ЖИВОТЪТ В ЛИТЕРАТУРАТА И ИЗКУСТВОТО
Режисьорът на "Титаник" направил 12 експеримента с руските "Мир-1" и "Мир-2" за филма
В книга на Морган Робъртсън трагедията с "Титаник" е предсказана 14 години преди нея, а корабът се казва "Титан"
Автор : Еми Мариянска / 21943 Прочита 35 Коментара

Малко хора знаят, че за да заснеме уникалния си филм "Титаник" /1997/, награден с 11 "Оскар"-а, американският режисьор Джеймс Камерън осъществил 12 гмуркания до останките на потъналия лайнер с руските батискафи "Мир-1" и "Мир-2", които днес се съхраняват в руски музей за дълбоководни изследвания.
Камерън вече се изказа по повод трагедията с "Титан". Като страстен изследовател на морските дълбини, той остро осъди "пренебрегнатите предупреждения" относно безопасността на туристическия батискаф. В интервю за телевизия Ей Би Си режисьорът каза в прав текст, че е останал поразен от приликите между двете катастрофи - на "Титаник" и на "Титан". Няма да занимаваме нашите читатели с техническите грешки, липсата на сертификат и множество други забележки, направени от експерти, защото трагедията вече е факт и е широко обсъждана от специалисти.
От наша гледна точка възниква една любопитна подробност: Със същото име - "Титан" кръщава кораба в романа си "Крушението на "Титан" /1898 г./ писателят Морган Робъртсън. И забележете, той прави това 14 години преди самата катастрофа с "Титаник". Човек се пита: Как така 14 години преди самото конструиране на кораба "Титаник", някой сякаш е имал видение за трагедията и дори я е описал в книга?... В книгата на Робъртсън "Титан" е ударен от айсберг точно на датата, на която се случва трагедията с "Титаник", също ударен от айсберг.
Реалните факти: Техническите изпитания на презокеанския лайнер "Титаник" се провели на 2-ри април 1912-а година. На 10-и април бил пуснат на вода, а в нощта на 14-и срещу 15-а април се случва трагедията, при която за часове в ледените води на океана на дълбочина над 3000 метра загиват 1500 пътници и екипаж, между които 38 българи. Официалната версия е сблъскване с айсберг, който буквално разрязал кораба на две.
Леонардо ди Каприо и Кейт Уинслет във филма на Джеймс Камерън "Титаник" / Снимка: Getty Images
Какво разказва режисьорът Джеймс Камерън, който изучава до най-малката подробност цялата история на "Титаник", преди да се заеме с филма: "Приликата с катастрофата на "Титаник", където капитанът многократно е бил предупреждаван за наличието на лед директно на пътя на кораба, но въпреки това продължавал напред с пълна скорост в безлунна нощ. В резултат на това много хора загиват. Поразително е, дори сюрреалистично, че сега се сблъскваме с подобна трагедия, която се случи точно на същото място, след като предупрежденията бяха пренебрегнати", каза Камерън и изрази и скръбта си по един от загиналите на "Титан" - френския изследовател Пол-Анри Наржоле, негов личен познат.
Режисьорът Джеймс Камерън / Снимка: Getty Images
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Джеймс Камерън разказва и за своите експериментални гмуркания с руските дълбоководни апарати "Мир-1" и "Мир-2". Техният създател - Анатолий Сагалевич, който е слизал до "Титаник" 57 пъти, също разказва за това. Сагалевич участва с опита си и в издирването на останките на "Титан". Именно той беше и човекът, който пръв обърна внимание на факта, че при изработването на "Титан" са били използвани карбонови влакна, които не са подходяща технология за дълбоководен батискаф и вероятността за имплозия е била изначално голяма.
Самият Джеймс Камерън също подчертава този факт. Той е водолаз и създател на подводница, с която преди 11 години достигна най-ниската точка на Земята - Марианската падина в Тихия океан. Спускал се е до останките на потъналия "Титаник" над 30 пъти.
Създателят на "Мир-1" Анатолий Сагалевич
Любопитни са и наблюденията на първия журналист в света, който успява да стигне до отломките на "Титаник" - Майкъл Гийън. Според него загиналите пасажери на "Титан" "не са имали възможност да осъзнаят, че нещо се случва. Смъртта им със сигурност не е била бавна и мъчителна", смята Гийън.
Днес тази трагедия задава много въпроси - и на учените, и на конструкторите, и на водолазите, както и на хората на изкуството, които претворяват човешки истории в своите книги и филми. В една трагедия, в която загиват хора, няма място за политика и конфронтация. Изкуството дава тон за повече хуманизъм. Самонадеяността на политиците трябва да се поучи от примера на Камерън - отговорен човек, който е използвал всички възможни средства, за да обезпечи снимките на един толкова сложен филм като "Титаник", и днес, въпреки политическата конфронтация, да отбележи приноса на руските технологии за този успех.
Еми МАРИЯНСКА