МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Йезуитски свещеници научили Вермеер как да използва ефекта на светлината
Нова биография на художника разкрива за първи път влиянието, което е имала католическата църква върху творчеството му
Редактор : / 7666 Прочита 3 Коментара

Вермеер ван Делфт (1632-1675) си е помагал с тъмна стая, твърди нова биография на художника, съобщи АФП, цитарана от БТА. Платната на твореца са известни със своята прецизност и използването на светлината.
Според биографията художникът е бил научен да използва тъмна стая от йезуитски свещеници. Книгата разкрива за първи път влиянието, което е имала католическата църква върху Вермеер. Художникът е от протестантско семейство, но приема католицизма.
Райксмузеум в Амстердам събира 28 творби на художника в изложба през февруари. Това ще бъде най-голямата експозиция на Вермеер досега.
Животът на автора на прочути картини като "Момичето с перлената обица" и "Млекарката" е слабо познат.
Домът му в Делфт - между Хага и Ротердам, се намира близо до йезуитска мисия и църква. Вероятно контактът с йезуитите е дал възможност на Вермеер да използва за първи път "камера обскура", казва биографът Грегор Вебер, завеждащ изящните изкуства в Райксмузеум.
Неговата книга за нидерландския художник ще излезе през настоящия месец.
Използвана в продължение на хиляди години, "камера обскура" (тъмна стая, лат.) е оптически инструмент, в който образът е прожектиран през малък отвор или леща.
Ефектът на светлината, постиган при фотографията, се открива в платната на Вермеер и няма почти никакво съмнение, че творецът е използвал тъмна стая.
С "камера обскура" йезуитите са наблюдавали божествената светлина, разкрива музеят. Грегор Вебер е открил рисунка на свещеник, живял близо до дома на Вермеер, която показва тези светлинни ефекти.
Орденът на йезуитите е забранен от нидерландските калвинисти в края на XVI век. Около една трета от населението обаче остава вярна на Ватикана.