Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Акад. Пламен Карталов: Откриваме сезона с грандиозна гала, посветена на Николай Гяуров

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Акад. Пламен Карталов: Откриваме сезона с грандиозна гала, посветена на Николай Гяуров

Честваме 90 години от рождението на великия бас, добавя директорът на Софийската опера и балет

Снимка: Иван Григоров/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Акад. Пламен Карталов в ексклузивно интервю пред Dir.bg за акцентите в програмата на Софийската опера и балет през новия сезон:

Снимка: Личен архив

- Маестро Карталов, как приключва сезонът за Софийската опера и балет?
- Волята за максимално постигане целите на творческата програма в динамичен и богат с разнообразието си сезон 2018/2019 е в огледалото на резултатите:

седмо гостуване на Софийската опера в Япония, седми Вагнеров фестивал, десети фестивал "Опера в парка на Военната академия", четвърти летен фестивал "Опера на върховете" Белоградчишки скали", 386 представления на пет различни сцени, хилядна публика от верни и постоянни зрители, увеличаваща се нова публика от различни страни,

специално привлечени от спектаклите на Софийската публика да посетят за първи път България и столицата ни, израстваща нова и най-млада публика в специалните ни оперни и балетни спектакли за деца и концертите за бебоци с техните родители.

И още, и още инициативи и специални събития, плодове на изключителния професионализъм и високо художествено майсторство на солистите, оркестъра, хора, балета, производствените ателиета и технико-обслужващия персонал, на мениджмънта, на администрацията.

- Удовлетворен ли сте от финансовите резултати?
- Сложен въпрос с многозначен отговор. При огромната грижа, отговорности, стремежът в постоянно доказване на национален престиж с международно значение на първия оперен и балетен театър на България, завоюваното световно признание, интерес на многобройна наша и международна публика, поддържане на 40 постановки със заглавия и автори в огромен и широк по стилове репертоар, постигането на отлични финансови резултати трябва да са  в полза на усилията всички, както на публиката, с удоволствието да гледа най-доброто, така и на съставите, на творческите и производствени колективи на най-големия между всичките музикални и театрални институти на Министерството на културата.

Но няма да спестя, че е поставен за изпълнение най-висок финансов  план за приходи. Особеното и трудно необяснимо е, че това е при най-нисък стандарт за субсидия, на база собствени приходи от продадени билети. За да бъдат компенсирани разходите, трябва да се заработят и оправдаят разходите за осигуряване на дейностите, не при гарантиран бюджет, а при прогнозни разчети и показатели за финансиране.. Можете да си представите паралелизма на различните специфики на ръководене работата в организацията, ритъма и кипящия творчески процес за постигане на необходимите високи финансови резултати. Няма и съмнение, че трябва да сме благодарни за постигнатото. Това се дължи на отдадеността в професионалната мотивация, стремеж към най-високите постижения на колегите.

Още

"Кармина Бурана" откри летния фестивал на Белоградчишките скали

"Кармина Бурана" откри летния фестивал на Белоградчишките скали

- Започнаха летните фестивали на откритите сцени... Графикът Ви е доста натоварен - пътувания, представления, срещи... Коя е първата дестинация? 

- Всичко, което правим с дълбоко премислен мениджмънт, с посоката ни за паралел със световните тенденции и практики. Лято е - сезонът на спектаклите на открито. Териториите на оперното изкуство да се разширяват и импулсират с нова публика е едно друго тайнство на синтез и архитектоника на оперните шедьоври по друг начин да зазвучат на открито, извън залите.

Традиционният ни фестивал "Опера на върховете" е завладяващ, вдъхновяващ и спиращ дъха на всеки, който успее да бъде истински участник в това действие между мощно природно божествено чудо и изкуството на операта и балета. Това са Белоградчишките скали, като естествен декор за най-върховното изкуство - операта.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Понякога не Ви ли се иска да спрете, да се огледате?
- Да!

- Какво бихте направили, ако разполагахте с един свободен ден?
- Да го посветя единствено и винаги на най-близките ми.

- На кого дължите любовта си към операта?
- На родителите ми, че от невръстна възраст ме запалиха за операта. Но изцяло се посветих на оперната режисура и моя визия за оперен мениджмънт, съдбовност в собствения ми избор е срещата ми с Фестивалния театър на Вагнер и спектаклите в неговата Мека - Байройт.

- Може ли у нас човек да стане богат, занимавайки се с класическа музика?
- Мисля, че у нас, в България, отговорът не е в тези, които са се посветили на кариерата да служат в храма на класическата музика, на великите идеи и послания на оперното изкуство.

- В едно интервю Валерий Гергиев споделя, че му се е случвало да греши с избора на хора, но никога не е градил отношения на ненавист. Казва, че са го учили да обича. При Вас как се случваше през годините?
- Различно е. В мен не е имало никога ненавист, омраза, завист, но има огромно уважение, безкомпромисни изисквания и пълно доверие, за които се очаква взаимообразие в отношенията в името на професионализъм, етика и лоялност.

- С кои от големите оперни гласове и диригенти - професионалните Ви срещи прераснаха в лично приятелство?
- На първо място с всички най-големи български имена със световно значение. Работих с Борис Христов, Николай Гяуров, Гена Димитрова, Никола Гюзелев, Красимира Стоянова, Райна Кабаиванска, Никола Николов, Стоян Попов, Калуди Калудов, Румен Дойков, Костадин Андреев, Мартин Илиев и много уникални гласове. Лично приятелство и творчески контакти ме свързваше с Елена Николай, Джан Карло Меноти, Ренато Брузон, Чекиле, много са.

Още

Изумителни Гулегина и Манолов триумфираха в Софийската опера

Изумителни Гулегина и Манолов триумфираха в Софийската опера

- Кои световни имена предстои да видим в Софийската опера? А на откритите сцени?
- На всички е известно, че Софийската опера е международна сцена. Чуждите гости са по-чести гости от нашите родни таланти с кариера в чужбина. Например, уникалната Мария Гулегина - следовница на Гена Димитрова се чуства като у дома си в Софийската опера. И още, световни имена като Фурлането, Коломбара, Аниле, Алварес, Фостер и много други знаменити оперни артисти са част от живота и дейността на Софийската опера. Но сме винаги в постоянна връзка с нашите големи имена, и не само с най-млади за дебюти на родна земя.

- Казвате и това е факт, че последните осем години с някои от Вашите детски програми, сред които "Концерти за бебоци" отглеждате нова детска и младежка публика. Какво сте подготвили за най-малките почитатели на операта през предстоящия сезон?
- Огромният интерес към бебешките ни концерти ни стимулира към нови форми за добре дошли на бебоците в Операта и новите им срещи с нашите артисти. Така осигуряваме гаранция за най-новата и най-младата ни публика, бъдещето за Софийската опера .

- Г-н Карталов, в края на сезона, Принц Шарл-Филип Орлеански заедно с 30 аристократи удостои с присъствието си спектакъла на Софийската опера "Пепеляшка"от Росини. Това някакъв знак ли е? Какви бяха реакциите след това?
- Постоянни са почетните ни гости, специално избрали Софийската опера за удоволствието да се насладят на изкуството й.

Снимка: Личен архив

- Кого бихте искали да видите сред зрителите в Софийската опера?
- И да искам да ги видя, но едва ли...

- Имате предвид ученици, студенти, политици или?

- Културата на една нация е в ценностите на унаследен стремеж за национална идентичност, създаване и съхраняване на културните традиции.

Те са фундаменталните структури, градящи цивилизационния образ в народопсихологията и духовната мощ на хората. От тях израстват генерациите, включителни и от тях избраните да бъдат лидери за национални каузи и държавни политики.

Още

Мюзикълът "Mamma Mia!" с хитовете на ABBA с премиера в София

Мюзикълът "Mamma Mia!" с хитовете на ABBA с премиера в София

- Успяхте да договорите още представления на мюзикъла "Mamma Mia!". Къде може да го гледат почитателите на музиката на АББА?
- Имаме неограничен брой за спектакли в България. Пожелавам си да имаме време за повече. Но за 50-и път вече е определена датата през септември.

- Вашата постановка на "Фантомът на операта"от Андрю Лойд Уебър в Музикалния театър се радва на изключителен интерес от страна на публиката. В момента в Софийската опера се готвите усилено за премиерата на друг култов мюзикъл "Клетниците" от Жан-Клод Мишел Шьонберг. Как вървят репетициите за него?
- Моята работа на режисьор на "Фантомът", първата българска постановка, както беше и първи за България "Цигуларят на покрива" и неотдавна и първата постановка на "Мама миа", се превърнаха в признати събития от публиката и специалистите за историческия развой на мюзикъла у нас.

Тяхната интерпретация беше изцяло авторска режисура, създала нова посока за няколко поколения артисти и мой стил за сценичната форма на мюзикъла за българската сцена. В мюзикъла като жанр има една тайнственост за сценичния прочит и динамизъм на параболи на многопластови и изненадващи метаморфози. И не е случайно, че така поглъщащо е и вниманието на публиката, защото въздействаха с магнетизма си. Те доказаха също, че категорично имат дълъг сценичен живот, а съответно и невиждан досега касов успех.

- Големият въпрос - кога и с кое заглавие Софийската опера открива сезон 2019/2020?

- Тържествен гала концерт "90 години Николай Гяуров". На 20-и септември каним всички негови поклонници в грандиозна вечер, посветена на маестро Гяуров.

Участват три поколения артисти работили с Николай Гяуров в годините на кариерата им: Долора Заджик от Метрополитен, Мадзукато от Ла скала, Кабаиванска със специализант от нейната велика школа, а също и знаменити български артисти като Калудов, Василева, Станчев и други.

Диригент е Елио Бонкампани. Медиатор е италианския оперен експерт и критик Андреа Мерли.

- Какъв беше Николай Гяуров?
-
Прекрасен, запомнящ се със своята индивидуалност на велик артист и приятел.

- Какво си спомняте от работата си с него?
-
Енергията, дисциплината, таланта и желанието му да работим заедно в "Дон Карлос" от Верди. Поиска от мен да сътворим специално за него и за първи път постановка на "Дон Кихот" от Масне в Софийската опера. За съжаление не се получи...

- Кои са акцентите в афиша на новия сезон?

- Четири са оперните премиери: "Зографът Захарий" от Марин Глеминов, "Дама Пика" от Чайковски, "Севилският бръснар" от Росини и "Електра" от Рихард Щраус.

Две балетни премиери: "Кармина Бурана" от Карл Орф, "1001 нощ" и два мюзикъла за първи път в България: "Клетниците" и "Шрек". Концертно изпълнение на Капулети и Монтеки от Белини, майсторски класове и много други специални събития. Интересен е и репертоарът за най-младата ни публика с три нови премиерни заглавия.

- Желая Ви вълнуващи срещи с публиката на летните фестивали на Софийската опера и един успешен нов сезон!

-  БОГ С НАС!!!!!

Интервю на Мая Филипова    

Коментирай 6

1/1

Снимка: Иван Григоров/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

Календар

Препоръчваме ви

Оперната прима Красимира Стоянова: У нас нещата затъват все по-дълбоко, без мисъл за бъдещето

Не знам дали ще съм жива да видя построена още една концертна зала в София и нова опера в Пловдив, коментира световнопризнатото ни сопрано

Михаил Петров: В изкуството не бива да има присъда "Ти си стар!"

Започват юбилейните спектакли за 70-годишнината на актьора

Новият вокалист на "Тангра" - Боби Косатката: Не съм си и представял, че ще бъда в групата

"Съветвам всеки да прави това, което обича", казва фронтменът на Der Hunds

Морето, машините, трюмовете: Варна на Вапцаров и Вапцаров на "Дръзки"

Защо не трябва да забравяме капитанът на яхтата Кор Кароли и имената на 6 торпедоносеца

Джон Малкович: Цялото съвременно изкуство е покварено от нарцисизъм

"Не мисля, че е дързост да кажеш, че съвременното изкуство трябва да повдига реални проблеми, полезни въпроси за настоящите и бъдещите поколения", коментира актьорът

Денис Черевичко: Имах късмета да участвам в този легендарен балетен конкурс във Варна

Бях закъснял да подам документите си, но спечелих златния медал! , спомня си премиер солистът на Виeнската опера