ИДЕОЛОГИЯ И ТРАДИЦИИ
Как са празнували Коледа в Третия райх?
Празникът е съществувал между традицията и пропагандата
Автор : / 6665 Прочита 37 Коментара
Колаж: Мирослава Павлова/ Dir.bgКоледа винаги е била празник на семейството, традицията и духовността, но по време на управлението на Адолф Хитлер (1933-1945 г.) нацисткият режим в Германия прави опит да трансформира този религиозен празник в инструмент на своята идеология и пропагандна машина.
Нацистката партия използва Коледа, за да укрепи националистическите си послания, да подчертае германските езически корени и да затвърди безграничната лоялност на обществото към режима.
Въпреки това, много от традиционните коледни практики и религиозни вярвания продължават да съществуват успоредно с наложените от нацистите "корекции".
Опити за дехристиянизация на Коледа
Националсоциалистическата партия се опитва да премахне християнските елементи от Коледа, защото християнството се смята за чуждо на германската идентичност.
Вместо това режимът се стреми да подчертае германските етнически и културни традиции, вдъхновени от езическите празници на зимното слънцестоене.
Хитлер се е стремил да замени християнството с расово-центрична система от вярвания, съответстваща на неговата визия за арийско превъзходство. Нацистката идеология трябва да включва елементи на нео-паганизма и псевдонаучните расови теории, които противоречат на християнския монотеизъм.
Режимът се опитва да овладее християнството чрез движения като пронацистките "Немски християни" (Deutsche Christen) и чрез формирането на Църква под контрола на Райхстага, но тези усилия срещат сериозна съпротива от традиционните християни, които се противопоставят на тези намеси.
Еврейският произход на християнството също е проблем, който няма как да бъде преодолян от Хитлер и компания. Много националсоциалисти смятат християнството за недостатъчно достойно заради неговия произход от юдаизма - нисшата и презряна раса според собствените им възгледи. Това засилва неприязънта към християнските учения.
Промяна на символиката
Вместо да акцентират върху раждането на Христос, нацистите насочват вниманието към връзката на Коледа със зимното слънцестоене — древен празник, отбелязващ възраждането на светлината и слънцето.
Християнският разказ за Коледа е заменен с митове за германски богове и герои.
Образът на Дядо Коледа е трансформиран, за да отразява германските езически вярвания. В пропагандата той често е свързван с Один — германският бог на мъдростта и войната.
Елхата остава централен символ, но украсяването й е с елементи като свастики, руни и железни кръстове заменя традиционните християнски орнаменти като звездата или ангелите.
Религиозната музика
Традиционни коледни химни, като "Тиха нощ, свята нощ", са преработени, за да се премахнат споменаванията за Христос и Бог. Новите текстове възхваляват германската земя, природата и родината. Например песента "Тиха нощ" е пренаписана така, че да отразява националистическите ценности и възхвала на германския народ.
Адолф Хитлер с дете по време на Коледа. Надписът гласи "Германска Коледа!" (Снимка: Getty Images)
Коледа като средство за пропаганда
Коледа е използвана от нацистката пропаганда за укрепване на колективния дух и за популяризиране на ценностите на нацистката държава. Режимът адаптира празника към своята програма, като подчертава ролята на семейството, германската култура и култа към Хитлер.
Семейството като основа на нацията
Нацистите представят Коледа като празник на германското семейство — основен елемент от идеята за "Das Volk" (народа). Жените, според нацистката идеология, са главните пазителки на домашния уют и традициите. Коледните празници стават символ на това, че всяко семейство е част от голямото германско общество.
Германски офицери празнуват Коледа през 1943 г. (Снимка: Kirn Vintage Stock/ Getty Images)
Подаръци за войниците
През годините на Втората световна война Коледа придобива допълнителна значимост като време за демонстриране на национална солидарност.
Германските граждани са насърчавани да изпращат подаръци на фронта — топли дрехи, храна и писма, за да подкрепят духа на войниците. Дори и в условията на война, режимът поддържа илюзията за единство и сила чрез пропагандни изображения на войници, празнуващи Коледа в окопите.
Нацистката пропаганда използва Коледа и за утвърждаване на култа към Хитлер. В училища и домове се организират тържества, където децата пеят песни, възхваляващи фюрера, а снимки на Хитлер често присъстват сред коледната украса. Хитлер е представян като фигура, която носи светлина и спасение на германския народ, символично асоцииран с новото начало, което Коледа представлява.
Езически ритуали и германски корени
Езическите традиции заемат централно място в опитите за преосмисляне на Коледа. Нацистката партия подчертава връзката между германците и природата, представяйки зимното слънцестоене като време на обновление и сила.
Огньове и светлини
В някои общности се палят големи огньове в чест на слънцестоенето — ритуал, символизиращ победата на светлината над тъмнината. Свещите на коледната елха също се интерпретират като символ на този цикъл.
Зимен фестивал вместо Коледа
В края на 30-те години на XX век нацистите започват да наричат Коледа "Зимен фестивал" ("Julefest"), за да подчертаят езическите й корени. Партията организира официални тържества, които се фокусират върху връзката с природата и идеята за чистата германска раса.
Съпротивата срещу нацификацията на Коледа
Въпреки опитите на нацисткия режим да трансформира Коледа, много германци продължават да празнуват празника по традиционния начин.
Църквите остават пълни на Бъдни вечер, а религиозните символи и ритуали продължават да присъстват в домовете на хората. Това се случва в по-голяма степен в селските райони и сред по-възрастното население, което е силно привързано към християнската си вяра.
Коледа в нацистка Германия представлява сложна комбинация от традиция, пропаганда и идеология.
Режимът на Хитлер прави сериозни усилия да отнеме християнските основи на празника и да го адаптира към своите националистически и расови цели, но тези опити не успяват напълно.
За мнозина германци Коледа остава време за семейството, духовност и надежда, което не може лесно да бъде подчинено на политическите амбиции на режима. Историята на Коледа в този период е и напомняне за това как фашистките режими се стремят да контролират дори най-интимните аспекти на човешкия живот.