Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

За "язовините" в душите през погледа на Бойко Илиев

СЪВРЕМЕНЕН БЪЛГАРСКИ ТЕАТЪР

За "язовините" в душите през погледа на Бойко Илиев

Спектакълът "Язовецът" в Нов театър НДК ни задава екзистенциален въпрос

Актрисите Елена Петрова и Стефка Янорова, в сцена от спектакъла на Нов театър НДК "Язовецът" по повестта на Емилиян Станев, драматургия и режисура: Бойко Илиев / Източник: Нов театър НДК

Повестта на Емилиян Станев "Язовецът" е била през годините голямо предизвикателство и за киното, и за театъра. И ето че имаме една театрална постановка под драматизацията и режисурата на Бойко Илиев в Нов театър НДК, която се придържа към основния текст, но му прави и собствен прочит.

Въведен е нов герой, по-скоро героиня, на която е поверена трудна и многопластова задача. Ако човек остане на повърхността и реши, че в стила на модерните днес сексуални различия, "приятелката" на главната героиня Ева Моран е просто жена, влюбена в жена, ще сбърка. Ролята е поверена на Елена Петрова, която сме свикнали да виждаме по-често като ухажваната сто процентова жена.

Тази й героиня безспорно е предизвикателство, защото са й поверени най-малкото две задачи - да бъде "различното" изкушение, предлагащо себе си като безрезервна алтернатива, и същевременно да звучи като вътрешния глас на главната героиня - да назовава почти цинично нещата с истинските им имена.

Актрисите Елена Петрова и Стефка Янорова, в сцена от спектакъла на Нов театър НДК "Язовецът" по повестта на Емилиян Станев, драматургия и режисура: Бойко Илиев / Източник: Нов театър НДК

Още

Бойко Илиев прави нов сценичен прочит на „Язовецът“ от Емилиян Станев

Бойко Илиев прави нов сценичен прочит на „Язовецът“ от Емилиян Станев

Елена Петрова се справя добре с втората задача. Тя умее да бъде предизвикателно язвителна и интонативните й провокации са като леден душ за емоциите на главната героиня Ева (актрисата Стефка Янорова). Петрова играе и гласа на вътрешното Аз, от което главната героиня бяга и не иска да чува. В същото време ми се иска да вярвам, че Бойко Илиев вкарва тук един контекст, който е много актуален за нашето Днес - че дори и при пълна преситеност - не само материална, но и сексуална, то нищо не може да замести онази празнота в душите ни, която носи други измерения - тези на Духа. Без него човек усеща, че нещо "не достига", за да се почувстваме истински живи, и именно тази неудовлетвореност ни кара да бъдем толкова изумени и объркани, когато срещнем личност като Язовеца - неизкушен от всичко онова, което ние имаме; и притежаващ духовната сила, която повечето нямаме.

Да срещнеш днес човек, който държи на думата си, въпреки че съзнава, че е ощетен, е огромна рядкост и непостижима чест за мнозина в свят на анти-доблест, морал и достойнство. За хора като Тасо пропуснатото материално благосъстояние не е загуба, а победа на  характера. Съществуват хора-личности, които са в състояние на постоянно себеотстояване. Да им подражаваш е невъзможно, да ги последващ - трудно, ако нямаш кураж.

Актьорът Веселин Калановски добре внушава тази идея и цел на спектакъла. Той пресъздава убедителен образ на Тасо Язовеца, въпреки физическото несъответствие с героя, от гледна точка на представите ни за него от оригинала на Емилиян Станев, както и от филма от 1981-ва.

Още

Елена Петрова в "Търновската царица" на сцената пред Нов театър - НДК

Елена Петрова в "Търновската царица" на сцената пред Нов театър - НДК

Що се отнася до двете женски роли, то те са трудни не само поотделно, но и като "дует". Особено когато в условията на съвременния ни театър, актрисите нямат този шанс да играят всяка вечер на сцената, докато наистина се "потопят" в играта и партньорството на сцената. Стефка Янорова и Елена Петрова се справят добре, макар на моменти да се усеща някаква еднолична съпротива към образите, които пресъздават. Този "откат" се чувства по-силно при Елена Петрова, която съвсем очевидно е в нетипично амплоа. Затова пък е много убедителна като "вътрешния глас" на Ева, безкомпромисно изострен на моменти, и стигащ до истерика на интонацията.

Това, което е безспорно постижение на спектакъла, е извеждането на една теза, особено актуална днес: Въпросът, не сме ли всички ние по малко "язовци", издигащи стени между себе си и другите? И убедително ли е оправдание като това, че светът е все по-страшен, а ние - все по-несигурни в себе си?! Язовеца продава картините си на друг, и той се кичи незаслужено с принадлежащата нему слава. Това е безумство, но и начин за самосъхранение - усамотение, което като "стена" пази нещо по-ценно от посегателство. Сродни души ли са Язовеца и Ева? - Те илюзорно вярват в това, докато не се изправят пред голямото различие помежду им. Ева е готова за мимолетно изживяване, но няма куража да остане за дълго. Язовеца ще избере илюзорната Ева, пред истинската, дошла във всеки един смисъл на думата, като чужденка в колибата му.  

Кой е виновен за разминаването? Съвременните хора сме все по-абдикиращи от желанията си, до склонност да ги отречем, вместо да ги отвоюваме. Стихът на Далчев тук се явява като обобщение на тази екзистенциална криза: "Да не беше никога изгрявал оня жарък и задушен ден! Изгорен от жажда, се наведох, знойни устни за да разхладя, а ликът ми падна омагьосан в ручея връз бързата вода и вълните мигом го понесоха надолу - кой го знай къде..."

Актрисите Елена Петрова и Стефка Янорова, в сцена от спектакъла на Нов театър НДК "Язовецът" по повестта на Емилиян Станев, драматургия и режисура: Бойко Илиев / Източник: Нов театър НДК

Още

Руси Чанев и Стефка Янорова в "Убийство в експреса"

Руси Чанев и Стефка Янорова в "Убийство в експреса"

Главната героиня Ева сякаш за малко е попаднала в омаята на нещо, от което в крайна сметка сама ще се откаже, защото се страхува да последва желанията си. Нещо повече, тя изпитва срам от тях, игнорира дори и въжделенията си за щастие. Оказва се, че "рисунката" на нашия живот е само илюстрация на нашите комплекси, не на мечтите ни.

И когато се появи някой като Язовеца, това е едновременно вълнуващо, и опасно. Защото застрашава "битовия ред", подредения хаос на живота ни. Хора като Язовеца рушат стратегиите ни за това, което ни е внушено като "правилно" и обричат на несигурност "стандартите" ни за просперитет.

Спектакълът постига тези внушения, въпреки някои неясноти в риториката си и оставя зрителя да разсъждава върху смисъла на живота като "жажда" на духа. Мотивът за "жаждата" е водещ стимул в този спектакъл. Той присъства дори и в най-колебливите състояния на главната героиня Ева - когато тя се укорява и самосъжалява едновременно. Защото е толкова естествено това противоречие в нас самите, което някои наричат битка на разума с чувствата, а всъщност е по-скоро първосигнален и живителен порив за свобода.

В самотата на Язовеца няма поза - той е себе си. И затова е толкова недостижим образът му на антагонист на общоприетото. В абсурда на битието винаги е имало чудаци като него и винаги някой като Ева е пропускал своя шанс да остане близо до тях, поради страха от неизвестното и комплексите си.

Изглежда ли ни Язовеца обречен? В този спектакъл той ни най-малко не е изоставеният от чужденката "дивак", а победител. Не защото спечелва Ева Моран като жена, а защото категорично я отхвърля като свой избор. При кого ще отиде самосъжалението? Именно с отговора на този въпрос спектакълът ни внушава един шанс за промяна, който зависи само от нас; отваря ни врата към прозрението, че има един-единствен изход за спасение - да съборим стените на "язовините" си и да бъдем себе си, въпреки другите.

Еми МАРИЯНСКА

Още

Любовната приказка на Елена Петрова и Иван Радоев на сцената на Армията

Любовната приказка на Елена Петрова и Иван Радоев на сцената на Армията

Още

Бойко Илиев представя "Преспанските камбани" по Димитър Талев

Бойко Илиев представя "Преспанските камбани" по Димитър Талев

Още

Бойко Илиев чества 30-годишнината на театър "Диалог" с "Антихрист"

Бойко Илиев чества 30-годишнината на театър "Диалог" с "Антихрист"

Още

Две вдовици, изправени пред истината за "възкръсналия" си съпруг

Две вдовици, изправени пред истината за "възкръсналия" си съпруг

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Мюзикълът на Алиша Кийс Hell's Kitchen и пиесата Stereophonic водят по номинации за театралните награди "Тони"

Мюзикълът The Outsiders, адаптиран по романа на С. Е. Хинтън и вдъхновен от филма на Франсис Форд Копола от 1983 г., събра 12 номинации

Книгата "Балерината" събира истории от живота на Красимира Колдамова

"... изключителна балерина, необикновена, оригинална, отдадена изцяло на своето изкуство, изкуство като единствен начин на нейния живот. Влюбена до полуда в балета, тя живее чрез това изкуство", казва авторката Гергана Михайлова

Гийом Диоп е първият чернокож премиер-солист на Парижката опера

"Имам усещането за голямо развитие в рамките на една година и това ме кара да се чувствам легитимен, на мястото си", казва балетистът

Господ звъни по телефона в Сатирата

Елена Панайотова прави първата сценична реализация в България на пиесата "Всеки иска да живее" от съвременния израелски класик Ханох Левин - непокорен, бунтар, обожаван и преследван, забраняван и цензуриран