ТРИЛЪР НА ОТМЪЩЕНИЕТО
На 2 септември идва "Комарджията" на легендата Пол Шрейдър, с участието на Оскар Айзък
"Моята заветна цел е да създам пукнатина в черепа на зрителя - така ще се появи разлом между това, което те желаят и очакват от моите герои, и чувствата им, които изникват, след като прекарат известно време с тях", казва именитият режисьор и сценарист
Редактор : Impressio / 30 август 2022 / 20:01 1087 Прочита 0 Коментара
На 2 септември е премиерата на "Комарджията" - най-новият филм на Пол Шрейдър, разпространяван от "АРТ ФЕСТ".
В номинирания за "Златен лъв" от Венеция 2021 трилър, освен Оскар Айзък, в роли ще видим още Тай Шеридан, Тифани Хадиш, Уилям Дефо, Боби К. Кинг, Александър Бабара.
Изпълнителен продуцент на филма е Мартин Скорсезе, с когото Шрейдър работи по легендарните "Шофьор на такси", "Разяреният бик" и "Последното изкушение на Христос".
Уилям Тел е бивш военен следовател, който живее под прикритие като дребен комарджия. Подреденият му живот се обърква, когато се среща с Кърк - млад мъж, който иска да отмъсти на общ враг.
С помощта на загадъчнaта финансистка Ла Линда Тел въвежда Кърк в хазартните среди, за да го отклони от целта, но скоро открива, че призраците от миналото няма да го напуснат толкова лесно.
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
"Дългата игра" в "Комарджията" на Пол Шрейдър всъщност е с цел изкупление.
Реализиран с характерната за Шрейдър кинематографична наситеност, този трилър на отмъщението разказва историята на бивш военен, участващ в брутални разпити, който се превръща в комарджия, принуден да живее със спомените от своята младост.
Бившият редник Уилям Тилич е войник от специалните части, който носи моралната тежест на мъчителни престъпления в Ирак. След като излежава присъдата си в затвора, той намира своето призвание като професионален комарджия в американските покер среди, но стореното в миналото го преследва непрестанно, дори и след като излиза от изолацията и отчаянието на затвора и открива топли чувства и връзка в свободния свят. Единственото решение, което му остава, е веднъж завинаги да разчисти сметките си с наследството от отминалите години.
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
"Комарджията" притежава специфичния авторски стил на ветерана-режисьор, като се потапя до дълбините на екзистенциалното отчаяние на главния герой (Оскар Айзък) и все пак му дарява момент, в който той намира близки хора, които биха могли се превърнат в съвсем нетрадиционно семейство - специалистката по инвестиции в картоиграчи Ла Линда (Тифани Хадиш) и младият, жадуващ за отмъщение Кърк (Тай Шеридан).
"През годините разработих свой собствен жанр от филми - те обикновено включват мъж, който е сам в стая и носи някаква маска, като маската най-често е неговото занимание", казва Шрейдър.
"Той може да бъде таксиметров шофьор, наркодилър, жиголо, свещеник... Аз давам насоки на този герой, за да се справи с някакъв голям проблем - личен или социален, като екологичната криза, например във "First Reformed".
В "Комарджията" Уилям Тел е сам в своята стая, с маската на професионален играч на покер, който в миналото е бил принуден да измъчва хора в името на правителството на САЩ. Той е връзката между Световните покер турнири и иракския затвор Абу Гариб".
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
В продължение на пет десетилетия Шрейдър съчинява истории за самотни, измъчени мъже, хванати в капана на собствените си тегоби, жадуващи за любов, но ангажирани с планове за отмъщение, за изкупление, най-често оставени на милостта на изключително противоречиви импулси. Както в "Шофьор на такси", така и в "Комарджията" вътрешните сили и външните влияния се съчетават в кулминацията в сериозен изблик на насилие. И Травис Бикъл, и Уилям Тел се оказват в капан между различни реалности, отчаяно търсещи мир в един хаотичен свят.
"Тел е заклещен в безкраен цикъл на покаяние - направил е нещо, което с течение на времето разбираме, че е ужасно; действието му е причинило щети на него самия, на хората около него, а и на собствената му страна", споделя Айзък.
"Правните последици от това, което е направил; времето в затвора, което е излежал осъден за престъпленията си, не са достатъчни за Уилям. Той чувства, че наказанието му трябва да бъде много по-сериозно. Прави своя избор - да живее пуст, повтарящ се живот, без нищо ценно, без нищо, което да го задържа някъде. Това е моментът, в който го намираме в началото на филма."
Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
Какво казва Пол Шрейдър за работата си по "Комарджията":
"В този история не се фокусирам върху вината по принцип - познатата изначална вина в християнството, а върху едно много по-специфично чувство", казва Шрейдър.
"Какво се случва, ако един човек е направил нещо, за което не може да си прости? Бил е вече в затвора и дори да е изкупил формално греха си пред обществото, самият той все още не си е простил. След извършените ужаси живее в нещо като чистилище. Как човек може да се справи с това?...
За сюжета на "Комарджията" трябваше да открия професия, в която има много чакане - то е предназначено за някой, който живее сякаш извън реалното съществуване.
Хазартът се оказа перфектната среда точно за тази история. Уилям Тел прави точно това - съществува в неопределеност, пътувайки от казино на казино, играейки карти, в очакване нещо да се случи. При покера можете да играете с дни, преди да се появи така очакваната "магическа ръка". По всяко време може и да ви се случи нещо интересно, но най-вече това е игра на изчакване."
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
А ето и какво споделя Шрейдър по повод избора на Оскар Айзък:
"Има определен тип актьори, които харесвам. Когато подготвях "First Reformed" си мислех, че бих искал да работя с Оскар Айзък, Джейк Гиленхол или Итън Хоук - избрах Итън, тъй като е малко по-възрастен от другите двама актьори и се оказа съвършено подходящ за преподобния Толър.
Филми на Дарън Аронофски, Алехандро Гонсалес Иняриту и Лука Гуаданино са в конкурсната програма на кинофестивала във Венеция
Никога не съм спирал да мисля за Оскар и винаги съм имал желание да го превърна в един от моите герои...
Очевидно той е много добър актьор, притежава специфична енергия и дълбочина, а също и образът му е много характерен - съчетание между Рамон Новаро и Марчело Мастрояни.
Оскар има латино-кръв, рожденото му име е Ернандес и към неговата естественост се добавя особен вид празнота, в която може да откриете всякакъв подтекст. Когато той пожелае да не дава израз на чувствата си - знае как да направи това интуитивно, както действаше Итън Хоук в предишния ми филм."
Ето още едно откровение на Пол Шрейдър за начина, по който оформя своите истории:
"Моята заветна цел е да създам пукнатина в черепа на зрителя - така ще се появи разлом между това, което те желаят и очакват от моите герои, и чувствата им, които изникват, след като прекарат известно време с тях. Как ще се нагоди към предложената реалност, зависи само от публиката, но всеки творец се стреми да въвлече зрителя в този вид конфликт.
Не е толкова важно какво мислят моите зрители - най-ценно е, когато те наистина мислят!"
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
Оскар Айзък за ролята си в "Комарджията":
"Всичко, което е сътворил Пол Шрейдър в американското кино, е част от моето израстване. Той е истински титан - неговите сценарии и филми бяха вдъхновение за мен, заради тях реших да стана актьор...
Шрейдър изследва травмата по много интересен начин - тази тема присъства в произведенията, които създава по време на цялата си кариера", споделя Оскар Айзък, който от години иска да работи с прочутия сценарист и режисьор.
"Начинът, по който успява да облече в образи мислите на своите особени персонажи, които нямат способността да се изразяват по конвенционален начин, е уникален; благодарен съм, че най-накрая имах шанса да вляза в кожата на един от неговите незабравими герои."
"С развитието на историята във филма придобивате представа кой всъщност е този човек, Уилям Тел - той е мистериозен, има нещо странно и педантично в ежедневната му рутина, но бавно започвате да осъзнавате какъв е, узнавате за нещата, които е правил през живота си", коментира Айзък начина, по който Шрейдър постепенно разкрива характера и действията на главния герой във филма.
"Тел е избрал да съществува в състояние на неопределеност, да се научи да брои карти в затвора и да разчита на игри с ниски залози, за да печели и по този начин да осигури живота си. Той не бърза за никъде..."
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
Наблюденията на Оскар Айзък върху развитието на неговия персонаж са сериозни и задълбочени:
"Мъже като Уилям Тел, които преживяват изключителна травма, всъщност не са успели да се справят с последствията от нея, защото не знаят как да го направят - дори да реши да потърси помощ, всеки би го гледал с неодобрение, с укор.
Уилям не знае как да бъде част от света, вижда опасност навсякъде, затворил се е в себе си. Дори когато имате усещането, че е постигнал някакъв напредък, неговите реакции към нещата, които са се случили, продължават да го преследват...
В един момент му се предоставя възможност да се свърже отново със света чрез този младеж, който се появява изневиделица, и Тел започва да се отървава от някои свои отрицателни качества. Той измисля план как да наставлява младия човек и може би това ще му даде шанс да прости сам на себе си - както и да му бъде простено от хората около него. Младежът е този, който отваря реален шанс пред Уилям - за първи път някакъв вид изкупление изглежда възможно...
В същото време се появява и Ла Линда - изпълнена с енергия и жизненост, тя има цел пред себе си. За Уилям мисълта за това странно малко трио - той, Ла Линда и Кърк - става все по-привлекателна. Те се превръщат в спасителен пояс, в своеобразно семейство за него."
Оскар Айзък в "Комарджията" на режисьора и сценарист Пол Шрейдър (Снимка: София Филм Фест)
Тифани Хадиш за своето участие в "Комарджията":
"Работата с Оскар Айзък беше сериозен урок за мен, защото той умее да бъде неподвижен и може да каже всичко в една сцена, без да изрича абсолютно нищо".
"Може да проследите езика на тялото му, начина, по който очите му се стрелкат в различни посоки, как грабва чаша от бара - поведението му изгражда образа, в който се превъплъщава, предава това, което се случва в ума му, и всичко се получава с удивителна лекота. Все още се уча как да постигна това, което Оскар умее - има толкова много неща, които може да овладееш в тишината."
Ла Линда, в чиито образ влиза Тифани Хадиш, постепенно се превръща в любима жена за главния герой.
Актрисата предлага своето лично "разкодиране" на този типично шрейдъровски персонаж.
"Уилям е войник, изключително мистериозен човек, който се бори с чувствата и емоциите си, но в същото време е отличен в играта на покер и в разчитането на езика на тялото на хората. Той не просто брои карти. Той може да влезе в ролята на убиец, но може да бъде и любовник - дори когато се опитва да потисне тези черти на характера си...
Хазартните играчи са очарователни хора, ако отделите време да седнете на масата и да говорите с тях. Техните произход, образование, занимания могат да бъдат най-различни, от всички сфери на живота, и единственото общо нещо е неистовият им стремеж да спечелят."
Хадиш характеризира своята героиня по много интересен начин:
"тя е като лешояд, като бухал - наблюдава внимателно плячката си, за да разбере как се движи и маневрира. Гледала е как играе Бил, наясно е, че той може да брои карти и знае, че това негово качество може да спечели пари за нея и нейните инвеститори - затова предприема ход и атакува. Но малко по-късно се оказва, че тя жадува за нещо повече - иска сърцето му."
Пол Шрейдър харесва работата на Хадиш в "Girls" Trip" (за ролята си в който тя получава много награди и одобрение от страна на киноспециалистите) и иска да види какво би направила актрисата с една драматична роля. Хадиш се възползва от възможността да работи с Шрейдър, нетърпелива да покаже тотално различни свои качества пред публиката.
"Почувствах се като актьор с мисия - моята работа е да влизам чрез героите си в душите на хората и да ги убеждавам да поемат на път, докато им разказвам някоя конкретна история. Повярвах, че мога да гарантирам необходимите чар и индивидуалност, за да привлека публиката в това пътуване."
Пол Шрейдър е роден е в Мичигън, САЩ, през 1946 година. Първия си успех постига със сценария на филма "Якудза" (1974). През 1976 година сценарият на Шрейдър за легендарния филм "Шофьор на такси", режисиран от Мартин Скорсезе, го поставя във висшия ешелон на американските кинематографисти. През следващото десетилетие двойният удар с "Разяреният бик" и "Американско жиголо" (1980), а впоследствие и "Последното изкушение на Христос" (1988) затвърждават репутацията на Шрейдър като един от най-интересните автори-философи в Холивуд.
Кариерата му на режисьор отразява неговите пристрастия към най-различни стилове и жанрове - от скандалните разкрития в "Хардкор", до романтичния трилър "Американско жиголо" и биографичната драма "Мишима".
ИЗБРАНА ФИЛМОГРАФИЯ:
1980 "Американско жиголо" (American Gigolo)
1985 "Мишима" (Mishima: A Life in Four Chapters)
1990 "Утеха за странници" (The Comfort of Strangers)
1997 "Страдание" (Affliction)
2014 "Смъртта на светлината" (Dying of the Light)
2017 First Reformed
2021 "Комарджията" (The Card Counter)
САЩ-Великобритания-Китай, 2021, 112 мин.
Филмът има номинация за "Златeн лъв" от Венеция 2021 и награда "Мигел Делиб" за най-добър сценарий от Валядолид 2021.
Пол Шрейдър е сценарист и режисьор, оператор е Александър Дайнън, а музиката е на Робърт Левон Бийн и Джанкарло Вулкано. С участието на Оскар Айзък, Тай Шеридан, Тифани Хадиш, Уилям Дефо, Боби К. Кинг, Александър Бабара.
Продуценти на филма са Бракстън Поуп, Лорън Ман и Дейвид М. Улф, а изпълнителни продуценти са Мартин Скорсезе, Уилям Олсън, Лий Брода, Андерс Ерден, Джеймс Суорбрик, Катрин М. Моузилей и Джоел Майкъли. Продукция на Saturn Streamming, Astrakan Film, Redline Entertainment, Bona Film Group. Световен разпространител е Hanway Films.