Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Предстои 15-ото издание на платформата Световен театър в София

МЕЖДУНАРОДНАТА ТЕАТРАЛНА СЦЕНА

Предстои 15-ото издание на платформата Световен театър в София

Очакват ви срещи на живо с продукции от Сърбия, Германия и Испания на сцените на Театър "Българска армия", Сатиричен театър "Алеко Константинов" и ДНК - Национален дворец на културата

Филмовата актьорска звезда Джеймс Макавой излиза на театралната сцена в изобретателна адаптация на романтическата пиеса "Сирано дьо Бержерак" (Снимка: Фондация Виа Фест)

След година на дигитални излъчвания на спектакли, от 3 до 21 юли софийската театрална публика отново има възможността да преживее среща на живо с театрални и танцови спектакли от международната сцена.

В своето юбилейно издание Световен театър в София 2021 представя специално поканени продукции от Сърбия, Германия и Испания на сцените на Театър "Българска армия", Сатиричен театър "Алеко Константинов", ДНК - Национален дворец на културата.

Програмата включва и прожекции в Дома на киното на филмирани постановки в рамките на проекта NT Live, представящ най-доброто от британската сцена на кино екран, и заглавия от програмата на Stage Russia.

Още

"Световен театър в София" ще има своето дигитално издание от днес до 24 ноември

"Световен театър в София" ще има своето дигитално издание от днес до 24 ноември

Началото на платформата тази година се поставя с с постановката на "Тартюф" на 3 юли, от 19:00 часа в Театър "Българска армия" на Национален театър Сомбор и Национален театър - Нови Сад от Сърбия на режисьора Игор Вук Торбица. Това е последният спектакъл на една най-ярките фигури на съвременната балканската сцена, чийто житейски път преждевременно прекъсва през 2020 г.

Роден през 1987 г. в Босна и Херцеговина, младият режисьор привлича вниманието на публиката още с първите си спектакли, поставени в различни театри в Сърбия, Хърватска и Словения.

Неговата оригинална авторска версия върху класическата комедия на Молиер му носи национални театрални награди и през 2019 г. попада в селекцията на фестивала БИТЕФ, където печели и наградата на публиката.

Игор Вук Торбица надгражда класическата пиеса като използва заложени в нея мотиви, типажи и ситуации и интерпретира тяхното проявление в съвременността.

"Тартюф" на режисьора Игор Вук Торбица (Снимка: Фондация Виа Фест)

ДНК - Пространство за съвременен танц и пърформанс, НДК, и неговата програма "Мигриращото тяло" ще бъде домакин на "Зловещата долина" на 4 и 5 юли, спектакъл на "Римини Протокол (Щефан Кеги).

В тази копродукция между известната немска театрална компания и един от водещите театри в Германия - "Мюнхнер Камершпиле", човекът-актьор е заменен от хуманоиден робот. Приел изцяло физическите характеристики и гласа на писателя Томас Мелле, той представя моноспектакъл, който води зрителите до "зловещата долина".

"Зловещата долина", спектакъл на "Римини Протокол" (Щефан Кеги) (Снимка: Фондация Виа Фест)

Това понятие, е въведено от японски професор по роботика в началото на 1970-те години. То обозначава странния ефект, който андроидните роботи предизвикват поради приликата си с човека. Те изглеждат почти като хора, но това разтваря една особена и изпълнена с несигурност зона на преживяване.

"Зловещата долина" задава въпроси като какво се случва, когато копието заеме мястото на оригинала? Той опознава ли се по-добре посредством своя двойник? Спектакълът начертава нови посоки в развитието на съвременния театър и е хит по международните сцени.

"Зловещата долина", спектакъл на "Римини Протокол" (Щефан Кеги) (Снимка: Фондация Виа Фест)

На 7 юли от 19.30 часа в Сатиричен театър "Алеко Константинов" е началото на танцовото събитие част от тазгодишната платформа Световен театър в София. "Фламенко: възраждане" е продукция на прочутата компания Фламенко Балет Барселона. Давид Гутиерес, изпълнителят на танцовият спектакъл, е признат за един от новаторите в света на фламенкото днес. Той основава Фламенко Балет Барселона през 2017 г. като международна компания, която се стреми да популяризира наследството на испанския танц и да го продължава в съвременността в диалог с други форми. Неизчерпаемата енергия и изключителното изпълнение на Гутиерес и неговите танцьори завладяват зрителите по цял свят.

Динамичният спектакъл съчетава страстно испанско фламенко с джаз и съвременен танц на фона на спираща дъха музика на живо. Умелото преплитане на цветове, ритъм, енергично изпълнение и символни значения превръщат "Фламенко: възраждане" в произведение на изкуството.

"Фламенко: възраждане" е продукция на прочутата компания Фламенко Балет Барселона (Снимка: Фондация Виа Фест)

Един от големите акценти тази година е филмираният спектакъл "Сирано дьо Бержерак" с участието на Джеймс Макавой на 6 юли и 13 юли в Дом на киното, част от платформата NT Live.

Постановката на Джейми Лойд е по осъвременената адаптация на пиесата на Едмон Ростан, дело на един от водещите британски драматурзи Мартин Кримп. В нея екипът се стреми да изведе същността на пиесата в динамичен спектакъл, в който микрофоните, бийтбокс ритмите и рап поезията заменят мечовете в сцените с дуели и битки. Спектакълът е с награда "Оливие" за най-добра съвременна адаптация и номинация за най-добър актьор (Джеймс Макавой) и за режисура (Джейми Лойд).

Написана в размирните времена в Русия през 1905 г., комедията с драматични нюанси "Деца на слънцето" от Максим Горки представя едно малко общество, което не успява да усети случващото се в реалността около него. За трети път платформата Световен театър в София представя спектакъл на един от най-интересните и признати из цяла Европа руски режисьори днес - Тимофей Кулябин. В неговия сценичен прочит пиесата е осъвременена и фокусирана върху взаимодействието между персонажите.

Как се получава така, че разсъждавайки върху отношенията си, културата и вселената, те не усещат, че светът им го грози опасност? "Деца на слънцето" има 7 номинации за националната театрална награда на Русия "Златна маска" - за най-добро камерно представление, за режисура, сценография и четири актьорски изпълнения. Единствената прожекция на "Деца на слънцето" е в Дом на киното на 20 юли.

Спектакълът "Деца на слънцето" от Максим Горки има 7 номинации за националната театрална награда на Русия "Златна маска" (Снимка: Фондация Виа Фест)

На 21 юли отново в Дом на киното е прожекцията на документалния филм "Станиславски. Страст за живот" на режисьорката Юлия Бобкова. Той проучва работния процес върху ролята, изграден от руския актьор, театрален режисьор и педагог Константин Станиславски. Създадена в началото на 20. век, неговата система за актьорска игра става изключително влиятелна театрална методология, която се ползва по цял свят и до днес.

Едни от най-ярките режисьори в съвременния руски театър - като Кирил Серебренников, Юрий Бутусов, Марина Брусникина и Лев Додин, както и британските театрални творци Деклан Донелан и Кейти Мичъл изразяват своето неизчерпаемо възхищение от Станиславски.

"Станиславски. Страст за живот" проучва работния процес върху ролята, изграден от руския актьор, театрален режисьор и педагог Константин Станиславски и заложен в неговата система за актьорска игра (Снимка: Фондация Виа Фест)

Всички спектакли са с превод на български eзик.

Билетите са в продажба на касите и уебсайтовете на домакините: http://viafest.org/sofia 
Facebook: "Световен театър в София" 
http://worldtheatreinsofia.wordpress.com

Следете програмата на Световен театър в София акценти в техните редовни бюлетини: ТУК

"Световен театър в София" се провежда с подкрепата на Столична община. Осъществява се с подкрепата на Министерството на културата, Сдружение "Антракт", Гьоте-институт в България и Институт Сервантес в София.

Още

"Хуманоптер" - микс от съвременен цирк и танц в Театър Азарян

"Хуманоптер" - микс от съвременен цирк и танц в Театър Азарян

Още

Актрисата Елена Димитрова: Интересува ме маската, с която се представяме и неврозите, скрити зад нея

Актрисата Елена Димитрова: Интересува ме маската, с която се представяме и неврозите, скрити зад нея

Още

"Мозайка" от форми и тенденции на "Варненско лято"

"Мозайка" от форми и тенденции на "Варненско лято"

Още

Ян Фабър с изненадваща визита на фестивала "Световен театър в София"

Ян Фабър с изненадваща визита на фестивала "Световен театър в София"

Още

Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Още

Хореографката Симона Дяконеску: Представленията са система, в която всичко циркулира

Хореографката Симона Дяконеску: Представленията са система, в която всичко циркулира

Още

Николай Урумов: Да се изповядаш и да се разголиш, трябва смелост

Николай Урумов: Да се изповядаш и да се разголиш, трябва смелост

Още

Защо най-лесният начин да кажеш на един народ, че нещо е вярно, е като му го кажеш смешно?

Защо най-лесният начин да кажеш на един народ, че нещо е вярно, е като му го кажеш смешно?

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Емил Марков и Керана – един неочакван тандем в театралната комедия „Всяка първа сряда“

Премиерата на пиесата от Щефан Фьогел в София ще бъде на 7 април на сцената на „Théatro отсам канала“

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

От 12 до 15 юни българските артисти ще се срещнат с над 530 организации и творци от цял свят по време на годишната среща на IETM

Бургаската опера ще бъде в ритъма на валса с "Виенска кръв" във вторник

Под палката на Деян Павлов, вглавните роли дебютират Нона Кръстникова и Яни Николов в оперетата на Йохан Щраус-син по режисура на Марио Николов

Ерендира на Маркес оживява в моноспектакъл

"Излишни са опитите да се каже нещо ново за творчеството на Габриел Гарсия Маркес. Затова пиесата "Ерендира" по едноименната новела е само един по-различен прочит на откровения реализъм на Маркес", казват от екипа на представлението

Transformability: Forever [донякъде мюзикъл] или възможно ли е един философски текст да се танцува?

Авторският пърформанс на Вили Прагер е провокиран и вдъхновен от едноименната статия на философа Боян Манчев, в която той разисква отношенията между съвременното консуматорско общество, с неговата все по-изострена "пърформативност" и танца, в контекста на капитализма и глобалната пазарна икономика