ФИЛМОВИ ОТЛИЧИЯ
Всички "Оскари" на всяка цена
"Всичко навсякъде наведнъж" обра 7 статуетки "Оскар" от 11 номинации
Автор : / 9842 Прочита 16 Коментара
Мишел Йео със статуетката за най-добра женска роля за филма "Всичко навсякъде наведнъж" (Снимка: Getty Images)Шантавата, но в същото време доста хаотична, разхвърляна и свръхнадценена продукция на дуото Даниъл Шайнерт и Даниъл Куан "Всичко навсякъде наведнъж" спечели "Оскари" за най-добър филм и най-добра актриса в главна роля за Мишел Йео.
Разбира се, това не е нещо, което да не бяхме очаквали, тъй като всички букмейкъри непосредствено преди церемонията снощи, завишиха рязко процентите в полза на продукцията на независимото студио А24, която експериментира с реалния свят и семейството, в същото време внася и научнофантастичен жанров момент със съществуването на паралелни светове.
Освен това филмът взе наградите в категории поддържаща мъжка роля - Ке Хи Куан, поддържаща женска роля - Джейми Лий Къртис, най-добър оригинален сценарий и най-добър монтаж.
Мишел Йео е прекрасна актриса, гледали сме я в "Тигър и дракон", "Кунг-фу панда" и "Винаги ще има утре" от поредицата Джеймс Бонд. Напълно заслужен "Оскар" за Йео, разбира се.
Къ Хуей Куан, Мишел Йео, Джеми Лий Къртис и Брандън Фрейзър (Снимка: Getty Images)
Но трябва да си кажем, че филмът, в който участва, не е като за 11 номинации и 7 награди, съответно, до голяма степен той обслужва дългогодишната политика да се дарява "благотворителност" за расово разнообразие и етническа принадлежност вместо филмови награди за качества на продукциите.
Кейт Бланшет в "Тар", за която роля тя бе номинирана за главна женска роля, е изключително постижение, но както и по-рано видяхме в медиите, трендът беше, че "Бланшет вече си има "Оскари" и съответо той може да отиде при някой, който има повече нужда".
Къ Хуей Куан с наградата най-добър актьор в поддържаща роля (Снимка: Getty Images)
По подобен начин наградите все повече филтрират не постижения в света на филмовото изкуство, а възможностите за расови характеристики, които може да се представят в категориите.
Това, можем да кажем, е поредната година на разочарование, в която по неясни причини един филм завоюва всичко и измита продукции като "Баншите на Инишерин", "Семейство Фейбълман" или "Тар".
В категорията за главна мъжка роля битката беше изключително оспорвана, тъй като всички номинирани заслужават да държат "Оскар" в ръка.
Победител в категорията за най-добър актьор е Брандън Фрейзър за ролята му на умиращ професор по литература с наднормено тегло във филма на Дарън Аронофски "Китът".
И Остин Бътлър, и Колин Фарел, и Пол Мескал, бяха невероятни в своите изпълнения.
Очевидно обаче физически предизвикателното превъплъщение на Брандън Фрейзър и неговото романтично завръщане в Холивуд, е оказало влияние на Академията. И разбира се, вълнуващият образ, който пресъздава в лентата.
Холивуд обича подобни завръщания, а Аронофски е крал на изваждането на точния актьор в точното време за "Оскар". "Китът" на Аронофски взе и награда за грим и прически.
"Ето как са изглеждали нещата, когато мечтите се сбъдват!" каза Фрейзър, когато излезе на сцената, очите му бяха зачервени и пълни със сълзи.
"Божичко. Благодаря на Академията за тази чест и на моето студио A24 за създаването на толкова смел филм."
"Благодарен съм на Дарън Аронофски, че ми хвърли творчески спасителен пояс и ме качи на борда на круизния кораб "Китът", каза още той.
Водещият Джими Кимъл бе водещ на една спокойна и без шамари церемония, която, трябва да признаем, не бе впечатляваща с нищо.
Той иронизира случаят с шамара на Уил Смит миналата година, казвайки, че ако някой извърши акт на насилие в залата, ще му връчат "Оскар" за най-добър актьор и ще му позволят да изнесе 19-минутна реч.
Ето и останалите номинации:
Германският епос за Първата световна война "На Западния фронт нищо ново" спечели "Оскар" за най-добър международен филм.
Филмът, режисиран от Едуард Бергер, представя ужасите на войната през погледа на един млад мъж.
Това е първата немскоезична адаптация на романа на Ерих Мария Ремарк от 1928 г.
Холивудската продукция по него печели награда "Оскар" за най-добър филм през 1930 г. Приемайки наградата си, Бергер благодари на младата звезда на филма, Феликс Камерер, който излезе с него на сцената. "На Западния фронт нищо ново" все статуетка и за операторско майсторство на Джеймс Френд, музика и сценография.
Създаденият с участието на журналиста Христо Грозев филм "Навални" спечели "Оскар" в категорията за документално кино.
Анимационният "Пинокио" на Гийермо дел Торо спечели наградата за най-добър анимационен филм.
Разочарованията:
"Всичко навсякъде наведнъж" трябваше да вземе всички "Оскари" по предварителните задания и изисквания, но няма причина този филм да се явява като такъв безапелационен победител на наградите на Академията, бидейки редом до "Баншите на Инишерин", "Семейвство Фейбълман" и "Тар".
Филмът е симпатичен, мултижанров, но само това. Определено не преобръща животите ни като за филм със седем награди "Оскар". Но да отчетем факта, че до голяма степен "Оскарите" изпълняват маркетингови и политически цели. Винаги тези награди са били меката на комерсиалното кино, обслужващо нечии интереси, пазара, но и в последните години на политически коректните послания и търсения.
На тези награди не може да се случи нещо непредвидено, защото всичко е по строгите нормативи на новите свхващания за разнообразие, но не в киното, във всеки случай.
Филмът "Решение да си тръгнеш" на емблематичния корейски режисьор Пак Чан-ук е например много пъти по-филмово и добро откъм кино предложение за награда, но някак никой не обърна внимание на този изключителен еротичен трилър.
Нека не забравяме и нещо друго важно. На Алфред Хичкок едва едва му връчват почетен "Оскар", за който той произнася най-кратката реч в историята на наградите, студеното "Благодаря!". А Стенли Кубрик и Ингмар Бергман никога не получават "Оскар" за най-добър режисьор!
Да, не виждам заслугите към световната кинематография на "Всичко навсякъде наведнъж", но други в категорията за най-добър филм, напълно го заслужават - като Мартин Макдона и Стивън Спилбърг.
Едно от разочарованията тази година е също така, че "Вавилон" на Деймиън Шазел не бе включен във важните категории.
"На Западния фронт нищо ново", продукция на Netflix, заяви своето силно присъствие на наградите БАФТА, от които спечели шест.
Така и този филм не предизвиква изненада, макар откъм военни филми, връщайки лентата на назад, да има много по-впечатляващи.