Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Митко Щерев: Емил Димитров ме научи как се правят хитове

ТРИ ИСТОРИИ НА...

Митко Щерев: Емил Димитров ме научи как се правят хитове

Като паднеше на колене накрая на песента си "Писмо до мама", ревеше цялата зала, оркестърът, и аз също

Снимка: BulFoto

Големият композитор Митко Щерев, който е знакова фигура в българската поп музика, на 28 януари навърши 71 години. Той е и аранжор и пианист.

През 1974 г. създава култовата група "Диана Експрес". Сред най-големите им евъргрийни са "Утре", "Душа", "Блус за двама" и "Наследство". Щерев е автор и на редица хитове на Лили Иванова, Емил Димитров, Васил Найденов, Мими Иванова, Маргарита Хранова и др. Негово дело са и едни от най-красивите мелодии в българското кино - "Осъдени души", "Адаптация", "Комбина", "Дубльорът", "Ла донна е мобиле"... През 1996 г. Съюзът на филмовите дейци в България го избира за филмов композитор на столетието. Миналата година получи "Златен век" огърлие, най-високото отличие на Министерство на културата по случай 24 май.

Представяме 3 истории на композитора за Impressio.

I
Често си задавам въпроса: Кой е Митко Щерев?

На концерт на Тони Димитрова (Снимка: BulFoto)

Често си задавам въпроса: Кой е Митко Щерев? И в книгата за живота ми "Забравих си часовника на пианото" описвам два странни случая, които недвусмислено показват, че и тогава не съм знаел кой съм. Със сигурност знам, че Господ ми е дал талант за музика и се занимавам с това, за което никога не мога да му се отплатя, както и че се казвам Митко Щерев. Със сигурност се чувствам прекрасно, когато идват хора при мен и ми обясняват, че любимата им песен е еди коя си, а тя е написана преди 40 години. Но като се замисля през какви перипетии, радостти, скърби, възходи и падения премина животът ми до сега, продължавам да се питам: "Наистина ли преживях всичко това"?

Последната година в музикалното училище свирех в най-модерното заведение в Пловдив по това време. Дойде бас китаристът на Емил Димитров - Жоро Гърка - много красив млад мъж. Слушал ме дълго време как свиря, дойде при мене и ми предложи да отида в "Синьо-белите".

Митко Щерев и Емил Димитров през 1972 г.

След като научих репертоара и тръгнахме на турне, видях нещо, което не бях виждал дотогава. След концертите, половината от публиката стоеше навън и чакаше Емил да го види, да го пипне! Той беше супер звезда! Не смееше да излиза по улиците, защото половината град вървеше подир него. Имаше страхотни хитове - примерно "Писмо до мама", на която като паднеше на колене накрая, ревеше цялата зала, оркестърът, и аз също! Отидох от ученическата скамейка при Емил и това беше страхотен късмет за мен. Той получаваше от Франция всичко най-ново и понеже аз му правех аранжиментите, прослушвахме плочите и той ми обясняваше - ето, така се прави, така се прави... Емил ми показа как се прави шлагер, как се прави хит. Виждал съм го как композира.

II
Имам слабост към "Душа" и "Молитва за дъжд"

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Митко Щерев с Илия Ангелов и съпругата му Таня (Снимка: BulFoto)

В тeзи мои песни си позволих да екпериментирам както в мелодията, така и в аранжимента. А това е много рисковано за един композитор и аранжьор. Обикновено от 10 експеримента само един успява. Затова харесвам тези две песни. Има песни, които са ме изненадали с успеха си. Изненада ме успехът на песента, която написах за сериала "Адаптация", и която после остана позната с това заглавие. Спомням си, че Въло Радев из-рично ми каза песента да е дълга 2 минути и 15 секунди и аз направих точно толкова. Тогава, през 1976 г. се стремях да пиша и аранжирам песни по най-модерните стандарти.

Композирах "Адаптация" по уникалното стихотворение на Иван Пейчев и когато я записахме с "Диана Експрес" и Васил Найденов, той тогава беше вокален солист на групата, си казах: "Тази песен е доста тривиална, и записана по този начин е добра за филма, но като поп песен за нищо не става!".

Втората песен, която ме изненада е "Балада за Пловдив". Нейната история е следната. Изпратиха ми великолепния текст на кубинският поет Николас Гилен от Пловдивския радио център. Песента им трябваше за един документален филм, посветен на стария град в Пловдив. Записахме я в студиото на радиото в Пловдив отново с Васил Найденов, двама китаристи, две цигурки и виолончело. Записът беше моно и с много лошо качество. Тогава ми предстоеше лятно турне с "Диана Експрес" и хич не ми беше до това да си задавам въпроса добре ли стана песнета, или зле. После, във вихъра на концертите много я бързо забравих. Година след това някой донесъл песента в София и БНР започна да я излъчва, при това много често. И третата е "Наследство" или както много наши фенове са я кръстили "Две праскови и две череши". Нейната история започва доста по-късно - през 1984 година. Записахме я за албума "Диана Експрес 5". Не я харесаха нито в радиото, нито феновете ни. Девет години по-късно, през 1993 година, аз продуцирах записите на 14 наши хитове, които записахме в "Балкантон" и издадохме на диск "30 години Диана Експрес -най-доброто". Тогава записах наново "Наследство" като свалих доста темпото от оригинала и подсилих елементите на стила "реге". И стана чудо! В продължение на 10 години "Блус за двама" и "Наследство" бяха задължителни във всяка българска дискотека.

III
Аз запознах Емил със съпругата му Мариета

През 2016 г. министърът на културата Вежди Рашидов награди композитора със "Златен век" огърлие и грамота за неговия принос в развитието на българската култура и духовност (Снимка: BulFoto)

Мариета пътуваше на едно цяло турне с нас заради Емил. Преди да се познават! Тя беше толкова красива, че мъж като я види, изгубваше ума и дума! Пътуваше на собствени разноски с влака. Отсядаше в хотела, вземаше си стая и идваше на концертите. В ресторанта сядаше на съседна маса до нас. Пръсна много пари, беше се побъркала по Емил! Той много ме слушаше - аз му сядах от едната му страна, Васил - от другата.

Един път, във Велико Търново беше, го питам: "Емиле, ще направиш ли нещо за мен?" "Какво?" Казвам му: "Тук има една наша фенка! Дай да я сложим на нашата маса тази вечер, това за нея ще бъде върхът!" А аз съм я предупредил. Казах й: "Мариета, чакаш във фоайето, ако се уреди работата, идвам и те взимам!". И... Емил ми отговори: "Добре!" Това става след ресторанта. После отидохме в стаите да се преоблечем и ще ходим на бар. Вземам Мариета и влизаме. Давам й моето място - до Емил.

Мариета Гьошева (вдясно) кумува на сватбата на Митко Щерев (Снимка: Личен архив)

В интерес на истината, той като я видя, му падна шапката! Не беше я забелязал до този момент - беше късоглед и не виждаше! Никога не забелязваше какво става в залата - пееше с лещи. Васил се майтапеше по въпроса, викаше: "Не му обръщай внимание, той нищо не вижда в публиката, всичко е черно за него!"... Но като видя Мариета, се хипнотизира, не се откъсна от нея.

Валерия Калчева

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Премиера на „Sunset Boulevard“ от Андрю Лойд Уебър в Музикалния театър

Акад. Пламен Карталов режисира легендарния мюзикъл, отличен с 3 награди “Тони”

Павел Дойчев направи филм в памет на каскадьора Гаврил Гюров-Гицата

Двамата топкаскадьори имаха намерение да обиколят света. "Рано или късно, ще реализирам мисията "България около света"!", твърди режисьорът

Мецосопраното Камелия Кадер прославя България

Тя е завършила НБУ, живее в Лондон, а пее на десетки световни оперни сцени

Световноизвестният тенор Камен Чанев гастролира в Националната опера на Будапеща

Признава за свой идол на сцената великия Борис Христов