Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Маестро Саша Гьотцел: Искам да бъда онзи мъж, който е "в средата"

СВЕТОВНИ ЗНАМЕНИТОСТИ - НА РОДНА СЦЕНА

Маестро Саша Гьотцел: Искам да бъда онзи мъж, който е "в средата"

Още на 3 съм имитирал дирижиране

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

На 27-и февруари в зала "България" в София ще прозвучи легендарната Пета симфония на Бетовен, под диригентската палка на световноизвестния Саша Гьотцел. Събитието е част от цикъла концерти, с които Софийската филхармония отбелязва годината на Бетовен, а маестро Саша Гьотцел от този сезон е главен гост-диригент на Националния оркестър.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

Ето какво сподели специално за читателите на Impressio маестро Гьотцел:

- Г-н Гьотцел, за нас е чест че от този сезон вие сте гост-диригент на Софийската филхармония. Знаем, че сте главен диригент на филхармоничния оркестър "Борусан" в Истанбул. Какви са впечатленията ви от нашия национален оркестър?
- Обичам да работя с музикантите на Софийската филхармония. Звукът е топъл и богат, музикантите имат изключително усещане за музикално качество, артикулация и фрази. Софийската филхармония има не само страхотна история, но без съмнение й предстои невероятно бъдеще като най-добрия оркестър на България, както и на един от най-добре развиващите се и разпознаваеми оркестри в Европа.

Още Саша Гьотцел и Георги Черкин в магията на Бетовен

Саша Гьотцел и Георги Черкин в магията на Бетовен

- Ние познаваме вашата забележителна творческа биография, но ще ни разкриете ли нещо по-лично от нея: откъде тръгнахте, как започна вашето пътешествие в света на музиката и как се озовахте в Истанбул?
- Роден съм в музикално семейство. Баща ми е член на Виенската филхармония и това ми е позволило, както майка ми обича да казва: "Да се ​​наслаждавам на концерти и опери още в корема й, преди да се родя".

Родителите ми разказват също, че когато съм бил на 3 години, по време на новогодишното тържество в дома ни във Виена, изведнъж съм взел пръчка в ръка и съм се качил на малко столче, за да имитирам дирижирането на "На хубавия син Дунав" на Йохан Щраус, докато хората около мен танцували.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

В онази нощ всички ми казали, че един ден ще стана диригент. За мен, като дете, което е имало привилегията да слуша редовно концерти и опери, свирени от Виенската филхармония, най-голямото очарование в самата музика идваше от "човека в средата". Спомням си, че казах на родителите си още като малко момче:

"Искам да бъда онзи мъж, който е в средата".

За щастие аз имах баща си, който ми казваше, че дори и да си най-големият талант, за да станеш признат диригент трябва да надградиш знанието си с опит. Затова той ми каза да изуча първо един струнен инструмент професионално, за да мога да оформям звука на най-голямата група от оркестъра - струнната секция.

Още Маестро Саша Гьотцел  открива новия сезон на Софийската филхармония

Маестро Саша Гьотцел открива новия сезон на Софийската филхармония

Учих цигулка и от 18-годишна възраст работих повече от 10 години като музикант на свободна практика във Виенската филхармония. Това ми позволи да науча 80 % от основния класически репертоар от практическа гледна точка, както и да се докосна до най-високото качество на свирене на музикален оркестър. Имах привилегията да работя с много от най-големите световни диригенти и солисти, обикаляйки света и изучавайки дирижирането от първа ръка от тези велики диригенти.

До днес дължа на всички онези страхотни диригенти и Виенската филхармония повечето от моите основни музикални основни познания. Всички имаме нужда от страхотни учители - моите не бяха един и двама, а голямо музикално семейство, като се започне още от детството ми. Чувствам се голям късметлия и съм много благодарен за това.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

Първата ми длъжност беше на музикален директор на Австрийско-корейската филхармония във Виена. Преди да завърша в Истанбул, заемах позиции като главен диригент в Куопио (Финландия), в Япония - Филхармонията на Канагава, Оркестъра на Бретан и някои международни младежки оркестри. Херберт фон Караян казва, че не можеш да дадеш мнение за диригент, преди той да има поне 10-15 години стаж. Смятам, че това е абсолютно вярно. Имайки късмета да бъда главен диригент на толкова много прекрасни оркестри вече повече от 15 години, аз с радост се възползвам от възможността да навлизам с оркестрите все по-дълбоко в партитурите. Това е едно вълнуващо пътешествие. Чувствам, че мога да продължа това пътуване заедно с музикантите от Софийската филхармония.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

- Имате ли си любим композитор - такъв, който кара диригентската ви палка буквално да "гори" в ръцете ви?
- Затруднявам се на този въпрос, защото аз просто обичам музиката, тя е моят живот. От моето културно наследство "моите големи любови" определено са Хайдн, Бетовен, Моцарт, Шуберт, Брукнер, Брамс, Рихард Щраус и, разбира се, като виенчанин - Густав Малер, а също и Втората Виенска школа.

Френският репертоар също е много завладяващ за мен като хармония и цветове, особено Берлиоз, Дебюси и Равел. Руската школа пък е толкова богата, че не знам откъде да започна, но определено композиторите от началото на 20-и век са някои от любимите ми, включително Стравински, Шостакович и Прокофиев. Но аз също съм голям любител и на италианската опера - от Росини, Верди до Пучини - не бих могъл да изкарам един сезон без поне 2-3 постановки на опера.

И накрая, съществуват всички онези невероятно красиви музикални съкровища от цял свят. Разбира се, нямам търпение да открия и някои от великите български части от тези музикални съкровища.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

- Споделяте ли мнението, че Петата симфония на Бетовен, която е включена в цикъла по честването му, е "едно от най-значимите произведения на епохата", както се изразява Хофман? Какво я прави толкова изключителна, на фона на много други изключителни творби, според вас?
- Абсолютно, няма никакво съмнение в това. Освен революционната си структура, Бетовен използва за първи път заедно Piccolo, Contrabassoon и Trombones в музикалната история. Освен това той използва мотив, за който се знае, че се пее по време на Френската революция, за да създаде напълно нова музикална енергия и звуково изживяване за слушателите на Симфонията. Когато се вслушаме в музиката на Петата симфония, ние можем да чуем един човек, който води борба срещу неразбирателството и битка за свобода. Човек, който търси красота и любов, човечност. Всички елементи на Френската революция. За мен Петата симфония на Бетовен е част от революцията.

Революция за красота, доброта и свобода - писана за всички хора. И заедно със Симфония №9 тя образува перфектния кръг, описващ принципите на Френската революция за равни права на всички, включително безусловна любов и мир.

Маестро Саша Гьотцел / Снимка: Софийска филхармония

Самият Бетовен е имал по-дълбоко рабиране за живота. Музиката му може да бъде анализирана перфектно, но нейната сила никога не може да бъде разбрана напълно. Промяната в интерпретациите е естествен процес. В днешно време търсим крайности, един вид инжекция екстази за ухото. С неговата Пета симфония ние вероятно можем да направим музикалния език на Бетовен по-добре разбираем, отколкото с всяка друга негова творба, тъй като тя включва всички човешки чувства - от най-дълбоките страхове, до най-радостните моменти. Поради тази причина тя винаги ще бъде вечна и съвременна по свой собствен начин.

- Къде в столицата ни обичате да си почивате, когато не сте в залата? - Имате ли си любими места в София?
- Аз едва започвам да откривам тези места. Засега изследвам, разхождам се по улиците с часове, наслаждавам се на ресторанти и барове и невероятната атмосфера на този страхотен град. Храната е просто приказна, а хората са прекрасни. Обичам да обикалям наоколо, да наблюдавам пулса и да опознавам душата на София и нямам търпение през следващите години да имам шанса да се гмурна все по-дълбоко в тази градска култура и начина й на живот. Много се радвам, че съм тук - наистина е красиво!

Още Диригентът Емил Табаков и Софийска филхармония заедно на една сцена след 18 години

Диригентът Емил Табаков и Софийска филхармония заедно на една сцена след 18 години

Още Знаменитият Вадим Репин пристигна у нас, за да открие юбилейния сезон на Софийска филхармония

Знаменитият Вадим Репин пристигна у нас, за да открие юбилейния сезон на Софийска филхармония

Още Триумф на Софийската филхармония във Виена

Триумф на Софийската филхармония във Виена

Още Максим Венгеров и Софийска филхармония откриват Европейския музикален фестивал

Максим Венгеров и Софийска филхармония откриват Европейския музикален фестивал

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Пуерториканецът, който завладя колекционерите в САЩ

Американският артист с пуерторикански произход е професионален цигулар със значителни постижения, но в момента е успешен артист в САЩ и съветник на известни колекционери. Той говори лично пред Impressio за представянето на изложбата си в One Gallery в София през май

Ирен Кривошиева: Ако някой те накара да вървиш крачка с него, върви 10, ако е нужно

За театъра и киното, което е моята земна любов, имам доста проекти, разказва актрисата

Йордан Славейков за "Последна стъпка": Театърът е друга медия, която дава друга възможност

Спектакълът "Последна стъпка" може да се гледа на 17, 22 и 30 април в Народния театър

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

"Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика?", коментира джаз примата

Фотографът Валерий Пощаров: В проекта "Баща и син" накрая винаги я има ръката, за която да се хванеш

"Днес фотографията е една нова писменост - всеки може да пише, всеки може да снима... Но кое всъщност е онова, което прави писателя - писател и фотографа - фотограф?"

Мариан Бачев: Упреците са неоснователни! Много неща се забавени от служебните кабинети

"Изключително несправедливо е това, което се е случило с онези изпълнители от близкото минало, чиито документи са загубени в онзи архив на концертна дирекция "Музика", коментира министърът на културата пенсията от 307 лв. на певицата Мими Николова