3 съм имитирал дирижиране

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

На 27-и февруари в зала "България" в София ще прозвучи легендарната Пета симфония на Бетовен, под диригентската палка на световноизвестния Саша Гьотцел. Събитието е част от цикъла концерти, с които Софийската филхармония отбелязва годината на Бетовен, а маестро Саша Гьотцел от този сезон е главен гост-диригент на Националния оркестър.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

Ето какво сподели специално за читателите на Impressio маестро Гьотцел:

- Г-н Гьотцел, за нас е чест че от този сезон вие сте гост-диригент на Софийската филхармония. Знаем, че сте главен диригент на филхармоничния оркестър "Борусан" в Истанбул. Какви са впечатленията ви от нашия национален оркестър?
- Обичам да работя с музикантите на Софийската филхармония. Звукът е топъл и богат, музикантите имат изключително усещане за музикално качество, артикулация и фрази. Софийската филхармония има не само страхотна история, но без съмнение й предстои невероятно бъдеще като най-добрия оркестър на България, както и на един от най-добре развиващите се и разпознаваеми оркестри в Европа.

Още

Саша Гьотцел и Георги Черкин в магията на Бетовен

Саша Гьотцел и Георги Черкин в магията на Бетовен

- Ние познаваме вашата забележителна творческа биография, но ще ни разкриете ли нещо по-лично от нея: откъде тръгнахте, как започна вашето пътешествие в света на музиката и как се озовахте в Истанбул?
- Роден съм в музикално семейство. Баща ми е член на Виенската филхармония и това ми е позволило, както майка ми обича да казва: "Да се ​​наслаждавам на концерти и опери още в корема й, преди да се родя".

Родителите ми разказват също, че когато съм бил на 3 години, по време на новогодишното тържество в дома ни във Виена, изведнъж съм взел пръчка в ръка и съм се качил на малко столче, за да имитирам дирижирането на "На хубавия син Дунав" на Йохан Щраус, докато хората около мен танцували.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

В онази нощ всички ми казали, че един ден ще стана диригент. За мен, като дете, което е имало привилегията да слуша редовно концерти и опери, свирени от Виенската филхармония, най-голямото очарование в самата музика идваше от "човека в средата". Спомням си, че казах на родителите си още като малко момче:

"Искам да бъда онзи мъж, който е в средата".

За щастие аз имах баща си, който ми казваше, че дори и да си най-големият талант, за да станеш признат диригент трябва да надградиш знанието си с опит. Затова той ми каза да изуча първо един струнен инструмент професионално, за да мога да оформям звука на най-голямата група от оркестъра - струнната секция.

Още

Маестро Саша Гьотцел  открива новия сезон на Софийската филхармония

Маестро Саша Гьотцел открива новия сезон на Софийската филхармония

Учих цигулка и от 18-годишна възраст работих повече от 10 години като музикант на свободна практика във Виенската филхармония. Това ми позволи да науча 80 % от основния класически репертоар от практическа гледна точка, както и да се докосна до най-високото качество на свирене на музикален оркестър. Имах привилегията да работя с много от най-големите световни диригенти и солисти, обикаляйки света и изучавайки дирижирането от първа ръка от тези велики диригенти.

До днес дължа на всички онези страхотни диригенти и Виенската филхармония повечето от моите основни музикални основни познания. Всички имаме нужда от страхотни учители - моите не бяха един и двама, а голямо музикално семейство, като се започне още от детството ми. Чувствам се голям късметлия и съм много благодарен за това.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

Първата ми длъжност беше на музикален директор на Австрийско-корейската филхармония във Виена. Преди да завърша в Истанбул, заемах позиции като главен диригент в Куопио (Финландия), в Япония - Филхармонията на Канагава, Оркестъра на Бретан и някои международни младежки оркестри. Херберт фон Караян казва, че не можеш да дадеш мнение за диригент, преди той да има поне 10-15 години стаж. Смятам, че това е абсолютно вярно. Имайки късмета да бъда главен диригент на толкова много прекрасни оркестри вече повече от 15 години, аз с радост се възползвам от възможността да навлизам с оркестрите все по-дълбоко в партитурите. Това е едно вълнуващо пътешествие. Чувствам, че мога да продължа това пътуване заедно с музикантите от Софийската филхармония.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

- Имате ли си любим композитор - такъв, който кара диригентската ви палка буквално да "гори" в ръцете ви?
- Затруднявам се на този въпрос, защото аз просто обичам музиката, тя е моят живот. От моето културно наследство "моите големи любови" определено са Хайдн, Бетовен, Моцарт, Шуберт, Брукнер, Брамс, Рихард Щраус и, разбира се, като виенчанин - Густав Малер, а също и Втората Виенска школа.

Френският репертоар също е много завладяващ за мен като хармония и цветове, особено Берлиоз, Дебюси и Равел. Руската школа пък е толкова богата, че не знам откъде да започна, но определено композиторите от началото на 20-и век са някои от любимите ми, включително Стравински, Шостакович и Прокофиев. Но аз също съм голям любител и на италианската опера - от Росини, Верди до Пучини - не бих могъл да изкарам един сезон без поне 2-3 постановки на опера.

И накрая, съществуват всички онези невероятно красиви музикални съкровища от цял свят. Разбира се, нямам търпение да открия и някои от великите български части от тези музикални съкровища.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

- Споделяте ли мнението, че Петата симфония на Бетовен, която е включена в цикъла по честването му, е "едно от най-значимите произведения на епохата", както се изразява Хофман? Какво я прави толкова изключителна, на фона на много други изключителни творби, според вас?
- Абсолютно, няма никакво съмнение в това. Освен революционната си структура, Бетовен използва за първи път заедно Piccolo, Contrabassoon и Trombones в музикалната история. Освен това той използва мотив, за който се знае, че се пее по време на Френската революция, за да създаде напълно нова музикална енергия и звуково изживяване за слушателите на Симфонията. Когато се вслушаме в музиката на Петата симфония, ние можем да чуем един човек, който води борба срещу неразбирателството и битка за свобода. Човек, който търси красота и любов, човечност. Всички елементи на Френската революция. За мен Петата симфония на Бетовен е част от революцията.

Революция за красота, доброта и свобода - писана за всички хора. И заедно със Симфония №9 тя образува перфектния кръг, описващ принципите на Френската революция за равни права на всички, включително безусловна любов и мир.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

Самият Бетовен е имал по-дълбоко рабиране за живота. Музиката му може да бъде анализирана перфектно, но нейната сила никога не може да бъде разбрана напълно. Промяната в интерпретациите е естествен процес. В днешно време търсим крайности, един вид инжекция екстази за ухото. С неговата Пета симфония ние вероятно можем да направим музикалния език на Бетовен по-добре разбираем, отколкото с всяка друга негова творба, тъй като тя включва всички човешки чувства - от най-дълбоките страхове, до най-радостните моменти. Поради тази причина тя винаги ще бъде вечна и съвременна по свой собствен начин.

- Къде в столицата ни обичате да си почивате, когато не сте в залата? - Имате ли си любими места в София?
- Аз едва започвам да откривам тези места. Засега изследвам, разхождам се по улиците с часове, наслаждавам се на ресторанти и барове и невероятната атмосфера на този страхотен град. Храната е просто приказна, а хората са прекрасни. Обичам да обикалям наоколо, да наблюдавам пулса и да опознавам душата на София и нямам търпение през следващите години да имам шанса да се гмурна все по-дълбоко в тази градска култура и начина й на живот. Много се радвам, че съм тук - наистина е красиво!

Още

Диригентът Емил Табаков и Софийска филхармония заедно на една сцена след 18 години

Диригентът Емил Табаков и Софийска филхармония заедно на една сцена след 18 години

Още

Знаменитият Вадим Репин пристигна у нас, за да открие юбилейния сезон на Софийска филхармония

Знаменитият Вадим Репин пристигна у нас, за да открие юбилейния сезон на Софийска филхармония

Още

Триумф на Софийската филхармония във Виена

Триумф на Софийската филхармония във Виена

Още

Максим Венгеров и Софийска филхармония откриват Европейския музикален фестивал

Максим Венгеров и Софийска филхармония откриват Европейския музикален фестивал

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев