РОДНИ ЗВЕЗДИ НА СЦЕНАТА И ЕКРАНА
1992-ра: Стефан Данаилов в "Цената" от Артър Милър
Фотографът Иван Григоров е запечатал неповторими мигове от репетиция на спектакъла под режисурата на Леон Даниел
Автор : / 9391 Прочита 15 Коментара
Стефан Данаилов и Мария Каварджикова по време на репетиция на "Цената" на А.Милър, реж. Леон Даниел, 1992 г. / Снимка: Иван ГригоровОще от 70-те години на миналия век Стефан Данаилов е звезда на българския театър и кино. От 1979-а година той е водещ актьор в Народния театър "Иван Вазов".
Сред по-значимите роли на големия артист на сцената на театъра са: Хамлет в "Хамлет", Шейлок във "Венецианският търговец" от У. Шекспир, Адолфус Казанс в "Майор Барбара" от Б. Шоу, Иван Кондарев в "Иван Кондарев" по Е. Станев, Бойчо Огнянов от "Под игото" от Ив. Вазов, Дон Жуан в едноименната пиеса на Ж.-Б. Молиер, Сашо в "Нощем с белите коне" по П. Вежинов, Николай Ставрогин в "Бесове" по Ф. Достоевски, Алесандро Медичи в "Лорензачо" на А. дьо Мюсе, Дон Кихот и Ханджията в "Дон Кихот" по Сервантес, Стефан Драгоданоглу в "Полите на Витоша" от П. К. Яворов, "Жените на Джейк" от Н. Саймън, Бащата в "Декамерон или Кръв и страст по Бокачо" в спектакъла на Ал. Морфов, Дулитъл в "Пигмалион" от Б. Шоу и др.
Камерата на фотографа Иван Григоров е запечатила неповторими мигове от репетициите на Стефан Данаилов в най-нашумялата пиеса по онова време по света - "Цената" на Артър Милър, играна в Народния театър преди него от Апостол Карамитев през 1968-а година. Стефан Данаилов я играе през 1992-ра под режисурата на Леон Даниел.
Художник на мизансцена, който играе също голяма роля в пиесата на Артър Милър, е Атанас Велянов.
Режисьорът Леон Даниел, по време на репетицията на "Цената" / Снимка: Иван Григоров
Както се вижда, по онова време Народният театър е имал богат и пъстър репертоар, без политически ограничения по отношение на авторите на драматургичните произведения, сред които има европейски, американски и български драматурзи. Този широк спектър от творби е давал възможност и на актьорите да проявят таланта си в широко амплоа. Театърът като цяло бе достъпно и любимо място за обикновените хора. Там можеха да бъдат дискутирани теми от различен характер, в целия спектър на обществените взаимоотношения.
За това колко адаптивен е бил българският театър по онова време, говори фактът, че пиесата на Милър е играна у нас още през 1968-а година, с участието на знаменити актьори като Апостол Карамитев, Лео Конфорти, Любомир Киселички, Моис Бениеш и др.
Както вече споменахме, през 1992-ра е поставена отново от големия български режисьор Леон Даниел, с участието на Стефан Данаилов, Мария Каварджикова, Кирил Кавадарков, Стоян Алексиев и др. Пиесата се играе при голям интерес от страна на зрителите.
"The Price"("Цената") е пиеса в две действия, написана през 1967-а година от Артър Милър. Световната й премиера се състоява на 7-и февруари 1968-а година в Театър Мороско, Ню Йорк. "Цената" е една от най-вълнуващите и забавни пиеси на Артър Милър, а той, както е известно, е невероятен разказвач. Типично за подхода на Милър и в нейния сюжет сякаш нищо не се случва, а се оказва, че разбираме толкова много за живота на героите...
Артър Милър дава възможност на актьорите да "дорисуват" ролите си.
Стоян Алексиев и Кирил Кавадарков по време на репетиция на сцена / Снимка: Иван Григоров
Действието се развива на тавана на някога просперираща каменна сграда в Манхатън. Предстои тя скоро да бъде съборена в името на архитектурния прогрес. Таванът е отрупан с овехтели мебели и всякакви демодирани вещи - старо радио, грамофонна конзола, купчина прашни плочи.
Всичко изглежда като бунище от спомените на отминал живот.
Мизансценът на постановката през 1992 г. е дело на сценографа Атанас Велянов / Снимка: Иван Григоров
Полицейски сержант влиза и оглежда стаята. Удря по старата арфа. В тишината на празната стая отеква звук, а после се чува глас от запис:
- Сега г-н Галахър, сега г-н Галахър, ще ми кажете ли какво всъщност означава този въпрос, просто исках да разбера...
Полицаят спира записа. А у зрителя все по-неистово възниква въпросът: Какво се случва, всъщност?
Артър Милър е майстор на съспенса.
Развоят на събитията бързо ще потръгне, когато разберем от разговор между полицая и съпругата му, че той сякаш се е провалил в житейските си планове. Не е завършил колеж, защото се е пожертвал - искал е да подкрепи баща си, станал жертва на Голямата депресия. А брат му, обратното, е предпочел кариерата си и вече е известен хирург. Двамата братя не са се срещали цели 16 години. Сега "пропадналият" брат е помолил издигнатия си брат да се върне, за да почистят заедно тавана с овехтелите мебели на баща им.
Стефан Данаилов и Стоян Алексиев, в сцена от репетицията на "Цената" / Снимка: Иван Григоров
Зрителите очакват да видят брата -"чудовище", когато вместо него на сцената се появява възрастният Соломон, неслучайно носещ това име, защото е "мъдър търговец на антики". Може би ще поиска да купи нещо?...
Комичният вид на героя е само уловка, защото ролята е силно драматична.
Режисьорът Леон Даниел по време на репетицията / Снимка: Иван Григоров
И ето че най-накрая пристига и братът-хирург. Идва времето на въпросите и отговорите между двамата братя, закъснели с цели 16 години. Между двамата изригва словесен гняв на талази. Всеки обръща фактите с главата надолу, за да намери оправдание за избора си. Кой греши? - ни пита Милър през цялото време, докато ги слушаме. - Губещият, или победителят?
Има ли победители в тази игра всъщност, и каква е "цената"?!
Стефан Данаилов и Мария Каварджикова, в сцена от репетицията / Снимка: Иван Григоров
През годините до 2017-а година тази пиеса е възстановявана четири пъти на Бродуей. За година от премиерното представление на оригиналната продукция е играна 429 пъти там и хиляди пъти на различни сцени по цял свят. Още в годината на премиерата си е била номинирана за две награди "Тони" и получава наградата в категорията за най-добра игра. Напред през годините е номинирана за "Тони" в различни категории още два пъти - през 1992-ра и през 2000-та година.
Леон Даниел и Стефан Данаилов по време на репетицията / Снимка: Иван Григоров
На родна сцена постановката от 1992-ра година на Леон Даниел е толкова силна, че във в. "Култура" излиза статия, в която пишат, че Народният театър най-сетне се е превърнал "от пропаганден в културен институт".
Българският театър крачи в крак с един световен феномен, какъвто е творбата на Артър Милър.
Любопитно е да се добави, че по света и до днес "Цената" поддържа зрителския интерес. Има и телевизионна адаптация на режисьора Фийлдър Кук, по сценарий на Артър Милър от 1971-ва година. Продукцията е номинирана за четири награди "Еми", включително за изключително представяне на актьори от продукцията. Получава награди "Еми" в праймтайма и в категорията изключителна игра на актьорите Колийн Дюхърст и Джордж К. Скот в главните роли, и за изключителна игра на актьорите Харолд Грей и Дейвид Съскинд във второстепенни роли.
Режисьорът Фийлдър Кук е награден за изключително режисьорско постижение в драмата, а през 1972-ра година грабва наградата на Гилдията на режисьорите на Америка.
Леон Даниел по време на репетицията на "Цената", 1992 г. / Снимка: Иван Григоров
През 2017-а година пиесата отново е номинирана за наградата "Тони", и отново получава награди в няколко категории, като в категорията изключителен актьор в пиеса е присъдена на Дани де Вито. Актьорът получава и наградата на Драма Лигата за отлично представяне.
На родна сцена тази роля при голям успех през 1992-ра годна изигра нашата звезда Стефан Данаилов.
Еми МАРИЯНСКА