Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Анна Марайке-Хес: WARRIOR кани публиката да свърже силата с уязвимостта

ТАНЦОВ ПЪРФОРМАНС

Анна Марайке-Хес: WARRIOR кани публиката да свърже силата с уязвимостта

"Суровостта на изпълнението - чрез физичност, движение и глас - създава огледало, в което зрителите могат да се изправят пред собствените си страхове, ограничения и желания", казва хореографът за танцовия си спектакъл WARRIOR

Хореографът Анне-Maрайке Хес в танцовия й спектакъл WARRIOR. Източник: РЦСИ "Топлоцентрала"

На 12 февруари публиката ще види на сцената на РЦСИ "Топлоцентрала" танцовия спектакъл WARRIOR, който изследва женската идентичност, черпейки вдъхновение от митологията и популярната култура.

Съблазнени от вярата, че свиреп силен мъж е всичко, от което се нуждаем, за да свършим нещата и да спасим светът, хореографът Aнне-Марайке Хес ни отвежда в нейното соло на пътешествието да станем войни. В рамките на изкривен и в същото време мек звуков пейзаж се появява дълбоко поетичния образ на човешката крехкост и вътрешно разстройство. Едно танцуващо тяло, попаднало в постоянна битка с емоциите си.

Чрез метаморфозата на тялото и емоционалната сила на фигурата на воин, Анне-Maрайке Хес задава някои от големите теми за стереотипизацията и обществените очаквания:

Хореографът Анне-Maрайке Хес в танцовия й спектакъл WARRIOR. Източник: РЦСИ "Топлоцентрала"

- Как поддържаше последователността във визията си, докато създаваше WARRIOR, DREAMER и WEAVER като трилогия?
- Трилогията се развива в продължение на шест години, започвайки с WARRIOR през 2018 г. По това време нямах намерение да създавам трилогия, обаче, докато разработвах DREAMER през 2019 и 2020 г., стана ясно, че съществува основна тема:

изследване на женската идентичност, представянето на женското тяло и деконструкцията на половите стереотипи.

Осъзнах, че пътуването е далеч от своя край - трябваше да продължа да изследвам.

Това доведе до WEAVER, с което трилогията беше завършена. Всяка творба предлага различна перспектива, която ми позволява да навляза по-дълбоко в сложната мрежа от обществени очаквания и стереотипни представи за това какво означава да бъдеш жена.

Макар че създаването на трилогия никога не беше първоначалната ми цел, то стана необходимо за разкриването на пластовете и сложността в тази тематика.

Хореографът Анне-Maрайке Хес в танцовия й спектакъл WARRIOR. Източник: РЦСИ "Топлоцентрала"

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

- Как предизвикваш публиката да възприеме идеята за превръщането във воин? Какви аспекти на изпълнението ти, ги карат да се изправят срещу собствените си уязвимости и да ги превърнат в сила?
- WARRIOR кани публиката да види силата и уязвимостта не като противоположности, а като взаимосвързани.

Суровостта на изпълнението - чрез физичност, движение и глас - създава огледало, в което зрителите могат да се изправят пред собствените си страхове, ограничения и желания.

Воинът се подготвя за битка, която никога няма да се състои. Резултатът е дълбоко поетичен образ на човешката крехкост и вътрешно разстройство. Публиката е въвлечена в това пътуване - танцуващо тяло, хванато в постоянна борба със своите емоции.

Още Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

Дервишът Зия Азази: Танцът като пътеводител в хаоса на съвременния свят

- Каква роля играе мъжката перспектива в WARRIOR - било като обект, вдъхновение или противовес на централната тема за женствеността?
- Мъжката перспектива на воина служи, както за контраст, така и за фон, за да илюстрира социалните конструкции на пола и властта.

WARRIOR на пръв поглед се фокусира върху мъжкия стереотип на воина, той критикува патриархалните норми, които определят силата и уязвимостта. Чрез неговите жестове героят, създаден на сцената, поставя под въпрос света, в който живеем, и взима ролевите модели, които изпълняваме и възпроизвеждаме отново и отново до абсурд.

Какво означава да бъдеш силен или слаб?
Кой има право да заема пространство?
Кой може да бъде шумен? Кой се чува?

Каква стойност придаваме на тези качества, които приписваме на мъжете?
WARRIOR ни приканва, да размислим как тези норми влияят на всички, независимо от пола.

Хореографът Анне-Maрайке Хес в танцовия й спектакъл WARRIOR. Източник: РЦСИ "Топлоцентрала"

- Каква форма заемат трудностите по създаването на наратив, който е толкова дълбоко личен, но и толкова универсален ?
- Работата върху тема, мотивирана от личен опит, винаги е свързана с предизвикателството да се балансира личното преживяване с по-широка перспектива, така че въпросите и темите да резонират с по-голяма аудитория.

В случая на WARRIOR, едно от най-големите предизвикателства за мен като личност и артист, беше достъпът до и въплъщаването на воинската енергия - изправянето и изразяването на емоции като гняв и агресия в самата мен. Това бяха непознати територии както лично, така и артистично.

Друго значително предизвикателство беше включването на гласа ми в работата за първи път.

Намирането на начин да интегрирам гласовото изразяване в хореографията ме изкара далеч извън зоната ми на комфорт. Въпреки че процесът беше труден, той също така се превърна в освобождаващо преживяване и повратна точка за мен като артист.

Чрез WARRIOR не само преодолях тези предизвикателства, но и израснах значително, откривайки нови инструменти за артистично изразяване.

Хореографът Анне-Maрайке Хес в танцовия й спектакъл WARRIOR. Източник: РЦСИ "Топлоцентрала"

- Трилогия черпи вдъхновение от митологията и от популярната култура. Как обедини тези две на пръв поглед контрастни светове в едно кохерентно артистично повествование?
- И митологията, и популярната култура изследват архетипи и споделени символи.

Чрез противопоставянето на древни митове със съвременни препратки целта ми беше да създам мост, който свързва вечни идеи с модерния опит.

Обаче е поразително - и често обезсърчаващо - как тези разкази остават непроменени, докато историята продължава да се повтаря.

Интервю на Стефанѝ СТОЕВА

Warrior | Люксембург | Танцов пърформанс
12 февруари 2025 | Зала 2 | 19.00 часа
 - РЦСИ "Топлоцентрала"

Още Галерия "Топлоцентрала – Куб" представя изложбата "Забранено изкуство"

Галерия "Топлоцентрала – Куб" представя изложбата "Забранено изкуство"

Още "Топлоцентрала" през февруари: спектакли в артистично откровение за любовта

"Топлоцентрала" през февруари: спектакли в артистично откровение за любовта

Още "Топлоцентрала" открива 2025-а със световна премиера и обещаваща българска селекция

"Топлоцентрала" открива 2025-а със световна премиера и обещаваща българска селекция

Още Трикратно награденият спектакъл "Есмералда и Раймонда" ще бъде представен в Топлоцентрала

Трикратно награденият спектакъл "Есмералда и Раймонда" ще бъде представен в Топлоцентрала

Още "Антигона - това съм аз / anti-GONE-It’s me" – авторски соло спектакъл на Галина Борисова

"Антигона - това съм аз / anti-GONE-It’s me" – авторски соло спектакъл на Галина Борисова

Още Калина Павлова: Unseen Scene ни позволява да преживеем изкуството отвътре навън

Калина Павлова: Unseen Scene ни позволява да преживеем изкуството отвътре навън

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Музикантът Константин Вълков: Bropunzel е посланик на любовта на всички нива

"В музиката ни има много сантимент към 80-те, 90-те, когато общуването все още бе аналогово и истинско, а да откриеш нещо - човек, знание, посока, изискваше усилие и любопитство, а не един клик с мишката", казва фронтменът на бандата

Ян Лауверс: Насилието и Шекспир никога не са клише

"Приемаме Шекспир много сериозно. Всеки път, когато работим с Шекспир, мислим: Провалихме се. Да опитаме отново. Можеш да се провалиш, но никога да предадеш", казва един от създателите на Needcompany

Хореографката и танцьорка Неделя Ганчева за "Прозорецът на Яворов" и четенето на емоциите през тялото

"Любов, страх, подкрепа, разочарование, отчаяние, надежда... са основните емоции, които ще видим изразени чрез танц в спектакъла", споделя хореографката

Рок поетът Александър Петров: Подготвям нова стихосбирка. Есента е добро време за четене

"Искам да продължат да се пеят стиховете ми, ако не на стадиони, то поне на концерти, а защо не и в кварталните градинки," казва Сашо

Актрисата Боряна Маноилова: Йерма за мен е "огнена вълна"

"Очаквах с нетърпение срещата с публиката, защото самото представление е така изградено, че част от нещата преминават именно през нея", споделя младата актриса

Милко Лазаров: Греховете раждат агресия

"Ние навлизаме в най-тъмния период за културата, защото тя започва да се управлява като някаква икономическа структура. Пазарът, тълпата не може да определят кое каква стойност има", казва режисьорът, чийто нов филм "Стадото" вече може да се гледа в кината