Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Започва ли Ренесанс в българското кино?

ГОРДОСТ

Започва ли Ренесанс в българското кино?

Два български филма под "особения" поглед на Кан

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

След затишието от 1988 г. насам, за пръв път кинофестивалът в Кан забелязва български филми. При това за 70-годишното си юбилейно издание! Това е голям успех за нас, защото близо 3 десетилетия родното ни киноизкуство беше в сянка, и ето че сега не с един, а с два филма ние сме там, където са големите в киното.

Селекцията за "Особен поглед"/ Un Certain Regard/, съществува от 1978 г. Разделът номинира филми, които правят впечатление с оригинална артистична идея и естетика.

Първият български филм, който е участвал в същия раздел на фестивала в Кан, е "Голямото нощно къпане" на Бинка Желязкова, през 1981 г. Пет години по-късно - през 1986 г. - участваме с филма "За къде пътувате" на Рангел Вълчанов. И последното до днес наше участие, преди затишието, е през 1988 г. - с "Време на насилие" на Людмил Стайков.

Следват 29 години, в които наш филм не е стъпвал в Кан. Филмите, които днес ни вдъхват надеждата, че започва Ренесанс в българското кино, са копродукцията "Посоки" на режисьора Стефан Командарев, и копродукцията "Уестърн", с продуценти от българска страна - братя Чучкови.

Какво знаем за двата филма?

"Посоки" е четвърти филм на Стефан Командарев, но режисьорът вече има зад гърба си голям успех - неговият филм "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" /2008 г./ бе в краткия списък за наградите "Оскар" за чуждоезичен пълнометражен филм. В сегашния - "Посоки", животът се оглежда в... 6 таксита по улиците на София. Шофьорите им се превръщат в главни герои, чрез които ставаме свидетели на емблематични случки от родната действителност.

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

В ролите ще видим добре познати български актьори: Васил Василев-Зуека, Иван Бърнев, Герасим Георгиев - Геро, Асен Блатечки, Стефан Денолюбов и др.

Интересен похват при заснемането на филма е режисьорската идея всяка отделна история да бъде един продължителен кадър, което създава усещането у зрителя, че той също участва в действието и съпреживява ставащото.

Сценарият на филма е на режисьора Симеон Венциславов /"Нанук"/, а оператор е Веселин Христов /"Жажда", "Пеещите обувки"/. "Посоки" е копродукция с Германия и Македония.

Филмът "Уестърн" е копродукция на България, Германия и Австрия. Продуценти от българска страна са братята Борислав и Виктор Чучкови /"Тилт"/.

Филмът, на пръв поглед разказва една банална история - съперничеството между двама мъже, но развива тази тема от ракурса на съвремието ни, с дълбочината на един оригинален и дълбок психологизъм.

1/1

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

Календар

Препоръчваме ви

Алфред Хичкок обядвал с Лео от заставката на "Метро Голдуин Майер"

Кинозвездата сред лъвовете триумфира по екраните от 1957 година

Вижте как озвучават филмите на ужасите: инструменти, от чиито звук ще ви замръзне кръвта

И обикновена ламарина би могла да ви изкара акъла в ръцете на майстор

“109 Часа” - как Дизела избяга 600 км от Ком до Емине?

Премиера на документалния филм на режисьора Димо Петков

Най-смешните гафове на екрана

Филми с колосални бюджети са допуснали евтини пропуски

Четири номинации на Кинофеста в Ница за българския филм „6 и 1 наум“

Приключения с мотори, преодоляване на много опасности, приятелства и предателства, интриги, страх, страст и изпепеляваща любов в лентата на Лъчезар Петров