Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Разрив и последователност" - богатството на Хабсбургите

ДИНАСТИИ

"Разрив и последователност" - богатството на Хабсбургите

Съдбата на наследството на австрийската династия след 1918 година - тема на изложба във Виена

Снимка: Еdgar Knaack

Изложбата, озаглавена "Разрив и последователност" се занимава с проблемите, свързани с политическото наследството на династията на Хабсбургите и решаването им от младата република, провъзгласена през 1918 година.

По случай 100-годишния юбилей на Австрийската република Музеят на движимото имущество на Хабсбургите /Хофмобилиендепо/ представя въз основа на документи, сложността на въпросите, свързани с определяне на собствеността на материалното наследство на една от най-богатите европейски династии, информират от БТА.

Въз основа на конкретни обекти изложбата разказва как имперските резиденции и дворци заедно с цялото им обзавеждане, колекции от произведения на изкуството и съкровища са станали собственост на младата република и каква е по-нататъшната им съдба.

Снимка: © Kunsthistorisches Museum Wien

Експозицията разглежда различните аспекти на историческия и социален прелом, осветлява различни страни на сложния юридически казус, свързан с определяне на собствеността на хабсбургските имоти и колекции.

Само прехвърлянето на управлението на двора и приемането му от републиканските институции е продължило три години, до ноември 1921 година.

Витрина с короните, 1895 г. (Снимка: © Kunsthistorisches Museum Wien)

Първоначално основната задача е била опазване на материалното състояние и одържавяване на имперските имоти. Младата държава е имала задачата да се наложи против претенциите на териториите на империята, получили след 1918 година независимост и основали суверенни държави, както и на претенциите на императорската династия.

Дворецът Шьонбрун (Снимка: © Kinderfreunde)

Юридически "сиви зони" по отношение на собствеността, сочат документи на изложбата, затрудняват установяването на действителния собственик, тъй като не всичко, което притежава императорът, е негова собственост. Дворците и резиденциите, наричани императорски, принадлежат юридически на различни институции. В момента на обявяване края на монархията имотите се групират в три категории: държавни имоти и собствености, фамилни имоти и собствености и лични имоти и собствености. Решаваща за съдбата на имотите и другите ценности е била принадлежността на всяка ценност или имот към една от трите основни категории. Членовете на Хабсбургската династия са имали право единствено на своите лични имоти и ценности, имотите от другите две групи са станали собственост на републиката.

Дворецът Холфбург - салонът на Елизабет (Снимка: © BMobV)

Изложбата се занимава и с "аферата", свързана с тронните бижута на династията, която е свързана също със сложния въпрос за собствеността. Каква е историята: в последните дни на монархията император Карл нарежда от витрините на светската съкровищна камара да бъдат взети безценните бижута на династията. Акцията се извършва тайно и очевидно много спешно, в бързината някои от скъпоценностите дори не са били поставени в кадифените им касети и кофчежета, а просто са били увити в хартия и тайно са изнесени в Швейцария.

Сниимка: © BMobV

Сред тронните бижута се е намирал и "Флорентинецът", 113-каратов диамант, четвъртият по големина в света, собственост на Франц Щефан фон Лотринген, съпруг на известната императрица Мария Терезия, както и смарагдовите и рубинените комплекти, състоящи се от колиета, гривни и обеци, носени от императрица Мария Терезия, нейната дъщеря Мария Антоанета, кралица на Франция и императрица Елизабет, съпругата на управляващия 68 години Австро-Унгария император Франц- Йосиф. Сред изчезналите скъпоценности е и дамската диамантена корона на империята. Мистериозното изчезване на съкровищата предизвиква голям скандал, през 1921 година австрийската страна се отказва от диренето. Изложбата показва оригинална витрина от съкровищницата и празните касети, както и снимки на бижутата и короната.

Снимка: Еdgar Knaack

Представени са и документите, с които получилите независимост държави, принадлежи до 1918 година към Австроунгарската империя, предявяват претенции за собственост. Замъците и дворците, намиращи се на техните територии, стават държавна собственост, в столицата на империята Виена остават имперските колекции.

Документи и експонати разказват за сложните пътища на различни произведения на изкуството и недвижими имоти до окончателното изясняване на собствеността им. Специални раздели запознават зрителя с превръщането на дворците в музеи, конгресни центрове и бални зали, което покрива разноските по тяхната поддръжка, използването им като декор за различни филмови продукции.

Замъкът Екартзау (Снимка: © BMobV)

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Италиански учени твърдят, че са установили точното място на гроба на Платон в Атина

Според проучването, водено от изследователя Грациано Ранокия, Платон е погребан на терена на Академията в Атина, която носи името му, в градина недалеч от "Храма на музите"

В Казанлък отбелязват 80-ата годишнина от откриването на Тракийската гробница

Общата концепция между архитектура и стенописи, уникалният стил и майсторството на художника, както и постигнатите художествено, естетическо и емоционално въздействие върху наблюдаващия, превръщат казанлъшката Тракийска гробница в един от шедьоврите на тракийското изкуство и на световното антично културно наследство

В Помпей откриха фрески, вдъхновени от Троянската война

Изобразени са Елена и Парис, цар Менелай, пророчицата Касандра и бог Аполон

Древният град Севтополис се възражда в макет в археокомплекса "Долината на тракийските царе"

"Наред с финото майсторство на траките, макетът в новоизградения археологически комплекс демонстрира и техните строителни умения", казва директорът на местния Исторически музей "Искра" д-р Момчил Маринов

Красиво изрисувана гробница ни пренася във всекидневието на древните египтяни преди 4300 години

Изследванията показват, че мастабата в некропола Дахшур датира от края на Петата или началото на Шестата династия от Старото царство

Недоволство предизвикаха фалшиво звучащи камбани на мюнхенския механичен часовник

Часовникът с фигури в естествен размер на Мариенплац има 43 камбани и музиката от него се разнася няколко пъти на ден