ПРЕМИЕРА
Акад. Пламен Карталов: Спектакълът "Рилският пустинник" е посветен на подвиг и послание, което всеки българин трябва да усети
"Защото без покровител трудно се живее в една държава, която трябва да мисли за своето бъдеще, за своя прогрес", казва още Маестрото
Редактор : / 3393 Прочита 1 Коментара


Днес е грандиозната премиера на музикалната поема "Рилският пустинник" пред "Св. Александър Невски"
Усещането е върховно, защото нашето свещенослужене е в името на подвига на един голям човек и светец, небесния покровител на България. А това трябва да го знаят всички българи.
Това каза пред БТА директорът на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов по повод състоялата се снощи пред храма "Св. Александър Невски" премиера на музикалната поема "Рилският пустинник".
Акад. Карталов е режисьор на спектакъла по текст на Тихомир Павлов и музика на отец Кирил Попов.
Директорът на Софийската опера и балет Маестро Пламен Карталов (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
"Тази молитва за благодат, за състрадание, за милост, за покаяние и за всичко онова, което го има в заветите на свети Йоан, трябва да го разберат всички българи. Защото без покровител трудно се живее в една държава, която трябва да мисли за своето бъдеще, за своя прогрес, да зарови томахавката на всички крамоли и неразбирателства, и да заживее нормално и в хармония като една цивилизована държава.
Затова мисля, че нашият спектакъл е посветен точно на това - на един подвиг, на едно послание, което всички българи заслужават да усетят, вътре, дълбоко в сърцата", каза още акад. Карталов.
Директорът на Софийската опера академик проф. Пламен Карталов (вдясно) (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
По думите му музикалната поема носи една емоция, която не е достатъчно да бъде интерпретирана и претворена в спектакъла. "Като режисьор се опитах да направя една сценична адаптация на тези гениални благотворни стихове, заедно с музиката на отец Кирил Попов, и, наистина, този текст, и тази музика да получат един истински сценичен живот.
Атанас Младенов в ролята на младия Йоан Рилски (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
Атанас Младенов в ролята на младия Йоан Рилски (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
Ириней Константинов (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
Така че от тези стихове направихме драматургия, която в действия показва много значими сцени от житието, битието и живота на този велик българин. Така че спектакълът е специално, точно за това място създаван - за да може да завибрира с всички онези сетива - на драматургията, на текста, на музиката, на словото.
За да може публиката да се докосне до една чувствителност, която като в един театър на големите идеи, в една шекспирова драматургия, да потъне в емоцията на това представление, а то е голямо", смята акад. Пламен Карталов.
Кметът на София Васил Терзиев и патриарх Даниил (трети отляво) (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
В главните роли публиката видя Ириней Константинов, Атанас Младенов, Ангел Христов, Иван Радев, Николай Петров Веселин Михайлов.
Участваха оркестърът и хорът на Софийската опера под палката на Старозагорския митрополит Киприан, който дирижира на 26 и 27 юли, а Жорж Димитров - на 28 юли. Диригент на хора е Виолета Димитрова. Участие има и детската вокално-театрална формация с ръководител Димитър Костанцалиев.
И ние днес, в нелеките времена, в които живеем, можем и трябва да бъдем ученици на свети Иван Рилски, каза в словото си българският патриарх Даниил. Той присъства на първото премиерно представление.
Директорът на Софийската опера академик проф. Пламен Карталов (вляво) (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
Атанас Младенов в ролята на младия Йоан Рилски (Снимка: Милена Стойкова/БТА)

"Цари Мали град" отбеляза 10 години от откриването си с музикалната поема "Рилският пустинник" на Софийската опера
"Оставаме с надежда, че този пример за успешно и доброплодно съработничество между православната ни църква и културните институции у нас ще бъде вдъхновение и стимул за мнозина - за още много произведения на съвременното ни изкуство, които ще съчетават високата художествена стойност с вечните, непреходни и спасителни послания и истини на светата православна вяра, с която народът ни пребъдва и до днес, и която на най-дълбинно равнище винаги ще определя неговото лице пред света, неговата духовна, културна и цивилизационна идентичност", каза патриархът.
Героят на цар Петър влезе на истински бял кон в спектакъла, заедно с още конници от своята свита. Величественият декор, произведен в киноцентъра, в Бояна, пресъздава пещерата на светеца, манастира, който в начален момент от действието гори с истински "пламъци". Както разказа по-рано акад. Карталов, катедралният храм е естествен декор на музикалната поема. Върху фасадата му бе прожектирана мултимедия, която обогатява разказа за светеца.
Генералният директор на БТА Кирил Вълчев на прeмиерата (Снимка: Милена Стойкова/БТА)
В края на спектакъла, бяха поднесени цветя от президента Румен Радев, от кмета на София Васил Терзиев, от Държавния музикален театър, от Старозагорската и от Русенската опера, както и от БТА, която е медиен партньор на Софийската опера и балет.