СВЕЩЕНИ КНИГИ И ПРОРОЧЕСТВА
От библейските текстове: Къде е Армагедон и там ли ще се състои Апокалипсисът?
Богослови, археолози, историци и хора на изкуството за Края на света
Автор : / 12362 Прочита 15 Коментара
Реплики на фреските на "Страшният съд" на Микеланджело от Сикстинската капела в Рим, представени в Oculus Plaza на Световния търговски център в Ню Йорк през юни 2017 г. (Снимка: Getty Images)Пандемиите и нравственият упадък са достатъчно сериозна причина, човешките общества, независимо каква религия изповядват, да се интересуват от два термина - Апокалипсис и Армагедон. За много хора тези имена са синомими, но всъщност са различни по съдържание, макар и взаимосвързани понятия. Краят на света е събитие, назовано Апокалипсис, а Армагедон е мястото, където ще се проведе Голямата битка между Бог и Сатаната.
Фрагмент от фреската на "Страшният съд" на Микеланджело
Но къде се намира това място? - се питат мнозина. Географската карта на съвременния свят днес е толкова различна от описанията от времето на свещените книги, че ние наистина само можем да гадаем, къде са тези библейски местности.
Думата Αποκάλυψις в превод от гръцки има няколко значения: "разкриване", "смъкване на завеса", "откровение". Споменава се и се използва в религиозните текстове, откъдето идва всъщност и самото наименование.
Откровението на апостол Йоан в Новия завет, старо здание
Терминът се използва често още в апокрифите от началото на първото хилядолетие пр. Христа. В Стария завет подобни по жанр откъси и големи пасажи има в книгите на пророците Исая, Йезекиил, Даниил и др. В канона на Новия завет е включен "Апокалипсисът" на апостол Йоан Богослов - "Откровение на Йоан". Сред новозаветните апокалипсиси са също така "Апокалипсис на Петър", "Апокалипсис на Павел" и др.
А какво е Армагедон? (на гръцки: αρμαγεδδων). Място. Място, на което ще се проведе последната битка между Господ и Сатаната. Армагедон е също така и наименованието на апокалиптичната катастрофа, която ще доведе до Апокалипсиса, или иначе казано, до Края на света. Темата е интересувала още древните маи. На 20.02. 2022 г. според маите бе "огледалната дата" с 5 двойки, която дава началото на свършека на света и раждането на нова раса на Земята. По темата е говорил много и българският духовен учител Петър Дънов, наричан на Изток Бейнса Дуно.
За Антихриста, наречен така неслучайно в нашата религия - като Анти Христос, се говори в "Откровение" на апостол Йоан. Но какво още откриваме в свещените книги по въпроса за Армагедон и Апокалипсиса? - Според езиковеди названието Армагедон произлиза от иврит, и се произнася като Хар Мегидо, което означава "Хълмът Мегидо". Наименованието е едновременно буквално, и символично място на Последната битка.
Има ли реално такова място?
Има древен търговски път и град Мегидо, разположени в северната част на днешен Израел. Някога там е минавал главният търговски път между Дамаск и Египет. През 50-вековната си история това място многократно е ставало жертва на завоеватели и природни бедствия. Според някои учени, именно многократните земетресения, засегнали Мегидо, може да са вдъхновили видението за разрушителен Апокалипсис в Откровението на Йоан. Откриваме описани такива видения, обаче, и от старозаветния пророк Даниил.
"И южният цар ще се разсвирепее, и като излезе ще се бие с него - със северния цар, който ще опълчи едно голямо множество; и множеството ще се предаде в неговата ръка." (Даниил 11:11)
"Дори някои от разумните ще паднат, за да бъдат опитани, та да се очистят и да се избелят, до края на времето; защото и то ще стане в определеното време." (Даниил 11:35)
"И царят (северният цар) ще действа според волята си, ще се надигне и ще се възвеличи над всякакъв бог, и ще говори чудесно надменно против Бога на боговете; и ще благоденства, додето се изчерпи негодуванието; защото определеното ще се изпълни." (11:36) "И няма да зачита боговете на бащите си, нито обичната на жените богиня, нито ще зачита никакъв бог; защото ще направи себе си на по-велик от всички тях." (11:37)
Но какво се случва накрая? - Страшен съд, Антихриста е победен и хвърлен в огнено езеро.
Апостол Йоан получава своите видения на о-в Патмос (картина на олтар) от Ханс Мемлинг
В "Откровение" на апостол Йоан пише: "След това видях небето отворено, и ето, бял кон, и Онзи, Който яздеше на него, се наричаше Верен и Истинен, и съди и воюва с правда." (Откровение 19:11)
Старият завет изобилства от още такива описания: "Защото, ето, Господ ще дойде с огън, И колесниците Му ще бъде като вихрушка, За да излее гнева Си с ярост, И изобличението Си с огнени пламъци, Защото с огън и с ножа Си Ще се съди Господ всяка твар; И убитите от Господа ще бъдат много. (Исая 66:15)
Такова описание имаме и в записаните от ученици на Дънов негови предсказания.
На 30-и юни 1998-а година се състоя премиерата на филма "Армагедон" на режисьора Майкъл Бей, с Брус Уилис и Бен Афлек в главните роли. Филмът още повече задвижи въображението на миряни и любители на езотериката и фантастиката. Неслучайно филмът получи и множество отличия - няколко номинации за Наградите на Американската филмова академия - за звук, монтаж, песен и ефекти; грабна и наградата "Сатурн" за най-добър научнофантастичен филм, както и наградите за най-добър режисьор и най-добри костюми.
Но да не забравяме, че 20 години преди Майкъл Бей, големият Франсис Форд Копола създаде "Апокалипсис сега", в който Краят на света се асоциира с война със съвременни технически и бойни средства. След тези две ленти се появиха и много други филми, които запалиха още повече интереса по темата и към "заровената" в свещените книги тайна за Свършека на света, която съвременните сценаристи и режисьори интерпретират по различен начин. Появи се и 3D филм, в който "оживява" представата за Второто пришествие на Христос на земята и Страшния съд над човеците.
Учени и богослови от юдаизма, християнството и исляма се опитват да създадат единна представа за Великия последен ден, в който според нашата религия всички - и живи и мъртви, ще се явят пред Страшния съд. Темата е била любима за много художници. Сред тях можем да отличим фреските "Страшният съд" на Марчело Венусти и на Микеланджело.
Защо хората все повече любопитстват по този въпрос? - Според много прорицатели ние живеем във времената, описани от Йоан, като предхождащи Второто пришествие на Христос. В множеството образи на масовото съзнание се запечатва един враг - Антихриста, който ще "събере всички земни управници" за битка с Доброто. Съвременната политика е близък иносказателен образ на това Зло.
"И той ги събра на място, наричано от еврейски Армагедон", пише в "Откровения". Но къде е това място Армагедон?
Още
"Айхман в Йерусалим" от Хана Аренд – една от най-влиятелните книги на XX век излиза в ново издание
Топоним, или нарицателно за Катастрофата е това име? В началото на 19-и век с този въпрос се занимават както богослови, така и археолози. През 1838-а година американският професор - библеист и географ Едуард Робинсън ("Библейски изследвания в Палестина") пътува през Свещената земя, за да търси съвпадения с описанията на библейските събития от пророците. Методът му бил повече от прост - взел географските названия от Писанията и ги съпоставял със съвременните. Работата, обаче, се оказала трудна, тъй като повечето еврейски наименования вече били заместени от арабски.
Робинсън попада на място с името Телл-ел-Мутеселлим - в превод "Хълмът на господаря". Според него става въпрос за средище от времето на Соломон, който е управлявал през 10-и век пр. н.е., и също е бил пророк. Робинсън смята, че Соломон е построил град на хълма, и че неговото съвременно название, както вероятно вече се досещате, е Хълмът Мегидо (Хар, или Ар Мегидо, в Стария завет).
През 20-и век други учени, стъпвайки върху написаното от Робинсън, проучват, че на Хълма през 3-ти век пр.н.е. се е случила мащабна катастрофа - вероятно земетресение. То е било възприето от населението като "бич Божи", предполага Ерик Клайн - професор по древна история и археология. В своите записки Клайн твърди, че събитието се е запечатало дълбоко в народната памет и е било предавано от поколение на поколение сред местното население.
Клайн твърди още, че това място имало "лоша репутация" - като място, където назад във времето винаги са се случвали злокобни събития и смъртоносни сражения. Няколко американски професори по богословие опонират на Клайн и смятат, че той е направил заключенията си върху недостатъчно на брой доказателства, и че мястото не е там, и дори не става въпрос за едно място, защото според старозаветния цитат катастрофата "ще запълни цялата земя". В същото време в Писанията има доста препратки към едно място, и местополжението му се посочва като "недалеч от Йерусалим".
Но къде точно? - По този въпрос има две версии: Едната отвежда към Туку (Текоа) - село, което се намира на 12 километра южно от Витлеем. Според преданията на местните бедуини именно там ще се случат последните за човечеството събития. Другата хипотеза ни отвежда в долината Кедрон в Йерусалим. Тя е разположена близо до мястото, където е станало Възнесението на Христос. Според еврейските послания по този въпрос, Месията (Машиах) ще влезе в Свещения град и първо ще възкреси всички погребани там. Любопитното е, че долината Кедрон отдавна наричат "най-скъпото гробище в света".
Според представите на мюсюлманите пък, Краят на света няма да се случи в Йерусалим, въпреки че учението за последните времена в исляма много прилича на юдейското и на християнското. В Корана се говори за Киямат - Съдния ден, в който мъртвите ще възкръснат и ще се състои Божественият съд. Но преди това да се случи, в град Дабик, на север от Сирия, ще се състои битка между пророка Иса (Иисус) и Даджал (Сатаната, Антихриста). Според мнението на богослови, тази версия е доста нова. Някои смятат, че се е появила след мащабна битка на Османската империя с мамелюците през 1516-а година.
Едно предание пък казва, че синът на Сатаната ще бъде победен в Лод (Лид), многократно упоменаван в Библията топоним. Древният град е разположен в същия регион, където са се случвали най-съдбоносните събития за юдаизма и християнството, така че "изборът" му звучи логично?
Що се отнася до споменаването на Сирия, за нея говори и пророчицата Ванга, но в доста по-различен контекст - че ще има Страшен съд, но не и Край на света. Един неин цитат красноречиво навежда на такъв извод: "Няма да има край на света, но когато падне Сирия ще стане страшно!", казва Ванга. В подобна посока са и предсказанията на Петър Дънов, който казва следното: "Сега човек е половин животно, половин човек, а в бъдеще ще дойде съществото на Шестата раса и ще се съедини с човека, и тогава ще работят двете души заедно. А животното ще бъде слуга. Хората ще живеят по благодат." Т.е. няма да има Край на света, а ново и обнадеждаващо Начало.
Очевидно, обаче, че както в старите текстове, така и в по-новите предсказания - навсякъде се говори за някаква катастрофа, която ще промени географски света и вероятно ще послужи за промяна - нещо като духовен катарзис на човечеството. И по-вероятно е да се случи по цялата ни планета, а не на конкретно място.
Някои дори считат, че битката няма да се води на земята, а в небесата. Има цял раздел в богословието, който се нарича Есхатология - учение за Края на света и на човека. Това учение уточнява съдържанието на различните версии и на термините, свързани с Последните времена.
Говори се за Хилядолетно царство - период от 1000 години, в които Христос ще царува отново на Земята. През това време щял да бъде възстановен Израел, а хората ще бъдат преобразени и силно вярващи в Доброто. Този райски период е описан в книгата на Исая, особено в главите 24, 51, 54, 60, 65-66. Второто пришествие е термин, отнасящ се до събитията около възвръщането на Христос на Земята.
Но и тази версия има своите критици. Учението Амиленаризъм отрича хилядолетното царство на Христос на земята, но част от отрицателите на "доброто царство" приемат, че е възможно такова царство на Небето. Така или иначе, всички спорещи се обединяват около едно - че не става дума за царство в буквален смисъл, а по-скоро за нещо, символизиращо тържеството на Доброто.
И сега идва ред на най-лошото - че до възвръщането на Христос, човечеството ще изпита "седемгодишна Велика скръб". Някои го свързват с подписването на "договор" между Антихриста и Израил. А Антихристът е описан като световен лидер, който ще предизвика огромни страдания и преследвания на хора, но в крайна сметка ще бъде победен от Христос и мнозина ще изпитат т.нар. Възхищение.
Някъде между средата и три-четвърти от периода на Великата скръб, духовните човеци ще чакат възвръщането на Христос и ще се чувстват уверени и възхитени от предстоящото Му тържество, след което ще настъпи мир на Земята.
Еми МАРИЯНСКА