Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Григор Паликаров: Всеки концерт би следвало да е идеален...

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Григор Паликаров: Всеки концерт би следвало да е идеален...

"Предпочитам партитури, които приличат повече на красиви панорамни пътища с много завои, с много изкачвания и слизания", споделя маестрото, който ще води Софийската филхармония в два концерта през май

Маестро Григор Паликаров и виртуозният цигулар Светлин Русев заедно със Софийска филхармония ви очакват на 12 май в Зала "България" (Снимка: Василка Балевска/Софийска филхармония)

Григор Паликаров ще води Софийската филхармония в два концерта през май.

Купи билет

На 12 май под неговата палка ще звучат творби на Александър Райчев и Дмитрий Шостакович. Солист на вечерта е Светлин Русев.

Купи билет

Десет дена по-късно, на 22 май Маестрото ще дирижира оперната гала с участието на световноизвестния американски баритон Шерил Милнс и негови ученици.

Паликаров завършва Музикалното училище в родния си град Пловдив със специалност пиано с пълен отличен успех и златна значка през 1990 г., след което и Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София с магистърски степени по четири специалности - оперно-симфонично дирижиране, композиция, хорово дирижиране и пиано.

Още

"Златна лира" 2021 за Маестро Григор Паликаров

"Златна лира" 2021 за Маестро Григор Паликаров

Още като студент (на 22 години) дирижира "Риголето" в оперните театри в Плевен и Стара Загора.

Дебютира в Националната опера и балет - София през 1998 г., като дирижира гала-концерт на Гена Димитрова по изрична нейна покана. От 2001 г. е назначен за щатен диригент в операта.

Репертоарът му включва десетки оперни и балетни заглавия. Маестро Паликаров редовно осъществява и гастроли в чужбина в страни като Германия, Австрия, Белгия, Франция, Италия, Люксембург, САЩ, Русия, Словения, Полша, Тайван, Холандия, Япония, Корея.

Маестро Григор Паликаров (Снимка: Личен архив)

- Маестро, през май ще дирижирате два концерта на Софийската филхармония - симфоничен концерт и оперна гала. Кое е по-голямо предизвикателство за Вас?
- Всеки концерт винаги е предизвикателство сам по себе си. Това важи с особена сила в днешното време, в което критериите за истински качествено изпълнение остават незаслужено на по-заден план.

Разбира се, има специфики и особености при интерпретацията на оперна и симфонична музика, но един диригент трябва да умее да се справя еднакво добре и с двете.

За мен няма основание даден професионалист да не може, например, да акомпанира добре (което е особено важно при оперната музика и където балансът между водене и следене е много тънка и постоянно променяща се характеристика). Но пък и при инструменталните концерти подобно умение е също много необходимо.

А ако намесим и балета (не в качеството му на музикален жанр, а на сценично изкуство), там нещата се усложняват още повече. Защото един оркестър винаги чува солистите (певци или инструменталисти) и може да реагира съответно (дори да е коректив на диригента в случаите, в които последният не е на мястото си), но не може да вижда балетистите в един балетен спектакъл.

Ето тогава очите и жестът на диригента са единствените, които могат да направят така, че отделните компоненти на това синтетично изкуство да са в необходимата пълна хармония помежду си. Така че в случая и двата концерта са еднакви като предизвикателство за мен.

Купи билет

- Концертът на 12 май е посветен на 100-годишнината на Александър Райчев. Заедно със Светлин Русев ще представите неговия Романтичен концерт за цигулка. Какво бихте искали публиката да "чуе" в това изпълнение?
- Александър Райчев е сред най-ярките представители на българската композиторска школа и макар тези думи да звучат шаблонно, всъщност са абсолютна истина.

Още

Виртуозният цигулар Светлин Русев свири в памет на големия български композитор Александър Райчев

Виртуозният цигулар Светлин Русев свири в памет на големия български композитор Александър Райчев

Неговият романтичен концерт е сред по-малко популярните му късни творби.

Ако не се лъжа, той е имал само едно изпълнение с Минчо Минчев, Йордан Дафов и Софийска филхармония на 24.05.1992 г., което е било и откриване на съответното издание на фестивала "Софийски музикални седмици". В БНР няма нито документален, нито студиен запис на произведението, а това е голям пропуск.

Надявам се, че след концерта ни със Светлин Русев ще има вече поне документален запис на това произведение. А впоследствие е добре да се направи и студиен такъв и мисля, че даже видях това да фигурира някъде в звукозаписните планове на филхармонията.

Така че се надявам заедно със Светлин да помогнем на публиката да чуе и да хареса тази не много позната творба, създадена от един от най-известните и талантливи български композитори.

Купи билет

- 22-ри май е датата, на която ще се изправите на диригентския пулт, за да дирижирате оперната гала на един от най-големите световни баритони Шерил Милнс и неговите ученици. Представете програмата.
- Поканата да дирижирам този концерт е наистина чест за мен.

В програмата откриваме някои от най-известните оперни арии, дуети и ансамбли от опери на Моцарт, Росини, Белини, Верди, Бизе, Пучини и др. Разбира се, традиционно ще открием всяка от двете части на концерта с оркестрова увертюра.

В програмата има и някои интересни препратки от леко различни жанрове от оперния, но нека те да останат изненада за публиката, която ще дойде на концерта.

Григор Паликаров дирижира Велислав Стоянов и оркестъра на Класик ФМ (Снимка: BulFoto)

- Вие сте диригент, пианист, преподавател... В коя дейност се чувствате най-комфортно?
- Без да звучи нескромно, мисля, че във всеки от аспектите на музикантската ми дейност се чувствам достатъчно комфортно. Аз съм имал щастието да започна да дирижирам професионални оркестри още преди дипломирането си в НМА "Проф. П. Владигеров" и това не е прекъсвало в нито един момент оттогава до днес, така че се надявам да вляза в зрялата си възраст като диригент с необходимия (доста) натрупан опит зад гърба си.

Пианото е мой спътник от ранна детска възраст и също гледам да не се разделям за дълго с него. А като преподавател по оперно-симфонично дирижиране в НМА през последните няколко години също се чувствам на мястото си, но нека там атестация за това да бъдат моите студенти.

Първите, които започнаха обучението си при мен, ще завършат в близките няколко поредни години и се надявам да имат своята успешна реализация.

Григор Паликаров получи наградата "Емил Чакъров" през 2019 г. (Снимка: BulFoto)

- Имате ли предпочитан репертоар? Как би изглеждал идеалният концерт за Григор Паликаров?
- Веднага се сещам за думите на Вилхелм Фуртвенглер, който в отговор на въпроса коя е любимата му симфония от Брамс, е казал:

"Тази, която репетирам в момента". Много хубав и много смислен отговор. Симфоничната (и оперна, и камерна, и солова и ...) музика, създадена от наистина гениални композитори в последните няколко столетия, е несъмнено едно от висшите достижения на човешкия дух. Всички ние, които можем да се докоснем до този извор на непреходна красота и дълбоки емоции, сме едни истински щастливци.

Така че всеки концерт би следвало да е идеален...

А по отношение на репертоара - лично аз предпочитам такъв, в който един диригент може пълноценно да разкрие уменията си. Има партитури, които приличат на магистрали - прави и безпроблемни и в тях добрите съвременни оркестри подобно на съвременните коли с многото асистенции при шофиране могат да стигнат прекрасно (и убедително!) до края съвсем сами.

А и нека не забравяме, че цигуларят Карл Флеш беше казал относно дирижирането (и то още в първата половина на 20-ти век), че няма друга музикантска професия, в която един самозванец може да влезе толкова лесно...

За съжаление и днес думите му намират своето потвърждение.

Ето защо аз предпочитам партитури, които приличат повече на красиви панорамни пътища с много завои, с много изкачвания и слизания и където един добър шофьор (ако продължим с алюзията) наистина може да се докаже като такъв.

Ангел Заберски и Григор Паликаров (Снимка: BulFoto)

- Какво още Ви предстои в професионален план?
- Между двата концерта със Софийска филхармония трябва да "отскоча" до Италия, където ще дирижирам симфоничен концерт с творби от Л. ван Бетовен, а веднага след оперната гала с Шерил Милнс и приятели ми предстои да участвам като един от диригентите в откриването на фестивала "Софийски музикални седмици" заедно с Младежка филхармония "Пионер", която също съм ръководил за известен период от време преди години.

В същата седмица имам и планирани записи на оперна музика заедно със симфоничния оркестър на БНР и прекрасните ни певци Владимир Стоянов и Александрина Пендачанска, както и концерт със Симфоничен оркестър - Пазарджик, чийто главен художествен ръководител съм повече от 15 години.

Месец юни също е натоварен, но се радвам, че това е така и си пожелавам да няма повече принудителни спирания и ограничения, каквито преживяхме достатъчно през последните две години.

Интервю на Мина ТАКОВА

Още

Диригентът Григор Паликаров е новият носител на наградата "Емил Чакъров"

Диригентът Григор Паликаров е новият носител на наградата "Емил Чакъров"

Още

Маестро Григор Паликаров стана постоянен гост диригент на Варненската опера

Маестро Григор Паликаров стана постоянен гост диригент на Варненската опера

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Неда Спасова: Премиера на български филм е наистина празник

"Не мога да опиша чувството, с което виждаш очите на зрителите след прожекцията на филма "Защото обичам лошото време", споделя актрисата

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"