Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Джаз музикантът Петър Салчев: Изкуството е заредено от емоциите, които получават обикновените хора от ежедневието си

КОСМОПОЛИТНОТО ИЗКУСТВО

Джаз музикантът Петър Салчев: Изкуството е заредено от емоциите, които получават обикновените хора от ежедневието си

Откровен разказ за общата работа с Крейг Бейли, за джаза в България и за засилващата се връзка между българските джаз музиканти с артисти от Европа и САЩ

СОФИЯ ЛАЙВ КЛУБ - Концерт на ТАМБУ с Петър Салчев, Живко Петров и Митко Семов / Снимка: bulFoto

"Изкуството е заредено от емоциите, които получават обикновените хора от ежедневието си, каза в интервю за БТА джаз певецът Петър Салчев. Животът навсякъде е труден, навсякъде е различен, но искам хората да знаят, че това не е нещо свише, това идва от земята, идва през нашия талант да бъде показано по един или друг начин", разказа Салчев.

Според него посланията, които носи джаз музиката са много, но простички. Сред тях е да бъдем по-добри хора, да бъдем щастливи с това, което имаме и да сме доволни от това, което сме, да бъдем креативни, да можем да се отнасяме с разбиране към чуждата раса, към другата музика, към другата енергия, посочи Петър Салчев. Всичко това мисля, че е послание, което касае не само нашите проекти, но това касае и всички наши артисти, които пътуват по света и които канят чужди музиканти, каза музикантът.

София – Закриване сезона на Биг бенда на БНР с концерт на открито пред Народния театър "Иван Вазов" / Снимка: bulFoto

Петър Салчев гостува в Благоевград заедно с музикантa Крейг Бейли, който е дългогодишен водач и аранжор на оркестъра на Рей Чарлз. Заедно работят по проекта "Ray on my mind", с който обикалят България и съседните страни. В Благоевград представиха музиката на легендарния Рей Чарлз заедно с Биг Бенда на общината в предколеден концерт.

В интервю за БТА Петър Салчев разказа за общата работа с Крейг Бейли, за джаза в България и за засилващата се връзка между българските джаз музиканти с артисти от Европа и САЩ. Ето какво още разказва джаз певецът:

- Какво ви доведе в Благоевград в навечерието на Коледа?
- Това е една инициатива на Сдружение за култура и образование Милчо Левиев, която продължава вече може би трета година. Една от инициативите на платформата е интересна с това, че представя емблематична култура от Съединените щати с един достоен неин наследник в лицето на Крейг Бейли - саксофонист, дългогодишен водач и аранжор на оркестъра на Рей Чарлз.

Поводът да сме тук е поканата от Община Благоевград и в частност на диригента на Биг Бенда на общината маестро Борис Янев, който намери време, добра воля и средства да осъществим този проект тук с Биг Бенда на града.

- Миналата година имахте турне, как премина то и кои градове обхвана?
- Турнето мина добре, всъщност Крейг гостува за трета година в България, като идеята ми е да мога да го срещна с възможно най-много представители на брас бенд звученето, което в България не е никак малко.

Имам предвид на наличието на подобни оркестри, почти всеки голям град има подобен оркестър и за мен беше предизвикателство да срещна Крейг с повече представители на тези оркестри, да солираме с тях, да концертираме с тях.

Това се случи в основни градове, Плевен, Русе, Стара Загора, разбира се, София с Биг Бенда на Българско национално радио с диригент Антони Дончев. Естествено и много по-малки концерти, в камерен състав, които също бяха със завиден успех в много градове в страната - Варна, Бургас, открихме Джаз фестивала в Бургас миналата година, Балчик. Много интересни места има, където може да се представя тази музика. Тази година турнето ни включва ключови градове като София, Пловдив, Благоевград и други.

СОФИЯ - Заимов джаз парти / Снимка: bulFoto

- Искате да срещнете Крейг Бейли с повече бендове, които свирят джаз музика, очаквал ли е, че в България тази музика има толкова фенове?
- Разбира се, нека не забравяме факта, че музиката на Рей Чарлз и културата, която носи след себе си, е хит по целия свят отдавна, не от няколко години. Крейг е човек, който няколко пъти е обиколил света с оркестъра на Рей и няма да крия, че той има представа за популярността на тази музика.

Разбира се, очакванията му, свързани с България, бяха като че ли леко надскочени, защото той хареса много как музикантите интерпретират тази музика и от друга страна, как хората наистина я приемат тук.

Но интересното е също, че Крейг Бейли представи собствена оригинална музика, собствени аранжименти, които на практика го поставят на друго, малко по-високо ниво, като един от търсените артисти днес в Америка и не само в Америка, Крейг пътува непрекъснато.

Нашите турнета са свързани тук и с други съседни държави, като Румъния, Гърция. Смятам, че празникът, когато сме на сцена с тази музика, е не само за музикантите, но и за публиката, която съвсем разбираемо се чувства комфортно и екзалтирано при срещата с музиката на Рей Чарлз.

- Предполагам, че тази музика е повлияла и на Вашия избор, на Вашия път, как се чувствате като утвърден музикант, правейки концерти за Рей Чарлз?
- Трябва да призная, че тази музика беше за мен по-скоро едно приятно преживяване, свързано с познанието, предимно от медиите, от големите телевизионни канали, радиа и, разбира се, компактдискове. Но, срещайки се отблизо, лице в лице с пак казвам, един от наследниците на това изкуство, на тази традиция, която в Америка наистина е не само традиция, но тя е и фолклор, се превърна в едно предизвикателство, което доведе до едно по-сериозно, задълбочено изследване на тази музика. Отговаряйки на въпроса ви, буквално чувствам се много добре и комфортно като интерператор на това изкуство и се надявам това да продължи и занапред, защото тази музика е необятна, тя предполага много импровизация, много различни формати, по които може да бъде представена. Проектите ни са динамични, работим по тях и се надявам все повече хора да стават съпричастни на тази идея.

Банско - Международен джаз фестивал 2017 / Снимка: bulFoto

- В последните две десетилетия на все повече места в България се правят джаз фестивали. Отвори ли се българската публика, българския слушател към тази музика, увеличава ли се нейната аудитория?
- Вижте, това си има обяснение и то е много просто. Америка е доста силен икономически играч в света и това не е свързано само с нейното присъствие като финанси на много места по света, това до голяма степен се съпровожда и от продуциране на нейната култура.

Вие знаете, че най-големите музикални медии са американските и те наистина умело успяха, за последния век да кажем, направо да залеят света с тази култура, в което няма нищо лошо, разбира се.

Важното е, че в случая тя не е така в тоталния фокус на нашето изследване, тя по-скоро има за цел да бъде свързана с нашата култура по един или друг начин да се изградят мостове между традициите в Америка, положили началото на това изкуство и разбира се, традициите които са свързани тук не само с фолклорната наша музика, но и с популярната музика, която до голяма степен е и инспирирана също от американски образци.

Нека кажа, че в средата на миналия век са написани едни от най-красивите теми и аранжирани точно по американски образци, като музика изпята и написана от Александър Бръзицов, от Вили Казасян, интерпретирана от Камелия Тодорова, Васил Петров, Леа Иванова, днес от Хилда Казасян и много други наши артисти.

Интересното тук не е моментното пребиваване по конкретен случай, тоест джаз фестивал в България, по-скоро е един траен и може би по-задълбочен период на престой на чужди артисти в България, които наистина да имат представа за нашата българска култура, да бъдат инспирирани от нея и това да ги кара да се връщат. Това е интересното, което правим ние. Не толкова да поканим някой и той просто да не знае къде е бил, за една вечер и така.

- Успявате ли?
- Да, Крейг е един от артистите, с които работя. В последните години платформата, която движи тези проекти напред, а именно Сдружението за култура и образование Милчо Левиев, успя да покаже на българската публика не само съвременна американска култура, но и много европейски образци като един пианист от Франция - Армел Дюпа, който доби доста популярност в България, и други артисти като Дейвид Бъркман, един брилянтен пианист. Всички те са гости на България по един различен и малко по-особен начин, а именно с усещането и намерението да се върнат отново в нашата държава и на Балканите.

СОФИЯ - СТУДИО 5 - Концерт на "Турийски брас бенд" / Снимка: bulFoto

- Освен, че вземате от тях идеи и енергия, те вземат ли от българските музиканти и артисти?
- Със сигурност това е процес, който е двустранен, никога не е в една посока. Разбира се, че повечето от имената, които изреждам, са с невероятни впечатления не само от артистите, с които се срещат тук в България, в Гърция, в Румъния, но и те се отнасят със страхотно уважение и респект и към храната, която срещат тук, към обикновените хора, с които се запознават и всички онези, които по един или друг начин са свързани с музиката, дори и само като зрители пред сцената. Няма как да кажем, че това не ги вдъхновява и не ги инспирира. Не напразно един музикант като Конрад Хъруиг, който живее понастоящем в Ню Йорк, се връща вече няколко пъти в България, да не говоря, че реализира свой проект с оркестъра на Българското национално радио, така че смятам, че това е показателно за въпроса ви.

- Може ли тези Ваши проекти да се определят като посланици на българското?

- Не, нямаме тези амбиции, по-скоро това е едно послание, което искаме да изпратим към публиката, че изкуството е заредено от емоциите, които получават обикновените хора от ежедневието си, от живота си.

Навсякъде той е труден, навсякъде е и различен, тъй че просто искам хората да знаят, че това не е нещо свише, това идва от земята, идва през нашия талант, да бъде показано на хората по един или друг начин. Всъщност посланията са много, нека кажа простички, а те са да бъдем по-добри хора, да бъдем щастливи с това, което имаме и да бъдем доволни от това, което сме.

Естествено, да развиваме себе си, да бъдем креативни, да можем да се отнасяме с разбиране към чуждата раса, към другата музика, към другата енергия. Всичко това мисля, че е послание, което касае не само нашите проекти, но това касае и всички наши артисти, които пътуват по света и които канят чужди музиканти.

Петър Салчев и Октет Пловдив на XX-я Банско джаз фест / Снимка: bulFoto

- Виждате ли го в публиката след края на концерта?
- Как да ви кажа, това не е нещо, което може да бъде забелязано веднага, това са по-скоро натрупвания и работа, които съпътстват целия ни живот. Убеден съм, че тези идеи имат почва, имат смисъл да бъдат показвани по този начин. В края на краищата това са нашите изразни средства - ние можем така.

Интервю на Десислава Велкова, БТА

Още

Васил Петров с голям успех на джаз фестивала в Доха

Васил Петров с голям успех на джаз фестивала в Доха

Още

София ще бъде домакин на 7-ата Европейска джаз конференция през 2020 г.

София ще бъде домакин на 7-ата Европейска джаз конференция през 2020 г.

Още

България се прощава с легендарния джазмен Милчо Левиев

България се прощава с легендарния джазмен Милчо Левиев

Още

Закриха 42-рия джаз фестивал Monfortinjazz с Марио Бионди на средновековна сцена

Закриха 42-рия джаз фестивал Monfortinjazz с Марио Бионди на средновековна сцена

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас