Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Акад. Пламен Карталов: Откриваме сезона с грандиозна гала, посветена на Николай Гяуров

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Акад. Пламен Карталов: Откриваме сезона с грандиозна гала, посветена на Николай Гяуров

Честваме 90 години от рождението на великия бас, добавя директорът на Софийската опера и балет

Снимка: Иван Григоров/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Акад. Пламен Карталов в ексклузивно интервю пред Dir.bg за акцентите в програмата на Софийската опера и балет през новия сезон:

Снимка: Личен архив

- Маестро Карталов, как приключва сезонът за Софийската опера и балет?
- Волята за максимално постигане целите на творческата програма в динамичен и богат с разнообразието си сезон 2018/2019 е в огледалото на резултатите:

седмо гостуване на Софийската опера в Япония, седми Вагнеров фестивал, десети фестивал "Опера в парка на Военната академия", четвърти летен фестивал "Опера на върховете" Белоградчишки скали", 386 представления на пет различни сцени, хилядна публика от верни и постоянни зрители, увеличаваща се нова публика от различни страни,

специално привлечени от спектаклите на Софийската публика да посетят за първи път България и столицата ни, израстваща нова и най-млада публика в специалните ни оперни и балетни спектакли за деца и концертите за бебоци с техните родители.

И още, и още инициативи и специални събития, плодове на изключителния професионализъм и високо художествено майсторство на солистите, оркестъра, хора, балета, производствените ателиета и технико-обслужващия персонал, на мениджмънта, на администрацията.

- Удовлетворен ли сте от финансовите резултати?
- Сложен въпрос с многозначен отговор. При огромната грижа, отговорности, стремежът в постоянно доказване на национален престиж с международно значение на първия оперен и балетен театър на България, завоюваното световно признание, интерес на многобройна наша и международна публика, поддържане на 40 постановки със заглавия и автори в огромен и широк по стилове репертоар, постигането на отлични финансови резултати трябва да са  в полза на усилията всички, както на публиката, с удоволствието да гледа най-доброто, така и на съставите, на творческите и производствени колективи на най-големия между всичките музикални и театрални институти на Министерството на културата.

Но няма да спестя, че е поставен за изпълнение най-висок финансов  план за приходи. Особеното и трудно необяснимо е, че това е при най-нисък стандарт за субсидия, на база собствени приходи от продадени билети. За да бъдат компенсирани разходите, трябва да се заработят и оправдаят разходите за осигуряване на дейностите, не при гарантиран бюджет, а при прогнозни разчети и показатели за финансиране.. Можете да си представите паралелизма на различните специфики на ръководене работата в организацията, ритъма и кипящия творчески процес за постигане на необходимите високи финансови резултати. Няма и съмнение, че трябва да сме благодарни за постигнатото. Това се дължи на отдадеността в професионалната мотивация, стремеж към най-високите постижения на колегите.

Още

"Кармина Бурана" откри летния фестивал на Белоградчишките скали

"Кармина Бурана" откри летния фестивал на Белоградчишките скали

- Започнаха летните фестивали на откритите сцени... Графикът Ви е доста натоварен - пътувания, представления, срещи... Коя е първата дестинация? 

- Всичко, което правим с дълбоко премислен мениджмънт, с посоката ни за паралел със световните тенденции и практики. Лято е - сезонът на спектаклите на открито. Териториите на оперното изкуство да се разширяват и импулсират с нова публика е едно друго тайнство на синтез и архитектоника на оперните шедьоври по друг начин да зазвучат на открито, извън залите.

Традиционният ни фестивал "Опера на върховете" е завладяващ, вдъхновяващ и спиращ дъха на всеки, който успее да бъде истински участник в това действие между мощно природно божествено чудо и изкуството на операта и балета. Това са Белоградчишките скали, като естествен декор за най-върховното изкуство - операта.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Понякога не Ви ли се иска да спрете, да се огледате?
- Да!

- Какво бихте направили, ако разполагахте с един свободен ден?
- Да го посветя единствено и винаги на най-близките ми.

- На кого дължите любовта си към операта?
- На родителите ми, че от невръстна възраст ме запалиха за операта. Но изцяло се посветих на оперната режисура и моя визия за оперен мениджмънт, съдбовност в собствения ми избор е срещата ми с Фестивалния театър на Вагнер и спектаклите в неговата Мека - Байройт.

- Може ли у нас човек да стане богат, занимавайки се с класическа музика?
- Мисля, че у нас, в България, отговорът не е в тези, които са се посветили на кариерата да служат в храма на класическата музика, на великите идеи и послания на оперното изкуство.

- В едно интервю Валерий Гергиев споделя, че му се е случвало да греши с избора на хора, но никога не е градил отношения на ненавист. Казва, че са го учили да обича. При Вас как се случваше през годините?
- Различно е. В мен не е имало никога ненавист, омраза, завист, но има огромно уважение, безкомпромисни изисквания и пълно доверие, за които се очаква взаимообразие в отношенията в името на професионализъм, етика и лоялност.

- С кои от големите оперни гласове и диригенти - професионалните Ви срещи прераснаха в лично приятелство?
- На първо място с всички най-големи български имена със световно значение. Работих с Борис Христов, Николай Гяуров, Гена Димитрова, Никола Гюзелев, Красимира Стоянова, Райна Кабаиванска, Никола Николов, Стоян Попов, Калуди Калудов, Румен Дойков, Костадин Андреев, Мартин Илиев и много уникални гласове. Лично приятелство и творчески контакти ме свързваше с Елена Николай, Джан Карло Меноти, Ренато Брузон, Чекиле, много са.

Още

Изумителни Гулегина и Манолов триумфираха в Софийската опера

Изумителни Гулегина и Манолов триумфираха в Софийската опера

- Кои световни имена предстои да видим в Софийската опера? А на откритите сцени?
- На всички е известно, че Софийската опера е международна сцена. Чуждите гости са по-чести гости от нашите родни таланти с кариера в чужбина. Например, уникалната Мария Гулегина - следовница на Гена Димитрова се чуства като у дома си в Софийската опера. И още, световни имена като Фурлането, Коломбара, Аниле, Алварес, Фостер и много други знаменити оперни артисти са част от живота и дейността на Софийската опера. Но сме винаги в постоянна връзка с нашите големи имена, и не само с най-млади за дебюти на родна земя.

- Казвате и това е факт, че последните осем години с някои от Вашите детски програми, сред които "Концерти за бебоци" отглеждате нова детска и младежка публика. Какво сте подготвили за най-малките почитатели на операта през предстоящия сезон?
- Огромният интерес към бебешките ни концерти ни стимулира към нови форми за добре дошли на бебоците в Операта и новите им срещи с нашите артисти. Така осигуряваме гаранция за най-новата и най-младата ни публика, бъдещето за Софийската опера .

- Г-н Карталов, в края на сезона, Принц Шарл-Филип Орлеански заедно с 30 аристократи удостои с присъствието си спектакъла на Софийската опера "Пепеляшка"от Росини. Това някакъв знак ли е? Какви бяха реакциите след това?
- Постоянни са почетните ни гости, специално избрали Софийската опера за удоволствието да се насладят на изкуството й.

Снимка: Личен архив

- Кого бихте искали да видите сред зрителите в Софийската опера?
- И да искам да ги видя, но едва ли...

- Имате предвид ученици, студенти, политици или?

- Културата на една нация е в ценностите на унаследен стремеж за национална идентичност, създаване и съхраняване на културните традиции.

Те са фундаменталните структури, градящи цивилизационния образ в народопсихологията и духовната мощ на хората. От тях израстват генерациите, включителни и от тях избраните да бъдат лидери за национални каузи и държавни политики.

Още

Мюзикълът "Mamma Mia!" с хитовете на ABBA с премиера в София

Мюзикълът "Mamma Mia!" с хитовете на ABBA с премиера в София

- Успяхте да договорите още представления на мюзикъла "Mamma Mia!". Къде може да го гледат почитателите на музиката на АББА?
- Имаме неограничен брой за спектакли в България. Пожелавам си да имаме време за повече. Но за 50-и път вече е определена датата през септември.

- Вашата постановка на "Фантомът на операта"от Андрю Лойд Уебър в Музикалния театър се радва на изключителен интерес от страна на публиката. В момента в Софийската опера се готвите усилено за премиерата на друг култов мюзикъл "Клетниците" от Жан-Клод Мишел Шьонберг. Как вървят репетициите за него?
- Моята работа на режисьор на "Фантомът", първата българска постановка, както беше и първи за България "Цигуларят на покрива" и неотдавна и първата постановка на "Мама миа", се превърнаха в признати събития от публиката и специалистите за историческия развой на мюзикъла у нас.

Тяхната интерпретация беше изцяло авторска режисура, създала нова посока за няколко поколения артисти и мой стил за сценичната форма на мюзикъла за българската сцена. В мюзикъла като жанр има една тайнственост за сценичния прочит и динамизъм на параболи на многопластови и изненадващи метаморфози. И не е случайно, че така поглъщащо е и вниманието на публиката, защото въздействаха с магнетизма си. Те доказаха също, че категорично имат дълъг сценичен живот, а съответно и невиждан досега касов успех.

- Големият въпрос - кога и с кое заглавие Софийската опера открива сезон 2019/2020?

- Тържествен гала концерт "90 години Николай Гяуров". На 20-и септември каним всички негови поклонници в грандиозна вечер, посветена на маестро Гяуров.

Участват три поколения артисти работили с Николай Гяуров в годините на кариерата им: Долора Заджик от Метрополитен, Мадзукато от Ла скала, Кабаиванска със специализант от нейната велика школа, а също и знаменити български артисти като Калудов, Василева, Станчев и други.

Диригент е Елио Бонкампани. Медиатор е италианския оперен експерт и критик Андреа Мерли.

- Какъв беше Николай Гяуров?
-
Прекрасен, запомнящ се със своята индивидуалност на велик артист и приятел.

- Какво си спомняте от работата си с него?
-
Енергията, дисциплината, таланта и желанието му да работим заедно в "Дон Карлос" от Верди. Поиска от мен да сътворим специално за него и за първи път постановка на "Дон Кихот" от Масне в Софийската опера. За съжаление не се получи...

- Кои са акцентите в афиша на новия сезон?

- Четири са оперните премиери: "Зографът Захарий" от Марин Глеминов, "Дама Пика" от Чайковски, "Севилският бръснар" от Росини и "Електра" от Рихард Щраус.

Две балетни премиери: "Кармина Бурана" от Карл Орф, "1001 нощ" и два мюзикъла за първи път в България: "Клетниците" и "Шрек". Концертно изпълнение на Капулети и Монтеки от Белини, майсторски класове и много други специални събития. Интересен е и репертоарът за най-младата ни публика с три нови премиерни заглавия.

- Желая Ви вълнуващи срещи с публиката на летните фестивали на Софийската опера и един успешен нов сезон!

-  БОГ С НАС!!!!!

Интервю на Мая Филипова    

Коментирай 6

1/1

Снимка: Иван Григоров/Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Снимка: Личен архив

Снимка: Личен архив

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

Календар

Препоръчваме ви

Мирела Иванова: Културата е в очакване на Годо, но не със скръстени ръце

Паметта е същностна отправна точка за всичко, което вършим днес и сега. Не означава непрекъснато да се връщаме в миналото, не - но и да не забравяме, казва поетесата и драматург на Народния театър

Писателят Радослав Парушев: Елитите навсякъде ще си припишат заслугата

"КОВИД-кризата беше преди всичко криза на консумеристското общество", смята писателят и адвокат

Чавдар Гюзелев: Хората започват да изглеждат като мравчици...

"Вирусите на изкушенията ще бъдат винаги силни и нелечими, а и дълбоко се съмнявам, дали хората искат да намерят антидот срещу тях. По-скоро са развили необратима и доброволно приета зависимост", смята художникът и сценограф

Проф. Георги Арнаудов: Уморихме се от шамански пророчества

Всички говорят за възвръщането към нормалността. Но днес често под нормалност се разбира запазването на статуквото на корпоративната плутокрация, казва композиторът Георги Арнаудов, заместник ректор на НБУ

Поетът Стефан Иванов: Дано не се продължи без памет и без поука

Понякога промените идват неочаквано и без да могат да бъдат предвидени по какъвто и да е начин, казва той

Проф. Миглена Николчина: Феминизмът не е постигнал целите си

"По някаква причина жените и сексуалността са привилегирован терен за разиграване на битките за повече свобода или, обратно, за нейното смазване. Днес, уви, това се вижда твърде ясно", смята литературната теоретичка, поетеса, феминистка и психоаналитичка