Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Започва ли Ренесанс в българското кино?

ГОРДОСТ

Започва ли Ренесанс в българското кино?

Два български филма под "особения" поглед на Кан

Стефан Командарев (в средата) черпи с шампанско част от екипа на филма "Посоки" след началото на снимките (Снимка: BulFoto)

След затишието от 1988 г. насам, за пръв път кинофестивалът в Кан забелязва български филми. При това за 70-годишното си юбилейно издание! Това е голям успех за нас, защото близо 3 десетилетия родното ни киноизкуство беше в сянка, и ето че сега не с един, а с два филма ние сме там, където са големите в киното.

Селекцията за "Особен поглед"/ Un Certain Regard/, съществува от 1978 г. Разделът номинира филми, които правят впечатление с оригинална артистична идея и естетика.

Първият български филм, който е участвал в същия раздел на фестивала в Кан, е "Голямото нощно къпане" на Бинка Желязкова, през 1981 г. Пет години по-късно - през 1986 г. - участваме с филма "За къде пътувате" на Рангел Вълчанов. И последното до днес наше участие, преди затишието, е през 1988 г. - с "Време на насилие" на Людмил Стайков.

Следват 29 години, в които наш филм не е стъпвал в Кан. Филмите, които днес ни вдъхват надеждата, че започва Ренесанс в българското кино, са копродукцията "Посоки" на режисьора Стефан Командарев, и копродукцията "Уестърн", с продуценти от българска страна - братя Чучкови.

Какво знаем за двата филма?

"Посоки" е четвърти филм на Стефан Командарев, но режисьорът вече има зад гърба си голям успех - неговият филм "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" /2008 г./ бе в краткия списък за наградите "Оскар" за чуждоезичен пълнометражен филм. В сегашния - "Посоки", животът се оглежда в... 6 таксита по улиците на София. Шофьорите им се превръщат в главни герои, чрез които ставаме свидетели на емблематични случки от родната действителност.

Асен Блатечки и Троян Гогов в драматична сцена от "Посоки"

В ролите ще видим добре познати български актьори: Васил Василев-Зуека, Иван Бърнев, Герасим Георгиев - Геро, Асен Блатечки, Стефан Денолюбов и др.

Интересен похват при заснемането на филма е режисьорската идея всяка отделна история да бъде един продължителен кадър, което създава усещането у зрителя, че той също участва в действието и съпреживява ставащото.

Сценарият на филма е на режисьора Симеон Венциславов /"Нанук"/, а оператор е Веселин Христов /"Жажда", "Пеещите обувки"/. "Посоки" е копродукция с Германия и Македония.

Филмът "Уестърн" е копродукция на България, Германия и Австрия. Продуценти от българска страна са братята Борислав и Виктор Чучкови /"Тилт"/.

Филмът, на пръв поглед разказва една банална история - съперничеството между двама мъже, но развива тази тема от ракурса на съвремието ни, с дълбочината на един оригинален и дълбок психологизъм.

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Започва политическият трилър "Четвърта власт" по БНТ 1

12-серийният телевизионен филм е част от филмопроизводството на обществената телевизия

В БНР започнаха снимките на документално-игралния филм "Оцеляване"

Радиото е главен герой като пазител и разказвач на истории

Филмът "Правило 34" на Джулия Мурат получи "Златен леопард" на Кинофестивала в Локарно

С наградата за най-добра женска роля бе отличена костариканската актриса Даниела Марин Наваро, а за най-добър актьор бе определен Рейналдо Амиен Гутиерес, също от Коста Рика

Черна комедия за корупцията в румънско село е селектирана на кинофестивала в Сараево

"Oameni de treaba" ("Мъже на делата") e най-новият пълнометражен филм на режисьора Паул Негоеску

12 филма участват в конкурсната програма на 30-ия фестивал "Любовта е лудост"

Откриването ще бъде с френската драма "Млади завинаги" на режисьорката Валерия Бруни Тедески, която е участвала в конкурсната програма на фестивала в Кан през 2021 г.

"φ1.618" - първият пълнометражен филм на Теодор Ушев, с премиера тази есен

Лентата е вдъхновена от "Пумпал" на Владислав Тодоров, чиято история пренася зрителите в мистериозния свят на биотитаните, а главните роли са поверени на Деян Донков и Мартина Апостолова