ВИЕНСКИЯТ СЕЦЕСИОН
Густав Климт - художник на века
Музеят "Леополд" във Виена показва изчерпателна изложба по повод 100-годишнината от смъртта на Климт във възпоменателната година на виенския модернизъм
Редактор : Impressio / 8988 Прочита 0 Коментара

Виенският музей Леополд посвещава изложба на творчеството на Густав Климт - художник, белязал прехода от историзма към характерния за Виена стил сецесион.
Творецът е един от ярките представители на австрийския модернизъм.
Изложбата, разделена на осем тематични кръга, включва 35 живописни творби, 90 рисунки, 30 снимки и 150 лични вещи, даващи възможност да се надникне в творческите фази на художника.
"Седящо младо момиче", ок. 1894 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
"Момиче в листата", 1896-1899 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
"Женско полу-голо тяло от дясната страна", 1913/14 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
"Танцьорка на фламенко", ок. 1908 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
Експозицията е озаглавена "Густав Климт. Художник на столетието" и е организирана по случай 100-годишнината от смъртта на живописеца.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Тя поставя особен акцент върху произведението му "Смърт и живот".
Творбата е противопоставена на друга знакова картина на Климт, озаглавена "Булката" - последното голямо алегорично произведение на твореца, останало недовършено на статива в ателието му поради ранната смърт на Густав Климт след мозъчен удар.
Двете платна, разположени едно срещу друго, се допълват от скици и студии, от източници, вдъхновили художника, сред които експонати от личната му колекция от произведения на изкуството от Далечния Изток, чиито мотиви са използвани в картината "Булката".
"Булката", 1917/1918 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
Двете големи алегорични произведения са крайна и връхна точка на изложбата, представяща цялостното творчество на Густав Климт. Начало поставят невероятно прецизни ранни портрети.
"Портрет на жена", ок. 1893 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
"Портрет на млада дама с шапка в профил отляво", 1897/98 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
"Седнала дама в профил отляво", ок. 1910 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
Една от залите е посветена на ландшафтите, сред които могат да се видят някои от най-прекрасните заемки, например "Борова гора" от колекция в швейцарския Цуг, "Ябълково дърво" от колекцията Луи Вюитон, "Ландшафт в Шьонбрун", която е частна собственост.
"Ландшафт в Шьонбрун", 1916 (Снимка: © Private collection, Graz)
"Голямата топола II", 1902/1903 (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
С помощта на заети произведения, скици, зали с облекло и с бижута от спътницата в живота и муза на Климт - модистката Емили Фльоге, както и с възстановка на ателието на художника, изложбата си поставя задачата да го доближи до зрителя и да пресъздаде част от обстановката, в която живее и твори.
Густав Климт през 1911 г. (Снимка: © Klimt-Foundation, Vienna)
Богатата експозиция, представена до началото на ноември, дава възможност да се види колекцията на Рудолф Леополд и произведения от други частни колекции, преди всичко от "Фондацията Густав Климт" на сина на художника Густав Ушицки.