НОВО БЪЛГАРСКО КИНО
"Котка в стената" - забавен и отчаян вик от британската действителност в периода на Брекзит
"Един щекотлив и проникновен дебют на Мина Милева и Весела Казакова", казва английският критик Гай Лодж, който излезе с рецензия за "Котка в стената" във Варайъти, след американската премиера на филма на големия фестивал SXSW в Остин
Автор: Гай Лодж/Variety/Превод: Диана Веселинова, Мина Милева / 14 юни 2020 / 13:42 2989 Прочита 7 Коментара
За всички, които още не са гледали "Котка в стената", ще има специална прожекция с участието на режисьорския тандем Мина Милева и Весела Казакова на 14-ти юни, неделя, от 20:00 часа в Дом на Киното.
Събитие във фейсбук можете да следите - ТУК
"Доста време сякаш бяхме зазидани в изолация, но в това време светът не спря да се върти, а и проблемите му - да се задълбочават.
Тази неделя ще си говорим с за всичко, което неуспешно е било зазиждано. И не само. Заповядайте на CAT in the WALL / Котка в стената на 14 юни от 20 часа в Дом на киното / Dom na kinoto на специална прожекция и среща с режсьорите и екипа на филма", казват организаторите.
"Котка в стената" може да бъде видян в столичните кина Евро Cинема и Културен център Г8, както и кино Влайкова.
Вижте рецензията за "Котка в стената" на английския критик Гай Лодж във Варайъти, която той направи след американската премиера на филма на големия фестивал SXSW в Остин, Съединените Щати. Селекторите в Остин споделиха, че това е вторият български филм, който селектират след "Дзифт" на Явор Гърдев преди няколко години:
Българка-имигрантка възстава срещу британската действителност в периода на Брекзит - един щекотлив и проникновен дебют на Мина Милева и Весела Казакова
В съвременен Лондон самотна българска майка се скарва с британските си съседи от низшите слоеве заради правото на собственост над своенравен домашен любимец.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
В същото време, гнева й предизвиква, безапелационно натрапеният и ненужен общински ремонт на закупения от нея апартамент, който я вкарва в огромни разходи. Макар и може би преплетени, метафорите за социално-политическото напрежение във Великобритания в периода на Брекзит, си остават пределно ясни.
В проницателния и предизвикателен филм на Мина Милева и Весела Казакова има място, както за стаена в ежедневието поезия при обрисуването на имигрантите, отстояващи себе си в една нестабилна страна, така и за неприкрит от притворство и любезности гняв.
Заснет с интимно познаване на южен Лондон, със смесица от обич и неприязън, това е забавен и отчаян вик от обществена група, на която й е писнало да не й се дава думата.

"Демоничното дуо" Мина Милева и Весела Казакова по кината в България с първия си игрален филм "Котка в стената"
След миналогодишната си премиера в основната конкурсна програма на фестивала в Локарно и последвалите фестивални изяви, филмът на Милева и Казакова бе готов да направи своя северно-американски поклон на фестивала SXSW миналия месец. Вместо това, той е в подбрана селекция заглавия, представени за широката публика на Amazon Prime.
Все още му предстои премиера във Великобритания, където смесицата от остра сатира и социален реализъм в стила на Кенет Лоуч, ще опре ножа в кокала.
Гилда Уо и Ирина Атанасова в "Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
"Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
Трудно е да си представим жител на Лондон, освен тези от най-елитните затворени кръгове, който да не разпознае прогизналата от дъжд картина на градския живот, обрисувана от българските творци в първия им художествен пълнометражен филм, с героите им, оспорващи всичко от застрашителното "облагородяване" до загрозяващата ПВЦ дограма по сградите.
Ангел Генов и Ирина Атанасова в в "Котка в стената" (Снимка: © activist0 38)
Подобни проблеми са от професионален и личен интерес за Ирина (Ирина Атанасова) - интелигентен архитект с творческо въображение, която все не успява да си намери стабилна работа по специалността, откак се е преместила от България във Великобритания, в търсене на по-добър живот за себе си и за чувствителния си малък син, Жожо (Орлин Асенов).
Тя продължава да се бори за мечтата си - и все пак е успяла да си купи неугледното бивше общинско жилище в Пекъм, поначало беден район, пренаселен в последно време с хипстъри от средните слоеве и осеян със съпровождащите ги тузарски барове, един от които ѝ осигурява душевадна нощна работа.
В същия апартамент живее и братът на Ирина, Владимир (Ангел Генов), историк по образование, който успява да си намери препитание единствено като монтира сателитни антени; в семейството цари взаимна привързаност, но и доста изтощение от бита, с краткотраен прилив на радост - най-вече за Жожо - когато Ирина прибира един привидно бездомен котарак.
"Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
"Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
Смесица от гордост и чувство за самосъхранение възпира Ирина от по-близки контакти със съседите, много от които са наематели на общината.
Тя гледа на тях, понякога не съвсем справедливо, като на тунеядци, смучещи социални помощи, но е ясно и разбираемо, че самомнителността ѝ е просто щит срещу ксенофобската враждебност, с която непрекъснато се сблъсква в ежедневието си.
В крайна сметка обаче е принудена да излезе от черупката си, когато едно дисфункционално семейство от блока предявява претенции за собственост върху котарака; междувременно се ангажира и да свика събрание на собствениците в сградата, когато общината ги обременява с непосилни сметки за ремонтни дейности.
"Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
"Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
Атмосферата във Великобритания е все още нагорещена след гласуването за излизане от Европейския съюз и един привидно банален конфликт може много бързо и лесно да вземе грозен обрат.
"Измитайте си се във вашта си страна" се чува често като заядливо нападение, а в най-тревожно достоверната кулминация на филма, един полицай отправя на Ирина строго предупреждение да не говори на родния си език: "Говорете на английски или ще ви обвиня във възпрепятстване!"
Мозаечният сценарий на Мина Милева и Весела Казакова изгражда грижливо и с тънка наблюдателност един социален микросвят от врагове и съюзници, които си съжителстват в блока на Ирина. Тук сякаш виждаме донякъде отражение на процентното съотношение на гласовете 52:48 в злощастния референдум през 2016 г., с един може би малко стъкмен момент - когато събранието на собствениците се превръща в открит дебат по въпроса.
В "Котка в стената" се усеща толкова живо присъствието на политиката в ежедневните разговори на британците, че сцената стои някак педантична и преекспонирана.
Филмът е най-убедителен там, където досегашният опит на режисьорите в документалното кино се вписва и изпъква съвсем непринудено. Това са леко натуралистичните моменти от интимното, макар и не съвсем хармонично, домашно ежедневие на Ирина, Владимир и Жожо. Те са представени от тримата основни актьори с нешлифована автентичност, подчертана от пластичната и импресионистична операторска работа на Димитър Костов, която насища както външните, така и вътрешните снимки с характерната сивкава печал на лондонската зима. В същото време насеченият монтаж на Донка Иванова често оставя сцените тревожно отворени.
"Котка в стената" (Снимка: © activist 38)
След 90 минути, през които се случва и всичко и нищо, "Котка в стената" завършва с напрегната неизвестност и оставя публиката в онова състояние на несигурност и безпокойство, в което Ирина е обречена да прекарва всеки ден от живота си. Филмът сякаш ни казва, че щастливият финал е невъзможен във Великобритания в периода на Брекзит; живеем в очакване на какъвто и да било финал.
Автор: Гай Лодж/Варайъти
Превод: Диана Веселинова, Мина Милева
Котка в стената / Cat in the wall
Реж. Мина Милева и Весела Казакова
България/Великобритания/Франция
2019, 92 мин
"Котка в стената" може да бъде видян в столичните кина Евро Cинема и Културен център Г8, както и кино Влайкова.
Последвайте "Котка в стената": Facebook | IMDB | PRESS kit