ОТЛИЧИЯ, КИНО И СЪСПЕНС
Шамари по сценарий или най-накрая "Оскари" с изненади?
94-ото издание на церемонията по връчване на американските награди "Оскар" не мина без скандал, но сякаш точно от това церемонията имаше нужда от години - от спонтанност. Дали обаче шамарът на Уил Смит към Крис Рок не беше част от сценария?
Автор : / 15100 Прочита 28 Коментара
Прословутият шамар на Уил Смит, с който ще запомним 94-ата церемония по връчване на наградите "Оскар" (Снимка: Getty Images)След церемонията миналата година, която заради разпространението на ковид беше в доста намален мащаб и в скучното, политкоректно раздаване на награди на филми, тази година церемонията поне имаше своя непредвиден поне от зрителите скандал - непредвидените ситуации са нещо, което все по-малко можем да очакваме в света на либералните правила и строго лимитираните речи за екология, расово равенство и освобождение на жените.
Разбира се, в тях няма нищо лошо и те са изключително важни като послания, но не бива водещи и актьори да се чувстват задължени да следват именно тази риторика, за да бъдат забелязвани, оценени и приети от общността.
И тази година всичко преди церемонията изглеждаше послушно разграфено така, че да няма гафове в неправомерни изказвания или филми, които да обидят нечии ценности. Точно както бяхме свикнали последните години и ще се наложи да свикваме занапред, наградите "Оскар" стават все по-очаквани и времената на изненадата, момента на тръпнещото нетърпение, в което стоим през нощта, за да следим връчването, сякаш безвъзвратно отминаха.
Уил Смит и съпругата му Джейда Пинкет Смит (Снимка: Getty Images)
Но ето, че се появи Уил Смит, който е готов все още да върши неочаквани неща. Чудесно е, че все още има какво да ни изненада, извън формалността. След като Крис Рок се пошегува с прическата на съпругата на Уил Смит Джейда Пинкет Смит, той се изправи, качи се на сцената и удари шамар на Рок, след което изкрещя "Keep my wife's name out of your fucking mouth".
От една страна Уил Смит показва, че в моментите, в които човек не се чувства добре по сценария на иначе "добре изпипаните" теми и шеги, то той трябва да реагира, независимо дали в случая трябва да защити съпругата си или себе си. Погледнато по-широко, няма нищо лошо човек да се пошегува с нечия бръсната глава. И това е напълно в реда на нещата, ако този, към когото е насочена тя, я приема по положителен начин и се забавлява. Джейда Пинкет Смит не изглеждаше да се забавлява много от това.
Бяхме зажаднели за "Оскари", които могат да ни изненадат с нещо. Политически коректните правила последните години налагат еднообразни филми, теми и послания, които трябва да се вписват в регламентите. Ако не се съобразяваш или си опасен за тях, не се появяваш изобщо там.
След най-слабата година по рейтинг за церемонията - 2021, тази година изглежда, че случката с шамара ще предизвика по-висок интерес към нея.
Въпросът е обаче: Шамарът на Уил Смит не изглежда ли твърде игрален и филмов и не е ли тази случка планирана от продуцентите на събитието, за да привлече малко повече публика от миналата година?
Вероятно самите сценаристи и продуценти добре осъзнават, че прилагането на еднообразна схема в събитие всяка година, няма да събуди повече интерес към него, а напротив, хората ще виждат предврително какво ще се изкаже и случи. Ето защо е напълно логично да си задаваме по-горния въпрос и да видим дали и как биха отговорили от екипа следващите дни.
От една страна чисто рекламно - това събитие беше стигнало своето дъно. От друга, както споменах, правилата вече са толкова тесни, че е трудно някой да предизвика какъвто и да е скандал. Дали хитростта да се имитира такъв не е хрумнала на някого, за да се вдигне рейтинга на шоуто?
Това изглежда напълно възможно, защото шамарът на Уил Смит изглеждаше по-фалшив от тези в екшън филмите. Дори и да е така - това проработи по прословутия принцип "Няма лоша реклама". Организаторите на "Оскарите" вече се изказаха, че не толерират никакво насилие на сцената на церемонията, но въпреки това - нямат ли нужда "Оскарите" от непослушно поведение, което да възвърне отново тръпката в зрителите?
Ето и всички отличени на 94-ата церемония по връчването на американските филмови награди "Оскар".
Най-добър филм - "CODA: дете на глухи родители'
Най-добър актьор - Уил Смит, "Методът Уилямс"
Най-добра актриса - Джесика Частейн, "Очите на Тами Фей"
Най-добър документален филм - "Лятото на соула "или когато революцията не се предаваше по телевизията"
Песен от филм - "No Time to Die'' от "Смъртта може да почака", текст и музика Били Айлиш и Финиъс О'Конъл
Най-добър режисьор - Джейн Кемпиън, "Силата на кучето"
Най-добър актьор в поддържаща роля - Трой Коцур, "CODA: Дете на глухи родители''
Най-добър международен филм - "Карай колата ми", Япония
Костюми - "Круела"
Оригинален сценарий - "Белфаст''
Адаптиран сценарий - "CODA: Дете на глухи родители''
Най-добра актриса в поддържаща роля - Ариана ДеБоуз за "Уестсайдска история"
Операторско майсторство - "Дюн"
Визуални ефекти - "Дюн"
Най-добър анимационен филм - "Енканто"
Звук - "Дюн"
Късометражен документален филм - "Кралицата на баскетбола"
Най-добър късометражен анимационен филм - "The Windshield Wiper''
Късометражен игрален филм - "Дългото сбогуване"
Оригинална музика - "Дюн"
Монтаж - "Дюн"
Дизайн на продукция - "Дюн"
Грим и прически - "Очите на Тами Фей"