Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Директно от Венеция: Етническо многообразие, феминизъм, разкопана пръст от миналото и полицейска охрана

СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО

Директно от Венеция: Етническо многообразие, феминизъм, разкопана пръст от миналото и полицейска охрана

Предлагаме ви авторска селекция на най-доброто от Венецианското биенале тази година. Изложбите в Арсенале и Giardini можете да разгледате до 24 ноември

Входът към общата изложба под мотото "Чужденци навсякъде", курирана от Адриано Педроза в Giardini (Снимка: Юлия Владимирова)

60-ото юбилейно издание на най-големия и най-престижния форум за съвременно изкуство в света мина под знака на темата "Чужденци навсякъде" - темата, която е централна най-вече за основната изложба на форума, курирана от бразилския артист Адриано Педроза.

Заглавието "Чужденци навсякъде" в различни неонови цветове и на различни езици, отразяващи се във водата (Снимка: Юлия Владимирова)

По време на откриването на Биеналето във Венеция, във въздуха се усещаше ароматът не само на съвременно изкуство от цял свят, но и ароматът на луксозни яхти, богати милиардери, акустирали в града на каналите, за да видят част от собствените си колекции, които участват в стотици паралелни на самото Биенале събития.

"Pret-à-Patria" от Барбара Санчес Кейн, Арсенале (Снимка: Юлия Владимирова)

Биеналето представи 88 национални павилиона, a основната тема Stranieri Ovunque - Чужденци навсякъде, обедини 332 артиста и представи две основни секции: Nucleo Contemporaneo и Nucleo Storico.

На влизане в изложбата "Чужденци навсякъде" в Арсенале (Снимка: Юлия Владимирова)

Основната цел на Педроза e да насочи вниманието към артисти от различни контексти, давайки пространство и видимост на маргинализирани исторически групи като имигранти, емигранти, ЛГБТ, представители на колониални държави, както и представители на локални етнически групи.

(Снимка: Юлия Владимирова)

Австралия и Нова Зеландия са тазгодишните победители с отличие "Златен лъв" за най-добър национален павилион, който беше посветен на произхода и коренното население на Австралия и начинът, по който възприемаме корените си днес. 

Ето кое си заслужава да видите според специалния пратеник на Impressio на Венецианското биенале Юлия Владимирова.

Изложбите ще бъдат там до 24 ноември.

Поглед към общата изложба "Чужденци навсякъде", курирана от бразилеца Адриано Педроза (Снимка: Юлия Владимирова)

1. Павилионът на Германия

Разкопаният вход на германския павилион (Снимка: Юлия Владимирова)

Подготвен от Чагла Илк се казва "Thresholds" и за него трябва да минете буквално от задния вход на вероятно най-противоречивата сграда в Giardini.

Павилионът на Германия тази година се занимава с двусмислените зони, разделящи нации, култури и исторически епохи.

Източник: Германски павилион/ Прес екип

Още

Вижте кои са големите победители на Венецианското биенале

Вижте кои са големите победители на Венецианското биенале

Известният германски театрален режисьор Ерсан Монтаг е покрил фасадата откъм входа на павилиона с купчина пръст, което изглежда доста тревожно. Неговата инсталация се нарича "Паметник на неизвестна личност". Той се занимава с темите за миграцията и колективната памет. Неговият дядо Хасан Айгюн идва в Германия през 1968 г. като част от програмата за гастарбайтери и умира от рак след дългогодишен труд във фабрика за производство азбест.

Източник: Германски павилион/ Прес екип

Преди две години Мария Айхорн направи нещо подобно като референция към нацистката предистория на сградата. Тя разкопа основите на германския павилион отвътре и изтръгна част от самия под, за да зейнат тухлите и пропастите.

Още

Министър Найден Тодоров пред Dir.bg: Венецианското биенале ни помага да лекуваме травмите си

Министър Найден Тодоров пред Dir.bg: Венецианското биенале ни помага да лекуваме травмите си

Сградата е преправена архитектурно от нацистите през 30-те и техните намеси все още стоят там - затова тя е наистина благодатна на такъв тип намеси, които поставят под въпрос спорното й и сложно минало.

Павилионът на Германия е вдъхновен от романа "Времеубежище" на българския писател Георги Господинов. Германският павилион е може би най-обезпокоителното изживяване: пътуване в космоса, сомнамбулсващи същества, странни бумтящи шумове и огромна купчина пръст - всеобхватна и доста тревожна мистерия, която те дърпа назад, напред и някъде, където едновременно си и не си бил.

2. Израел

Политическото послание за мир на витрината на израелския павилион, който не отвори врати (Снимка: Юлия Владимирова)

Артистите, които трябваше да представят павилиона на Израел отказаха да отворят вратите на сградата докато, по техните думи, не бъде постигнато примирие в конфликта между Палестина и Израел.

Кураторите и артистите, които представляват павилиона казаха, че "изкуството може да почака, но жените, децата и хората, живеещи в ада, не могат".

Павилионът на Израел може да беше празен, но пък беше охраняван цял ден от полиция (Снимка: Юлия Владимирова)

Още

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Артистката Рут Патир, чиято инсталация трябваше да видим в павилиона на Израел каза, че не е привърженичка на културния бойкот, но в същото време има вътрешен проблем да показва произведения, които тематизират уязвимостта на човешкия живот във време, в което се демонстрира ужасно пренебрежение към самия него.

Кураторките Мира Лапидот и Тамар Маргалит добавиха:

"Решението ни не е да отменим изкуството, нито изложбата, по-скоро заемаме позиция в знак на солидарност със семействата на заложниците и голямата общност в Израел, която призовава за промяна".

Израелският павилион - едно от най-силните участия. Той остана празен до постигането на мир в конфликта (Снимка: Юлия Владимирова)

Израелският павилион остана празен с табела, че изложбата ще отвори врати, когато бъде постигнат мир и освобождаване на заложници. Павилионът бе постоянно охраняван от италианската полиция.

3. Великобритания

Входът на британския павилион в Giardini (Снимка: Юлия Владимирова)

В продължение на няколко десетилетия Джон Акомфрах се е специализирал в разгръщането на грандиозни постколониални разкази в многосерийни преди всичко филмови инсталации, но дори и за собствените му стандарти павилионът на Великобритания, който е сътворил, съдържа главозамайващо количество екрани.

Поглед към британския павилион (Снимка: Юлия Владимирова)

В британския павилион (Снимка: Юлия Владимирова)

Проектът Listening All Night To The Rain е изпълнен с часове от кадри и наистина много звук. Скандалът "Уиндръш", въстанието Мау Мау в Кения, теориите на Рейчъл Карсън, войната във Виетнам, екологичната криза, която ни заплашва: това са някои от многото загатнати теми в аудиовизуалната мозайка на артиста, роден в Гана.

4. Румъния

Румънският павилион (Снимка: Юлия Владимирова)

Основната тема, с която се занимава румънският павилион, е свободното време по време на труд. Озаглавен е "Какво е работата" и негов автор е Шербан Саву. Той навлиза в дихотомията между труда и свободното време чрез серия дълбоко реалистични и хуманистични картини.

Румънският павилион (Снимка: Юлия Владимирова)

Още

Статия в Observer и Guardian определи "Съседите" за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция

Статия в Observer и Guardian определи "Съседите" за най-голямото откритие на 60-ото Биенале във Венеция

Саву улавя спокойните моменти от ежедневието на работниците, техните пози, пейзажите, които ги заобикалят, както и тяхната ежедневна рутина.

Неговите творби, задаващи въпроси и за променящия се икономически пейзаж в Румъния между 80-те и 90-те години, приканват зрителите да помислят върху въздействията на обществената промяна върху личното и универсалното търсене на баланс между работата и почивката.

5. България

Изглед към българския павилион на 60-ото издание на венецианското биенале (Снимка: Юлия Владимирова)

Българският павилион тази година, куриран от Васил Владимиров и създаден от колектива Лилия Топузова, Красимира Буцева и Джулиан Шехирян, изразява в аудио-визуална инсталация някои от резултатите от академичната работа на екипа, свързана най-вече с личните истории на лагеристи по време на държавния социализъм.

"Голяма част от гласовете, които чуваме са на ремсисти и антифашисти, които са имали проблеми по време на сталинисткия период" - това сподели Лилия Топузова, част от колектива, който представи "Съседите". 

Стаята - част от инсталацията на българския павилион (Снимка: Юлия Владимирова)

Българският павилион е едновременно концептуален и имерсивен, създаден с добра селекция от звуци, предмети и светлина, които водят към въпросите за колективната памет и лекуването на травмите, стига да пожелаем да се докоснем до тях. "Съседите" са пространствата на забравата, но и на незабравата.

6. Китай

Източник: Министерство на културата и туризма на Китай

Още

Романът  "Времеубежище" на Георги Господинов е вдъхновил германския проект за Венецианското биенале

Романът "Времеубежище" на Георги Господинов е вдъхновил германския проект за Венецианското биенале

Китайският павилион е под мотото "Атлас: Хармония в многообразието", елегантно навигира в континуума между традициите на древното китайско изкуство и съвременните артистични изрази.

Тази изложба е разделена на сегменти "Събиране" и "Превод", включващи дигитален архив от исторически древни произведения на изкуството заедно със съвременни произведения, които черпят вдъхновение от същите артефакти. Съпоставянето насърчава диалог, който не само обхваща епохи, но също така подчертава универсалните теми за хармонията и културната приемственост.

7. Международната изложба, курирана от Адриано Педроза

Изложбата на над 300 артисти, курирана от Адриано Педроза, Арсенале (Снимка: Юлия Владимирова)

Още

Венецианското биенале с рекорден брой артисти през 2024 г.

Венецианското биенале с рекорден брой артисти през 2024 г.

Кураторът Адриано Педроза ръководи централната изложба на биеналето "Stranieri Ovunque", която включва творби на 331 артисти, фокусирани върху темите за миграцията и идентичността.

Не трябва да се пренебрегва и гигантският стенопис на фасадата на централния павилион на Giardini, рисуван от група амазонски артисти "Movement dos Artists Uni Kuin".

Виждате го в началото на статията. Стена, обагрена в цветовете на всички народи, които вече приемаме за малцинствени изчезващи групи. 

Изложбата акцентира върху текстила и родственото наследство, корените, насърчавайки дълбоко нюансирана и буквално пъстроцветна дискусия относно споделените и и несподелени преживявания, които определят човечеството и хода на историята ни, определят обаче и света днес. Чрез това до голяма степен "глобално" платно, Педроза насърчава зрителите да възприемат чуждото не като далечно и друго, а като неразделна част от колективната човешка история.

8. Бенин

Павилионът на Бенин, която за първи има собствено място на Венецианското биенале (Снимка: Юлия Владимирова)

За първи път от създаването си през 1895 г. Венецианското биенале подслонява със собствен павилион западноафриканската държава. Кураторът Азу Нвагбогу и неговият екип от четирима артисти са създали топло и уютно пространство, където посетителите могат да да забавят темпото, за да поемат по непознатите пътеки на африканския феминизъм, ритуали, вярвания, традиции, които почитат женското начало като първообраз на живота и света.

Нвагбогу споделя, че е направил мащабни изследвания, пътувайки из Бенин, за да се срещне с "пазителите на културата", имайки предвид представителите на религията Водун и краля на Дахомей. Всички те затвъждават идеята, че "природата и земята са плодородни, че животът и природата са женствени", обяснява още той. "Причината светът да се разпадне е, че сме прегърнали този друг вид липса на корени, за който липсват грижи."

Още

България на Венецианското биенале с инсталация за репресиите по време на социализма

България на Венецианското биенале с инсталация за репресиите по време на социализма

Крайният резултат е изложба, наречена "Всичко ценно е крехко" - шанс да се върнем към същественото и да разсъждаваме върху начина, по който се отнасяме към нещата, които са важни за нас. Заглавието всъщност е буквалният превод на термина Gelede, една от ключовите културни традиции на Бенин. Gelede е церемония, изпълнявана от общността на йоруба-наго, която се разпространява в Бенин, Нигерия и Того и отдава почит на първичната майка Ия Нла и на ролята, която жените играят в обществото.

9. САЩ

Общ изглед към павилиона на САЩ (Снимка: Юлия Владимирова)

Още

 Галерия Топлоцентрала-Куб посреща българския павилион от архитектурното биенале във Венеция

Галерия Топлоцентрала-Куб посреща българския павилион от архитектурното биенале във Венеция

Джефри Гибсън е избрал мотото "Пространството, в което да ме поставите".

Подготвен от кураторките Катлийн Аш Милби и Абигейл Уиноград, американският павилион в Giardini препраща към стихотворение от представители на етническата общност на оглала. Гибсън предлага смело възвръщане и тържествуване на индианските разкази през свежи и пъстри ремикси на текстове, шарки, цветове и истории чрез характерния му стил.

Павилионът на САЩ, представен от Джефри Гибсън (Снимка: Юлия Владимирова)

Павилионът на САЩ не е нищо друго освен разгръщането на многообразието от мултикултурни влияния чрез използването на традиционни много стари занаяти като плетенето на мъниста и текстил, съчетани с модерни артистични елементи.

Павилионът на САЩ, представен от Джефри Гибсън (Снимка: Юлия Владимирова)

Инсталациите на Гибсън създават динамично наративно пространство, което преразглежда и възхвалява сложността на американските идентичности, наблягайки на щедрите, често недостатъчно представени истории на местни малцинствени общности в рамките на американската историческа среда.

10. Франция

Павилионът на Франция (Снимка: Юлия Владимирова)

Павилионът на Франция (Снимка: Юлия Владимирова)

Във френския павилион Жулиен Крезе, подкрепен от културния фонд на "Шанел", представя сложно звуково и визуално пътешествие, което се основава до голяма степен на карибските корени на автора.

Изложбата му съчетава дигитални медии, звукови инсталации и поетични колажи, в които създава разказ, който пресича не само континенти, но и лични истории.

Павилионът на Франция (Снимка: Юлия Владимирова)

Както в голяма част на тазгодишните павилиони, Крезе включва елементи, които открояват колониалните истории в съвременната културна изразност.

Още

"Чужденци навсякъде" - мотото на Венецианското биенале за изкуство 2024

"Чужденци навсякъде" - мотото на Венецианското биенале за изкуство 2024

Още

Темата на Венецианското биенале през 2024 г. ще бъде "Чужденци навсякъде"

Темата на Венецианското биенале през 2024 г. ще бъде "Чужденци навсякъде"

Още

Венецианското биенале ще почете британския музикант Брайън Ино

Венецианското биенале ще почете британския музикант Брайън Ино

Още

Нигерийският архитект Демас Нвоко ще получи „Златен лъв“ за цялостно творчество на биеналето във Венеция

Нигерийският архитект Демас Нвоко ще получи „Златен лъв“ за цялостно творчество на биеналето във Венеция

 

 

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Музеят "Прадо" показва забравена картина на Караваджо

Четиристотингодишната творба Ecce Homo (лат. "Ето човека") е с извънредно висока стойност, но дълго време не е била идентифицирана като платно на италианския бароков майстор

Мотото на тазгодишного издание на "София хартиен арт фест" е "Без граници"

По думите на екипа 14-ото издание фестивала ще се проведе с две мащабни експозиции във фоайе "Запад" и Мраморно фоайе на НДК

24 май – български ден на Биеналето на изкуствата във Венеция

От 11.30 зала "Тициан" на центъра за култура "Дон Орионе", където е разположена инсталацията "Съседите", ще бъде домакин на дискусията "Помнене и свидетелстване - локални и глобални контексти"

Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби

След като кражби от хранилищата на Британския музей бяха разкрити през август 2023 г., директорът Хартвиг Фишер подаде оставка

Италианска геоложка дешифрира мистериозния фон на картината "Мона Лиза"

Според изследователката изобразеният на картината сводест мост съответства на Ponte Azzone Visconti или Стария мост от XIV в.

Картина на Франсис Бейкън беше продадена за 25,7 милиона евро

Творбата представлява портрет на партньора на твореца - Джордж Дайър