Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Снимки: Cineland/Корица: Траяна Генчева/Dir.bg

Разказването на истории не е занимание за всекиго, а разказването на истории за бизнес и кино, е умение, което владеят само вещите в занаята, като двама приятели и бизнес партньори - Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев.

Още

Над 2000 души празнуват старта на кинокомплекса Cineland в София!

Над 2000 души празнуват старта на кинокомплекса Cineland в София!

Kинoвepигaтa Сіnеlаnd, пoпyляpнa до неотдавна в няĸoи гpaдoвe в пpoвинциятa като Габрово, Карлово, Плевен, Велико Търново и Перник, откри пъpвия си ĸoмплeĸc в София в Вulgаrіа Маll.

Зa инвестицията на стойност над 3 милиона лева стана ясно още през юни миналата година, когато от ĸoмпaниятa cъoбщиxa, чe обновяват интepиopa нa зaлитe, a зa изгpaждaнeтo им щe бъдaт изпoлзвaни ecтecтвeни мaтepиaли. Няколко месеца по-късно осемте кинозали на Сіnеlаnd са факт и вече сред предпочитаните от столичани. Те са обурудвани със 700 лyĸcoзни paзтeгaтeлни ĸpecлa и предлагат изключителен комфорт, който пък е в забележителен синхрон с ексклузивното за България качество на звука и картината.

Източник: Cineland

От броени дни функционира и зала номер 8 - перлата в короната на Сіnеlаnd, с която от мениджмънта на веригата поднасят своя комплимент към клиентите си, които искат да подарят на себе си и приятелите си наистина различно изживяване.

Още

Киноверигата Cineland открива нов кинокомплекс с осем зали в София

Киноверигата Cineland открива нов кинокомплекс с осем зали в София

Имате възможност да наемете VIP залата като закупите 10 билета наведнъж. Можете да гледате филм, да играете на PlayStation или друга игра, да празнувате рожден ден, да организирате корпоративни събития и гейминг състезания. Залата разполага с 5 двойни луксозни лежанки, шкафчета за обувки и собствен бар.

Но това не е всичко, а само част от историята, която двама мъже с ясна визия, но без изцеждаща амбиция, с екип от 51 души, създават, за да се похвалят с успешен бизнес и едновременно с това да запазят искрата, с която започват да се занимават с кино и киносалони преди повече от 20 години.

Вижте какво споделят пред Dir.bg Янаки Дерменджиев и Божидар Илиев за пътя си.

Източник: Cineland

- Как се роди Сіnеlаnd? За мнозина инвестицията в подобен ентъртеймънт проект изглежда изгубена кауза.

Божидар Илиев: Всъщност изобщо не е изгубена кауза. С кино се занимаваме от от далечната 1995 година и целият ни път дотук показва, че има смисъл.

През 2014 година решихме да стартираме наша собствена компания, като направихме първия ни обект в Габрово, който беше по-скоро, за да си "чешем крастата", за да не губим форма. След Габрово с нас започнаха да се свързват различни хора,с интересни идеи.

Такъв беше случаят с един предприемач от Карлово, родолюбец и възрожденец, харесващ и обичащ града си, който беше купил цялата сграда, в която се намира киното, и много държеше да я възстанови, След това се появи проект и идея от мол Плевен.

В Търново беше особено рисков проект, защото не беше правено досега в България - трябваше да възстановим старото и легендарно кино " Искра".

Божидар Илиев (Снимка: Личен архив)

Янаки Дерменджиев: Плени ни историята на сградата - дарена на града за културна дейност от много богати хора.

През годините са били активни различни местни инициативи, поддържали са я, ремонтирали са я, но след комунизма, а и демокрацията, започват да се търсят различни начини да се изкарват пари от наеми, но не и от културна дейност, каквато е била волята на дарителите.

Заварихме сградата в абсолютно окаяно състояние, но успяхме да й върнем славата.

Янаки Дерменджиев (Снимка: Личен архив)

Божидар Илиев: В крайна сметка "Искра" се оказа много успешен проект и действително даде искрата. То е първото ни кино с няколко зали. До онзи момент имахме кина с една зала. И решихме, че щом с този крайно рисков проект се справихме, защо да не продължим нататък. Но дойде ковид пандемията... И точно тогава ни поканиха на разговор в мол Перник, търсиха оператор за киносалон.

"Големите" не проявява особен интерес, "хвърляха" несериозни оферти. А на нас собственикът ни се стори ентусиазиран предприемач. Малко след първата ни среща, реализирахме и този проект, който също имаше успех.

Бяхме решили да се "кротнем" за известно време, защото нямаме амбицията да се развиваме през глава и на всяка цена с огромни инвестиции и огромни екипи. Тъй като двамата сме собственици, предпочитаме спокойно да работим и мъдро да прецизираме ходовете и стъпките си. И в този момент с нас се свързаха от Bulgaria Mall - така се роди седмият ни проект. Този търговски център се оказа със своя "вярна аудитория".

Тук ще срещнете много млади хора, майки с деца. Освен това търговският център разполага и с огромен паркинг. Преценихме, че освен хората от близките райони, киното може да бъде посещавано от жителите и гостите на цяла София.

В началото бях против, за разлика от Янаки, който беше ентусиазиран. Но в хода на разговорите се убедих, че проектът има потенциал. И решихме да акцентираме върху високи технологии, освен на съвременен дизайн.

На гала откриването на Cineland Bulgaria Mall през ноември миналата година (Източник: Cineland)

Още

Братята Христо и Янаки Дерменджиеви за филма си "Ятаган", и защо нищо не е, каквото е

Братята Христо и Янаки Дерменджиеви за филма си "Ятаган", и защо нищо не е, каквото е

Янаки Дерменджиев: Във всичките ни кина - те са общо 7 - държим да имаме много добро обслужване. Екипът ни наброява 51 души. Ние сме абсолютни маниаци на тема кино - звук, картина... Повечето хора сякаш не оценяват достатъчно звука и картината, но ние държим да бъде най-новото и най-хубавото. Все едно е създадено за нас, за нашия комфорт.

Божидар Илиев: След като стартирахме проекта, решихме да осъвременим и цялата ни IT инфраструктура. Което пък ни даде огромни предимства. Нямахме приложения, а сега имаме платформи за всички приложения, сътрудничим си с една, също като нас млада компания от Полша, която ни предостави софтуер с огромни възможности.

Вече имаме нова система, която автоматизирано контролира прожекциите - всъщност имаме доста интелигентни решения.

Въведохме няколко новости - щанд, който обслужва всеки, който предпочита тази форма, и още един малък, вътрешен, на който закупилите онлайн билети, да имат удобството да "прескочат" опашката за билети, и да могат да се възползват от това да бъдат по-бързо обслужвани. Направихме и електронни гейтове.

Източник: Cineland

- Съвременният зрител е капризен, разполага с иновации дори в системата си за домашно кино. Как новите технологии в Сіnеlаnd се "борят", конкурират, с тази тенденция?

Божидар Илиев: Озвучителната ни система във всички наши кина и зали е уникална, защото използваме aмepиĸaнcĸия гигaнт в бpaншa QЅС, който навсякъде в Европа се счита за Ролс Ройса в киното - изключително висок клас говорители.

Българските творци бяха ентусиазирани от факта, че правим такова озвучаване, защото имат място, където могат да имат референтна точка и да чуят какво са създали.

По отношение на прожекцията стандартите ни винаги са били много високи, първата лазерна машина в София е в нашата първа зала. Гледайки на лазерната машина, хората очакват, че от нея ще "изскочи зайче". Но прожекцията е толкова качествена, че когато отидеш да гледаш някоя друга след това, не можеш да не усетиш разликата. Тя е огромна.

Източник: Cineland

Още

Продуцентите на "Ятаган" с европейска награда "Предприемач на годината"

Продуцентите на "Ятаган" с европейска награда "Предприемач на годината"

Янаки Дерменджиев: Киното не е просто гледане на филм, а преживяване. Избрали сме възможно най-луксозните кресла например, заедно със звука, яркост на картината - всичко това съставя елементите на преживяването. VIP залата ни, или зала номер 8, е уникална, не само за България.

Божидар Илиев: Създадохме зала с размерите на един хол, но предлагаща завършено кино изживяване - без компромисите на домашното кино.

Мащабът на екрана е много голям, озвучителната система е много качествена. И в същото време предлагаме персонализирано обслужване на зрителитев залата.

Източник: Cineland

- В този контекст бутиков проект ли е Сіnеlаnd?

Божидар Илиев: В известен смисъл може да се каже, че е така. Но ние се радваме на много добра посещаемост. Не е необходимо да си кино специалист, за да усетиш положителните елементи на едно перфектно кино преживяване.

Хората не могат да формулират, че прожекцията е лазерна например, че звукът притежава определени качества, но общото усещане е за едно супер преживяване - съчетание от технологиите, които споменах, дизайнът, усещането за уют, светлината, която подсилва всички останали елементи. За зрителя е важно цялостното усещане.

- Има ли вече изградена лоялна аудитория?

Янаки Дерменджиев: Дори имаме клиенти, които са гледали всеки нов филм в Сіnеlаnd, тъй като са киномани и ценят преживяването.

Божидар Илиев: Мнозина не са оценили факта, подценили са, че търговският център е в сърцето на "Манастирски ливади", сравнително млад квартал, с много млади семейства, млади хора, разбира се, и по- зрели, но този точно този микс от различен тип популация, е интересен ...

На гала откриването на Cineland Bulgaria Mall през ноември миналата година (Източник: Cineland)

През деня ще срещнете възрастни дами, които идват на кино - няма тълпи, цените са приемливи, имаме и отстъпки за пенсионери, и те могат да се насладят на преживяване с приятелките си. Във вечерния пояс пък са работещите, активните, за които той е предпочитан.

Миксът от различни обществени групи определя и огромния набор от жанрови заглавия, които се възприемат много добре от публиката. Ще дам пример с контрастни филми - "Уроците на Блага" при нас мина брилянтно, но в същото време и "Аквамен" имаше блестящ резултат, имаме един голям спектър от публика - за мен това беше изненада, защото кината винаги имат някаква специфика по отношение на публиката.

На гала откриването на Cineland Bulgaria Mall през ноември миналата година (Източник: Cineland)

- Участвайки активно толкова дълги години - почти 30 - в киноиндустрията, а от близо 10 години и в бизнеса с киносалони, бихте ли се наели да анализирате как се промени аудиторията и какво се случи в киното ни?

Божидар Илиев: Кино аудиторията еволюира, а българското кино отбеляза сериозен възход. Киното ни заемаше едва 2-3 процента от националния боксофис, а сега вече е над 15 процента. Самото кино получи малка грижа от държавата, увеличи се бюджета, правят се все повече филми. Колкото и парадоксално да звучи, за доброто кино е важно да се прави колкото е възможно повече кино, да има количество, така се стига и до качество, така се учат и творците. Да, има неуспешни експерименти, но ако се замислите, така е във всеки бизнес.

Представете си един комплексен продукт като филма, ако аз го правя, и вие го правите, ще се получи много различен краен резултат. Точно поради тази причина трябва да имаш възможност да правиш кино, за да стигаш до все по-добър резултат. А българското кино изигра главна роля в оцеляването на киносалоните по време на ковид пандемията.

Когато холивудската продукция бе напълно "замръзнала", излязоха няколко много добри български заглавия, които ни дадоха възможност да продължим нататък.

А иначе, България винаги е била ощетена откъм европейско и арт съдържание, просто публиката не го го приема достатъчно добре.

На гала откриването на Cineland Bulgaria Mall през ноември миналата година (Източник: Cineland)

- Вие бихте ли на направили Сіnеlаnd фестивал например?

Божидар Илиев: Мислим по въпроса. Но за да се направи фестивал са необходими други условия, които ние на този етап нямаме.

Янаки Дерменджиев: Правенето на един фестивал отнема страшно много време. Пробвали сме през годините да съдействаме, да помагаме на различни фестивали. Но това изисква пълна отдаденост.

Тук има голяма възможност за развитие на кино индустрията, европейските филми са пренебрегнати сега, но публиката постепенно ще започне да се информира, ще се изгради критична маса от публика. Колкото повече хора има в кината, толкова повече разнообразие от филми ще има.

На гала откриването на Cineland Bulgaria Mall през ноември миналата година (Източник: Cineland)

- В този идеален модел за жалост пиратството продължава да съществува. Можем ли да се борим с него и как?

Божидар Илиев: За съжаление държавата е абдикирала и продължава да се прави, че то не съществува. А това си е кражба като кражба, с тази разлика, че ако те хванат във всяка друга ситуация, ще има последствия, а тук всички се правят, че слонът го няма в стаята.

Ние постоянно правим опити, Сіnеlаnd е един от основателите на Асоциацията на българските киносалони, 96 процента от киносалоните членуват в тази организация, на която аз съм председател, а Янаки заместник.

Правим всякакви опити да се борим с пиратството, продуценти, режисьори..., хората не могат да осъзнаят - това съкращава качеството на киното, което достига до тях.

Източник: Cineland

Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто и мнозина не разбират, че това не е безплатно. Защото тези сайтове генерират стотици хиляди левове от реклами, от онлайн казина например.

Знаете сентенцията в маркетинга - когато нещо е безплатно, стоката си ти. И какво получава потребителят на такъв продукт - филм без качество на картината, на звука. Дублажът, за щастие не могат да откраднат, защото не могат да го изтеглят от кината.

Източник: Cineland

Източник: Cineland

Едни нелегални бизнеси профитират, а държавата винаги се е държала като мащеха с киното.

Още от соца, когато знаем как се решаваше кой, защо и как ще прави кино. Излязохме от тази мрачна епоха и влязохме в 90-те години, когато се правеха по един- два филма годишно, които се създаваха с такава мъка, че тя чак лъхаше от екрана. Без пари кино не става.

В НФЦ започна да функционира схемата, която подпомагаше производството на кино. Но там, разбира се, веднага българският манталитет скрои система така, че да се разпределят едни пари. И едва тук, в последите 7-8 години, се появи едно ново поколение, което каза "Не, нека да правим кино".

Източник: Cineland

Янаки Дерменджиев: Когато влезеш в киното, ти не можеш да превъртиш един филм, не можеш да го спреш. В много голяма част от филмите е заложено да "минеш" през тях, да ги усетиш, както режисьорът е искал да ги покаже. Когато ти превърташ, спираш филма, практически го осакатяваш, гледаш едни части от филм.

Ако пиратството се намали, толкова повече филми ще се появяват по екраните и ще се отварят нови кина. Когато един разпространител купи дадено заглавие, той инвестира огромна сума пари, и когато започне да прави рекламната кампания на това заглавие, мнозина казват: "Ок, супер, аз ще го гледам вкъщи, защо да ходя на кино?". Но това не върви, този механизъм не работи.

Източник: Cineland

Божидар Илиев: Киното е социално преживяване. Винаги съм давал следният пример - вие можете да си направите пържола и в къщи, нали така. Но отивате на заведение заради социалното преживяване и защото някой ще ви приготви пържолата професионално, по-добре от вас, ще вложи творчество в нея. Същото е и с киното, вие можете да изгледате филма на лаптопа си, но това ще е "вашата пържола", направена по вашите възможности...

Ние нямаме за цел да съберем 100 процента от хората в кината, това е абсурдно. Но все повече хора имат нужда да ходят на кино, защото получават един друг вида "храна".

А бъдещето е на модерните киносалони, които предлагат максимален комфорт. Дори сега, когато мнозина отново предричат смъртта на киното, аз съм категоричен, че то и киносалоните ще пребъдат.

Източник: Cineland

Миналата година се случи прецедент, когато платформите като Netflix, Prime Video, Disney+, HBO.. решиха да пуснат филмите и в кината. В глобален мащаб стана ясно, че не могат без киното, защото то е социално преживяване.

Зрителят иска този формат и те бяха принудени да се върнат към обичайния модел на разпространение на филмите. Към днешна дата отново е така - ексклузивно в кината и след това в различните платформи.

Интервю на Галина ЧОЛАКОВА

Още

Дванадесет докосващи реални истории в Документалния конкурс на 28-ия София Филм Фест

Дванадесет докосващи реални истории в Документалния конкурс на 28-ия София Филм Фест

Още

Джейсън Райтман заедно с повече от 30 режисьори купиха емблематичен театър в Лос Анджелис

Джейсън Райтман заедно с повече от 30 режисьори купиха емблематичен театър в Лос Анджелис

Още

Кой още ще се бори за първи и втори филм на международния конкурс на 28-ия София Филм Фест?

Кой още ще се бори за първи и втори филм на международния конкурс на 28-ия София Филм Фест?

Още

"Прекрасни дни" на Вим Вендерс и "Присила" на София Копола  приковават вниманието в 28-ия София Филм Фест

"Прекрасни дни" на Вим Вендерс и "Присила" на София Копола приковават вниманието в 28-ия София Филм Фест

Още

Мартин Скорсезе: Не мисля, че киното умира. Трансформира се!

Мартин Скорсезе: Не мисля, че киното умира. Трансформира се!

Още

"Солтбърн" и "Всички сме непознати" - два от най-очакваните хита на 28-ия София Филм Фест

"Солтбърн" и "Всички сме непознати" - два от най-очакваните хита на 28-ия София Филм Фест

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Джорджа Уилкинсън от "Фантомът на операта": Музиката на Андрю Лойд Уебър е вечна

"Фантомът на операта" е една от най-успешните шоу продукции на всички времена

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев