Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Статия в Observer и Guardian определи "Съседите" за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция

ПОГЛЕД

Статия в Observer и Guardian определи "Съседите" за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция

Лора Къминг е една от най-влиятелните арт критички

"Съседите" е българският павилион във Венеция (Източник: Български павилион на Венецианското биенале)

"Най-голямото откритие беше малък павилион, на брега срещу Джудека, където артисти и историци са намерили начин да направят видима една скрита глава от миналото на България", това казва в статията си посветена на 60-ото Биенале във Венеция Лора Къминг, една от най-влиятелните арт критички, обявена за критик на годината на Press Awards 2024.

Статията излиза само в The Observer и The Guardian само 2 дена след официалното откриване на българския павилион.

Откриването на българския павилион "Съседите" във Венеция (Източник: Български павилион на Венецианското биенале)

Още

Вижте кои са големите победители на Венецианското биенале

Вижте кои са големите победители на Венецианското биенале

Под заглавие за "Въоръжена охрана, репарации и животите на другите: Венецианското биенале 2024 -ревю"(Armed guards, reparations and the lives of others: Venice Biennale 2024) арт редакторката, която беше сред първите посетили българският павилион в дните определени за предварително разглеждане, споделя своята интерпретация на Биеналето и дава препоръки за "задължителните" за посещение павилиони.

Още в подзаглавието на текста Лора Къминг откроява България, като казва, че 60-ото издание на Биеналето има по-малко блясък, повече тържественост и загриженост, с откровени творби от Нигерия, България и глобалния юг, отговарящи на провокативното подзаглавие на фестивала "Чужденци навсякъде".

Тя коментира въоръжената охрана пред затворения израелски павилион, като казва:

"Шегата е в безсилието на жеста. Павилионът щеше да бъде атакуван и ако беше отворен - хиляди художници вече напразно се опитаха да го затворят чрез отворено писмо до организаторите".

"Съседите" е българският павилион във Венеция (Източник: Български павилион на Венецианското биенале)

Още

Министър Найден Тодоров пред Dir.bg: Венецианското биенале ни помага да лекуваме травмите си

Министър Найден Тодоров пред Dir.bg: Венецианското биенале ни помага да лекуваме травмите си

Германският павилион не случайно показва израелската художничка Яел Бартана, подчертавайки, че художниците едва ли са синоним на нации, и родения в Германия Ерсан Монтаг. "Германия завинаги преглежда собственото си минало с натрапчиво самосъзнание", отбелязва авторката.

За българския павилион с комисар д-р Надежда Джакова, в който е експонирана творбата на Красимира Буцева, Джулиян Шехирян, Лилия Топузова и куратора Васил Владимиров - "Съседите", тя казва че е нейното голямо откритие:

"Сцената е полутъмна къща от очукани столове, легла с извадени чекмеджета и стари шкафове, чиито чекмеджета са пълни с пръст и лишеи, сякаш външното някак си е влязло вътре.

Образи на тъмни гори и реки трептят периодично по мебелите, от които спорадично се излъчват гласове. Сам ли си ги активирал по някакъв начин?

Това, което чувате, е свидетелството на последните оцелели от комунистически лагер за принудителен труд на български остров, затворен едва през 1989 г. Всяка пауза, всяка дума и дъх са абсолютно жизненоважни.

Вие сте интимно въвлечени в познанието за всичко това чрез материалната сцена около вас - аромата и докосването на всеки предмет, напъването да чуете всеки тих глас, променящата се светлина. Това е най-деликатният и елегичен израз на една ужасна история." - Така Лора Къминг поставя България сред 10-те задължителни павилиона, заедно с този на Египет, Япония, Великобритания и други.

Още

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Проектът е определен като "вълнуващи разкрития за историята на страната от комунистическата епоха, предадени чрез мебелите в типичен български дом".

По думите й 60-ото издание на Венецианското биенале е тържествено, загрижено, от време на време дидактично.

Олигарсите и техните мегаяхти с цвят на борш отдавна са изчезнали, заедно с очевидното богатство и посещенията на знаменитости - намалени от война, пандемия, строги икономии в духа на времето. Живите художници (и много от мъртвите, музеизирани в огромния централен павилион) са заети с колониализма, миграцията, правата на различните и коренното население, климатичната криза и реституцията на предмети от предците.

Българският павилион може да бъде разгледан до 24 ноември в зала "Тициан" на Център за култура "Дон Орионе".

Още

Венецианското биенале с рекорден брой артисти през 2024 г.

Венецианското биенале с рекорден брой артисти през 2024 г.

Още

Романът  "Времеубежище" на Георги Господинов е вдъхновил германския проект за Венецианското биенале

Романът "Времеубежище" на Георги Господинов е вдъхновил германския проект за Венецианското биенале

Още

"Чужденци навсякъде" - мотото на Венецианското биенале за изкуство 2024

"Чужденци навсякъде" - мотото на Венецианското биенале за изкуство 2024

Още

България на Венецианското биенале с инсталация за репресиите по време на социализма

България на Венецианското биенале с инсталация за репресиите по време на социализма

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Изложбата Expanded Art ще бъде представена в НАТФИЗ в рамките на фестивала Shapeshift

Изложбата е посветена на темата за автентичността, как възприятията ни тълкуват това, което виждат, и как технологиите си играят с въображението ни, съобщават организаторите

Завряна в ъгъла (бъдеща) изложба #4 от Недко Солаков

Откриването е в Двореца на 31 май, изложбата продължава до 1 септември

90 години от рождението на Васил Чакъров - ЧАК в Националната галерия

Откриването е на 30 май от 18.00 часа в Двореца. Изложбата ще продължи до 8 септември

Музеят "Прадо" показва забравена картина на Караваджо

Четиристотингодишната творба Ecce Homo (лат. "Ето човека") е с извънредно висока стойност, но дълго време не е била идентифицирана като платно на италианския бароков майстор

Мотото на тазгодишного издание на "София хартиен арт фест" е "Без граници"

По думите на екипа 14-ото издание фестивала ще се проведе с две мащабни експозиции във фоайе "Запад" и Мраморно фоайе на НДК