КИНО МАРАТОН
"Комарджията": Великолепен Оскар Айзък и екзистенциални кризи във филма noir на Пол Шрейдър
Филмът на Пол Шрейдър носи усещане за филм на Скорсезе от 70-те
Автор : / 1598 Прочита 1 Коментара
Източник: София Филм ФестМоже би една от най-силните покер сцени във филм е на първо място в "Казино" на Мартин Скорсезе, който е продуцент на "Комарджията", както и играта между Даниел Крейг като Джеймс Бонд в "Казино Роял" изправен срещу Мадс Микелсен.
В номинирания за "Златен лъв" от Венеция 2021 трилър, освен Оскар Айзък, в роли ще видим още Тай Шеридан, Тифани Хадиш, Уилям Дефо, Боби К. Кинг, Александър Бабара.
Изпълнителен продуцент на филма е Мартин Скорсезе, с когото Шрейдър работи по легендарните "Шофьор на такси", "Разяреният бик" и "Последното изкушение на Христос".
Уилям Тел е бивш военен следовател, който живее под прикритие като дребен комарджия. Подреденият му живот се обърква, когато се среща с Кърк - млад мъж, който иска да отмъсти на общ враг.
С помощта на загадъчнaта финансистка Ла Линда Тел въвежда Кърк в хазартните среди, за да го отклони от целта, но скоро открива, че призраците от миналото няма да го напуснат толкова лесно.
Пол Шрейдър ни предлага филм с великолепни актьори като Оскар Айзък и Уилям Дефо, които ни заплитат в загадъчното минало на на пръв поглед скромен и аскетичен дори покер играч, който почти винаги печели и мисли аналитично.
Невъзможно е в сценария на Шрейдър да не прочетем част от култовия "Шофьор на такси" по негов собствен сценарий.
Уилям (Оскар Айзък) брои картите в блекджека, запаметявайки всяка изиграна карта, той може да изчисли момента, в който да заложи повече, но и знае достатъчно как да запази печалбите си скромни, за да избегне блокаж.
Във всеки случай филмът не е толкова за покер, колкото си мислим в началото. Уилям се е научил на жестока лична дисциплина, умения с карти и токсична самоомраза във военния затвор. Във всеки евтин мотел, в който отсяда, Уилям сваля всички снимки и увива мебелите в бели платна, за да направи стаята си като килия или дори нещо по-зловещо от това.
Филмът на Шрейдър е страхотен в показването на безчувствения и задушаващ свят на казиното, както и мрачната атмосфера на покер турнирите, със състезатели, смачкани заедно в нещо като херметически затворена зала за бинго.
Шрейдър е създал силен и яростен филм, който се гледа хипнотично, а лентата носи изживяване на ужас, напрежение, но и наслада към играта на впечатляващите актьори.
"Комарджията" е нещо средно между покер филм и филм за изтезания и мъчения. В него Пол Шрейдър умело инсценира тясна среща между двете, която може да ни напомни малко за Пол Нюман и Том Круз в "Цветът на парите".
Ето какво споделя Пол Шрейдър:
"В този история не се фокусирам върху вината по принцип - познатата изначална вина в християнството, а върху едно много по-специфично чувство", казва Шрейдър.
"Какво се случва, ако един човек е направил нещо, за което не може да си прости? Бил е вече в затвора и дори да е изкупил формално греха си пред обществото, самият той все още не си е простил. След извършените ужаси живее в нещо като чистилище. Как човек може да се справи с това?... Хазартът се оказва перфектната среда точно за тази история. Уилям Тел прави точно това - съществува в неопределеност, пътувайки от казино на казино, играейки карти, в очакване нещо да се случи. При покера можете да играете с дни, преди да се появи така очакваната "магическа ръка". По всяко време може и да ви се случи нещо интересно, но най-вече това е игра на изчакване."
Толкова е хубаво да си в света (и главата) на Шрейдър, когато филмът е толкова добър, колкото "Комарджията" и в същото време да имаш усещането като зрител, че си в ръцете на един от големите ветерани на Холивуд.
В същото време Шрейдър е създал свой собствен отличителен режисьорски корпус, който е стъпил на класическия Холивуд, но и върху класическото артхаус кино, традиции, които той може да постави в продуктивно напрежение и с красив финален резултат, както това се случва в "Комарджията".
Известен главно с колаборациите си с Мартин Скорсезе, чието име на продуцент четем отличително в този филм, Шрейдър заслужено си поставя място и като режисьор на филм, който задава повече въпроси, отколкото си мислим след като сме го гледали.
Джеймс Камерън, Клинт Истуд и Мартин Скорсезе предупреждават, че киносалоните може да не оцелеят в пандемията