ТРУД И ИЗКУСТВО
Трудът - най-важната тема в социалистическото изкуство
Музеят на изкуството от периода на социализма представя изложбата "ТРУДЪТ. Когато се наливаха основите". Вернисаж на 20 юни, четвъртък, от 18.00 до 20.00 часа
Редактор : / 522 Прочита 4 Коментара
![](https://static.dir.bg/uploads/images/2024/06/18/2779366/768x432.jpg?_=1718703941)
Изложбата се фокусира върху една от най-важните теми в изкуството на социализма - труда.
Сред авторите на включените творби на живописта, скулптурата, графиката и приложните изкуства се открояват имената на Илия Петров, Дечко Узунов, Стоян Сотиров, Никола Танев, Стоян Венев, Екатерина Савова-Ненова, Александър Поплилов и др.
Могат да се видят както класически образци на социалистическия реализъм, така и неизвестни и непоказвани произведения. Освен с високите си художествени качества, някои от тях представляват автентични документи за един от най-противоречивите и драматични периоди от политическата история на България.
Такава е графичната серия на Никола Танев от строителството на железопътната линия Ловеч - Троян, от мина "Куциян" и рудник "Република" в Перник, както и графични творби на Павел Вълков, отразяващи строежа на мавзолея на Георги Димитров в София.
След края на Втората световна война в България е установен тоталитарен модел на управление начело с комунистическата партия.
Само за няколко години е наложен контрол над всички сфери на политическия, обществен и културен живот.
Изкуството и културата започват да изпълняват пропагандни функции. Новото "пролетарско" или "партийно" изкуство създава своите митологеми, сред които наред с "вожда" и "героя" централно място е отредено на образа на трудовия човек.
Социалистическият мироглед прави от труда една от основните идеологеми, превръща го в устойчив наратив и инструмент за налагане на собствената си власт. Именно трудът е инструментът, средството за преобразяване на обществото и създаването на новия човек.
Социалните демиурзи превръщат тази фундаментална, стара като света потребност и необходимост на човешките същества да се трудят, за да осигурят препитанието си, във възвеличавана, почти сакрална дейност, стояща на най-високия пиедестал на социалистическите добродетели.
Парадният патос на соцреализма владее българското изкуство от края на 1940-те до края на 1950-те и оставя класически образци на този художествен стил и тематична ангажираност.
В следващите десетилетия на тоталитарно управление интерпретациите и интонациите в звученето на темата ще се променят, ще дойдат други мотиви и нова образност, но това ще бъде предмет на следващите издания на изложбата "Трудът".