Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Габриела Георгиева и нейната първа българска Джоконда

ЗА ПЪРВИ ПЪТ НА ВАРНЕНСКА СЦЕНА

Габриела Георгиева и нейната първа българска Джоконда

"Искам публиката да усети нейната безкрайна чистота, всеотдайност и жертвоготовност, на които е способна само една влюбена жена", споделя световноизвестното ни сопрано

Габриела Георгиева

Тази вечер от 21.00 часа на сцената на Летния театър във Варна ще бъде представена "Джоконда" от Амилкаре Понкиели, поставяна за първи път в историята на Варненската опера.

В главната роля влиза изключителното българско сопрано Габриела Георгиева, която пред Виолета Тончева говори за първата си Джоконда в България, за изграждането на вокалния и психологически образ като естествен процес, за връзката с оперните и филмови героини, за противоречивото чувство към морето:

Габриела Георгиева като Яна в "Янините девет братя"

- След триумфа на Габриела Георгиева като Яна в "Янините девет братя" в Болшой театър, посрещаме с радост солистката на Националната опера за главната роля в първата варненска постановка на операта "Джоконда" от Амилкаре Понкиели.
- Да, спектакълът в Болшой театър през тази година беше едно дългоочаквано и наистина незабравимо преживяване, което донесе огромно удовлетворение на целия екип на постановката на Маестро Пламен Карталов "Янините девет братя" от Любомир Пипков.

Радвам се, че сега ще изпълня и ролята на Джоконда във Варна, където не съм пяла от доста години. Последния път бях поканена за ролята на Турандот в Летния театър.

- Тогава тъкмо се бяхте върнали от Ню Йорк, където в Метрополитън опера дублирахте Анна Нетребко в същата роля, нали?
- Да, точно така беше.

- С какво Ви вълнува Джоконда?
- Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно решение, което й придава ореола на високоморален и достоен човек.

Снимка: Държавна опера - Варна

- Саможертвата винаги е труден избор...
- В един момент Джоконда се поддава на изкушението да се саморазправи, като убие съперницата Лаура, обаче в следващия момент надделява здравият разум. Точно това ме вълнува в Джоконда, тя успява да запази чистотата и човечността си до края. Въпреки всичко, което се случва, тя остава добър човек. И не само това, тя принася себе си в жертва. Джоконда е изключително светъл, красив, трогателен и същевременно труден образ за пресъздаване, актьорски и психологически.

- Образ в развитие...
- Да, не всеки образ подлежи на такова развитие и е толкова многопластов като Джоконда. Да пресъздаде такъв образ, е прекрасно творческо предизвикателство за артиста.

Снимка: БНР

Още

"Джоконда" - маските и морето свидетелстват

"Джоконда" - маските и морето свидетелстват

- Как изграждате своята героиня?
- Както при всяка една от моите героини, с всяка репетиция и с течение на времето образът става все по-плътен. За съжаление сега нямам много време за репетиции, но Джоконда продължава да живее в мен. Изпълнявала съм тази роля в чужбина, а сега в България ще я изпея за пръв път.

- Тоест Варна става домакин на българския дебют на Габриела Георгиева в "Джоконда", първата постановка на тази опера в 71-годишната история на Варненската опера! Това е истинска новина, която ще накара оперните почитатели да очакват с още по-голямо нетърпение премиерата на ММФ "Варненско лято" на 7 август в Летния театър.
- Надявам се да стане хубава премиера. А ако се върна на въпроса за моите героини, мога да допълня, че нямам специална рецепта за тяхното изграждане. Всяка роля във времето се развива и ако се придържаш към това, което е написал композиторът, то е абсолютно достатъчно, за да изградиш образа вокално.

А изграждайки образа вокално, той минава през сърцето, през емоцията и логично става част от теб. Изграждайки образа вокално, го осмисляш психологически, това е естествен процес.

- Как искате публиката да възприме Вашата Джоконда?
- Искам да усети нейната безкрайна чистота, тази любов, всеотдайност и жертвоготовност, на които е способна само една влюбена жена.

Снимка: БНР

- Някои артисти имат любими роли, други - не, при Вас как е?
- Аз обичам всичките си роли. Когато работиш нещо, то ти става най-близко, най-любимо, най-желано, най-много те вълнува. Затова не мога да отлича някоя роля като повече или по-малко любима. Ако работя Анджекика, Анджелика ми е любима, ако работя Яна, влизам в дълбочина в този образ и тя за мен е най-хубавото нещо.

В случая с Джоконда мога да кажа, че сега наново я преоткривам. Усещам колко красива и същевременно колко трудна и изискваща е тази музика. Осъзнавам израстването на героинята, нейния катарзис, който трябва да предам. Певицата трябва да мине през всички тези интересени и трудни моменти, за да поднесе на публиката една истинска Джоконда.

- Случвало ли се в някои житейски ситуации да прибягвате до наученото от героините си?
- Животът не ме е сблъсквал с такива драматични обрати, каквито обикновено преживяват моите оперни героини и никога не съм имала усещането, че в мен се проявява някоя от тях. Но ето какво ми се случи сравнително скоро. За първи път ме поканиха да участвам в телевизионен сериал, в един от епизодите на "Откраднат живот". Там нямах пеене, само изтананиках Тоска на едно място. Моята героиня е оперна певица, която отхвърля богат и предвзет мъж, защото осъзнава, че през цялото време е била влюбена в своя асистент, скромен и тих човек.

Минаха снимките, аз обаче не можех да се освободя от чувството, че си чувам непрекъснато гласа, все едно казвам някакви чужди и същевременно свои реплики. Седмици наред ми се струваше, че когато говоря с хората, сякаш се гледам отстрани, все едно някаква камера е насочена към мен и аз казвам реплики на някаква героиня, не мои. Интересно и странно усещане...

- Същевременно и обогатяващо за един артист. Кажете, как се чувствате в екипа на "Джоконда", сред солистите на Варненската опера?
- Тук съм в добра компания. С повечето от колегите вече съм излизала на оперната сцена. Пяла съм с Пламен Димитров, Бойка Василева, с Евгений Станимиров, с когото сме състуденти, завършили сме заедно Музикалната академия. Да, мисля, че само с Валерий Георгиев ще пея за пръв път.

- В режисьорското и сценографско решение на Кузман Попов доминира образът на морето, който пренася "Джоконда" с нейната Венеция във Варна. Морето присъства през цялото време като един безмълвен и вечен свидетел на човешките дела. Какво е Вашето отношение към него?
- Морето. Когато го наблюдавам, то ме привлича и релаксира. През деня обичам да влизам в морето, но вечер се плаша от него. Никой не може да ме накара вечер да вляза в морето. Много противоречиво чувство...

Харесвам морето и изпитвам страх от него.

Интервю на Виолета Тончева

"ДЖОКОНДА"
Опера в 4 действия, 5 картини от Амилкаре Понкиели

Още

Започват IX опера в Летния театър и XVI Театър Римски терми във Варна

Започват IX опера в Летния театър и XVI Театър Римски терми във Варна

Премиера на ММФ "Варненско лято" 2018 - 7 август 2018, 21.00, Опера в Летния театър

Диригент Григор Паликаров
Постановка и сценография Кузман Попов
Костюми Ася Стоименова
Хореография Румяна Малчева
Диригент на хора Цветан Крумов

Действащи лица и изпълнители:

ДЖОКОНДА, улична певица - Габриела Георгиева
СЛЯПАТА, нейна майка - Бойка Василева
АЛВИЗО, инквизитор -Евгений Станимиров, Деян Вачков
ЛАУРА, негова жена - Даниела Дякова, Михаела Берова
БАРНАБА, шпионин - Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров
ЕНЦО ГРИМАЛДИ, принц - Валерий Георгиев
ЗУАНО - Людмил Петров
ПЕВЕЦ - Петър Петров
ИЗЕПО - Пламен Долапчиев
МОРЯК - Илко Захариев
Солисти балет: Павел Кирчев, Галина Велчева, Илияна Божкова, Мартин Чикалов

Следващата дата, на която можете да гледате "Джоконда" е 11 август от 21.00 часа на крепостта Царевец във Велико Търново, като част от фестивала "Сцена на вековете".

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

JP3 - Живко Петров трио с премиера на "Beyond the Flesh"

На 13 април в рамките на Европейския музикален фестивал Варна 2024 триото ще представи композициите на Живко Петров от дебютния филм на Дими Стоянович "Плът"

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

"Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят", споделя писателят и режисьор

Грузинската режисьорка Тинатин Кайришвили: Опитваме се да запазим добрите отношения с руснаците

Тя споделя, че Грузия винаги е готова да посрещне хора, бягащи от режима в Русия

Режисьорът Цветан Драгнев: Черната кутия не е нещо мрачно, тя пази важното

"Общи приятели ми пуснаха парчето "Опа хей" и после по интернет намерих всичко останало", разкрива режисьорът на "Балканска черна кутия" първата си среща с музиката на Никола Груев - Котарашки