МИТ И РЕЛИГИЯ НА БЪЛГАРИТЕ
И Слънчо си взима невеста на свят ден Гергьовден
Уникална смесица от мит и религия в народната песен "Слънце и Грозданка"
Автор : / 2348 Прочита 3 Коментара

Отношенията между хората и слънцето намира израз във фолклора на много народи по света. Интересното при нас, българите, е че в много наши народни песни става едно смесване на образи от митологията със светци на християнската религия. Това е красив художествен израз на произхода ни, който столетия се опитва да сближи езичеството с вярата. Една народна песен в пълна степен изразява това - песента "Слънце и Грозданка" от Котленския край. В литературата песента е известна със заглавието "Славки си рожба не трае".
Образът на слънцето в песента е олицетворен. Слънчо има човешко битие - има си майка, и изпитва човешки чувства - влюбва се в земна девойка.
Така народът хем изразява почитта си към небесното светило, което счита равно на бог, хем се опитва да го доближи до себе си, като му приписва човешки чувства - Слънчо се влюбва, тъжен е - не залязва, и дори се зарича: "Ако таз мома не взема, не ще си ясно изгрявам".
Най-любопитното от всичко е, че хем Слънцето според митологичните вярвания е бог, хем според фолклорната приказка в песента, вярва в Бог - признава го за една по-висша от себе си, сила. Слънчо моли майка си тя отиде да попита Бог може ли да вземат девойката на сърцето му на небето - "за нея да се венчае".
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
Слънцето търси разрешение от една по-висока в космогоничната йерархия сила.
В образната система на песента се оформят три пласта битие - земното /долната земя/- на човеците, горната земя, където е слънцето и едно по-високо ниво - там, където стоят Бог и светиите, като Св. Георги.
Майката на слънцето, като всяка човешка майка, се тревожи за сина си, и моли Бог да изпълни желанието му, макар да е изпълнена със съмнения - "Бива ли, приляга ли, жива момата да вдигнем"?! - Очевидно в народните вярвания животът на земните хора е невъзможен на небето. Същевременно се допуска, че това не означава смърт, а по-скоро "друг" живот. Нещо, твърде близко до религиозните ни схващания.
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
Красотата на Грозданка омайва слънцето и то спуска "златни люлки" у Грозданкини.
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
Експонира се една популярна народна традиция. А кога момите се люлеят на тях? - Ами, "на свят ден Гергьовден".
На свят християнски празник, митологичният герой - слънцето, вдига земната си избраница на небето, с разрешението на висшата сила - Бог. Какво смесване на мит и религия, в името на любовта!...
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
Човешката история в песента е повече от драматична. Две майки са изправени една срещу друга - майката на Слънчо и майката на Грозданка. Като взимат чедото й, Грозданкината майка Славка плаче и нарежда:
"Грозданке мила мамина, девет си годин сукала, девет месеца да говееш, на свекър и на свекърва, на първо либе венчано!"
"Говеенето" е български обичай, в който момата трябва да мълчи в знак на уважение към новите си роднини от мъжова страна.
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
И тук идва една интересна завръзка - Грозданка не чула добре девет месеца, или девет години трябва да "говее". Мълчала девет години, и слънцето пак се натъжило, че невестата му е "нема-немица". Избрало си друга невеста, а Грозданка поискало за "кумица".
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
И тук народното чувство за справедливост, дава ярък знак за вярата си във възмездието: "само е було пламнало" на новата невяста. Става чудо, за да бъде възстановена справедливостта.
Божествен огън помага да се разбули тайната на Грозданкиното мълчание и да се осъществи сватбата й със слънцето. Срокът на "говеенето" е изтекъл точно в този съдбовен момент и Грозданка проговаря. Така се отваря път за традиционния хепи енд.
Красива история, свързана едновременно с езическите ни вярвания, и с религията ни - с вярата ни в Любовта, Доброто и Справедливостта, на която ни учи Бог.
История, която започва с кражба на мома "на свят ден Гергьовден" и завършва с митологична сватба на земна девойка със слънцето.
Снимка: Архив на комплекс "Етъра"
Така, в една народна песен, българите увековечават и вековните си традиции, и името на един от най-обичаните християнски светци - Св. Георги.
Еми МАРИЯНСКА