Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Оскари на политкоректността

ОСКАРИ 2021

Оскари на политкоректността

Вместо в Холивуд, Оскарите тази година ще се проведат на ЖП гара, преобразена като бар на открито

Юлия Владимирова

Тази година наградите "Оскар" ще бъдат по-различни. Освен заради условията на пандемия и ограничителните мерки върху червения килим и невъзможността да видим гигантската суета, излизваща се върху него, също така и заради отчетливо по-голямото разгръщане на традиционно американските филмови награди към киното на други държави и режисьори и актьори с различна националност и произход.

Основният център в борбата за полова идентичност и нови либерални стратегии на политическата коректност Холивуд обаче е малко изнервен. Изнервен е, защото общественият интерес към церемонията е спаднал.

Още

2020-а: Писана от Кафка, режисирана от Ларс фон Триер

2020-а: Писана от Кафка, режисирана от Ларс фон Триер

Например аудиторията на "Златните глобуси" миналия месец беше спаднала с цели 60% в сравнение с миналата година. Това разбира се е свързано с ефекта на пандемията върху тези грандиозни лъскави събития, които съчетават в себе си комерсиално кино, модни тенденции, патетични речи за спасяването на света и околоната среда и не на последно място - добре премерени послания, които се предполага, че трябва да чуем.

Не можем да очакваме нищо неочаквано от изказванията на церемонията, защото вече всичко е "проверено" и цензурирано от новите цензори - консултантите, които биват назначавани за всеки филм, сценарий и продукция. Целта на тези консултанти е да се борят за расово и полово разнообразие, както и срещу хомофобски акценти в дадено филмово произведение.

"Момиче с потенциал" на Емералд Фенел (Снимка: София Филм Фест)

Можем да кажем, че наградите "Оскар" тази година провокират вниманието не мейнстрийм зрителя с продукции, които му предоставят възможност да се срещне с различно кино - такова от Азия, от Румъния, Дания... Много от актьорите, номинирани в различните категории също така показват така исканото многообразие на раси - имаме нашата Мария Бакалова, която е от една малка постсоциалистическа държава от Източна Европа, за която почти всички в САЩ, гледали "Борат-2", никога нямаше да чуят.

Също така тези "Оскари" бележат историческа победа на жените в киното - в категорията за най-добър режисьор са първи път в историята на наградите са номинирани две жени - Клои Чжао за "Земя на номади" и Емералд Фенел за "Момиче с потенциал".

Още

За първи път в историята жените властват на Оскарите

За първи път в историята жените властват на Оскарите

Има номинирани и няколко чернокожи актьори, сред които Чадуик Боузман, който се очаква да вземе статуетката за най-добър актьор за участието му като брилянтен джаз музикант в "Ма Рейни: Майката на Блуса". Той е седмият актьор, който получава посмъртна номинация. Звездата от "Черната пантера" почина през август на 43-годишна възраст.

В същия филм, главната женска роля е на Вайола Дейвис, която е номинирана в категорията за най-добра главна женска роля, изпълнявайки ролята на Ма Рейни - филмът проследява битката ѝ с нейния бял мениджър и продуцент, за музиката, която създава. Филм за експлоатацията, расизма и дискриминацията. Но и филм за това да изискваш всеки път, когато пееш ледена Coca-Cola, независимо каква е ситуацията.

Кадър от филма "Ма Рейни: Майката на блуса" (Снимка: AP/БТА)

Една от впечатляващите женски номинации е тази на Андра Дей, "Съединените щати срещу Били Холидей". Андра Дей изиграва Били Холидей с всички нейни бунтове и демони по невероятен начин. История за това как музиката на черните не е трябвало да прекрачава определени граници и как заради текста на Strange Fruit Били Холидей е принудена да отговаря пред властите. Политическа песен или надежда за много цветнокожи в САЩ, които трябва да осъзнаят расизма като нещо, което не е първично човешко качество, а несправедлива идеология на потисничество и колониални битки.

Стивън Юн ("Минари") пък стана първият американец от азиатски произход, номиниран за най-добър актьор. Британецът от пакистански произход Риз Ахмед ("Без звуци в живота") е първият мюсюлманин с номинация за главна мъжка роля. Това е първата година, в която двама актьори от азиатско потекло ще си оспорват приза на американската киноакадемия.

Дамите също бележат "премиери". Юн Ю-джун ("Минари") е първата корейка, номинирана за актьорска награда. Създателката на "Земя на номади" Клои Чжао е първата жена от азиатски произход, номинирана за най-добър режисьор. Освен нея още един кинодеец от азиатски произход участва в режисьорската надпревара - Лий Айзък Чънг ("Минари"), което също се случва за първи път в историята на "Оскар"-ите.

Кадър от корейския филм "Минари"

Британецът от пакистански произход Риз Ахмед ("Без звуци в живота") е първият мюсюлманин с номинация за главна мъжка роля.

Мария Бакалова пък разгръща завесата на актрисите от Европа - не просто Европа, а Източна Европа - територия, в която школата за актьорско майсторство традиционно е силна и актрисите от много млади са подготвени с едни от най-тежките автори в театъра. Както тя самата споделя, най-хубавото в нейната номинация е това, светът да разбере, че в тази част от света има добри и талантливи актьори, които да бъдат забелязани.

Още

Защо Розамунд Пайк, а не Мария Бакалова?

Защо Розамунд Пайк, а не Мария Бакалова?

"Борат-2" обаче няма как да бъде нещо различно от тежка политкоректна неолиберална пропаганда, измислена, за да налее още мед и масло в казана на Джо Байдън. Мария Бакалова се справя прекрасно във възложената ѝ от Саша Барън Коен задача и едва ли можем да си представим по-добро изпълнение като за начинаеща актриса. Единственото, което можем да ѝ пожелаем е да има възможност да участва в още филми, в които би могла да задълбочи и разгърне всичките си качества.

Кадър от филма "Борат-2" с Мария Бакалова (Снимка: AP/БТА)

Румънският документален филм "Колектив" е номиниран в две категории - и това е първият румънски филм номиниран за награди "Оскар'. Става дума за пожарът в дискотека Collective Club в Букурещ през 2015 г., когато загинаха 27 души, а 180 бяха ранени, но по-късно, по неясни тогава причини, повечето от ранените умират в болница. Филмът е една смразяваща история за корупционни схеми в здравеопазването, които в крайна сметка носят облага на едни и унищожават стотици невинни граждани.

Безспорно един от големите фаворити, номиниран за цели 4 награди "Оскар", е "Земя на номади" на Клои Чжао, която е направила една брилянтна картина на търсенето на смисъл на една жена в съвременното американско общество, която наскоро е загубила съпруга си, работата си и решава да продаде всичко, за да си купи малък ван и да тръгне по безкрайните американски пътища, за да живее номадски. Скитосването из Америка само може да те накара да стигнеш до нейното сърце, а лицето на Фърн (Франсис Макдорманд) е повече като пътната карта на тази Америка.

Още

Клои Чжао, отличена със "Златен глобус", предизвика недоволство в Китай

Клои Чжао, отличена със "Златен глобус", предизвика недоволство в Китай

Филмът на Клои Чжао е един съвременен поетичен уестърн, който ни напомня, че зад живота, който смятаме, че трябва да изконсумираме на един дъх, има и други, по-важни процеси, които не бива да пропускаме. История между Америка, която безвъзвратно си е отишла и новата Америка на празните постиндустриални пространства. А емоциите на Фърн и тези обширни панорами са линиите, разливащи се между тъгата и щастието. Филм, в който личното страдание се превръща в индивидуален триумф. Америка е място, където винаги сам определяш пътя си из безкрайните шосета. 

Франсис Макдорманд в "Земя на номади" на Клои Чжао (Снимка: АР/БТА)

Филмът "Земя на номади" заслужава всички свои награди досега, защото е филм, неподчинен на изискванията на новата нормативност, макар и Клои Чжао да прави исторически пробив с него като жена режисьор с азиатски произход. Ролята, която прави Франсис Макдорманд е изключителна в пресъздаването на един съвременен номад, установил се из пътищата на Дивия запад. Благодарение именно на дълбокия образ, който пресъздава и липсата на холивудски блясък върху себе си. Франсис Макдорманд е представителка на киното само по себе си - без излишества на конюнктура и не върху стъпалото на комерсиализираната поп култура.

Другият фаворит за мен, който заслужава отличието в категорията за чуждоезичен филм е философската черна комедия на датския режисьор Томас Винтерберг "Още по едно", който българските зрители можеха да видят на София Филм Фест. Това е филм за драмите в живота, изразен през комедията и трагедията на няколко приятели мъже на средна възраст. Зрителят е възнаграден - гледайки голямото завръщане на Томас Винтерберг, един от създателите на движението Догма 95 (заедно с Ларс фон Триер).

Филмът "Още по едно" (2020) на Томас Винтерберг (Снимка: София Филм Фест)

Това са двете заглавия, които си струва да видите, преди да пуснем вече пуснатия воал на политическата коректност върху "Оскарите", които най-много се прицелват в нейните закони.

Още

Работата по номинирания за "Оскар" филм "Още по едно" спасила режисьора Винтерберг след смъртта на дъщеря му

Работата по номинирания за "Оскар" филм "Още по едно" спасила режисьора Винтерберг след смъртта на дъщеря му

Разбира се, че жените трябва да правят филми, да имат условия, да правят филми, да печелят награди, но това не бива да се превръща в квотно изискване, което да отразява количество вместо качество. Разбира се, че цветнокожите трябва да правят филми и да имат равни условия, за да работят и да печелят златни статуетки, така и е и с киното на Азия, което след "Паразит" на Пон Джун-Хо, стана по-популярно за САЩ и сякаш мнозина се обърнаха към него, за да разберат, че "и в Азия нещо се случва с киното", макар азиатското кино да има огромни традиции и тази индустрия да има гигантски размери в тази територия.

Проблемът на политическата коректност и нови правила не е, че дава шанс на маргинализирани групи да се изразят и да покажат, че и те могат да правят кино. Проблемът е, че в този случай киното остава на заден план и никой "не гледа филма", а се търси възможност за правилната либерална догма, която трябва да бъде затвърдена и да завоалира структурните проблеми с неравенствата на работното място. Абсурдно е в изкуството да се търси едностранчивост и тройно прецедена реалност от 10 броя консултанти. Абсурдно е да гледаме цвета на кожата, сексуалната ориентация и държавата, от която е даден филм, а не да гледаме неговите кинематографични качества.

Снимка: iStock by Getty Images

Единствената надежда е либералните цензори да се уморят да повтарят едно и също и да се убедят, че чрез въвеждането на такива правила, светът на филмите ще ни бъде далеч по-безинтересен, няма да има неочаквани събития в киното, а консултантите ще бъдат единствените останали, които ще се интересуват от произведеното.

Този вид самодисциплина няма да въведе по-справедливи отношения в потиснатите от властта икономически отношения, потопени в дискриминация. Но тя ще доведе до прекършване корените на черния хумор и възможностите за каквито и да е шеги, които ще бъдат уловени в капана на "прогресивния расизъм", както го нарича философът Славой Жижек.

Предпочитам обществото на неприличния хумор, отколкото обществото на тоталитарния либерализъм.

Още

Световният хит "Още по едно" на Томас Винтерберг на 25-ия София Филм Фест

Световният хит "Още по едно" на Томас Винтерберг на 25-ия София Филм Фест

Още

Клои Жао с историческа награда за женска режисура, Аня Тейлър-Джой с първа голяма награда за „Дамски гамбит“

Клои Жао с историческа награда за женска режисура, Аня Тейлър-Джой с първа голяма награда за „Дамски гамбит“

Още

Клои Чжао спечели наградата за режисура на кинофестивала в Палм спрингс

Клои Чжао спечели наградата за режисура на кинофестивала в Палм спрингс

Още

Клои Чжао получи главната награда на Гилдията на режисьорите на САЩ за филма "Земя на номади"

Клои Чжао получи главната награда на Гилдията на режисьорите на САЩ за филма "Земя на номади"

Още

"Брайтън 4 на Леван Когуашвили в основния конкурс в Трайбека

"Брайтън 4 на Леван Когуашвили в основния конкурс в Трайбека

Още

Тазгодишните награди "Оскар" бележат "премиери" за много азиатски актьори и кинодейци

Тазгодишните награди "Оскар" бележат "премиери" за много азиатски актьори и кинодейци

Коментирай 101

Календар

Препоръчваме ви

Филми на Мишел Азанависиюс и Мохамад Расулоф бяха добавени към конкурсната програма на кинофестивала в Кан

Азанависиюс ще участва в съревнованието за наградата "Златна палма" с "Най-ценната стока" - първи опит в анимационното кино за 57-годишния режисьор, отличен с "Оскар" през 2012 г. за "Артистът"

Германският филм "Учителска стая" спечели наградата LUX за 2024

Той бе номиниран сред още четири заглавия, сред които и "Паднали листа" на финландския режисьор Аки Каурисмаки

Питър Грийнауей снима филм с Дъстин Хофман и Хелън Хънт в Италия

Снимките на неозаглавения филм се провеждат в Лука, Италия. Историята, също написана от Грийнауей, разказва за писател, който се подготвя за смъртта си

Агнешка Холанд започна снимките на филма си, посветен на Франц Кафка

Лентата ще представи живота на един от най-големите писатели в световната литература под формата на мозайка

Новата директорка на "Берлинале" няма да толерира проява на омраза

"Като филмов фестивал трябва да защитим преди всичко пространството, в което творците могат да говорят за работата си" - това каза Триша Тътъл в комисията по култура на германския парламент.

Дейвид Кроненбърг, Франсис Форд Копола и Кирил Серебренников в конкурсната програма в Кан

Видове доброта" (Kinds of Kindness) на Йоргос Лантимос - мистериозното продължение на "Клети създания", отново събира гръцкия режисьор с актрисата Ема Стоун