СИНКРЕТИЧНИ ПРОЕКТИ
С концерт и много изненади CULTURAMA ще представи играта "Гъска"
Събитието за деца и родители ще се проведе на 1 октомври от 11:00 ч. в Софийска градска художествена галерия
Редактор : / 544 Прочита 0 Коментара
Източник: Фестивал CULTURAMAЕсенното издание на CULTURAMA 2023 започва с концерт и представяне на играта "ГЪСКА". Събитието ще се проведе на 1 октомври от 11:00 ч. в Софийска градска художествена галерия, където деца и родители ще могат да направят забавен тест на играта заедно.
Играта "ГЪСКА" е най-новият проект на Фондация "Културни перспективи" като финал на темата за птиците във фестивал CULTURAMA 2023. На официалното му представяне в СГХГ организаторите ще предложат на публиката забавно издание на дългогодишния си цикъл "Музика в Книга", но този път във формат "МУЗИКА В ИГРА".
Ще се насладим на концерт с участието на сопраното Ина Кънчева, пианиста Емануил Иванов и клавирно дуо "Атмосфери", а в програмата ще чуем произведения на М. Равел, Ж.Ф. Рамо, Г. Малер, Дж. Пучини и др.
Ще се докоснем до много и красиви птици, които са част от мозайките на най-голямата ранно християнска църква в България - Епископската базилика на Филипопол.
Пианистът Емануил Иванов/Фондация "Културни перспективи" (Снимка: Павел Червенков)
"Играта "ГЪСКА" е концептуален синкретичен проект, вдъхновен от една от най-старите и известни настолни игри - "ГЪСКА". Ние я интерпретираме като образователен игрови модел с продължително действие", споделя Ина Кънчева - артистичен директор на фондация "Културни перспективи" и организатор на фестивал CULTURAMA.
"Харесваме тази игра, защото в нея няма стратегия, а по-скоро всичко зависи от късмета. Тя обаче стъпва на символика и последователни връзки; в нея е заложен импулсът на преследването и всъщност е много забавна. В допълнение развиваме силна втора сюжетна линия, чрез която лесно можем да научим децата на много нови неща.", допълва Ина Кънчева.
Идеята на организаторите стъпва върху пресъздаването на визуална канава с играта върху рециклиран текстил, чийто основен протагонист - гъската, е и една от най-ярко присъстващите птици в изображенията в Епископската базилика на Филипопол. За целта в полетата на играта има рисунки на птици, представени върху мозайките в музея, и добавено съдържание с техните характеристики.
Като втора посока е привнесена допълнителна сюжетна линия с музика и литература и е даден достъп до специално записани музикални произведения, свързани с птици, а именно произведението на М. Равел "Майка ми, Гъската", няколко миниатюри от М. Равел, Ж.Ф. Рамо, Г. Малер, Дж. Пучини и др.; цитати от първа, 2-ра и последна пакост на "Макс и Мориц", "Приказка за вълшебната флейта", "Грозното патенце", "Дивите лебеди" както и разказ за няколко вида гъски.
Клавирно дуо "Атмосфери" (Източник: Фестивал CULTURAMA)
Така същинската игра е допълнена с различни образователни елементи - един пряко свързан с птиците от Базиликата, втори с ново странично музикално съдържание и трети със забавно-занимателен характер, в пряк и/или преносен смисъл свързани с темата за птиците.
"Като допълнение ви подаряваме и нашата апликация, която ще ви отведе до едни от най-интересните точки за наблюдение на птици в България. Надяваме се това да насърчи четенето, слушането на музика и любознателността.", завършват от фондация "Културни перспективи".
Игра "ГЪСКА"
И мозайки и птици от Базиликата
Епископската базилика на Филипопол, античният предшественик на днешния Пловдив е най-голямата ранно християнска църква в България. В продължение на хилядолетия по българските земи си дават среща цивилизации, които оставят трайна следа в развитието на съвременния свят.
Едни от най-впечатляващите културни паметници на това богато минало, които откриваме под много български градове днес, са античните мозайки, украсявали ранно християнските базилики и домовете на знатни граждани. Мозайките в Голямата базилика в Пловдив, въпреки че са подобни на други мозайки от Балканите от периода на ранното християнство, са уникални, тъй като са само с птици.
Играта "ГЪСКА" вероятно е измислена през Средновековието и се среща в Германия, по-късно се разпространява в Италия, а след това и в цяла Европа и е една от най-предпочитаните и популярни игри и до днес.
Спираловидният ѝ модел напомня лабиринт, а полетата "Мост", "Кладенец", "Затвор" и "Смърт" са една от многото препратки към митологията, като създават символично пътешествие, позволяващо на играчите да разберат по-добре света и да придобият различни познания. Твърди се, че Орденът на тамплиерите е използвал играта "ГЪСКА" като симулация на Пътя на Сантяго.
Художник на канавата на играта е Пенко Гелев, а дизайнер на ключовата визия на играта е Велина Мавродинова.
Повече за проекта и неговото добавено съдържание вижте на: https://culturama.art/goose-game
Този проект е осъществен в сътрудничество с Аксенчър България, БДЗП и с подкрепата на Епископска базилика на Филипопол и фондация "Америка за България".
Фондация "Културни перспективи"/ CULTURAMA FEST 2023, част от културния календар на Столична община, всички права запазени.