Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Гергана Мудова за Майсторите на фотографията и не само

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Гергана Мудова за Майсторите на фотографията и не само

Любимият ми момент е, когато застана в празната зала преди да открия изложбата, изповяда артистичната дама, програмен мениджър на фондация МУСИЗ

С Хауърд Грийнбърг на откриването на изложбата на Мери Елън Марк (Снимка: Владимир Томашевич)

По случай 10-ата годишина на VIVACOM ще ви срещнем с част от хората и каузите, които компанията е подпрепяла през десетилетието. Артисти, спортисти, музиканти, писатели. Търсещи, можещи, работещи, вдъхновяващи. Хора, чийто телефонен номер определено бихме искали да имаме в нашия смартфон.

Първата ни среща е с Гергана Мудова - програмен мениджър на фондация МУСИЗ.

Създател е на платформата "Майстори на фотографията", която представя световно признати фотографи в България. Мисията на екипа й е да популяризира съвременното изкуство в страната и да постави София редом с другите големи световни културни столици.

Работата й като организатор я поставя зад кулисите, но й дава неповторимата възможност да работи с най-големите имена в изкуството и да ги представя качествено и атрактивно пред публиката.

Изложбата Вивиан Майер "В нейните ръце" (Снимка: Владимир Томашевич)

Омъжена е за художника и свой съратник във фондацията Иван Мудов, имат син Анастас, на 8 години.

Представяме ви Гергана Мудова пред Dir.bg:

- Гергана, изложбата на Вивиан Майер, озаглавена "В нейните ръце", която е 11-а поред за "Майстори на фотографията" и се случва в партньорство между МУСИЗ, Столична oбщина, Посолство на САЩ, VIVACOM и Samsung, ще продължи в Софийска градска художествена галерия до 16 юни, половин месец повече от обявеното. Интересът е изключително голям - това, предполагам е причината?
- Изложбата на Вивиан Майер бе удължена с две седмици заради големия зрителски интерес, мисля че това казва всичко.

Вивиан Майер е смятана за един от най-емблематичните автори на street фотографията и едно от най-големите открития в началото на 21 век. Тя е открита случайно от Джон Малуф на аукцион, докато търси илюстрации за новата си историческа книга за Чикаго. Това се случва само две години преди смъртта й, а тя така и не разбира, че е се е превърнала в световна сензация.

Тази "обикновена гувернантка" с безименно лице, посмъртно се превръща в това, което е днес фотографът Вивиан Майер. Интересът към нея е огромен и расте лавинообразно - не само заради невероятната й история, а и заради забележителните кадри на градски сюжети и истории, в които тя улавя пулса на Ню Йорк, Чикаго, Маями, Париж през 50-те.

През 2015 г. биографичният филм "Да откриеш Вивиан Майер" (Finding Vivian Maier) е номиниран за "Оскар".

Нашите изложби са част от международния календар от събития, както е и тази на Вивиан Майер, която в момента е в Софийска градска художествена галерия и Somerset House - Лондон. Радвам се, че сега има толкова много подобни събития. Сцената кипи, а това е единствения начин да развием средата.

- Името на фондацията МУСИЗ е абревиатура на Музей за съвременното изобразително изкуство. Това е провокация към липсата на такъв музей у нас. Разкажи как се ражда идеята за нея, как се случи тя?
- Иван Мудов създава МУСИЗ като артистична провокация и апел към институциите, че в България не съществува музей за съвременно изкуство. МУСИЗ е открит на 26 април 2005, а за негова локация е посочена гара "Подуяне".

Откриване има, но "музей" липсва, дошли са обаче много представителни гости и официални лица. По-късно Националната художествена галерия създава Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство, като нейн филиал. За съжаление художественият комплекс все още не е завършен изцяло, функционира само първият му етаж.

Тази площ е крайно недостатъчна, за да задоволи нуждите на за модерно и бързоразвиващо се общество като нашето. С нетърпение чакаме Центъра за съвременно изкуство "Топлоцентрала" и дострояването на крилото за временни експозиции в "Квадрат 500", където логично би следвало да се представят по-съвременни форми на изкуство. Липсата на подходящи пространства за излагане на такъв тип изкуство водят до редица проблеми, с които ни е много трудно да се справяме, за да може да показваме изкуство на високо международно ниво.

Откриване на изложбата Вивиан Майер "В нейните ръце" (Снимка: Венцислав Петров)

- Как тръгна към изкуството? Кога и къде са първите ти срещи с него?
- Нуждата при децата да се изразяват чрез изкуство е много силна и аз не бях по-различна от останалите. Започнах да рисувам много рано, после минах през различни етапи от развитието си, всяка нова специалност, която изучавах, водеше до следващата логично, докато стигна до фотографията и интереса ми към изкуствознанието.

- Семейството, в което си родена, свързано ли е с изкуството?
- Един от предците ми е Константин Зограф, той е живял и рисувал на територии, които днес общо наричаме Македония. Това е най-силният ни художествен корен.

- Учила си фотография и илюстрация в Холандия. Какво ти даде този период?
- Беше много отдавна, но няма да забравя първият ден, когато пристигнах там. Не беше от най-приятните усещания, които пазя. Помня и дипломирането си, беше с изложба в Kusthal, музей проектиран от Рем Колхас, един от най-модерните архитекти на нашето време, където излагат временни експозиции на Пикасо, Ван Гог или нещо съвсем съвременно.

Но ето там бях и аз - с моите фотографии, изложени на първия етаж. Гледах и не вярвах на очите си. В Холандия се обърнах към фотографията и това не се промени до днес.

- Продължаваш ли да снимаш и да рисуваш?
- Съвременно изкуство е толкова интересно и вълнуващо, защото не поставя ограничения на артиста, а му дава пълна свобода да използва различни техники.

Всичко е позволено, за да се изразиш и да стигнеш до публиката.

- Кой е любимият ти фотограф?
- Райън Макгинли. Харесвам го защото е иноватор и използва камерата като инструмент, с който да предаде визията си, а не просто снима. Много съм щастлива, че заедно с VIVACOM успяхме да направим негова изложба.

- Как се раждат идеите, по които работи Фондацията?
- През 2012 предложихме на VIVACOM и фондация "Америка за България" платформата "Майстори на фотографията", тогава имахме пет годишен план на авторите, които да представим. Мисля, че това беше решаващо за одобрението. Когато планираш дългосрочно, проектът има устойчивост и смисъл. После идва по-трудната част - да реализираш успешно идеите си и да спечелиш доверието на партньорите си. Всичките ни проекти са подчинени на този принцип. МУСИЗ има цел да популяризира съвременното изкуство и да развива културна сцена, да представя изложби на световно ниво, така че всичките ни идеи са дългосрочни.

- Съпругът ти Иван Мудов е художник авангардист и концeптуалист. - Вкъщи изкуството ли е основната тема на разговор - ако е така, звучи вълнуващо? - "Остава ли време" за прозаични, битови неща?
- Определено това е тема, която обсъждаме всеки ден. Моята работа е свързана главно с администрация и проучвания. Артистичната част остава за Иван. Всичко останало е като при всяко друго семейство.

Изложбата Вивиан Майер "В нейните ръце" в Софийка градска художествена галерия (Снимка: Владимир Томашевич)

- Как се запозна със съпруга си? Каква е вашата история?
- Ние сме приятели от училище, но станахме двойка много по-късно след като и двамата извървяхме своя път. Дойде на филмовия фестивал в Ротердам и там се видяхме след много години.

Не го познах първоначално, беше много променен. След това ми прати еднопосочен билет до Париж, а аз му го върнах... Отне ни много време да се съберем.

- Вече седма година фондация МУСИЗ работи по проекта "Майстори на фотографията" и представя международно признати автори. Кои от тях лично на теб ти харесват най-много?
- Харесвам всички, в противен случай не бих ги включила в селекцията. Целта на "Майстори на фотографията" е да показва най-известните имена от различните жанрове на фотографията, като надгражда постепенно към по-съвременни форми. Представете си нещо като училище - информацията ти се поднася постепенно.

МУСИЗ започна да представя първите големи фотографски изложби, да развива тази сфера и да налага България на световната арт сцена.

- Фотоизложбата на роклегендата Брайън Адамс резонно провокира голям интерес. Ще разкриеш ли нещо зад кулисите на това събитие?
- От екипа му поискаха да осигурим много охрана и стая, в която да бъде изолиран в случай, че обстановката се нажежи. Не бях сигурна какво имат предвид, но в общи линии дамите полудявали като го видят и трябвало да сме подготвени.

Роклегендата Брайън Адамс в backstage по време на откриването на изложбата му " Exposed" (Снимка: Владимир Томашевич)

Протестирах, казах им, че българската публика е възпитана. Казаха ми, че във Виена ги уверили в същото, но някои дами се разголили и ако това стане и в София - той ще напусне. Имаше страшна тълпа и стана опасно, отделиха ни в стаята, само двамата, гледахме се в очите, а той се изсмя: "Скъпа, това е да си рок звезда"!

Брайън Адамс по време на откриването на изложбата му " Exposed" (снимка: Венцислав Петров)

- Проектът "Галерия за една нощ" е по идея на съпруга ти Иван Мудов. Нещо повече за неговите цели?
- Имаме еднакви цели и те са за развитие на съвременното изкуство в страната. Той е много фокусиран върху развитието на млади артисти.

"Галерия за една нощ" е поредният експеримент, тя работи само в нощта на откриването и това е вашият шанс. Предполагам, че това е вид инструмент, с който да се измери интереса на публиката.

- Директорът на Център "Жорж Помпиду" - Париж Бернар Блистен беше в София във връзка със създаването на "Колекция авангардно и съвременно изкуство за Център "Жорж Помпиду", Париж". Какво представлява тази колекция? Кои български творци ще бъдат представени?
- Правим проекта заедно с куратора Десислава Димова. Досега няма нито една българска колекция в световен музей и затова този проект е толкова важен за страната ни и нейния публичен образ.

Център "Помпиду" притежава една от трите най-големи колекции на модерно изкуство в света и съответно е с много високи критерии. Музеят се разширява и логично интересът им се насочва към Източна Европа, тъй като това е била една "затворена територия". Работим тясно с тях за селекцията, защото е много важно да се направи историческата връзка от 60-те до 90-те години на 20 век. Финалният избор на произведения е на Център "Помпиду".

- Как избирате с кои световни и български автори да работите, кои да представите?
- Според личните ни предпочитания съобразени със световните тенденции в изкуството.

Веселка Вуткова, директор "Масови комуникации" - VIVACOM, на откриването на изложбата на Мери Елън Марк (Снимка: Николай Колев)

- Каква е публиката на събитията ви? Понякога има опашки пред залите, което все още не е ежедневие у нас, когато става дума за визуално изкуство...
- Аудиторията ни е различна и в това е силата ни. Единственият начин да привлечеш хората в залата, е да правиш добри изложби и посетителите да са горди, че могат да видят известен автор в България.

- Има ли вече публика в България, която има интерес към съвременното изкуство, има свои критерии?
- Водя статистика за всяка изложба, която ни помага да определим публиката и нейните интереси. Хората харесват стойностни неща и няма как да ги заблудиш. Започнахме с публика от 2000 души, а сега сме готови да посрещнем 20 000.

- Имате идея да създадете дигитален архив на съвременната българска фотография. Докъде стигна тя?
- Архивите са национално ни наследство и смятам, че трябва да се направят по-интересни за масовата публика. Да се рекламират като места, на които може да получите рядка и интересна справка, да се дигитализират.

Много от архивите са започнали този процес, но поради голямата информация, която съдържат, той е по-бавен отколкото ни се иска. Архивите са национално ни наследство и е добре да са по-видими.

- Проблем ли е финансирането на дейност като вашата? Как намирате спонсори? Това, предполагам, са хора с отношение към изкуството...
- За предпочитане е да имат отношение, но не е задължително. Важно е да са визионери и да виждат позитивите, които получават от обществената си дейност. С времето повечето от тях се влюбват в изкуството и си изграждат собствено мнение.

Ако имате добра концепция, винаги ще намерите начин да я финансирате. Столична община и Министерство на културата имат голяма роля в подпомагането на културната сфера.

- До каква степен получавате съдействие от институциите, свързани с културата?
- Ние се състезаваме на конкурсен принцип, като всички останали организации. Процедурите са установени и има ясен регламент. Институциите правят подобрения във финансовите си инструменти и програми, хората които работят там, се отнасят с разбиране и желание за съдействие.

Откриване на изложбата Вивиан Майер "В нейните ръце" (Снимка: Владимир Томашевич)

- Може ли човек да издържа семейство с безспорно обществено-полезната дейност, с която се занимавате и двамата със съпруга ти?
- Ние сами сме избрали тази професия с пълното съзнание за затрудненията, които ще ни се налага да изпитваме. С правилно менажиране може да се създаде работеща среда, която да капитализира интересите на всички.

- Какво е отношението ти към съвременните технологии?
- Без тях няма бъдеще. Всичко ново ми е изключително интересно, особено, когато говорим за технологии. Това е другата сфера, в която бих искала да се развивам.

- VIVACOM стават на 10 години. Кое е най-значимото нещо, което бихте посочили в общата ви работа?
- През седемте години, в които работим с тях, създадохме много силна връзка. Борихме се заедно за реализирането на общите ни проекти и се радвахме на успехите. Видях как се палят повече от мен, как променят отношението си към изкуството, как създадоха и развиха VIVACOM Art Hall.

Изложбата Вивиан Майер "В нейните ръце" в Софийска градска художествена галерия (Снимка: Владимир Томашевич)

Това е компанията, която е направила големи инвестиции в българската култура и има дългогодишни традиции в подкрепата му. Те дават добър пример и на други, а това е изключително важно за страната, защото това е лицето й. За мен VIVACOM е много повече от партньор, ние сме съмишленици, които осъществяват идеите си заедно.

- Смартфонът за теб е...
- Прозорец към света...

- Кои приложения на своя смартфон ползваш най-често?
- Социалните медии, използвам го, когато поръчвам такси, проверявам времето, когато тренирам, и разбира се, навигациите...

- Кои са най-скорошните проекти на фондацията, които публиката да очаква?
- Продължаваме с дванадесетото издание на "Майстори на фотографията", "Колекция авангардно и съвременно изкуство за Център "Помпиду", работим и върху обмен на български и румънски художници. Ще представим изложба, наречена "Българо-румънски съюз. Ретроспектива".

Румъния е съседът ни с много сходна история и трябва да работим тясно с тях.

- Благодаря ти! Желаем ти успех!

Интервю на Валерия КАЛЧЕВА

Още

"Жената без сянка" - Вивиан Майер

"Жената без сянка" - Вивиан Майер

Още

У нас идва най-очакваната фотоизложба за 2019-а

У нас идва най-очакваната фотоизложба за 2019-а

Още

Арнолд Нюман и неговите фотографски икони

Арнолд Нюман и неговите фотографски икони

Още

Легендарни снимки на Мери Елън Марк гостуват в България

Легендарни снимки на Мери Елън Марк гостуват в България

Още

От светлините на прожектора до мрака на бездомния живот

От светлините на прожектора до мрака на бездомния живот

Още

Създателят на съвременната иконография Арнолд Нюман с първа изложба у нас

Създателят на съвременната иконография Арнолд Нюман с първа изложба у нас

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Емил Йотовски: За 30 г. сме намалели с около 2 млн., това е вид убийство пред отворените ни очи

Книгата ми е предупреждение за онези 99.9% които не са добре дошли в бъдещето и предупреждение за пътя, по който ни водят, казва писателят за "Технология на унищожението"

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес