Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Започва ли Ренесанс в българското кино?

ГОРДОСТ

Започва ли Ренесанс в българското кино?

Два български филма под "особения" поглед на Кан

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

След затишието от 1988 г. насам, за пръв път кинофестивалът в Кан забелязва български филми. При това за 70-годишното си юбилейно издание! Това е голям успех за нас, защото близо 3 десетилетия родното ни киноизкуство беше в сянка, и ето че сега не с един, а с два филма ние сме там, където са големите в киното.

Селекцията за "Особен поглед"/ Un Certain Regard/, съществува от 1978 г. Разделът номинира филми, които правят впечатление с оригинална артистична идея и естетика.

Първият български филм, който е участвал в същия раздел на фестивала в Кан, е "Голямото нощно къпане" на Бинка Желязкова, през 1981 г. Пет години по-късно - през 1986 г. - участваме с филма "За къде пътувате" на Рангел Вълчанов. И последното до днес наше участие, преди затишието, е през 1988 г. - с "Време на насилие" на Людмил Стайков.

Следват 29 години, в които наш филм не е стъпвал в Кан. Филмите, които днес ни вдъхват надеждата, че започва Ренесанс в българското кино, са копродукцията "Посоки" на режисьора Стефан Командарев, и копродукцията "Уестърн", с продуценти от българска страна - братя Чучкови.

Какво знаем за двата филма?

"Посоки" е четвърти филм на Стефан Командарев, но режисьорът вече има зад гърба си голям успех - неговият филм "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" /2008 г./ бе в краткия списък за наградите "Оскар" за чуждоезичен пълнометражен филм. В сегашния - "Посоки", животът се оглежда в... 6 таксита по улиците на София. Шофьорите им се превръщат в главни герои, чрез които ставаме свидетели на емблематични случки от родната действителност.

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

В ролите ще видим добре познати български актьори: Васил Василев-Зуека, Иван Бърнев, Герасим Георгиев - Геро, Асен Блатечки, Стефан Денолюбов и др.

Интересен похват при заснемането на филма е режисьорската идея всяка отделна история да бъде един продължителен кадър, което създава усещането у зрителя, че той също участва в действието и съпреживява ставащото.

Сценарият на филма е на режисьора Симеон Венциславов /"Нанук"/, а оператор е Веселин Христов /"Жажда", "Пеещите обувки"/. "Посоки" е копродукция с Германия и Македония.

Филмът "Уестърн" е копродукция на България, Германия и Австрия. Продуценти от българска страна са братята Борислав и Виктор Чучкови /"Тилт"/.

Филмът, на пръв поглед разказва една банална история - съперничеството между двама мъже, но развива тази тема от ракурса на съвремието ни, с дълбочината на един оригинален и дълбок психологизъм.

1/1

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

Календар

Препоръчваме ви

"Дъвка за балончета" - най-гледаният филм в първия си уикенд

Лентата, която ни връща към магията на първата любов и детството през 80-те, ще излезе на 55 екрана в 27 града

"Формата на водата", със седем номинации за "Златен глобус", с премиера в НДК през декември

Филмът на Гийермо дел Торо е част от програмата на "Киномания" и ще бъде показан ексклузивно в зала 1

"Монолог" за Стефан Данаилов представи Георги Тошев

Документалния филм представя днешния ден на любимия актьор и припомня някои от най-известните му роли

Иржи Менцел - 50 години в световното кино

От днес до 3 декември ще имате удоволствието да се насладите на някои от най-големите филмови шедьоври на именития чешки режисьор в Сити Марк Арт център

Теодор Ушев показва нова версия на "Сляпата Вайша" на Канадските филмови дни у нас

Българската публика ще може да види продукции с отличия и номинации от Кан, Торонто, от Американската филмова академия, националните награди "Сезар" и Canadian Screen

Адела Пеева за „Да живее България“: „Целта ми беше да направя снимка в дълбочина на обществото ни”

Филмът е с предварителна прожекция и дискусия в НБУ и с премиера на Киномания