Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Гледайте онлайн "Квартет" на Явор Гърдев и "Сфумато"

ИЗКУСТВОТО ОНЛАЙН

Гледайте онлайн "Квартет" на Явор Гърдев и "Сфумато"

Представлението ще бъде достъпно в YouTube канала на театралната работилница на 2 април от 19:00 до 00:00 часа

Режисьорът Явор Гърдев (Снимка: BulFoto)

Театрална работилница "Сфумато" продължава да ни радва "вдигайки завесата всеки четвъртък" с по едно представление от своята театрална история в YouTube канала си.

В момента нямат възможност да се срещат със своите зрители, но ни дават възможност да видим по какъв начин са "рисували въздуха през годините".

След "Апокриф" и "Зимна приказка" днес ще имаме възможност да гледаме безплатно и онлайн култовия спектакъл на Явор Гърдев "Квартет" (1998) с участието на Владимир Пенев, Жорета Николова, Светлана Янчева и др.

Представлението ще бъде достъпно в канала на ТР "Сфумато" в YouTube само на 2 април, четвъртък, от 19:00 до 00:00 часа

"Квартет" от Хайнер Мюлер в превод на Георги Тенев по епистоларния роман "Опасни връзки" на Шодерло дьо Лакло e с фрагменти от текстове на Бернар-Мари Колтес, Жан д"Ормесон, Кристофър Хамптън и Кирил Мерджански:

Литературна адаптация, сценична версия и постановка: Явор Гърдев
Сценография: Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов
Музика: Асен Аврамов
Диапорама: Симон Варсано
Графика на движението: Татяна Соколова
Действащи лица и изпълнители:
Валмон - Владимир Пенев
Мертьой - Жорета Николова
Турвел - Светлана Янчева
Воланж - Деница Койчева / Ана Пападопулу (в записа)
Меро - Надя Конакчиева
Непознатият - Даниел Рашев
Herzstuck от Хайнер Мюлер в изпълнение на Мариус Куркински.

Композициите от цикъла "Световното легло" се изпълняват от "Анимационерите" и струнен ансамбъл. Вокалните партии се изпълняват от Йорданка Илова и Люба Траянова.

Спектакъл за отегчението на либертините от естетическия стадий на живота, болезненото им преминаване в етическия стадий и тревожните им предчувствия, че няма да достигнат религиозния стадий.

Още

"Скандалният" Явор Гърдев на 45

"Скандалният" Явор Гърдев на 45

Премиера на 20 февруари 1999 г. в сградата на театъра на бул. Цар Освободител 14
От сезон 2002/2003 се играе на сцената на театър "Сълза и смях".
От ноември 2004 г. се играе в сградата на театъра на ул. Димитър Греков 2 (6 представления).
Номинация за наградата на Съюза на артистите в България за 1999 г. за сценография и костюмография на Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов.
Награда на САБ "Икар" 1999 на Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов за сценография и костюмография.
Номинации за "Аскеер" 1999 за режисура на Явор Гърдев и за най-добро представление.

Явор Гърдев: "В представлението "Квартет" обект на моето внимание са

старият нов страх от любовта
старият нов страх от плътта
старият нов страх от познатото
старият нов страх от забравата
старият нов страх от смъртта"

Владимир Пенев (Снимка: BulFoto)

Записът на спектакъла е компилиран от заснемания в София през 1999-та и 2002-ра година, в Базел през 2000-та и в Лисабон през 2001-ва година. (Източник: Личен архив (Я. Г.), Фондация "Концепция за театър", Български театрален видеофонд, Монтаж: Калин Николов)

Сценографията на Даниела Олег Ляхова и Никола Тороманов е сензационна. Черен тюл разделя условно сцената на коридори, в които актьорите се лутат и триумфират. Плуващите изображения на Симон Варсано хармонизират с великолепната музика на Асен Аврамов. Мариус Куркински пък пее зад кадър романтична ария.

Албена Атанасова, вестник "Стандарт"

"Квартет" е наелектризиран с еротизъм, но той е породен не от разголена плът, а е предизвикан от думите. Физическото докосване в него е рядкост, но то се случва като кулминация - едва когато словата са образували волтова дъга... Накрая прелъстената публика е готова да се предаде. Но тогава "Квартет" й обръща гръб и си тръгва, изоставяйки я в отчаяние да осъзнае, че това е бил само кратък миг на заслепление, предхождан и последван от безнадежден мрак.

Анелия Янева, вестник "Сега"

Светлана Янчева (Снимка: BulFoto)

"Квартет" е спектакъл, много различен от всичко случващо се по нашите сцени. Той танцува в опиянението си. В опиянението си от надмогнатото си знание за терора във взаимоотношенията, за костюмографската строева на телата, за дисциплиниращите техники, структуриращи обществата, за безверието в емоциите, за машините на

самоизяждането, за технологията на илюзиите...

Виолета Дечева, вестник "Култура"

Текстът се разпада на изрази и думи, думи прекалено груби или прекалено куртоазни, думи, които засвидетелства единствено общата форма, в която са поставени - гласа. Гласът е все още човешки, сякаш звученето му значи нещо, той обаче е и стимул. Стимулът предизвиква реакции на тялото, различни телодвижения, които се изразяват и посредством гласа, но този глас не е запазил вече нищо цялостно в себе си, този глас е само пъхтене, стенание, вик...

Емилия Миразчийска, "Литературен вестник"

Магичен, космически и невероятно красив беше "Квартет" на Театрална работилница "Сфумато" и режисьора Явор Гърдев. Обявено за един от хитовете на сезона, това представление не само запази високата си родна цена, но доказа космополитното си значение и на фона на алтернативните чужди постановки.

Мария Копрева, вестник "Демокрация"

Жорета Николова (Снимка: BulFoto)

"Квартет" изследва границите на сексуалната манипулация. Анатомията на прелъстяването. Жената, която дирижира либидото на мъжа, който дирижира либидото на други жени. До границата със смъртта като финален и най-желан, но недоказан оргазъм. Представлението излъчва еротична енергия, която може да задвижи и турбина на ТЕЦ.

Димитър Стайков, "24 часа"

Мелодиката на изговореното слово преодолява смисловозадаващата функция на словото. Ритъмът на телесните движения и гласовите модулации следва ритъма на страстта - върви равномерно и плавно, постепенно нараства и избухва отново... Това създава усещането за постъпателност и отлив, за устрем и спад, за импулс и покой, за усилие и умора. Нещо като пулс. Пулсиране на желания, зад които дебне страхът - омагьосаният кръг на живот-смърт.

Кремена Димитрова, "Литературен вестник"

Гледайте "Квартет" онлайн на 2 април от 19.00 часа: ТУК

Спектакълът не се препоръчва за лица под 18 години (18+)

Още

Сфумато започва онлайн с Апокриф

Сфумато започва онлайн с Апокриф

Още

"Зимна приказка" е следващият спектакъл на Сфумато в Интернет днес

"Зимна приказка" е следващият спектакъл на Сфумато в Интернет днес

Още

Софийска филхармония: Оставаме заедно!

Софийска филхармония: Оставаме заедно!

Още

"Калигула" на Явор Гърдев онлайн в Световния ден на театъра

"Калигула" на Явор Гърдев онлайн в Световния ден на театъра

Още

150 хиляди зрители на седем заглавия на SOFIA OPERA PEARLS STREAMS

150 хиляди зрители на седем заглавия на SOFIA OPERA PEARLS STREAMS

Още

"Княз Игор" и "Домът на Бернарда Алба" продължават щафетата в "Споделени представления"

"Княз Игор" и "Домът на Бернарда Алба" продължават щафетата в "Споделени представления"

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Емил Марков и Керана – един неочакван тандем в театралната комедия „Всяка първа сряда“

Премиерата на пиесата от Щефан Фьогел в София ще бъде на 7 април на сцената на „Théatro отсам канала“

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

От 12 до 15 юни българските артисти ще се срещнат с над 530 организации и творци от цял свят по време на годишната среща на IETM

Бургаската опера ще бъде в ритъма на валса с "Виенска кръв" във вторник

Под палката на Деян Павлов, вглавните роли дебютират Нона Кръстникова и Яни Николов в оперетата на Йохан Щраус-син по режисура на Марио Николов

Ерендира на Маркес оживява в моноспектакъл

"Излишни са опитите да се каже нещо ново за творчеството на Габриел Гарсия Маркес. Затова пиесата "Ерендира" по едноименната новела е само един по-различен прочит на откровения реализъм на Маркес", казват от екипа на представлението

Transformability: Forever [донякъде мюзикъл] или възможно ли е един философски текст да се танцува?

Авторският пърформанс на Вили Прагер е провокиран и вдъхновен от едноименната статия на философа Боян Манчев, в която той разисква отношенията между съвременното консуматорско общество, с неговата все по-изострена "пърформативност" и танца, в контекста на капитализма и глобалната пазарна икономика