ОСКАРИ 2021
Тазгодишните награди "Оскар" бележат "премиери" за много азиатски актьори и кинодейци
Нанси Юен, авторка на книгата "Филмово неравенство: Холивудски актьори и расизъм" определя тазгодишните номинации за "Оскар" като "вълнуващи" заради признанието за "комплексните човешки същества" от азиатски произход
Редактор : / 988 Прочита 1 Коментара
Стивън Юн ("Минари") стана първият американец от азиатски произход, номиниран за най-добър актьорТрудно е да се повярва, че в 93-годишната история на наградите "Оскар" има доста неща, които все още не са се случвали. Тазгодишните отличия, например, бележат няколко премиери за азиатски актьори и кинодейци, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Стивън Юн ("Минари") стана първият американец от азиатски произход, номиниран за най-добър актьор. Британецът от пакистански произход Риз Ахмед ("Без звуци в живота") е първият мюсюлманин с номинация за главна мъжка роля. Това е първата година, в която двама актьори от азиатско потекло ще си оспорват приза на американската киноакадемия.
Дамите също бележат "премиери". Юн Ю-джун ("Минари") е първата корейка, номинирана за актьорска награда. Създателката на "Земя на номади" Клои Чжао е първата жена от азиатски произход, номинирана за най-добър режисьор. Освен нея още един кинодеец от азиатски произход участва в режисьорската надпревара - Лий Айзък Чънг ("Минари"), което също се случва за първи път в историята на "Оскар"-ите.
Тези исторически събития хвърлят светлина върху напредъка за повишаване на разнообразието, постигнат от американската Академия за кинематографично изкуство и наука, както и върху факта, че пред организацията предстои още много работа, особено след година, белязана от зачестилите нападения на расова основа срещу американци от азиатско потекло.
Още
Номинираният за "Оскар" "Без звуци в живота" фокусира вниманието върху културата, създадена от глухи хора
Нанси Юен, авторка на книгата "Филмово неравенство: Холивудски актьори и расизъм" определя тазгодишните номинации за "Оскар" като "вълнуващи" заради признанието за "комплексните човешки същества" от азиатски произход.
Случаят обаче не винаги е бил такъв за азиатските актьори, успели да пробият до "Оскар"-ите. Първият и последен път, когато азиатка печели актьорска награда, е през 1958 г. Тогава японката Мийоши Умеки е отличена за поддържащата си роля във филма "Сайонара".
През 1985 г. Хенг Нгор става първият азиатец, спечелил "Оскар" за поддържаща си роля във филма "Полетата на смъртта".
Още
Работата по номинирания за "Оскар" филм "Още по едно" спасила режисьора Винтерберг след смъртта на дъщеря му
Никой не е печелил в категорията за главна роля след Бен Кингсли, чийто баща е индиец. Кингсли е отличен за ролята си в "Ганди" през 1982 г. През 1957 г. Юл Бринър, който е роден в азиатската част на Русия, получава приза за главна роля за "Кралят и аз".
Към това може да се прибави и фактът, че има филми с азиатци в главните роли, които са печелили "Оскар", без изпълнителите им да бъдат номинирани за актьорски награди - "Последният император", "Беднякът милионер" и миналогодишният победител "Паразит". Други два филма с преобладаващо азиатски състав - "Тигър и дракон" и "Животът на Пи", също са номинирани за "Оскар", без да получат актьорски номинации.
"Имам чувството, че на американците от азиатски произход и азиатците в западната диаспора се гледа като на невидими, като на някакъв фон, сякаш не заслужават признание като комплексни актьори и персонажи", казва Нанси Юен.
Юен и други забелязват също, че въпреки успеха на социалната сатира "Паразит", хората масово наричат скромния актьорски състав на филма "те", вместо да изреждат изпълнителите поименно.
"Хората дори не си правят труда да научат имената им", казва авторката, която е израснала в САЩ. Дали това е някакво "западно сляпо петно", расово пристрастие или комбинация от двете, но вероятно отчасти се явява причината за системните пропуски. "Това прави предизвикателството още по-сериозно и намалява шансовете на тези актьори да попаднат в полезрението на киноакадемията", допълва тя.
"Премиерите" за азиатците на "Оскар"-ите идват след година, белязана от зачестили нападения срещу американци от азиатско потекло. Дори в деня след обявяването на номинациите за водещите киноотличия бял въоръжен мъж е обвинен в убийството на осем души, повечето от които жени от азиатски произход.
"Положението беше следното: бяхме във възторг, че азиатците най-после получават заслужено признание, а на следващия ден дойде шокът от това ужасяващо престъпление, породено от омраза и разтърсило всички ни. Пак беше като да попаднем в светлините на прожекторите, но поради коренно различни причини", споделя Нанси Юен.
По думите й натрупаните позитиви не отменят расизма, но поне помагат за насочване на общественото внимание към проявите му.
Напредъкът отчасти се дължи на поетия ангажимент от американската киноакадемия да върви в посока към повишаване на разнообразието след "скандално белите" награди "Оскар" през 2015 и 2016 г. Въпреки позитивните промени организацията все още е 81 процента "бяла" и 67 процента "мъжка".
До връчването на отличията на киноакадемията в неделя остава неизвестно дали тази година е "просто случайна" за азиатците или ще доведе вятъра на промяната, отбелязва Нанси Юен.
Още
Документален филм за пожара в букурещкия нощен клуб "Колектив" е първият румънски филм с две номинации за "Оскар"