Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман

ТВОРЦИ НА ВИЕНСКОТО МОДЕРНО ИЗКУСТВО

Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман

Юбилейна изложба във Виена представя многостранния талант на един от най-влиятелните представители на Виенския сецесион

"Венера от пещерата", ок. 1915

Виенският музей на приложните изкуства посвещава богата експозиция от творби на многоспектралния талант на Коломан Мозер по случай 100-годишнината от смъртта му, съобщават от БТА.

Коломан Мозер /1868 - 1918/ е един от видните представители на виенския модернизъм.

Коломан Мозер

Изложбата, озаглавена "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман" показва многостранния талант на тази изключителна личност и значителната й роля в търсенето на нов модерен език на формата във Виена около 1900 година.

Голяма част от близо 500 експоната, собственост на музея и заемки от Австрия и чужбина, се показват за първи път на обществеността.

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"

Хронологично подредена, експозицията представя отделните етапи от живота на Мозер, развитието му от художник към универсален оформител и връщането му към живописта в последния творчески период на живота му.

И до днес цялостното творчество на Коломан Мозер удивлява със своята многостранност. Той владее живописта, графиката, художествените занаяти и вътрешното оформление, модата и сценографията.

"Момиче с колие", 1910

Още

Густав Климт - художник на века

Густав Климт - художник на века

Мозер се счита за един от главните представители на Виенския модернизъм, един от най-влиятелните представители на Виенския сецесион наравно с Густав Климт и Йозеф Хофман.

Петте раздела на изложбата представят живота и творчеството на Коломан Мозер в контекста на развитието на изкуството във Виена в годините 1860 - 1918. В първия раздел, озаглавен "Виена като сцена на изкуствата", е представена атмосферата, оформила младия Мозер.

В годините 1860 - 1890 Виена бележи период на бързо обществено-икономическо развитие и натрупалата финансови възможности буржоазия осигурява на хората на изкуството сигурно поле за работа. Динамичното поколение млади хора на изкуството гради върху традициите на историзма, архитектурата, живописта и скулптурата, създавайки нови проекти.

Произведения на Ханс Макарт и на групата Винер Кюнстлеркомпание, включваща младите Франц Мач и братята Ернст и Густав Климт, са показани наред с ранните натуралистични маслени и графични творби на Мозер.

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"

Вторият раздел "Ранните години на Коломан Мозер", включващ годините 1886 - 1896, показва младежа като художник на свободна практика, с което финансира следването си и издържа семейството си след ранната смърт на своя баща. Освен с живопис, в този период той илюстрира книги и списания.

Постепенно, напускайки естетиката на натурализма, Мозер се включва в клуб на млади творци, станал основата за създаването на Виенския сецесион.

Екран, 1906 Execution: Karl Beitel, Therese Trethan © MAK/Georg Mayer

"Единството на форма и функция" е третият раздел на изложбата, обхващащ периода 1889 - 1995 година, посветен на "бащата на модернизма" Ото Вагнер и на изключителното му влияние върху творчеството на Мозер.

Създаденото от Вагнер единство на формата и функцията се превръща в кредо на модернизма. Схващанията на Вагнер оказват влияние върху други представители на Сецесиона, сред които са Густав Климт, Карл Мол, Йозеф Хофман и Йозеф Мария Олбрих.

Декоративна кутия, 1906

Четвъртият раздел "Единството на изкуствата" представя Мозер като един от основателите на Сецесиона и като универсален творец. Вдъхновен от концепцията за разглеждане на обекта като цялостно произведение на изкуството, той се посвещава на оформление на изложби, вътрешно оформление, сценография и мода.

В сътрудничество с Йозеф Хофман той създава концепции за вътрешно оформление, добили международна известност като Виенско изкуство за оформяне на пространството. Известен пример е създаденото от творците обзавеждане на дома на индустриалеца Николаус Думба. Вътрешното оформление на кабинета на Думба прави Ханс Макарт, Густав Климт - на музикалния салон, Франц Мач - на трапезарията.

Плъзгаща се маса

Още

За Густав Климт, "Целувката" и Емили

За Густав Климт, "Целувката" и Емили

През 1900 година Мозер променя своя стил, геометрично редуцираният израз доминира проектите му, квадратният декор се превръща в негов характерен елемент. Така се ражда виенският стил. Заедно с Йозеф Хофман и меценатът Фритц Верндорфер Коломан Мозер основава през 1903 година Виенските работилници, които дават възможност да се създават безкомпромисни цялостни произведения на изкуството.

Върхов момент в експозицията са изложените изящни предмети за бита, мебели, метални предмети, кожени изделия и бижута, създадени във Виенските работилници по проекти на творците. Зависимостта от все по-малобройни меценати принуждава Мозер да напусне това сдружение през 1907 година и да се отдаде отново на живописта до края на своя кратък живот.

"Морска сирена", 1914

Последният раздел с име "Сбогуване от единството на изкуствата" показва късните творби на Мозер. Включени са над 20 платна, сред които за първи път е представена картината "Голо мъжко тяло", създадена през 1913 година.

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман" може да бъде посетена във Виена до края на април, след което ще бъде показана до 15 септември в Мюнхен

Изложбата може да бъде посетена във Виена до края на април, след което ще бъде показана до 15 септември в Мюнхен.

Още

Егон Шиле и съвременните творци

Егон Шиле и съвременните творци

Още

ЗА и ПРОТИВ голите тела на Шиле

ЗА и ПРОТИВ голите тела на Шиле

Още

"Разрив и последователност" - богатството на Хабсбургите

"Разрив и последователност" - богатството на Хабсбургите

Още

Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета

Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета

Коментирай 0

1/1

"Венера от пещерата", ок. 1915

Коломан Мозер

"Морска сирена", 1914

"Момиче с колие", 1910

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман" може да бъде посетена във Виена до края на април, след което ще бъде показана до 15 септември в Мюнхен

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"

Плъзгаща се маса

Декоративна кутия, 1906

Екран, 1906 Execution: Karl Beitel, Therese Trethan © MAK/Georg Mayer

Календар

Препоръчваме ви

"РазЛичности" - отпечатъците на млади артисти в арт галерия - НДК

Експозицията ще може да се види между 3 и 19 ноември 2020

Radar Festival - микс от изкуства, които се сливат в едно

RADAR FESTIVAL BEYOND MUSIC се завръща за седма година, този път от 23-ти до 25-ти октомври

Изложбата "Нахлуване в пейзажа" на Аделина Попнеделева: за невинността, която изгубваме като деца

"Попаднах в една градина, в която мечета, тигърчета и маймунки бяха разположени върху клоните на дърветата, под храстите, на тревата" казва за екзпозицията си проф. Аделина Попнеделева

Греди Асса показва над 70 картини за Франция

По думите му без Франция, Европа не би била това, което е

"Завещанието" - изложба с творби от личната колекция на писателя Христо Стоянов

Вежди Рашидов откри изложбата в Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив

Как "Нищото крещи с гласа на хиляди неизречени думи" с Яна Костадинова

"В корелацията между реално и нереално, Нищото придобива пластичност и става парадоксално осезаемо", казва художничката за последната си изложба с "Близо до нищото"