Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Джоконда" - маските и морето свидетелстват

ЗА ПЪРВИ ПЪТ НА ВАРНЕНСКА СЦЕНА

"Джоконда" - маските и морето свидетелстват

За първи път след 71 години Варненската опера поставя "Джоконда" под режисурата на Кузман Попов

Тази вечер от 21.00 часа на сцената на Летния театър във Варна ще бъде представена "Джоконда" от Амилкаре Понкиели, поставяна за първи път в историята на Варненската опера. 

В главната роля влиза изключителното българско сопрано Габриела Георгиева, а режисьор и сценограф на грандиозното събитие е Кузман Попов.

Дългогодишния главен режисьор на Държавна опера Варна Кузман Попов

Пред Виолета Тончева именития ни режисьор разказва за предизвикателствата на първата постановка в 71-годишната история на Варненската опера, за Венецианския карнавал, за маските и хората, за изкушенията на злото и любовта, за вечното море...

- "Джоконда" за пръв път в 71-годишната история на Варненската опера. Не бих могла да си представя друг режисьор и друг сценограф за това голямо събития, освен Кузман Попов...
- "Джоконда" е великолепно произведение, което аз за първи път поставям, въпреки че почти целият класически оперен репертоар е минал през мен. Възхитен съм от музиката на Понкиели. Осъзнавам, че той действително е бил голям майстор, от който са се учили всички композитори от следващите поколения, дори Верди е заимствал от него.

Още

Габриела Георгиева и нейната първа българска Джоконда

Габриела Георгиева и нейната първа българска Джоконда

- Кои са предизвикателствата?
- "Джоконда" е голямо предизвикателство. Певческите роли са изключително трудни, но ние разполагаме с качествен солистичен състав, който може да изпълни това заглавие. Сопраните Габриела Георгиева и Димитринка Райчева изпълняват ролята на Джоконда, в шпионина Барнаба се превъплъщават баритоните Венцеслав Анастасов и Пламен Димитров, в инквизитора Алвизо ще видим басите Деян Вачков и Евгений Станимиров, Валерий Георгиев и Мирослав Христов са натоварени с партията на Енцо Грималди, a мецосопраните Даниела Дякова и Михаела Берова ще пеят Лаура.

Визитната картичка на тази опера е известният "Танц на часовете", но аз съм си поставил една по-трудна задача. В режисьорската ми концепция е залегнала идеята за театрална трупа от улични певци, танцьори, разказвачи. Самата Джоконда е улична певица, Барнаба пък е разказвач. Вмъкнал съм един особен типаж - маски в стила на Комедия дел арте. Маските, вплетени в спектакъла, участват по време на цялото действие. Както се случва в живота, така и тук се срещат добри и лоши маски, бели като Джоконда и черни като Барнаба.

Костюмите са на Ася Стоименова

- С какво още ще заинтригува съвременника "Джоконда"?
- Един от акцентите на постановката е лъвската паст, в която се слагат донесения до инквизицията, а ние много добре знаем как едно донесение може да очерни човек и да промени коренно живота му. Намирам този сюжет съвсем подходящ и за нашата съвременност, така че го извеждам като една от важните интерпретационни линии в постановката.

Сценографията на "Джоконда" е на Кузман Попов

- Сценографията несъмнено визира епохата, в която е създадена операта.
- Преди много години имах шанса да направя специализация в Италия, като прекарах един месец в Милано, един в Рим и един във Венеция. Престоят ми във Венеция съвпадна с регатата и Венецианския фестивал, така че съм преживял Венецианския карнавал в истинската му традиция. Атмосферата в нашата постановка трябва да бъде такава, каквато е била в действителност през XVII век, такава, каквато е и днес. В декора присъства морето, разпознават се лагуната и венецианският мост. На лъвската паст се чете известният исторически надпис, който обещава на всеки, който направи донесение до инквизицията, че ще се ползва с покровителство, имунитет, конфиденциалност и облаги, съгласно законите.

Сценографията на "Джоконда" е на Кузман Попов

- Определено личи пиетететът ти към контраста черно-златно...
- Сценографията на "Джоконда" е издържана в цветовете черно и злато и мисля, че намерих онова съотношение между тях, което съответства на патрицианска Венеция. Маските, за които споменах, са също със златна или с черна украса. Хорът и солистите също носят маски, така че карнавалът присъства по време на целия спектакъл.

- И морето е непрекъснато там, на хоризонта на "Джоконда"...
- Открай докрай, през цялото действие. Искам морето в "Джоконда" да бъде истинско, трагично, черно-бяло и бавно да се движи през цялото време. В последната картина се появява базиликата "Санта Мария де ла Салуте", в която са се провеждали тържествени церемонии. Светлината, която струи отвътре, е контрапункт на драматичните събития и чудесен контраст на черното море.

Светлините ще угаснат. Маските са свалени. Една трагична история е разказана. Остава морето - вечно като живота, изпълнен с контрасти.

Интервю на Виолета Тончева

Следващата дата, на която можете да гледате "Джоконда" е 11 август от 21.00 часа на крепостта Царевец във Велико Търново, като част от фестивала "Сцена на вековете".

"ДЖОКОНДА"

опера в 4 действия, 5 картини от Амилкаре Понкиели

Диригент Григор Паликаров
Постановка и сценография Кузман Попов
Костюми Ася Стоименова
Хореография Румяна Малчева
Диригент на хора Цветан Крумов

Действащи лица и изпълнители:

ДЖОКОНДА, улична певица - Габриела Георгиева, Димитринка Райчева
СЛЯПАТА, нейна майка - Силвия Ангелова, Бойка Василева
АЛВИЗО, инквизитор - Евгений Станимиров, Деян Вачков
ЛАУРА, негова жена - Даниела Дякова, Михаела Берова
БАРНАБА, шпионин - Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров
ЕНЦО ГРИМАЛДИ, принц - Валерий Георгиев, Мирослав Христов
ЗУАНО - Людмил Петров
ПЕВЕЦ - Петър Петров
ИЗЕПО - Пламен Долапчиев
МОРЯК - Илко Захариев

В основата на либретото на Ариго Бойто стои драмата "Анжело - тиранинът от Падуа" от Виктор Юго. Действието се развива във Венеция през XVII век. Музикалната драматургия включва ярки масови сцени и конфликти, наситени със страсти и контрасти. След премиерата си в Миланската скала операта "Джоконда" неизменно е част от репертоара на водещите световни театри.

Времетраене 3 часа, с два антракта. Изпълнява се на италиански с надписи на български и английски език.

БИЛЕТНИ КАСИ: пл. "Независимост" 1: понеделник-петък 9:30-13:30 и 14:30-20.30; събота 10:00-13:30 и 14:30-20:00 ч.; неделя 11:00-16:00, тел. 052 665 022; Фестивален и конгресен център: всеки ден от 10 до 21 ч. /почивка 14-14,30ч. и 16,30-17 ч./, тел. 052 685 214

След 1 юни на касата на Летен театър: всеки ден 10.00-13.00 и 14.00-18.30 тел. 052 612 803. ЗАЯВКИ: тел. 052 665 020

Коментирай 0

1/1

Дългогодишния главен режисьор на Държавна опера Варна Кузман Попов

Сценографията на "Джоконда" е на Кузман Попов

Сценографията на "Джоконда" е на Кузман Попов

Костюмите са на Ася Стоименова

Костюмите са на Ася Стоименова

Календар

Препоръчваме ви

Маестро Пламен Карталов: Сбъдвам мечта от 1987-а, защото ще направим мюзикъла „Клетниците“

В момента режисьорът работи върху "Фантомът на операта", чиято премиера е през януари 2019-а в Музикалния театър

Създателят на ансамбъл "Чинари" Асен Павлов: Българинът не е единак. Правят ни такива!

"Мъжкото присъствие, женското танцуване - неща, които в днешно време някои размиха, във фолклора са бетон", казва душата и двигателят на първия частен ансамбъл в България

Георги Андреев: На една сцена съм бил с Жан Люк Понти и с Робърт Плант, но мечтата ми е да свиря с Йо-Йо Ма

"Последният път, когато ансамбъл "Филип Кутев" съпровожда Президента, беше преди 6 години", споделя главният му диригент пред Dir.bg

"Цигуларката на Бога" - театралният пясъчник на Доротея Тончева и Стефан Цанев

"Изкуството нито се яде, нито се пие, нито се обува, нито се облича", казва режисьорът Мартин Киселов или защо последната пиеса на творческата двойка не може да бъде разказана в един "кръстосан разговор"

Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев: Музиката се дели на гениална и по-посредствена

"Възхитен съм от компетентната реакция на българския зрител", подчерта почетният гост на класическия музикален шедьовър "Баядерка", представен в Софийската опера и балет

Кралицата на глината Йова Раевска оживява с изложба за своя 100-тен рожден ден

"Искам тази изложба да бъде нещо много различно, нещо което досега не се е случвало в България", казва внучката на забележителната художничка Ейми Горин-Чапман