НОВО ВНИМАНИЕ КЪМ БАРОКОВИТЕ МАЙСТОРИ
Дълго цензурираната картина с голо тяло от Артемизия Джентилески ще бъде реставрирана
Воали и драперии са добавени към оригиналната творба "Алегория на склонността" около 70 години след като през 1616 г. художничката рисува женското голо тяло, за което се смята, че е автопортрет
Редактор : Impressio / 13 ноември 2022 / 18:54 3683 Прочита 1 Коментара
Реставратори във Флоренция започнаха шестмесечен проект за почистване и дигитално разкриване на дълго цензурирана картина с голо тяло от Артемизия Джентилески, една от най-значимите художнички в историята на италианското изкуство, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Воали и драперии са добавени към картината "Алегория на склонността" (Allegoria dell'inclinazione) около 70 години след като през 1616 г. Джентилески рисува женското голо тяло в естествена големина, за което се смята, че е автопортрет.
Работата по разкриването на изображението в първоначалния му вид се извършва по време, когато приносът на Джентилески към италианското бароково изкуство получава ново внимание в ерата на движението #Аз също, както заради художествените й постижения, така и заради налагането й в доминирания от мъже свят на изкуството, след като е била изнасилена от един от учителите си.
"Чрез нея можем да говорим за това колко е важно да се възстановяват произведения на изкуството, колко е важно да се възстановяват историите на жените", казва Линда Фалконе, координатор на проекта "Артемизия отблизо".
Първоначално "Алегория на склонността" е поръчана за дома на Микеланджело Буонароти Младши, правнук на прочутия художник. По-късно сградата се превръща в музея "Буонароти", а картината до неотдавна е изложена на тавана в позлатена рамка. Когато в края на септември водещият консерватор Елизабет Уик сваля творбата, се посипва 400-годишен прах.
Екипът от реставратори на Уик използва ултравиолетова светлина, образна диагностика и рентгенови лъчи, за да разграничи мазките на четката на Джентилески от тези на художника, който е прикрил голотата. Обществеността може да наблюдава реставрацията, която се извършва в музея, до 23 април.
Реставраторите няма да могат да премахнат воалите, тъй като прикриването е направено твърде скоро след създаването на оригинала, което увеличава риска картината на Джентилески да бъде повредена. Вместо това екипът планира да създаде цифрово изображение на оригиналната версия, което ще бъде показано в изложба по проекта. Тя ще бъде открита през септември 2023 г.
Джентилески пристига във Флоренция малко след съдебния процес в Рим срещу нейния насилник, по време на който 17-годишното тогава момиче е принудено да свидетелства с въжета, завързани около пръстите, които постепенно се затягат в опит да се провери честността й. Освен това тя трябвало да се подложи на преглед в съдебната зала зад завеса, за да се потвърди, че вече не е девствена. В крайна сметка изнасилвачът й е осъден на осем месеца затвор.
"Някой друг би рухнал от това преживяване", казва Уик. "Но Артемизия се възстановява. Тя идва във Флоренция. Получава прекрасна поръчка да нарисува гола фигура в цял ръст за тавана на дома "Буонароти". Така че тя показва на хората: "Ето какво мога да направя".
Докато е във Флоренция, Джентилески получава поръчки и от семейство Медичи. Появява се нейният характерен, драматичен и енергичен стил, който черпи вдъхновение от най-известния бароков художник по онова време - Караваджо. Много от картините й изобразяват жени, често в сцени на насилие и често голи.
Тя е на 22 години, когато рисува "Алегория на склонността", която е поръчана от Микеланджело Буонароти Младши. Друг член на семейството, Леонардо Буонароти, решава да я коригира, за да защити чувствителността на съпругата и децата си.
С по-младия Микеланджело като неин покровител, Джентилески получава достъп до културната среда на онова време.
"Тя е имала възможност да общува с Галилей и с други велики мислители. Така тази почти неграмотна жена изведнъж се оказва на университетско ниво и създава произведения на изкуството, които след това, знаете, са оценени от великия херцог", казва Фалконе. "И оттогава тя става придворна художничка".