ТЕАТРАЛНО ТУРНЕ
Театър "Кредо" с юбилейно национално турне на спектакъла си "Дневникът на един луд"
"Дневникът на един луд" е третото Гоголево заглавие в репертоара на театъра след обявения от руската критика за явление в световния театър спектакъл "Шинел" и отличения с 11 престижни национални награди, спектакъл "РевизорЪт"
Редактор : / 1033 Прочита 0 Коментара
Стелиан Радев в сцена от спектакъла „Дневникът на един луд“ по Гогол на Театър „Кредо“, режисьор: Нина Димитрова (Снимка: Театър „Кредо“, фотограф: Творчески колектив СвЕмма - Светослав Куцаров и Емма Бардизбанян)Театър "Кредо" стартира юбилейно турне в страната за отбелязване на 5-та годишнина от създаването на спектакъла "Дневникът на един луд" по Гогол.
Турнето се реализира с подкрепата на Национален фонд "Култура" и е част от едногодишния проект на театъра "кРЕдоСТАРТ", осъществяващ се по "Едногодишната програма за подкрепа на частни организации в областта на изкуството", 2020.
Програмата на турнето включва гостуване в Русе на 1, 2, 3 и 4 юни 2021 година на сцената на Държавен куклен театър Русе, на 7 юни в Силистра на сцената на Драматично-кукления театър Силистра, на 9 юни в Добрич на сцената Държавен куклен театър Добрич.
През есента турнето продължава с участие на международния фестивал "Пиеро" в Стара Загора, който се организира от Държавен куклен театър в Стара Загора. "Дневникът на един луд" е в програмата на фестивала на 25 септември. На 5 и 6 октомври спектакълът гостува в Бургас и ще се играе на сцената Държавен куклен театър - Бургас.
"Дневникът на един луд" е третото Гоголево заглавие в репертоара на Театър "Кредо" след обявения от руската критика за явление в световния театър спектакъл "Шинел" и отличения с 11 престижни национални награди, между които и награда "Икар", спектакъл "РевизорЪт".
Премиерата на "Дневникът на един луд" се състоя на 17 октомври 2015 година на сцената Театър 199 "Валентин Стойчев" в София. Спектакълът е създаден специално за отбелязване на 50-годишния юбилей на Театър 199, копродуцент и партньор на Театър "Кредо" вече 29 години.
Сценарист и режисьор на "Дневникът на един луд" е Нина Димитрова, основател и артистичен директор на Театър "Кредо", позната на зрителите у нас и по света като режисьор, сценарист, сценограф и актриса в спектаклите "Шинел" по Гогол и "Каквото направи дядо, все е хубаво" по Андерсен.
С творческия си подход към гениалния Гоголев текст и с избора си на изпълнител за ролята на Аксентий Иванович Попришчин в "Дневникът на един луд", Нина Димитрова разбива клишето, че тази роля трябва да се играе от известен артист на възраст около 40 години.
Изборът на режисьорката се спира на 23-годишния Стелиан Радев, абсолвент от Националната академия за театрално и филмово изкуство (НАТФИЗ). "Дневникът на един луд" е вторият спектакъл, с който Нина Димитрова проправя пътя на своя студент към професионална сцена.
През есента на 2013, още като студент по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ, Стелиан прави своя професионален дебют като партньор на Нина в спектакъла "Шинел" по Гогол на Театър "Кредо".
В продължение на година и половина Димитрова търпеливо подготвя Радев за бляскавата му поява в необичайната за възрастта му роля на известния Гоголев луд.
И отличията за актьорското му постижение в ролята на лудия Попришчин не закъсняват. През 2016 година Стелиан Радев получава наградата за мъжка роля на международния театрален фестивал на моноспектакъла "БГМОТ" в Габрово, номинация за награда "Икар" на Съюза на артистите в България в категория "Дебют" и номинация за награда "Аскеер" в категория "Изгряваща звезда".
Освен юбилейното национално турне на "Дневникът на един луд" по Гогол, за отбелязване на 5-та годишнина от създаването на спектакъла, по проект "кРЕдоСТАРТ", осъществяващ се с подкрепата на Национален фонд "Култура", е създадена пълна аудиовизуална версия на спектакъла със субтититри на английски език и нова визия на юбилейния спектакъл от фотографите Емма Бардизбанян и Светослав Куцаров.
Театър "Кредо" за втори път този сезон отбелязва с национално турне юбилей на свой спектакъл. През есента на 2020 година, с подкрепата от Министерство на културата, се състои юбилейното турне на световно признатия и отличен с 8 международни награди спектакъл "Каквото направи дядо, все е хубаво" по Андерсен, по случай 15-та годишнина от неговото създаване.
През 2022 година Театър "Кредо" ще отбележи важен юбилей - 30 години от създаването на театъра и хитовия му спектакъл "Шинел" по Гогол.
Юбилейното турне на спектакъла "Дневникът на един луд" на Театър "Кредо" се осъществява с подкрепата на Национален фонд "Култура" по проект "кРЕдоСТАРТ"
История за дългия и трънлив жизнен път на един обикновен чиновник от департамента до лудницата. История за силата на човешкото въображение и мечти, които могат да превърнат една лудница в кралство, а един чиновник - в испански крал. История за един луд романтик-художник, повел битка със света на отцепродавците и богопредателите, за да бъде разбран и оценен като личност. История за лудостта като начин да се възвърне и защити човешкото достойнство в свят, миришещ на хилядарки.
Сценарий и режисура НИНА ДИМИТРОВА, Сценография и костюми НИНА ДИМИТРОВА, ВАСИЛ ВАСИЛЕВ - ЗУЕК
С участието на СТЕЛИАН РАДЕВ и гласа на ДИМИТР НЕСТОРОВ
Премиерата на спектакъла е на 17 октомври 2015 г. в София на сцената на Театър 199 "Валентин Стойчев", копродуцент на спектакъла.
Част от отзивите в медиите за "Дневникът на един луд":
"Уникално!", "Разтърсващо!" "Невероятно представление!" "Впечатляваща постановка!"- това са част от реакциите на публиката след премиерата на постановката по класическата творба на Гогол "Дневникът на един луд". Щипка романтика, фин майсторски хумор и виртуозно боравене с декора. Съвършено нов образ на познатия герой - лиризъм и романтична усмихнатост, която го прави симпатично-привлекателен по един уникален начин.
"Гениално" - възкликна някой в залата и наистина. Гениален прочит и съвършена игра, оставяща онзи привкус на удоволствие, който те кара, излизайки от салона да си кажеш - "Истинското изкуство е онова усещане за духовна наслада, която докосва всичките ти сетива, гъделичкайки мисловните клетки, карайки ги да работят, да чувстват, да действат."
И аз бях там, гледах, смях се, плаках, съпреживявах, ръкоплясках, докато ръцете ме заболяха. Преживяване, което зарежда със задължително необходимата доза лудост, за да можем да продължим да бъдем нормални в един не особено нормален свят. Подарете си духовност, осъществена оригинално, талантливо и с вкус, заслужавате го! (Животът днес, 18.10.2015)
***
"Дневникът на един луд" по един новаторски, оригинален начинБях толкова впечатлена, че предимно ахках, охках и възклицавах, докато вътрешно се чудех дали нещо не съм в ред, че така стремглаво минавам от състояние на зяпналост, през състояние на смях до искрено желание да заплача. Нина Димитрова, тази магьосница, е взела едно велико класическо произведение и го е прочела така , както аз бих искала да ми звучи - с много финес, доза нужен хумор и усет към детайла. Гледаш и се потапяш в оная лудост, която бълбука в теб самия и крещи - ама, моля ви, аз съм крал, аз имам мечти, аз имам таланти, аз СЪМ.
Аман от нормалност, която ни влудява. И лудостта става красива. И лудостта става притегателната сила, която манипулира сетивността ти. Гениално решение, гениална сценография. Усетът на Нина за избор на актьор е безспорен. Уверена съм, че ако в залата на първи ред седеше Гогол, щеше да аплодира бурно играта на младия талантлив актьор Стелиан Радев. Страхотна Нина, страхотен Стелиан! И вярвайте ми голям кеф е да гледаш! Особено ако носиш онази здравословна очарователна лудост у себе си. (Блог бг, 19.10.2015)
Нина Димитрова и Стелиан Радев (Снимка: Личен архив)
***
Нина Димитрова е успяла да създаде спектакъл-шедьовър, в който е впрегнала докрай огромния потенциал на един 23-годишен актьор.
Четейки гениалния текст на Гогол през очите на няколко талантливи артисти, зрителят попада в свят, създаден от ... велкро. Една българка, е успяла да внедри тези лепящи се едно за друго парчета, превръщайки ги в какво ли не - десетки неща, които буквално се сменят пред очите ти като в анимация.
Винаги когато гледам представление на Нина Димитрова, ме вълнува това до къде може да стигне нейното въображение в сценографията и режисурата, и въобще в начина, по който тя прави театър. От къде се вдъхновява и от къде идва усещането за тази брилянтна импровизация, която всъщност е въпрос на перфектна подготовка? Спектаклите й са изпипани като часовников механизъм, в тях няма излишно движение, няма излишна дума, сценографията оживява и се превръща в партньор на актьора, благодарение на неговото боравене с нея. Много въображение, труд и педантизъм в един спектакъл, разгърнат до съвършенство и с размах. Гениално и просто. (Българска телеграфна агенция БТА, 24.10.2015; Вести бг, 24.10.2015; Електронен пресклипинг, 24-25.10 2015)
***
Висш пилотаж.
"Дневникът на един луд" има качествата да повтори успеха на култовия "Шинел". Спектакъл - заявка за театрално отличие за талантливата режисьорска работа на Нина Димитрова. Публиката потъва в измисления свят на Попришчин, който се явява неговият щит срещу безпощадните атаки на действителността навън. Зрителите направо не вярват на очите си как болничната стая на героя изведнъж оживява.
За този "магически" ефект огромен принос има изобретателната сценография. За оформлението на помещението са оползотворени хиляди метри велкро, от което са изработени множеството елементи, разпръснати върху стените, с помощта на които актьорът "рисува" или направо скулптурира виденията на героя си. Публиката е респектирана от многофункционалността на актьора Стелиан Радев, от когото се изисква пълно сливане с персонажа, но същевременно и да покаже умения на приложник. (Сега, 22.10.2015)