Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Алина и Николай Шаламови: С какво да се пълнят душите ни, ако не е с изкуство?

СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ

Алина и Николай Шаламови: С какво да се пълнят душите ни, ако не е с изкуство?

Феноменалното Дуо Шаламов гостува на Софийската филхармония на 1 ноември с Концерт за две пиана и оркестър от В. А. Моцарт

Снимка: www.duoshalamov.com

КЛАВИРНО ДУО ШАЛАМОВ - Алина и Николай Шаламови, създадено през 2009 година, е интересен музикален ансамбъл, съчетаващ възможностите на двама забележителни пианисти.

Симбиозата между две ярки индивидуалности ражда необичайна за младостта им творческа зрялост и уникално сценично присъствие. Съвместната работа на изпълнителите е много успешна и води до чудесни постижения.

"Свиренето на тази двойка е просто феноменално" - посочва "Мундо класико".

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Още

Алина и Николай Шаламови – клавирното дуо с бъдеще

Алина и Николай Шаламови – клавирното дуо с бъдеще

Дуо Шаламов гостува на Софийската филхармония на 1 ноември с Концерт за две пиана и оркестър от В. А. Моцарт. С този концерт те печелят голямата награда и наградата на публиката на един от най-престижните музикални конкурси АРД в Мюнхен през 2015 г.:

- Здравейте, моля, опишете с няколко изречения партньора си.
- Алина: Николай е изключително интелигентен, енергичен, позитивен и сериозен във всички начинания.

- Николай: В доста отношения сме много различни и това, мисля, ни помага да намерим добри решения не само пред инструментите, но и в живота. Алина вижда нещата много интуитивно и това я кара да взема решенията с лекота. Тази вяра във вярноста на усещанията ѝ доста често прави подготовката ни много по-лесна и по-бърза!

- Как се срещнахте и защо решихте да работите заедно?
- А: Срещнахме се на един конкурс (като конкуренти), а решихме да работим заедно спонтанно.

- Н: Запознахме се в Шумен по време на конкурса Владигеров през 2007. 2 години по късно за първи път започнахме да свирим заедно. Колкото и тривиално това да звучи, ние нищо не решавахме, това се получи само. Двама млади музиканти търсещи нов репертоар, нови сцени, нови предизвикателства и разполагащи с неограничен репертоар в дигитален формат в интернет... Какво друго да се случи?

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Каква е разликата в подготовката на солова изява и на дуетна такава?
- А: При подготвянето на дуетна изява е желателно индивидуалните музикални идеи да бъдат разработени и обединени в една обща. Също така трябва да се обърне внимание на редица акустически и технически детайли свързани с музикалната фактура и спецификата на всеки един от роялите.

- Н: Соло все пак е твоята лична отговорност, когато дуо е обща работа. Ние разчитаме един на друг и това прави най-голямата разлика. В работата не бих казал че има много разлики, ние предпочитаме да работим по отделно докато генерираме идеи и научаваме нотния текст и чак когато сме добре подготвени започваме да свирим заедно.

Как се промени работата и взаимоотношенията ви за тези 11 години съвместна кариера?
- А: Отношенията, както и кариерата ни са в процес на непрекъсната трансформация. Преминаването ни през различни култури и общуването с невероятни музиканти са безспорно един от най-важните фактори за нашето личностно и професионално развитие. Една от най-големите промени лично за мен се състои в способността да разграничавам по-ясно личното от работното пространство.

- Н: Сега бих казал много повече неща се случват без инструмент, а именно когато общуваме относно минали изяви или планираме бъдещи, когато се срещаме с други музиканти или пък обсъждаме нещо, което току-що сме чули. Свиренето е по-скоро инструмент за физическа подготовка и обща форма, а не е за творческо търсене.

Купи билетКакво научихте за себе си в тези години?
- А:
Едно от последните неща, които научих за себе си е, че всъщност обичам да ставам рано.

- Н: За себе си научих, че обичам да правя музика в каквато и да е форма. Соло, дуо, трио, с инструменталисти, певци, перкусионисти, оркестри и т.н. Да бъдеш пианист е чудесно, но да бъдеш музикант е много по-интересно и по предизвикателно. Поне за мен.

Как преминава един ваш ден?
- А:
От както имаме Дафни (нашето куче, доберман) ежедневието си планираме така, че тя дисциплинирано да получава необходимите грижи и тренировки. Като цяло денят ми включва спорт или йога, преподаване, свирене, четене и колкото може повече време споделено с близки и приятели.

Н: Нямам рутина, не бих могъл да отговоря на този въпрос. Всичките дни са различни. Най-точното, което мога да кажа е че има няколко дена в седмицата, когато преподавам, има няколко дена, когато свиря сам и се виждам с приятелите, има по един два дена, които са посветени на компютъра (интересувам се от програмиране) и каране на коли (обожавам да карам коли, а в Германия това е истинско удоволствие). Опитвам се да чета всеки ден, и от юли месец всеки ден се грижа за нашето кученце Дафна.

Снимка: www.duoshalamov.com

Любими композитори, които с удоволствие изпълнявате на концерти?
- А:
Любими композитори (в момента) са: Франц Шуберт, Сергей Рахманинов, Волфганг А. Моцарт, Ейноужухани Раутаваара.

- Н: Обожвам импресионистите, техните творби са голямо удоволствие за мен. Ако можех, бих научил всичко от Дебюси и Равел и бих ги свирил нон стоп! Напоследък започнах да разбирам малко по-добре Брамс и Шуман и бих опитвал отново да свиря вече научените неща и да пробвам нови. От тинейджърските си години обожавам Рахманинов. От втората половина на 20 век бих казал, че съм влюбен в творчеството на Щокхаузен и Кръмб.

Предизвикателствата на бъдещето?
- А: От месец март се намираме в едно изключително трудно време. Най-голямото предизвикателство в момента е запазването и поддържането на правилната мотивация, за да е възможно да се прояви гъвкавост на мисленето и реакциите необходими повече от всякога в трудни етапи.

- Н: Да се преборим с короната, носейки маски и избягвайки излишни контакти и да започнем пак да свирим концерти на живо! Да се боря за клавирното дуо, като пълноценен и уважаван жанр на камерната музика и да продължавам да доказвам, че е нещо, което струва да е на най-големите сцени в най-големите зали по света.

Какво е бъдещето на класическата музика според вас?
- А:
Този въпрос е много сложен... Бъдещето на класическата музика е нещо, за което ние, музикантите, сме отговорни в много голяма степен (макар и не напълно). Бих искала да вярвам, че без да я опростяваме прекалено, ще съумеем да я интегрираме още по-добре в живота на съвременния човек от 21 век.

- Н: Не вярвам, че има бъдеще без класическата музика. Няма бъдеще без изкуство. С какво да се пълнят душите ни, ако не е с изкуство?

- Изкушават ли ви другите жанрове?
- А:
Определено, но ако говорим за изпълнителство - аз все още се чувствам най-изкушена от класиката.

- Н: Както вече казах, обожавам музиката във всичките и проявления. Стига да е направена от хората, които знаят, какво правят и имат какво да кажат.

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

- С какво в кариерата си се гордеете най-много?
- А:
Ако имам право да използвам тази дума, бих казала, че се гордея най-много с това, че винаги съм намирала правилната мотивация да се посветя на класическата музика като професия, и въпреки всички трудности продължавам да се развивам и да обичам това, което правя.

- Н: Трябва да кажа, че е конкурсът АРД. Този музикален конкурс е от друга вселена и аз определено се гордея, че именно нашата работа и нашето свирене избраха едни от най-изтънчените музиканти в света, за да получим тази награда. Това определено не е един пореден конкурс, след който се покланяш, слагаш наградата в джоба си и заминаваш за следващият опит да спечелиш малко концерти и пари. Тази награда е по-скоро отговорност, която ще носим цял живот.

Интервю на Мина Такова

Купи билет

Заповядайте на 1 ноември в Зала "България" на "Магията на Моцарт" от 19.00 часа. За своя концерт с националния оркестър клавирно дуо Шаламов избра да представи Концерта за две пиана в ми бемол мажор на Моцарт, с който впечатляват всички на Международния музикален конкурс в Мюнхен през 2015 г., където печелят голямата награда и наградата на публиката.

Билети за концерта са налични на касата на зала "България" и в Ивентим.

Още

Шедьовърът "Отело" открива новия сезон на Старозагорската опера

Шедьовърът "Отело" открива новия сезон на Старозагорската опера

Още

И Маестро Рикардо Мути протестира срещу затварянето на културния сектор заради коронавируса

И Маестро Рикардо Мути протестира срещу затварянето на културния сектор заради коронавируса

Още

Васко Василев на 50: Отворен съм за всякакви идеи и предизвикателства

Васко Василев на 50: Отворен съм за всякакви идеи и предизвикателства

Още

Гледахте на живо: Едно музикално пиршество със световноизвестния Минчо Минчев

Гледахте на живо: Едно музикално пиршество със световноизвестния Минчо Минчев

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Кнут Вебер: Избрах виолончелото, когато бях на 5 години

"Да бъдеш член на Берлинската филхармония е истинска привилегия. Получаваш музикално вдъхновение всеки ден, когато свириш в оркестъра", споделя музикантът преди първото си гостуване в София

Маестро Саша Гьотцел: Нищо не може да спре изкуството

То е човешка необходимост, тъй като е езикът на душата на човечеството, казва главният гост-диригент на Софийската филхармония

Оги Цолов: Музиката е велик дар от Бога

"Концертът ни в "Joy station" ще включва песни от цялото ни творчество", казва фронтменът на група "Фактор"

Режисьорът Леван Когуашвили: Грузинското кино говори за тъжни неща с жизнерадост

Филмът "Брайтън 4" откри юбилейното издание на София Филм Фест в присъствието на режисьора

Блаж Кемперле от квартет "Сигнум": Саксофонът е хамелеон и излъчва много музикални цветове

Световна премиера с новия проект на виртуозните саксофонисти от квартет „Сигнум” в България

Режисьорът Петър Денчев: Положението на артистите у нас е класов проблем

"Липсата на класово съзнание как се самоопределяш в подобна система е проблем и за това каква цена можеш да изискаш за своя труд и кой трябва да я плати" споделя още Денчев