Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Зорница София: Филмът "Майка" е като хапче със забавено действие

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Зорница София: Филмът "Майка" е като хапче със забавено действие

"Смисълът е център на живота и го отличава от съществуването. Дори филмът ни да дава смисъл на няколко зрители само, се чувствам истински реализирана. Това е признанието за мен", изповяда режисьорката

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg /Фотокредит: Филм "Майка"

Още

Филмът "Майка" с премиера на в A1 Видеотека на 12 май

Филмът "Майка" с премиера на в A1 Видеотека на 12 май

Българският филм "МАЙКА" на режисьорката Зорница София разказва една вълнуваща история за алтернативно родителство, за родителството като избор и начин да направиш света по-добро място. Продукцията, базирана на историята на действителен човек - театралният режисьор Елена Панайотова, показва пътя, по който една жена преоткрива силата и смисъла на думата "Майка".

Главната героиня (Дария Симеонова), която не може да има свои биологични деца, избира да инвестира таланта си за тези, които имат по-малко и от нея, децата в риск, за да стигне до Кения, където помага на хиляди деца-сираци да мечтаят.

Филмът "МАЙКА" зарежда, вдъхновява и дава шанс на зрителите да открият истинската същност на родителството - учението да даваш. Филмът заразява с вярата, че всеки човек може да промени света за по-добро, само трябва да започне, понякога с най-малките неща.

Вдъхновяващата история, разказана във филма "МАЙКА", стана част от видеотеката на A1 Xplore TV.

Едно специално интервю на Impressio със Зорница София за избора, за силата да превърнеш травмата си в триумф, за щастието да видиш радост в очите на другите, в която ти имаш участие.

Зорница София по време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

 - Зорница, срещате прототипа на главната героиня във филма "Майка" Елена Панайотова преди повече от 15 години, когато я снимате в документалния си филм "Модус вивенди" (начин на живот, лат.)  Как стигнахте до идеята да направите игрален филм за майчинството и женския избор?
- Реално сме близки с Елена доста преди снимките на Modus Vivendi - това беше филм за нетрадиционните избори, за следването на мечтите, колкото и луди да са те, и Елена беше сред по-нормалните персонажи във филма, сред които персонажи беше и Петър, настоящият ми съпруг.

Дейността на Елена се разрасна по-късно и докато се чудех дали да не проследя всички герои след 10-12-15 години, нейното развитие започна да изпъква и да си иска отделно внимание. Изобщо не мислех, че правя филм за майчинството, по-скоро тръгнах с идеята как един човек трансформира травмата си в триумф с талант, упорство и отдаденост в работата.

Сега, когато пътувам по света и у нас с филма, разбирам, че посланието, което най-дълго остава със зрителите е, че всеки може да промени света за по-добро. Всеки. Но вие сте права, това е и филм за майчинството.

Аз имам съвършената дъщеря, която ме прави щастлива, но много ми се искаше да имаме дете и със съпруга ми. Обаче не ни се даде. Все още ми е мъчно за това и част от болката ми е вплетена във филма "Майка".

По време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")


- Изборът на Румена воевода във "Воевода" и изборът на Елена в "Майка" - къде да търсим пресечните точки?
- Общото между Румена и Елена е в това, че виждат "голямата картина", а не само собствената си черга. Тях ги пали повече добруването на всички, отколкото личното им щастие.

- Най-бедното гето в Кения - Кибера, където снимахте филма, даде ли Ви нови идеи за филма, какво Ви разтърси там, а може би, с нещо Ви вдъхнови?
- Кибера ме разтърси само в началото, но повече ме вдъхнови с груповия си организъм, който съществува по свои закони и правила. Вдъхнови ме със "заедността си", "уширика" на суахили. Имам приятелства там, които ще си останат завинаги. Реално историята на Елена се е случвала в град Кисуму около езерото Виктория, но още на първото ни опознавателно пътуване там, със съпруга ми, с когото продуцираме заедно, решихме да изместим локацията в Кибера по няколко причини - кинематографичност, професионални екипи и този дух на заедност там.

Аз ще се върна тази година за разпространението на филма в Кения, което се надявам да започне именно от Кибера.

Мечтая си да връча на децата от гетото тяхната награда от фестивала "Златната роза".

Зорница София по време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

Още

"Майка" на Зорница София открива "Киномания" 2022

"Майка" на Зорница София открива "Киномания" 2022

- Твърдите, че хората там се чувстват по-щастливи от нас. Защо, как усетихте това?
- Аз тръгнах към тях с едно съчувствие, в което имаше европейска арогантност и открих, че това са едни горди и радостни хора. И не разбирах, кое точно не разбирам. Ние, доста по-задоволените, които буквално си имаме всичко необходимо, сме шампиони по това да ставаме нещастни бързо. Открих, че разликата между нас е, че те умеят да бъдат благодарни.

По време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

- Можем ли да кажем, че зрителят след филма ще направи нов прочит на въздействието на изкуството, проследявайки методите на Елена при взаимодействието й с децата?
- Надявам се да бъде така. Ясно е, че изкуството развива дясното полукълбо, а то помага за въображението, интуицията и подобни, независимо дали детето ще бъде артист или финансист. Качествените образователни системи интегрират изкуството в обучението, у нас обаче това е валидно само за няколко училища.

А конкретно за деца с травми изкуството прави чудеса. Видях го с очите си. Деца, които не говорят от години заради ужаса, който са преживели, проговарят след работата с маски и театър. Такъв един сборен образ във филма е Джомо.

- Децата натуршчици, и в Широка лъка, и в гетото в Кения, ли водеха действието или Вие изцяло "контролирахте" развитието на фабулата?
- Децата са фрийстайл елемент и откакто се решихме да ги включим вече знаехме, че трябва да ги следваме. Воденето е ясно, но в този случай беше нещо като слалом, в който се опитвах да вкарам, колкото се може повече от истината и автентичността, която се ражда на терен във фабулата и сценария.

Част от екипа по време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

- Какво, което се случи по време на снимачния период, няма да забравите никога?
- Почти всичко с децата и всичко, което ми се случи в Африка от първото ми стъпване там е незабравимо, но първото нещо, което ме разтърси беше, когато кръстих бебе Кристофър в най-бедното сиропиталище в Кисуму "Мама Н`Гина".

Вдъхновяващата история, разказана във филма "МАЙКА", стана част от видеотеката на A1 Xplore TV

Много от сцените от африканската част са неща, случили се на самата мен там. Персонажите на Мат и Мили имат своите реални прототипи. Филмът се получи като микс от историята на Елена и нейната дейност с децата в риск и моите случки и срещи в Африка.

По време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

- Изпълнителката на главната роля Дария Симеонова на практика по времето на снимките "не е излизала от образ"? Как се случи?
- Безспорно шест месеца репетиции дават резултат. Още от първия снимачен ден тя влезе в кожата на персонажа си и не излезе до края. Снимането с натуршчици е особено натоварване за актьора (и екипа). С децата тя винаги беше Елена, така й викаха, и често сцени с тях се раждаха извън работния процес и в обедните почивки.

Дария Симеонова по време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

С Крум Родригес, оператора, улавяхме техните игри и моменти, аз й подавах някоя реплика от сцена и тя я започваше, ей така, в разгара на играта. Така сцените с деца изглеждат естествени и "не-поставени".

В Африка снимахме почти постоянно, целият ни снимачен период там беше 8 дни. Толкова бяха по бюджетни причини. От тях произведохме 60-70 минути филмово време. Щеше да е олимпийски рекорд, ако имаше такава дисциплина. Това е доста различен тип процес, в който се чувствахме денонощно като на лов.

Дария Симеонова по време на снимките на филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

Още

Филмът "Майка" е големият победител на 40-ото издание на "Златна роза"

Филмът "Майка" е големият победител на 40-ото издание на "Златна роза"

- Плакала сте по време на монтажа. Кои бяха тези сцени?
- Финалът на филма винаги ме вълнува до сълзи, кръщаването на Кристофър, много от сцените с Джомо, Леон в Африка с "не искам да си те върна, искам просто да си щастлива" и нейният отговор "не искам да бъда щастлива", както и думите й "обещай ми, любов, че ще се срещнем в следващия живот, за да имаме наши деца".

Кадър от филма "Майка", реж. Зорница София (Фотокредит: Филм "Майка")

- Как Ви промени филмът "Майка", лично Вас?
- Забавих темпото, вгледах се и внимавам да съм благодарна за всеки момент и всяка среща.

Това е моя африкански университет.

- В нашия свят, доколко важно е връщането на надеждата и смисъла у хората? Имахте ли подобна амбиция с Вашия филм?
- Смисълът е център на живота и го отличава от съществуването.

Ако филмът ни дава смисъл дори само на няколко зрители, ще се чувствам истински реализирана. Това е признанието за мен.

Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg / Фотокредит: Филм "Майка"

Вдъхновяващата история, разказана във филма "МАЙКА", стана част от видеотеката на A1 Xplore TV.

- Как преминава турнето на филма "Майка"? Какво ви казват зрителите?
- Япония, от която току що се завръщам, беше най-невероятна за мен. Като осъзната и богата страна, за тях добротворчеството е фундаментално и важно. Индия беше най-топла. Сълзите на зрителите са навсякъде, разговорите след филма продължават дълго, а някои хора споделят, че са им толкова интересни, колкото и самият филм.
Това, че "Майка" повдига теми и дискусии, а не дава готови отговори, за мен е много специално. Филмът създава процес за зрителите си, като хапче с отложено действие.

Интервю на Валерия КАЛЧЕВА

Още

"Майка" на Зорница София открива "Киномания" 2022

"Майка" на Зорница София открива "Киномания" 2022

Още

Зорница София постави "Зографът Захарий" в Софийската опера

Зорница София постави "Зографът Захарий" в Софийската опера

Още

Дария Симеонова и Весела Бабинова - в един нетипичен сблъсък

Дария Симеонова и Весела Бабинова - в един нетипичен сблъсък

Още

Актьорът Валери Йорданов пред Impressio: Зорница София е екстремна и това ни вдъхновяваше

Актьорът Валери Йорданов пред Impressio: Зорница София е екстремна и това ни вдъхновяваше

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Писателят Тодор П. Тодоров: Живеем в епоха, в която мислещият човек е застрашен вид

"Свободата на словото и правото на другия станаха нещо съмнително, нароиха се нови цензори, налагат се забрани, изключвания, черни списъци" споделя още писателят

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

"Понякога когато думите не достигат, аз танцувам с изпълнителите и те танцуват за мен и така намираме думите, с които да облечем нещата, които правим!", разкрива известната хореографка

Десислава Терзиева: Целта ми е да отпразнувам необикновеното!

"Приемам факта, че докато някои неща се губят в превода, други се появяват от пукнатините", споделя българо-американската художничка, която представя своята нова изложба "между другото" в Sarieva/Gallery

Столина Добрева: Фестивал АЛЕГРА се превърна в семейство за нас

Директорът на Националното музикално училище Любомир Пипков за предизвикателствата на музикалното образование, успехите на децата и силата на приемствеността в музиката

Васил Василев: Театърът е изкуство, което трябва да следва пулса на живота

Печелим световни режисьори с професионализъм, страхотни актьори и добра атмосфера, конкуренцията между творците повишава качеството на продукта

Мария Абрашева: Фестивал Алегра е кауза на духа

"Разнообразната програма с интересни акценти и необичайни тандеми на сцена ще провокира отново меломаните да запазят в календарите дните, в които столицата ще вибрира на честотата на вечната класика" споделя една от създателките на фестивала