Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман

ТВОРЦИ НА ВИЕНСКОТО МОДЕРНО ИЗКУСТВО

Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман

Юбилейна изложба във Виена представя многостранния талант на един от най-влиятелните представители на Виенския сецесион

"Венера от пещерата", ок. 1915

Виенският музей на приложните изкуства посвещава богата експозиция от творби на многоспектралния талант на Коломан Мозер по случай 100-годишнината от смъртта му, съобщават от БТА.

Коломан Мозер /1868 - 1918/ е един от видните представители на виенския модернизъм.

Коломан Мозер

Изложбата, озаглавена "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман" показва многостранния талант на тази изключителна личност и значителната й роля в търсенето на нов модерен език на формата във Виена около 1900 година.

Голяма част от близо 500 експоната, собственост на музея и заемки от Австрия и чужбина, се показват за първи път на обществеността.

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"

Хронологично подредена, експозицията представя отделните етапи от живота на Мозер, развитието му от художник към универсален оформител и връщането му към живописта в последния творчески период на живота му.

И до днес цялостното творчество на Коломан Мозер удивлява със своята многостранност. Той владее живописта, графиката, художествените занаяти и вътрешното оформление, модата и сценографията.

"Момиче с колие", 1910

Още

Густав Климт - художник на века

Густав Климт - художник на века

Мозер се счита за един от главните представители на Виенския модернизъм, един от най-влиятелните представители на Виенския сецесион наравно с Густав Климт и Йозеф Хофман.

Петте раздела на изложбата представят живота и творчеството на Коломан Мозер в контекста на развитието на изкуството във Виена в годините 1860 - 1918. В първия раздел, озаглавен "Виена като сцена на изкуствата", е представена атмосферата, оформила младия Мозер.

В годините 1860 - 1890 Виена бележи период на бързо обществено-икономическо развитие и натрупалата финансови възможности буржоазия осигурява на хората на изкуството сигурно поле за работа. Динамичното поколение млади хора на изкуството гради върху традициите на историзма, архитектурата, живописта и скулптурата, създавайки нови проекти.

Произведения на Ханс Макарт и на групата Винер Кюнстлеркомпание, включваща младите Франц Мач и братята Ернст и Густав Климт, са показани наред с ранните натуралистични маслени и графични творби на Мозер.

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"

Вторият раздел "Ранните години на Коломан Мозер", включващ годините 1886 - 1896, показва младежа като художник на свободна практика, с което финансира следването си и издържа семейството си след ранната смърт на своя баща. Освен с живопис, в този период той илюстрира книги и списания.

Постепенно, напускайки естетиката на натурализма, Мозер се включва в клуб на млади творци, станал основата за създаването на Виенския сецесион.

Екран, 1906 Execution: Karl Beitel, Therese Trethan © MAK/Georg Mayer

"Единството на форма и функция" е третият раздел на изложбата, обхващащ периода 1889 - 1995 година, посветен на "бащата на модернизма" Ото Вагнер и на изключителното му влияние върху творчеството на Мозер.

Създаденото от Вагнер единство на формата и функцията се превръща в кредо на модернизма. Схващанията на Вагнер оказват влияние върху други представители на Сецесиона, сред които са Густав Климт, Карл Мол, Йозеф Хофман и Йозеф Мария Олбрих.

Декоративна кутия, 1906

Четвъртият раздел "Единството на изкуствата" представя Мозер като един от основателите на Сецесиона и като универсален творец. Вдъхновен от концепцията за разглеждане на обекта като цялостно произведение на изкуството, той се посвещава на оформление на изложби, вътрешно оформление, сценография и мода.

В сътрудничество с Йозеф Хофман той създава концепции за вътрешно оформление, добили международна известност като Виенско изкуство за оформяне на пространството. Известен пример е създаденото от творците обзавеждане на дома на индустриалеца Николаус Думба. Вътрешното оформление на кабинета на Думба прави Ханс Макарт, Густав Климт - на музикалния салон, Франц Мач - на трапезарията.

Плъзгаща се маса

Още

За Густав Климт, "Целувката" и Емили

За Густав Климт, "Целувката" и Емили

През 1900 година Мозер променя своя стил, геометрично редуцираният израз доминира проектите му, квадратният декор се превръща в негов характерен елемент. Така се ражда виенският стил. Заедно с Йозеф Хофман и меценатът Фритц Верндорфер Коломан Мозер основава през 1903 година Виенските работилници, които дават възможност да се създават безкомпромисни цялостни произведения на изкуството.

Върхов момент в експозицията са изложените изящни предмети за бита, мебели, метални предмети, кожени изделия и бижута, създадени във Виенските работилници по проекти на творците. Зависимостта от все по-малобройни меценати принуждава Мозер да напусне това сдружение през 1907 година и да се отдаде отново на живописта до края на своя кратък живот.

"Морска сирена", 1914

Последният раздел с име "Сбогуване от единството на изкуствата" показва късните творби на Мозер. Включени са над 20 платна, сред които за първи път е представена картината "Голо мъжко тяло", създадена през 1913 година.

Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман" може да бъде посетена във Виена до края на април, след което ще бъде показана до 15 септември в Мюнхен

Изложбата може да бъде посетена във Виена до края на април, след което ще бъде показана до 15 септември в Мюнхен.

Още

Егон Шиле и съвременните творци

Егон Шиле и съвременните творци

Още

ЗА и ПРОТИВ голите тела на Шиле

ЗА и ПРОТИВ голите тела на Шиле

Още

"Разрив и последователност" - богатството на Хабсбургите

"Разрив и последователност" - богатството на Хабсбургите

Още

Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета

Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Вежди Рашидов за колекцията си: Не можем да говорим за големите майстори на съвремието, без образците на старите

"Изкуството след XVI в., XVII в., XVII в. и XIX век е "сложна закачка", защото много от картините имат свой собствен живот", каза още скулпторът на откриването на изложбата "Западноевропейско изкуство XVII – XIX век" в галерия Vejdi

Руски музей е обвинен в "нацистка пропаганда" заради картина на беларуски художник

Музеят Ерарта има най-голямата колекция на съвременно изкуство в Русия

"Без кръвни връзки" от Боряна Петкова

Откриването е на 25 юли, четвъртък, 18.30 часа в САМСИ (Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство)

Украинският график Константин Калинович представя "Моята зимна градина"

Експозицията ще бъде на разположение на жители и гости на морската столица до 13-ти август в ЗАЛА 1 на галерия Ларго, както и онлайн

Турция забрани изложба, посветена на транссексуалната общност

"Обърни се и виж назад" беше поставена в пространството Depo Istanbul, създадено от Осман Кавала, турски арт мениджър, който беше арестуван през 2017 г.

Феминистки проект, провокиран от Симон дьо Бовоар, представи визуалната артистка Дора Славова

В него тя разглежда един от най-сериозните проблеми на съвремието ни - контролът над възпроизводството на човека и хилядолетното напрежение между половете