АРОМАТНИ МОТИВИ
Когато цветята говорят
Центърът е бил Виена, където през 19-и век цветната живопис постига ненадминато разнообразие и значение
Редактор : / 7720 Прочита 0 Коментара
Франц Ксавер Грубер © Belvedere, ViennaАх, цветята!
Във виенския музей Белведере до края на септември са изложени сто творби, представящи развитието на изобразителното изкуство, чийто предмет са цветята.
Музеят Белведере във Виена (Снимка: Shutterstock)
Експозицията, озаглавена "Кажи го чрез цветята" включва работи на изтъкнати художници от края на 18 до началото на 20 век, предава БТА.
През този период картината, изобразяваща цветя, бележи голямо развитие: от пищния букет и скромните полски цветове, високопланинския еделвайс до слънчогледа на Густав Климт.
Центърът на това развитие е Виена, където рисуването на цветя достига невероятно многообразие и добива голямо значение.
Густав Климт © Belvedere, Vienna
Изложбата онагледява промените в изобразителното изкуство от времето на Френската революция до Първата световна война.
"Ние споделяме основната теза, че в изображенията на цветя се съдържа много повече от история на стила. Тe разказват за обществените промени, за радостта от екзотични цветя и от австрийската планинска флора, за великолепието във Виена в периода на буржоазен подем и за крехкостта на човешката природа", обобщи на пресконференция директорката на Белведере Стела Ролинг.
Йозеф Лауер © Belvedere, Vienna
Полина Куделка-Шмерлинг © Belvedere, Vienna
Виенската живопис на цветя води началото си от Златния век на холандската живопис. Като връх на жанра във Виена се смята времето на стила бидермайер /във Франция стил ампир/ с великолепни цветни аранжименти. Изложбата представя творби на най-известния художник от онова време Фердинанд Георг Валдмюлер.
Фердинанд Георг Валдмюлер © Belvedere, Vienna
След кризата в средата на 19 век, в края на века виенската живопис на цветни мотиви бележи нов връх. През този период основни представителки са жени, сред които особено се открояват Олга Визингер-Флорин и Мари Егнер, чиито мотиви се търсят на пазара. Но не бива да се забравя, че жените са в много по-неизгодно положение от своите колеги.
Художничките все още нямат достъп до академиите по изкуствата и могат единствено да взимат частни уроци.
Олга Визингер-Флорин © Belvedere, Vienna
С основаването на Сецесиона през 1897 година и сдружението Виенски художествени занаяти през 1903 година модернизмът завладява Виена. Представят се и изложби на известни художници от чужбина, организирани от галерия Митке, в която излагат художниците от Сецесиона.
През 1906 година там е изложбата на Ван Гог, която оказва голямо влияние на виенските творци. Густав Климт и Егон Шиле се посвещават на темата "слънчоглед", като стигат до собствени решения, неповлияни един от друг.
Слънчогледът на Климт, създаден 1907/1908 година, днес се смята за едно от основните произведения на епохата. На експозицията са представени и две съвременни творби - на Вилхелм де Рой и Герхард Рихтер.
Густав Климт © Belvedere, Vienna
Вилем де Рой © Belvedere, Vienna
Йохан Баптист Дрехслер © Belvedere, Vienna