ТВОРЦИ НА ВИЕНСКОТО МОДЕРНО ИЗКУСТВО
Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман
Юбилейна изложба във Виена представя многостранния талант на един от най-влиятелните представители на Виенския сецесион
Редактор : Impressio / 2990 Прочита 0 Коментара

Виенският музей на приложните изкуства посвещава богата експозиция от творби на многоспектралния талант на Коломан Мозер по случай 100-годишнината от смъртта му, съобщават от БТА.
Коломан Мозер /1868 - 1918/ е един от видните представители на виенския модернизъм.
Изложбата, озаглавена "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман" показва многостранния талант на тази изключителна личност и значителната й роля в търсенето на нов модерен език на формата във Виена около 1900 година.
Голяма част от близо 500 експоната, собственост на музея и заемки от Австрия и чужбина, се показват за първи път на обществеността.
Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"
Хронологично подредена, експозицията представя отделните етапи от живота на Мозер, развитието му от художник към универсален оформител и връщането му към живописта в последния творчески период на живота му.
И до днес цялостното творчество на Коломан Мозер удивлява със своята многостранност. Той владее живописта, графиката, художествените занаяти и вътрешното оформление, модата и сценографията.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Мозер се счита за един от главните представители на Виенския модернизъм, един от най-влиятелните представители на Виенския сецесион наравно с Густав Климт и Йозеф Хофман.
Петте раздела на изложбата представят живота и творчеството на Коломан Мозер в контекста на развитието на изкуството във Виена в годините 1860 - 1918. В първия раздел, озаглавен "Виена като сцена на изкуствата", е представена атмосферата, оформила младия Мозер.
В годините 1860 - 1890 Виена бележи период на бързо обществено-икономическо развитие и натрупалата финансови възможности буржоазия осигурява на хората на изкуството сигурно поле за работа. Динамичното поколение млади хора на изкуството гради върху традициите на историзма, архитектурата, живописта и скулптурата, създавайки нови проекти.
Произведения на Ханс Макарт и на групата Винер Кюнстлеркомпание, включваща младите Франц Мач и братята Ернст и Густав Климт, са показани наред с ранните натуралистични маслени и графични творби на Мозер.
Изложбата "Коломан Мозер. Универсален човек на изкуството между Густав Климт и Йозеф Хофман"
Вторият раздел "Ранните години на Коломан Мозер", включващ годините 1886 - 1896, показва младежа като художник на свободна практика, с което финансира следването си и издържа семейството си след ранната смърт на своя баща. Освен с живопис, в този период той илюстрира книги и списания.
Постепенно, напускайки естетиката на натурализма, Мозер се включва в клуб на млади творци, станал основата за създаването на Виенския сецесион.
Екран, 1906 Execution: Karl Beitel, Therese Trethan © MAK/Georg Mayer
"Единството на форма и функция" е третият раздел на изложбата, обхващащ периода 1889 - 1995 година, посветен на "бащата на модернизма" Ото Вагнер и на изключителното му влияние върху творчеството на Мозер.
Създаденото от Вагнер единство на формата и функцията се превръща в кредо на модернизма. Схващанията на Вагнер оказват влияние върху други представители на Сецесиона, сред които са Густав Климт, Карл Мол, Йозеф Хофман и Йозеф Мария Олбрих.
Четвъртият раздел "Единството на изкуствата" представя Мозер като един от основателите на Сецесиона и като универсален творец. Вдъхновен от концепцията за разглеждане на обекта като цялостно произведение на изкуството, той се посвещава на оформление на изложби, вътрешно оформление, сценография и мода.
В сътрудничество с Йозеф Хофман той създава концепции за вътрешно оформление, добили международна известност като Виенско изкуство за оформяне на пространството. Известен пример е създаденото от творците обзавеждане на дома на индустриалеца Николаус Думба. Вътрешното оформление на кабинета на Думба прави Ханс Макарт, Густав Климт - на музикалния салон, Франц Мач - на трапезарията.
През 1900 година Мозер променя своя стил, геометрично редуцираният израз доминира проектите му, квадратният декор се превръща в негов характерен елемент. Така се ражда виенският стил. Заедно с Йозеф Хофман и меценатът Фритц Верндорфер Коломан Мозер основава през 1903 година Виенските работилници, които дават възможност да се създават безкомпромисни цялостни произведения на изкуството.
Върхов момент в експозицията са изложените изящни предмети за бита, мебели, метални предмети, кожени изделия и бижута, създадени във Виенските работилници по проекти на творците. Зависимостта от все по-малобройни меценати принуждава Мозер да напусне това сдружение през 1907 година и да се отдаде отново на живописта до края на своя кратък живот.
Последният раздел с име "Сбогуване от единството на изкуствата" показва късните творби на Мозер. Включени са над 20 платна, сред които за първи път е представена картината "Голо мъжко тяло", създадена през 1913 година.
Изложбата може да бъде посетена във Виена до края на април, след което ще бъде показана до 15 септември в Мюнхен.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес повече от всякога независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини, разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.