О ВРЕМЕНА, О НРАВИ
Певците-кастрати - саможертва в името на изкуството
Алесандро Морески е последният певец-кастрат на миналия век
Редактор : / 9969 Прочита 0 Коментара
Красивите оперни гласове - и мъжки, и женски, винаги са били на почит. В XVI век, обаче, католическата църква забранява на жените да влизат във Ватикана и певиците били заменени с певци-момчета, с немутирали още гласове.
Колкото повече пораствали, обаче, гласовете на тези момчета загрубявали. За да запазят детската им звучност, някои от тях се съгласявали да станат кастрати.
Тъжна е участта на много от тези, отдадени на изкуството, негови жертви.
През 1588 година папа Сикст V издал указ със забраната жени да пеят на сцена. Това създало сериозен проблем на операта. За женските партии в оперните театри започнали да набират момчета.
За да продължи по-дълго оперната им кариера, тези момчета ставали кастрати.
Кастрацията се извършвала в гореща вана, като преди това момчетата били упоявани.
По някои документи, останали от онова време, се разбира че е имало индивидуален подход по отношение на премахването на тестисите - на някои са били махани, на други - не.
В началото на XVIII век италианските оперни театри си набавяли по около 4000 кастрирани момчета на година. Жестока статистика. Още повече, че 20% от тези деца не преживявали хирургичната интервенция.
С течение на времето осакатените млади певци пораствали, но липсата на тестостерон в организма им, променяла външния им вид - отразявала се на ръста им, на костната маса и на окосмяването на тялото им.
Гравюра, изобразяваща високия ръст на певците-кастрати
Някои от кастрираните момчета добивали толкова нежен вид, че заприличвали на ангелите от църковните фрески. Типични за кастратите били високият ръст и несъразмерно дългите ръце.
Що се отнася до половото влечение, някои кастрати получавали ерекция, но това по-скоро ги измъчвало, отколкото да ги радва. В обществото ги смятали за "особен пол", така че кастратите се радвали на сексуален интерес както от страна на жените, така и на мъжете.
Често дами от висшето общество се заигравали в любовни връзки с кастрати.
Кастратите били "особени" и по характер. Те били твърде емоционални и раздразнителни, като типични оперни примадони. И също като тях имали склонност към интригантстване и нарцисизъм. Освен това били суетни, повече от допустимото за мъжкия пол.
За жалост, въпреки саможертвата, малко кастрати получавали славата, за която мечтаели от деца. Популярни, богати и любимци на публиката, ставали единици.
Кастрацията "в името на изкуството" била забранена в началото на XIX век, но италиански лекари продължили тайно да извършват процедурата докъм 1870 година. Алесандро Морески е последният певец-кастрат на миналия век.
Той пее до смъртта си през 1922 година. Фонограф е записал гласа му.
Еми Мариянска