Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Отиде си легендарният бас на Метрополитън опера Пол Плишка

IN MEMORIAM

Отиде си легендарният бас на Метрополитън опера Пол Плишка

Опероманите в София имаха възможност да го гледат в програмата "Метрополитън опера на живо" на 24 февруари 2018 г., когато в главната роля на "Бохеми" от Пучини бе Соня Йончева

Оперният певец Пол Плишка, чиято дълголетна кариера в Метрополитън опера обхваща 88 роли в 51 сезона, почина на 83 години. Снимка: Getty Images

Оперният певец Пол Плишка, чиято дълголетна кариера в Метрополитън опера обхваща 88 роли в 51 сезона, почина на 83 години. Със своите 1672 представления в най-престижния американски театър Плишка се нарежда на девето място по брой спектакли във вечната му ранглиста, предава БТА. 

В България Плишка не е много познат, тъй като през по-голямата част от кариерата си играе малки роли, но все пак е оставил името си под някои от най-добрите оперни записи на 70-те и 80-те години - например "Тоска" с Доминго, Леонтин Прайс и Зубин Мета от 1972 г. или "Отело" с Доминго, Рената Ското и Джеймс Ливайн от 1978 г.

Опероманите в София имаха възможност да го гледат в програмата "Метрополитън опера на живо" на 24 февруари 2018 г., когато в главната роля на "Бохеми" от Пучини бе Соня Йончева. Пол Плишка тогава бе в двойната роля на Беноа/Алсиндор - само две седмици преди последното му излизане на сцената в "Метрополитън" на 10 март 2018 г.

Още Даниеле Рустиони става главен гост-диригент на Метрополитън опера

Даниеле Рустиони става главен гост-диригент на Метрополитън опера

Всъщност басът се бе пенсионирал още през 2012 г., но от театъра го канят за участие в "Бохеми" през сезоните 2016/2017 и 2017/2018.

"Мисля, че тайната на моето дълголетие се крие в това, че имах благоразумието да отказвам роли, които не бяха подходящи за гласа ми в дадения момент", казва той в интервю за "Ню Йорк Таймс" през 2023 г. В началото на кариерата си той влиза предимно в комични роли. "Гласът ми беше по-скоро с лирично звучене, а не глас на злодей", добавя певецът.

Когато гласът му се променя, Плишка приема повече драматични роли, включително главната в "Борис Годунов" на Мусоргски, Филип Втори в "Дон Карлос" на Верди и Мефистофел във "Фауст" на Гуно. В края на кариерата си той отново се насочва към комичните роли, като получава признание най-вече за изпълнението си на застаряващия бонвиван във "Фалстаф" на Верди.

Сред малкото неща, за които съжалява, е, че никога не му е била предлагана главната роля в "Дон Жуан" на Моцарт - факт, който той приписва на физиката си. "През по-голямата част от кариерата си тежах около 120 килограма", казва той. "Не мисля, че има много донжуановци, които изглеждат по този начин."

Когато Плишка се пенсионира на 71-годишна възраст, гласът му все още е във форма. "Слухът ми се превърна в проблем и това бе основната причина да спра да пея", признава той.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Пол Плишка е роден на 28 август 1941 г. в Олд Фордж, въгледобивен район в Пенсилвания, където баба му и дядо му, имигранти от Украйна, са работили в мините и фабриките. Баща му е бил служител в склад, а майка му е била шивачка в цех за рокли.

Семейството се премества в Ню Джърси, където Пол участва в училищния хор. След колежа младият мъж кара хладилен камион на компания за сладолед, но продължава да се занимава с пеене.

На 23 години се явява на прослушване в Метрополитън опера и Рудолф Бинг, дългогодишният автократичен управител на театъра, му предлага роли от комичния репертоар. Плишка се съгласява, но само ако му бъде позволено да изпълнява от време на време и драматични роли. "Не знам как намерих смелост да настоявам", казва той.

Дебютът му в "Метрополитън" е през 1967 г. в "Джокондата" на Понкиели - една година преди там да се появят титаните Пласидо Доминго и Лучано Павароти.

От загриженост за гласа си басът дълги години отказва да пее роли като Борис Годунов или Скарпия - зловещият шеф на полицията в "Тоска" на Пучини.

"И в двата персонажа има много напрежение и насилие в гласа", обяснява той, "а когато си млад певец, не можеш да контролираш тези емоции и започваш да крещиш, нараняваш гласа си". Той никога не пее Скарпия, но все пак дебютира като Борис Годунов в "Метрополитън" през 1974 г.

През годините Плишка не се притеснява да приема малки роли като Раймондо в "Лучия ди Ламермур" и Дулкамара в "Любовен еликсир" на Доницети. Образи, които други певци отхвърлят от страх да не бъдат вписани в категорията "второстепенни". Поглеждайки назад към дългите си години в Метрополитън, Плишка оценява Фалстаф, който започва да изпълнява през 1992 г., като любимата си и най-добре изпълнена роля.

Още След фурора в Метрополитън опера с "Кармен" - световното мецосопрано Клементин Марген пристига за концерт у нас

След фурора в Метрополитън опера с "Кармен" - световното мецосопрано Клементин Марген пристига у нас

В контраст с успешната кариера, личният живот на Пол Плишка е изпълнен с трагични събития. През 1984 г. по-малкият му брат, лекар в детски психиатричен център в Ню Йорк, е намерен мъртъв от самонараняване с нож в апартамента си в Бронкс. Съпругата на певеца - Джудит, умира през 2004 г. Тримата им синове също вече не са живи.

Впоследствие певецът се жени за Шарън Томас, дългогодишен помощник-режисьор в Метрополитън опера.

Приживе Пол Плишка често е признавал в интервюта, че никога не е искал да се роди като тенор - обичайната мъжка звезда на сцената. "Ролята на тенора е доста еднопластова", казва той. "Тенорът е влюбен в сопраното - и това е всичко. При баса героите са много по-сложни."

Още  Изложба на Никола Гюзелев ще бъде представена в галерия "Средец"

Изложба на Никола Гюзелев ще бъде представена в галерия "Средец"

Още Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Още С концерт ще бъде отбелязана 90-годишнина на Райна Кабаиванска

С концерт ще бъде отбелязана 90-годишнина на Райна Кабаиванска

Още Александрина Пендачанска, Бисер Георгиев и Даниела Дякова пеят в памет на Никола Гюзелев

Александрина Пендачанска, Бисер Георгиев и Даниела Дякова пеят в памет на Никола Гюзелев

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Режисьорът Франсис Форд Копола получи наградата за цялостни постижения на Американския филмов институт

Сред дошлите да почетат 86-годишния Копола в театър "Долби" в Лос Анджелис бяха филмови величия като Стивън Спилбърг, Джордж Лукас, Робърт де Ниро, Ал Пачино, Харисън Форд, Морган Фрийман.

Носителят на "Букър" Шехан Карунатилака: Призраците и забравените истории на войната

Среща с писателя от Шри Ланка, който казва, че да критикуваш родината си не е акт на предателство, а акт на любов

Ники Илиев за "Без крила": Нека приемем себе си, за да могат другите да приемат нас

"Да носим отговорност за действията които правим, защото не знаем как те се отразяват на останалите хора", категоричен е режисьорът

Мартин Скорсезе отдаде почит на папа Франциск: Ще ми липсват присъствието и топлотата му

"Той беше забележително човешко същество във всяко отношение. Той признаваше собствените си недостатъци. Той излъчваше мъдрост. Той излъчваше доброта. Беше непоклатимо отдаден на доброто", сподели режисьорът, който имаше специална връзка с него