Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Алина и Николай Шаламови: С какво да се пълнят душите ни, ако не е с изкуство?

СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ

Алина и Николай Шаламови: С какво да се пълнят душите ни, ако не е с изкуство?

Феноменалното Дуо Шаламов гостува на Софийската филхармония на 1 ноември с Концерт за две пиана и оркестър от В. А. Моцарт

Снимка: www.duoshalamov.com

КЛАВИРНО ДУО ШАЛАМОВ - Алина и Николай Шаламови, създадено през 2009 година, е интересен музикален ансамбъл, съчетаващ възможностите на двама забележителни пианисти.

Симбиозата между две ярки индивидуалности ражда необичайна за младостта им творческа зрялост и уникално сценично присъствие. Съвместната работа на изпълнителите е много успешна и води до чудесни постижения.

"Свиренето на тази двойка е просто феноменално" - посочва "Мундо класико".

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Още

Алина и Николай Шаламови – клавирното дуо с бъдеще

Алина и Николай Шаламови – клавирното дуо с бъдеще

Дуо Шаламов гостува на Софийската филхармония на 1 ноември с Концерт за две пиана и оркестър от В. А. Моцарт. С този концерт те печелят голямата награда и наградата на публиката на един от най-престижните музикални конкурси АРД в Мюнхен през 2015 г.:

- Здравейте, моля, опишете с няколко изречения партньора си.
- Алина: Николай е изключително интелигентен, енергичен, позитивен и сериозен във всички начинания.

- Николай: В доста отношения сме много различни и това, мисля, ни помага да намерим добри решения не само пред инструментите, но и в живота. Алина вижда нещата много интуитивно и това я кара да взема решенията с лекота. Тази вяра във вярноста на усещанията ѝ доста често прави подготовката ни много по-лесна и по-бърза!

- Как се срещнахте и защо решихте да работите заедно?
- А: Срещнахме се на един конкурс (като конкуренти), а решихме да работим заедно спонтанно.

- Н: Запознахме се в Шумен по време на конкурса Владигеров през 2007. 2 години по късно за първи път започнахме да свирим заедно. Колкото и тривиално това да звучи, ние нищо не решавахме, това се получи само. Двама млади музиканти търсещи нов репертоар, нови сцени, нови предизвикателства и разполагащи с неограничен репертоар в дигитален формат в интернет... Какво друго да се случи?

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Каква е разликата в подготовката на солова изява и на дуетна такава?
- А: При подготвянето на дуетна изява е желателно индивидуалните музикални идеи да бъдат разработени и обединени в една обща. Също така трябва да се обърне внимание на редица акустически и технически детайли свързани с музикалната фактура и спецификата на всеки един от роялите.

- Н: Соло все пак е твоята лична отговорност, когато дуо е обща работа. Ние разчитаме един на друг и това прави най-голямата разлика. В работата не бих казал че има много разлики, ние предпочитаме да работим по отделно докато генерираме идеи и научаваме нотния текст и чак когато сме добре подготвени започваме да свирим заедно.

Как се промени работата и взаимоотношенията ви за тези 11 години съвместна кариера?
- А: Отношенията, както и кариерата ни са в процес на непрекъсната трансформация. Преминаването ни през различни култури и общуването с невероятни музиканти са безспорно един от най-важните фактори за нашето личностно и професионално развитие. Една от най-големите промени лично за мен се състои в способността да разграничавам по-ясно личното от работното пространство.

- Н: Сега бих казал много повече неща се случват без инструмент, а именно когато общуваме относно минали изяви или планираме бъдещи, когато се срещаме с други музиканти или пък обсъждаме нещо, което току-що сме чули. Свиренето е по-скоро инструмент за физическа подготовка и обща форма, а не е за творческо търсене.

Купи билетКакво научихте за себе си в тези години?
- А:
Едно от последните неща, които научих за себе си е, че всъщност обичам да ставам рано.

- Н: За себе си научих, че обичам да правя музика в каквато и да е форма. Соло, дуо, трио, с инструменталисти, певци, перкусионисти, оркестри и т.н. Да бъдеш пианист е чудесно, но да бъдеш музикант е много по-интересно и по предизвикателно. Поне за мен.

Как преминава един ваш ден?
- А:
От както имаме Дафни (нашето куче, доберман) ежедневието си планираме така, че тя дисциплинирано да получава необходимите грижи и тренировки. Като цяло денят ми включва спорт или йога, преподаване, свирене, четене и колкото може повече време споделено с близки и приятели.

Н: Нямам рутина, не бих могъл да отговоря на този въпрос. Всичките дни са различни. Най-точното, което мога да кажа е че има няколко дена в седмицата, когато преподавам, има няколко дена, когато свиря сам и се виждам с приятелите, има по един два дена, които са посветени на компютъра (интересувам се от програмиране) и каране на коли (обожавам да карам коли, а в Германия това е истинско удоволствие). Опитвам се да чета всеки ден, и от юли месец всеки ден се грижа за нашето кученце Дафна.

Снимка: www.duoshalamov.com

Любими композитори, които с удоволствие изпълнявате на концерти?
- А:
Любими композитори (в момента) са: Франц Шуберт, Сергей Рахманинов, Волфганг А. Моцарт, Ейноужухани Раутаваара.

- Н: Обожвам импресионистите, техните творби са голямо удоволствие за мен. Ако можех, бих научил всичко от Дебюси и Равел и бих ги свирил нон стоп! Напоследък започнах да разбирам малко по-добре Брамс и Шуман и бих опитвал отново да свиря вече научените неща и да пробвам нови. От тинейджърските си години обожавам Рахманинов. От втората половина на 20 век бих казал, че съм влюбен в творчеството на Щокхаузен и Кръмб.

Предизвикателствата на бъдещето?
- А: От месец март се намираме в едно изключително трудно време. Най-голямото предизвикателство в момента е запазването и поддържането на правилната мотивация, за да е възможно да се прояви гъвкавост на мисленето и реакциите необходими повече от всякога в трудни етапи.

- Н: Да се преборим с короната, носейки маски и избягвайки излишни контакти и да започнем пак да свирим концерти на живо! Да се боря за клавирното дуо, като пълноценен и уважаван жанр на камерната музика и да продължавам да доказвам, че е нещо, което струва да е на най-големите сцени в най-големите зали по света.

Какво е бъдещето на класическата музика според вас?
- А:
Този въпрос е много сложен... Бъдещето на класическата музика е нещо, за което ние, музикантите, сме отговорни в много голяма степен (макар и не напълно). Бих искала да вярвам, че без да я опростяваме прекалено, ще съумеем да я интегрираме още по-добре в живота на съвременния човек от 21 век.

- Н: Не вярвам, че има бъдеще без класическата музика. Няма бъдеще без изкуство. С какво да се пълнят душите ни, ако не е с изкуство?

- Изкушават ли ви другите жанрове?
- А:
Определено, но ако говорим за изпълнителство - аз все още се чувствам най-изкушена от класиката.

- Н: Както вече казах, обожавам музиката във всичките и проявления. Стига да е направена от хората, които знаят, какво правят и имат какво да кажат.

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

- С какво в кариерата си се гордеете най-много?
- А:
Ако имам право да използвам тази дума, бих казала, че се гордея най-много с това, че винаги съм намирала правилната мотивация да се посветя на класическата музика като професия, и въпреки всички трудности продължавам да се развивам и да обичам това, което правя.

- Н: Трябва да кажа, че е конкурсът АРД. Този музикален конкурс е от друга вселена и аз определено се гордея, че именно нашата работа и нашето свирене избраха едни от най-изтънчените музиканти в света, за да получим тази награда. Това определено не е един пореден конкурс, след който се покланяш, слагаш наградата в джоба си и заминаваш за следващият опит да спечелиш малко концерти и пари. Тази награда е по-скоро отговорност, която ще носим цял живот.

Интервю на Мина Такова

Купи билет

Заповядайте на 1 ноември в Зала "България" на "Магията на Моцарт" от 19.00 часа. За своя концерт с националния оркестър клавирно дуо Шаламов избра да представи Концерта за две пиана в ми бемол мажор на Моцарт, с който впечатляват всички на Международния музикален конкурс в Мюнхен през 2015 г., където печелят голямата награда и наградата на публиката.

Билети за концерта са налични на касата на зала "България" и в Ивентим.

Още

Шедьовърът "Отело" открива новия сезон на Старозагорската опера

Шедьовърът "Отело" открива новия сезон на Старозагорската опера

Още

И Маестро Рикардо Мути протестира срещу затварянето на културния сектор заради коронавируса

И Маестро Рикардо Мути протестира срещу затварянето на културния сектор заради коронавируса

Още

Васко Василев на 50: Отворен съм за всякакви идеи и предизвикателства

Васко Василев на 50: Отворен съм за всякакви идеи и предизвикателства

Още

Гледахте на живо: Едно музикално пиршество със световноизвестния Минчо Минчев

Гледахте на живо: Едно музикално пиршество със световноизвестния Минчо Минчев

Коментирай 0

1/1

Снимка: www.duoshalamov.com

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Снимка: Roman Drits/www.romandrits.com

Снимка: www.duoshalamov.com

Календар

Препоръчваме ви

Ученицитe на Райна Кабаиванска в концерт на Софийската филхармония

Мерили Санторо, Рейналдо Дроз и Даниел Ким ще бъдат солисти в българската премиера на Реквием" от Руджеро Леонкавало на 19 ноември

Бриджит Бардо: Съвременното кино е тъжно, скучно и просташко

"Коронавирусът дойде, за да възстанови баланса на нашата пренаселена планета" споделя още емблематичната френска актриса

Адриана и Бояна в комплект - една вълнуваща комбинация

Преодолели сме много трудни ситуации - от товарене на предмети в ТИР посред нощ, през изключително изтощителни дълги часове над документи до напрежение на сцената пред стотици хора публика, изповядат двете дами

Философът Петер Слотердайк: В извънредно положение държавата сваля кадифените си ръкавици

Петер Слотердейк е смятан за един от най-противоречивите и същевременно най-влиятелни консервативни интелектуалци в немскоговорящия свят

Явор Гърдев: Намираме се във фаза на краткосрочен политически и социален интуитивизъм

"Въпросът вече е и допълнително усложнен: освен голямата дилема „икономика срещу здраве“, междувременно започва да се чувства диктатът и на друга неприятна дилема: „физическо срещу психическо здраве” казва режисьорът

Изкуството като сигнал за политически упадък

"Творците могат да реагират на различни събития, но политическата система да не позволи техните послания да достигнат до по-широка публика" споделя директорката на галерия "Структура" Мария Василева