ПОГЛЕД
Статия в Observer и Guardian определи "Съседите" за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция
Лора Къминг е една от най-влиятелните арт критички
Редактор : Юлия Владимирова / 491 Прочита 2 Коментара

"Най-голямото откритие беше малък павилион, на брега срещу Джудека, където артисти и историци са намерили начин да направят видима една скрита глава от миналото на България", това казва в статията си посветена на 60-ото Биенале във Венеция Лора Къминг, една от най-влиятелните арт критички, обявена за критик на годината на Press Awards 2024.
Статията излиза само в The Observer и The Guardian само 2 дена след официалното откриване на българския павилион.
Под заглавие за "Въоръжена охрана, репарации и животите на другите: Венецианското биенале 2024 -ревю"(Armed guards, reparations and the lives of others: Venice Biennale 2024) арт редакторката, която беше сред първите посетили българският павилион в дните определени за предварително разглеждане, споделя своята интерпретация на Биеналето и дава препоръки за "задължителните" за посещение павилиони.
Още в подзаглавието на текста Лора Къминг откроява България, като казва, че 60-ото издание на Биеналето има по-малко блясък, повече тържественост и загриженост, с откровени творби от Нигерия, България и глобалния юг, отговарящи на провокативното подзаглавие на фестивала "Чужденци навсякъде".
Тя коментира въоръжената охрана пред затворения израелски павилион, като казва:
"Шегата е в безсилието на жеста. Павилионът щеше да бъде атакуван и ако беше отворен - хиляди художници вече напразно се опитаха да го затворят чрез отворено писмо до организаторите".
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Германският павилион не случайно показва израелската художничка Яел Бартана, подчертавайки, че художниците едва ли са синоним на нации, и родения в Германия Ерсан Монтаг. "Германия завинаги преглежда собственото си минало с натрапчиво самосъзнание", отбелязва авторката.
За българския павилион с комисар д-р Надежда Джакова, в който е експонирана творбата на Красимира Буцева, Джулиян Шехирян, Лилия Топузова и куратора Васил Владимиров - "Съседите", тя казва че е нейното голямо откритие:
"Сцената е полутъмна къща от очукани столове, легла с извадени чекмеджета и стари шкафове, чиито чекмеджета са пълни с пръст и лишеи, сякаш външното някак си е влязло вътре.
Образи на тъмни гори и реки трептят периодично по мебелите, от които спорадично се излъчват гласове. Сам ли си ги активирал по някакъв начин?
Това, което чувате, е свидетелството на последните оцелели от комунистически лагер за принудителен труд на български остров, затворен едва през 1989 г. Всяка пауза, всяка дума и дъх са абсолютно жизненоважни.
Вие сте интимно въвлечени в познанието за всичко това чрез материалната сцена около вас - аромата и докосването на всеки предмет, напъването да чуете всеки тих глас, променящата се светлина. Това е най-деликатният и елегичен израз на една ужасна история." - Така Лора Къминг поставя България сред 10-те задължителни павилиона, заедно с този на Египет, Япония, Великобритания и други.
Проектът е определен като "вълнуващи разкрития за историята на страната от комунистическата епоха, предадени чрез мебелите в типичен български дом".
По думите й 60-ото издание на Венецианското биенале е тържествено, загрижено, от време на време дидактично.
Олигарсите и техните мегаяхти с цвят на борш отдавна са изчезнали, заедно с очевидното богатство и посещенията на знаменитости - намалени от война, пандемия, строги икономии в духа на времето. Живите художници (и много от мъртвите, музеизирани в огромния централен павилион) са заети с колониализма, миграцията, правата на различните и коренното население, климатичната криза и реституцията на предмети от предците.
Българският павилион може да бъде разгледан до 24 ноември в зала "Тициан" на Център за култура "Дон Орионе".

Романът "Времеубежище" на Георги Господинов е вдъхновил германския проект за Венецианското биенале
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.