Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Започва ли Ренесанс в българското кино?

ГОРДОСТ

Започва ли Ренесанс в българското кино?

Два български филма под "особения" поглед на Кан

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

След затишието от 1988 г. насам, за пръв път кинофестивалът в Кан забелязва български филми. При това за 70-годишното си юбилейно издание! Това е голям успех за нас, защото близо 3 десетилетия родното ни киноизкуство беше в сянка, и ето че сега не с един, а с два филма ние сме там, където са големите в киното.

Селекцията за "Особен поглед"/ Un Certain Regard/, съществува от 1978 г. Разделът номинира филми, които правят впечатление с оригинална артистична идея и естетика.

Първият български филм, който е участвал в същия раздел на фестивала в Кан, е "Голямото нощно къпане" на Бинка Желязкова, през 1981 г. Пет години по-късно - през 1986 г. - участваме с филма "За къде пътувате" на Рангел Вълчанов. И последното до днес наше участие, преди затишието, е през 1988 г. - с "Време на насилие" на Людмил Стайков.

Следват 29 години, в които наш филм не е стъпвал в Кан. Филмите, които днес ни вдъхват надеждата, че започва Ренесанс в българското кино, са копродукцията "Посоки" на режисьора Стефан Командарев, и копродукцията "Уестърн", с продуценти от българска страна - братя Чучкови.

Какво знаем за двата филма?

"Посоки" е четвърти филм на Стефан Командарев, но режисьорът вече има зад гърба си голям успех - неговият филм "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" /2008 г./ бе в краткия списък за наградите "Оскар" за чуждоезичен пълнометражен филм. В сегашния - "Посоки", животът се оглежда в... 6 таксита по улиците на София. Шофьорите им се превръщат в главни герои, чрез които ставаме свидетели на емблематични случки от родната действителност.

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

В ролите ще видим добре познати български актьори: Васил Василев-Зуека, Иван Бърнев, Герасим Георгиев - Геро, Асен Блатечки, Стефан Денолюбов и др.

Интересен похват при заснемането на филма е режисьорската идея всяка отделна история да бъде един продължителен кадър, което създава усещането у зрителя, че той също участва в действието и съпреживява ставащото.

Сценарият на филма е на режисьора Симеон Венциславов /"Нанук"/, а оператор е Веселин Христов /"Жажда", "Пеещите обувки"/. "Посоки" е копродукция с Германия и Македония.

Филмът "Уестърн" е копродукция на България, Германия и Австрия. Продуценти от българска страна са братята Борислав и Виктор Чучкови /"Тилт"/.

Филмът, на пръв поглед разказва една банална история - съперничеството между двама мъже, но развива тази тема от ракурса на съвремието ни, с дълбочината на един оригинален и дълбок психологизъм.

1/1

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

Календар

Препоръчваме ви

Берлинале 2018: пет пъти България

За първи път филм на български режисьор ще закрие престижната конкурсна програма

България повярва във вълшебството на "Лили Рибката"

Хиляди семейства се довериха на лентата на Ясен Григоров и се впуснаха във вълшебния свят на приключенията

Вим Вендерс идва на 22-рия София филм фест с най-новия си филм „Потапяне”

Емблемата на световното независимо кино ще изнесе специален Мастер клас и ще представи своя ретроспектива пред българската публика през март

Българският филм "Ага" закрива Берлинале

За пръв път от 29 години наша продукция е в основната програма на филмовия фестивал в Берлин, съобщават от НФЦ, цитирани от БТА

Морган Фрийман с почетна награда от Гилдията на филмовите актьори

"За мен тази награда е повече от чест. Тя означава място в историята", каза ветеранът

Филмът "Формата на водата" получи 12 номинации за наградите БАФТА

С по девет номинации за отличията, смятани за британския еквивалент на наградите "Оскар", са филмите "Три билборда извън града" и "Най-мрачният час"