ВЕЛИКИТЕ ЕВРОПЕЙЦИ
Оп-артът на визуалните "илюзионисти" - баща и син Вазарели
20 години от смъртта на Жан-Пиер - Иварал
Автор : / 3181 Прочита 0 Коментара

На 2-ри август т.г. се навършиха 20 години от смъртта на Жан-Пиер Вазарели, с псевдоним Иварал (др.Ярвал) - син на големия Виктор Вазарели - създателят на оп-арта и кинетичното изкуство. Приносът и на двамата е толкова голям, че често в медиите цитират ту единия, ту другия, като създател на това направление.
Все пак, въпреки че тази година юбилейно светът почита сина, то трябва да отдадем дължимото и на неговия създател - бащата, от когото тръгва всичко. Двамата Вазарели са свързани не само биологично и биографично, но и творчески.
Музеят на Вазарели в Будапеща / Източник: Фондация Vazareli
Бащата - Виктор Вазарели е пионерът на оп-арта, или т.нар. оптическо изкуство. Синът Жан-Пиер изучава графика в École des Arts Appliqués в Париж между 1950-а и 1953-та година. През 1960-а година става съосновател на Groupe de Recherche d"Art Visual (GRAV), заедно с Хулио Ле Парк, Франсоа Мореле, Франсиско Собрино, Хорасио Гарсия Роси и Джоел Щайн - художници, които работят в областта на абстрактното изкуство и създават нов виртуален "език", чиято "азбука" са геометричните елементи.
Виктор Вазарели, до своя творба / Източник: Фондация Vazareli
Жан-Пиер е последовател на гениалния си баща, но и новатор - през 1975-а той за пръв път произнася израза "цифрово изкуство", за да опише онези произведения на изкуството, които са съставени, или програмирани по цифрови правила и алгоритми.
Supernovae (1959-61), галерия Tate Modern, Лондон / Източник: Фондация Vazareli
Жан-Пиер е човек на по-новото време и използва компютри за дигитална обработка на изображенията, но трябва да се подчертае, че това е само работната фаза - крайните изображения в творбите му са ръчно рисувани.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Жан-Пиер Вазарели създава серия от портрети, сред които е и добре познатото лице на Мерилин Монро. Композициите са абстрактни, но разпознаваеми.
Жан-Пиер Вазарели / Източник: Фондация Vazareli
В каква среда израства Жан-Пиер? Малко биографични факти за бащата Виктор: Той е унгарец, който днес цитират като френски художник, защото през 1930-а година заминава за Париж и започва работа като графичен дизайнер в сферата на рекламата. Всъщност, тръгва от изработката на плакати. Интересува от илюзията като зрително възприятие и започва да изследва т.нар. "оптически измами".
Виктор Вазарели, като млад / Източник: Фондация Vazareli
От 1944-а се посвещава на рисуването. На първата си изложба в Париж представя "странните" си творби - шахматни модели с абстрактни мотиви. Интересът на публиката е голям.
През 50-те години развива своя теория за кинетично изкуство и изработва т.нар. Жълт манифест (на френски: Manifest Jaune), който представя на изложба на художници-авангардисти. В манифеста излага теорията си, че творбите трябва да са като прототипи, от които може да се прави серийно производство. Картините и скулптурите на Виктор Вазарели се отличават със строг и разпознаваем стил, който използва стандартни форми и цветове, като ги комбинира по различен начин.
През 1961-ва година Виктор Вазарели се премества да живее в Анет сюр Марн. Синът му Жан-Пиер, роден през 1934-а година, следва стъпките му и става много известен художник. Виктор Вазарели доживява 90 и работи до последно. Печели редица международни награди за изкуство.
Умира от рак в Париж на 15-и март 1997-а година.
Най-любопитното за бащата е това, че роденият в Печ, Унгария Виктор Вазарели започнал да следва медицина. Но вместо да стане лекар, се записал да учи изобразително изкуство в Академията Подолини-Фолкман в Будапеща. Там му преподава Шандор Бортники, преподавател и в художественото училище Баухаус в Германия. Стилът на Бортники оказва голямо влияние върху творческия креавитет на Виктор Вазарели.
Дори в некролога на художника, публикуван в "Ню Йорк Таймс, е отбелязано, че "Вазарели е като мост между Баухаус и модерния дизайн, който спестява на обществеността "визуално замърсяване". Доста оригинална епитафия, но напълно съответстваща на реалната оценка на неговото творчество. Всички, които познават творбите му ги намират за магнетично подбуждащи въображението към "полет" на мисълта.
Сградата на Фондация Вазарели в Екс ан прованс / Източник: Фондация Vazareli
През 70-те години на миналия век популярността на оп-арта намалява, но Виктор Вазарели създава своя пръв музей във Франция. Той е затворен през 1996-а, но музеи на Вазарели има и на други места във Франция, както и в родната му Унгария. Съпруга на Виктор Вазарели е художничката Клер Спинър, която умира преди него. Наследници на Вазарели-баща са синовете му Андре и Жан-Пиер, и тримата му внуци.
Стенопис в Бонския университет, 1978 / Източник: Фондация Vazareli
Синът Жан-Пиер Вазарели фактически твори активно приживе на баща си и умира 5 години след него, на 68-годишна възраст. Роден е в Париж на 25-и януари 1934-а - в годината, в която баща му все още пробва себе си в плакатното изкуство.
Жан-Пиер завършва École des Arts Appliqués, Париж и достига големи върхове в оп-арта: златен медал от Петото биенале на авангардното изкуство в Сан-Марино, златен медал от Ню -Дел Триенале и златен медал от Александрийското триенале през 1971-ва.
Произведение на Жан-Пиер Вазарели пред музея в Печ (Унгария) / Източник: Фондация Vazareli
Баща и син Вазарели стават известни не само като новатори, но и като прогресивни художници, които смятат, че изкуството трябва да бъде достъпно за всички. И наистина, в тяхното оптично изкуство зрителят като че ли участва в творбата със своето творческо мислене. Внушението за движение в творбите на Вазарели са като двигател за човешкото въображение.
Вазарели създават синкретични творби на сливане на архитектурните форми с красотата на дизайна. Творби на Виктор Вазарели има в Нюйоркския музей на модерното изкуство. Репутацията на фамилията се поддържа и от фондация Vasarely. Тя е създадена от Вазарели-баща върху дарена земя в Екс, Франция, през 1974-та година.
"За авангардна институция трябваше да построя ултрамодерна сграда", казва тогава Виктор Вазарели, а на въпроса, дали му харесва да я построи в Екс, отговаря, че това е чудесно, защото изпитва възхищение към Сезан. Фондацията е разположена в района на "Жас де Буфан", където е живял основателят на съвременните пластични изкуства ".
Творба на Жан-Пиер Вазарели / Източник: Фондация Vazareli
Сградата е изградена от 16 шестоъгълника, и представлява синтез от архитектура и пластично изкуство. Тя е истински дворец на оптичните илюзии.
Вътре могат да се видят снимки от ранния период на Вазарели-баща, които съчетават футуризъм и експресионизъм, сюрреализъм и авангардизъм. И двамата Вазарели експериментират смело с перспективата, светлината и сянката.
Произведение на Вазарели в Екс ан Прованс / Източник: Фондация Vazareli
Вазарели-баща патентова метода си за създаване на произведения на изкуството още през 1955-а година. Какво означава това: че авторите, които работят в този стил могат да използват определен брой цветни геометрични фигури. Оттам нататък всичко е плод на тяхното авторско въображение.
Оп-артът през 60-те години на миналия век съвпада с поп-арта. "Това невероятно съвпадение роди ярко време!", възкликва един изкуствовед.
Лого на „Рено“ от 1972 до 1981 / Източник: Фондация Vazareli
"Op-art е илюзорно изкуство, философия на битието и тест за психологическите характеристики", смятат психолозите, и дори използват картините на Вазарели като техники за релакс, или за концентрация.
Любопитен е следният тест, свързан с геометричната "Зебра" на Виктор Вазарели. Според психолозите, от отговора на въпроса, кой е цветът на фона - белият, или черният, ще отсъдят дали сте оптимист, или пък - песимист.
"Зебра", автор: Виктор Вазарели / Източник: Фондация Vazareli
Заслуга на двамата Вазарели са и онези техни пространствени експерименти, които стоят в основата на съвременните триизмерни картини. Те се използват все по-често в архитектурата, монументалното строителство, компютърната графика, в дизайна и пр.
Скулптура на главната гара в Будапеща / Източник: Фондация Vazareli
Така че баща и син Вазарели са истински изпреварили времето си "магьосници". Техните "илюзии" са важна част от модерното изкуство и съчетават абстрактното мислене и въображението по толкова удивителен начин, че всеки от нас може, гледайки прототипите им, да продължи да "твори" без четка - само с поглед и мисъл.
Еми МАРИЯНСКА