ИЗКУСТВО НА ОТКРИТО
Как оживя Римският стадион в Пловдив
С изложбата "Орфей" на Александър Богдан Томпсън и флашмоб на балетната трупа на Опера Пловдив
Редактор : / 1717 Прочита 0 Коментара
Alle porte del Regno dei Мorti - Пред вратите на Царството на мъртвите - At the Gates of the Kingdom of the Dead (Снимка: Александър Богдан Томпсън)Точно три часа преди откриването на Opera Open 2020 в петък вечер, едно от най-красивите пространства за изложби на открито - Римският стадион в Пловдив оживя с прекрасната изложба "Орфей" на Александър Богдан Томпсън.
Изложбата съдържа 24 възхитителни фотографии от спектакъла "Орфей и Евридика" от Глук на гениалния режисьор, художник и хореограф Стефано Пода. Събитието бе един от акцентите в програмата на Пловдив - Европейска столица на културата 2019, представено по време на фестивала Opera Open.
Из: "Орфей" Снимка: Александър Богдан Томпсън
Изложбата е инициатива на Италианския културен институт и беше представена първо в София през месец юни, в Пловдив тя се организира със съдействието на отдел "Култура, археология и културно наследство" на Община Пловдив и е под патронажа на заместник-кмета Пламен Панов. Куратор е Нели Раданова.
Un potente talismano - Могъщ талисман - A Powerful Talisman (Снимка: Александър Богдан Томпсън)
Из: "Орфей" Снимка: Александър Богдан Томпсън
Във фотографиите на Александър Богдан Томпсън са събрани емоциите на артистите и невижданата по мащаб и оригиналност сценография, вдъхновена от богатото културно наследство на Траките и земите на Орфей, създадена специално за Античния театър.
Из: "Орфей" Снимка: Александър Богдан Томпсън
Вместо със слова, откриването започна с флашмоб.
Най-красивата и талантлива балетна трупа в България, тази на Държавна опера Пловдив, облечена с бели костюми, направи шествие от Стария град, където през целия ден вървеше трескава подготовка за откриването на Opera Open 2020 и пристигна на мястото, където ги очакваха заместник -кмета Пламен Панов, директорът на Опера Пловдив доц. д-р Нина Найденова, артистичният директор - диригентът Лучано Ди Мартино, хореографът Мариана Крънчева, почетния консул на Италия в Пловдив Джузепе Де Франческо, почти целия екип на Опера Пловдив, множество приятели, почитатели и разбира се авторът Александър Богдан Томпсън.
Красивите балерини и балетисти разгледаха с огромен интерес 24-те табла, в които за първи път видях в такъв мащаб запечатано участието си в постановката "Орфей и Евридика" през 2019. С много настроение и безброй селфита, те си направиха и няколко общи снимки за спомен от изложбата.
С Балетната трупа на Държавна опера Пловдив (Снимка: Община Пловдив)
Александър Богдан Томпсън (Снимка: Личен архив)
Александър Богдан Томпсън не се определя като фотограф, а като автор на снимки. Негов инструмент е камерата, а снимката като произведение е медиаторът - тя бива едновременно и носител на авторовото усещане, и генератор на емоции, които търси да отключи у зрителя.
Изложбата "Орфей" (Снимка: Община Пловдив)
До сценичната фотография, като свое средство за творческо споделяне, Александър достига след като самият той работи на сцената - като певец и помощник- режисьор в Операта в град Есен - Германия. Светоусещането му е формирано в резултат на богат професионален опит в много области и израстването му между различни култури.
Откроява се работата му по проекти на сцените на Държавна опера - Пловдив, Софийска опера и балет, Държавнa опера - Русе, Драматичен театър - Пловдив, отразяването на проектите от програмата на Пловдив - Европейска столица на културата 2019, редица концерти и спектакли с популярни български и чужди изпълнители.
Изложбата "Орфей" ще остане в града под тепетата до 27-ми юли, а Александър Богдан Томпсън бе на първа линия с фотоапарата си и на грандиозното откриване на Opera Open 2020 три часа по-късно, когато публиката видя спектакъла "Вратите на съня" на Античния театър.
Балетната трупа на Държавна опера Пловдив (Снимка: Община Пловдив)