Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Найден Петков - редкият талант да бъдеш едновременно понятен и артистичен

МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА

Найден Петков - редкият талант да бъдеш едновременно понятен и артистичен

100 години от рождението на именития художник отбелязваме с изложба живопис и рисунки на "Шипка" 6

1979 г. Художникът Найден Петков по време на снимките на документалния филм за него, направен от Румен Григоров (Снимка: Иван Григоров)

"Особеност на художника Найден Петков, за която почти не се сещаме, дотолкова сме я възприели като нещо естествено, е, че той притежава "редкия талант да бъде едновременно понятен и артистичен". Това определение за него, направено навремето от друг художник, има смисъла на най-искрено признание и силата да бъде актуално дори след много години.

При всяка изложба, при всяка среща с изкуството на Найден Петков, независимо в коя медия - живопис, графика или кино, независимо в кой жанр работи, той остава в границите на реалността, като непрекъснато се опитва да я направи по-вълнуваща и поетична."

1979 г. Найден Петков по време на снимките на документалния филм за него, направен от Румен Григоров (Снимка: Иван Григоров)

Найден Петков е роден на 16 май 1918 г. в с. Джурово, Софийска област. Открива първата си изложба с акварели като ученик в Първа мъжка гимназия в София. Завършва живопис в Художествената академия при проф. Никола Ганушев. Първото си отличие печели с платното "Боят при Ниш" (1946) - от Министерството на отбраната.

Снимка: Иван Григоров

Художник-постановчик е на игралните филми "Неспокоен път" (1955), "Гераците" (1958), "Непримиримите" (1964). Работи в областта на фигуралната композиция, портрета, пейзажа, създава рисунки с креда и въглен, монотипии. Бил е ректор на Художествената академия (1985 - 1987). Посмъртно е удостоен със званието почетен доктор на академията.

Снимка: Иван Григоров

1979 г. Кинодокументалистът Румен Григоров снима филм за Найден Петков заедно с оператора Гаврил Драганов и асистента му Владимир Шарланджиев (Снимка: Иван Григоров)

Участва в общи художествени изложби в България, в много международни изложби в чужбина - в Европа, Русия, Мексико, в биеналетата в Лугано, Любляна и Венеция. Има самостоятелни изложби и зад граница - Алжир, Тунис, Берлин.

1979 г. Художникът Найден Петков (вляво) и режисьорът Румен Григоров (Снимка: Иван Григоров)

Стогодишнината от рождението на Найден Петков се отбелязва с изложба живопис на именития художник в Изложбен център "Шипка" 6 в столицата.

Откриването бе на 10 май, а всички които искат да се докоснат до творчеството му, могат да го направят до 30 май, съобщават организаторите от СБХ.

"В сегашната изложба са показани голяма част от творбите му - притежание на галерии, на публични и частни колекции, правени през различни периоди от живота му.

Събирането на толкова много работи на едно място ще даде възможност на всеки зрител да открие или да си припомни създаденото от художника, да остане насаме с него, защото е необходимо пространство и уединение, за да бъде почувстван истински Найден Петков.

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Той е от малкото български художници, чието творчество представлява напълно автономен свят. Времето, процесите и модите в изкуството ни сякаш минават незабелязано покрай него: той не е докоснат от естетиката на 50-те, нито от бурните процеси през 60-те, не "проговаря" на асоциативно-метафоричния език от 70-те, няма необходимост и от премисляне на пластичността през 80-те години.

Той има своя път, който до края, до самия край през 1989 година, следва.

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

В него най-голяма част и най-много творческа енергия е посветена на пейзажа. Защо Найден Петков е така завладян от пейзажа?

Вероятно защото е бил завладян от това как изглежда светът и никога не се е уморил да го наблюдава. Или, напротив, рисуването на пейзажи е нечинът му да сподели преживяното, да покаже своите чувства чрез различните състояния на природата.

Какъвто и да е отговорът, пейжазите му излъчват неговото просъствие, неговата изящност, неговата романтична представа за света. Зрителят е омагьосан да навлезе в този свят, все по-навътре и по-навътре, там, където го очакват обгорени в охра цветове и плътни оловни тонове, синтетични форми и разкриваща се на планове живописна материя.

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Хора се срещат рядко в тези пейзажи. Когато все пак ги има, те са без особено значение за художника, просто фигури и силуети, които служат за мащаб на някое пробождащо небето дърво.

Съвсем друго е, когато Найден Петков рисува портрети - едни от най-ярките в съвременното българско изкуство. Тогава сякаш е обсебен от човека отсреща. Притежаващ остро чувство за физиономичност и психология, той съумява да улови същността на модела и да го изрази в творбите си.

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Моделите му в повечето случаи са представени фронтално, общуват директно със зрителя и образуват единно цяло с пространството. Художникът постига тази хармония благодарение на съчетаваното на светлината и цветовете и на магнетичното си дарование на живописец. Със същото дарование са създадени и композициите му, и малкото на брой интериори - самотни ателиета, които пазят спомена за нечие артистично присъствие.

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Графиката на Найден Петков притежава същата енергия, кояти има и в живописта му. Многобройните рисунки, наричани от художника "пътни бележки", изпълнени върху хартия с акварел и темпера, с разредени маслени бои, със сепия, въглен или креда, както и литографиите, представят по различен начин любимите му мотиви. Монохромността, присъща и на част от живописните му работи, е завладяваща в графичните листове. Заради многобройните нюанси на един и същи цвят, които моделират формата и й придават артистичност.

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

Снимка: Иван Григоров

В допълнение линията очертава движението на облаците и сенките, на контурите на лицата и фигурите, уловени сякаш с едно докосване на ръката. Това оставя впечатлението, че художникът създава наново света, а не просто една работа от пластичен порядък. Може би Найден Петков не е правил разлика."

Румяна Константинова
(Текстът е публикуван в каталог към изложбата по повод 90 години от рождението на художника в галерията на Съюза на българските художници)

Изложбата 100 години от рождението на Найден Петков (1918 - 1989) - живопис и рисунки ще продължи до 30 май в Изложбен център "Шипка" 6 в София. 

Още

Художникът Ясен Гюзелев: Никога не се отказвам, защото е трудно!

Художникът Ясен Гюзелев: Никога не се отказвам, защото е трудно!

Още

Еротиката на Стоян Венев през погледа на Богомил Райнов

Еротиката на Стоян Венев през погледа на Богомил Райнов

Още

"По грешките ще ме познаеш, време..." на Георги Трифонов представя галерията на СБХ

"По грешките ще ме познаеш, време..." на Георги Трифонов представя галерията на СБХ

Още

Забравени в папките акварели на Станислав Памукчиев показва галерия "Арте"

Забравени в папките акварели на Станислав Памукчиев показва галерия "Арте"

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Френска журналистка постави "Съседите" сред петте най-забележителни павилиона на Венецианското биенале

"В сграда близо до моста "Академия", кураторът Васил Владимиров е създал набор от домашни интериори - като български дом, където истинските спомени се предават чрез високоговорители за преживените ужаси" казва френската журналистка Каролин Ру

Венцислав Занков представя своята нова самостоятелна изложба "Тренировки"

Откриването е на 1 май в HOSTGALLERY от 18.00 часа с представяне от проф. Боян Манчев

Министър Найден Тодоров пред Dir.bg: Венецианското биенале ни помага да лекуваме травмите си

Министърът на културата откри българския павилион на 60-ото издание на Венецианското биенале

Музеят "Ван Гог" в Амстердам отбелязва 150-ата годишнина на импресионизма с ретроспективна изложба

"Да живее импресионизмът!" ще покаже най-значимите творби на френския импресионизъм от музеи и частни колекции в Нидерландия

"Наско Х., летящият охлюв и механизмите" от Атанас Хранов

Изложбата се открива на 18 април и ще продължи до 23 май 2024 г.