Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Стилияна Узунова: Париж е гигантски водовъртеж

ПАРИЖКИ ИСТОРИИ

Стилияна Узунова: Париж е гигантски водовъртеж

"В живописта създаваш свой свят, отразяваш свои копнежи, страхове и смисъл"

Стиляна Узунова представя своята нова изложба "Градът", която ни пренася в един забързан свят, подчинен на своя динамика, цветове и усещания

Стиляна Узунова представя своята нова изложба "Градът", която ни пренася в един забързан свят, подчинен на своя динамика, цветове и усещания.

През 2019 българската художничка спечели престижния конкурс на СБХ и замина за Париж в Сите дез Ар, международна резиденция за артисти в сърцето на града. След връщането си от Франция, с още бурните впечатления от пътуването, тя направи цикъл от картини, които показа в Бургас, в галерия "Пролет".

Година по-късно, спомените и усещанията от града вълнуват художничката по друг начин. Нейният различен поглед към вечната тема "Париж", както и меланхолията от първата среща остават, а носталгията предизвиква появата на новата й изложба "ГРАДЪТ". Парадоксалното е, че тези по-скоро минорни чувства материализират монументалността и мащабите на метрополиса с неговото шеметно движение.

Безкрайните, усукани, снадени и преплетени линии на човешките чувства и свързаности са реперите в пътуването сред анонимната тълпа; съхраняват с нежност и топлота спомени за лични преживявания, кадри от познати сцени, звуци, аромати и светлини.

Още

"Езикът" на Париж в живописна изповед на Стилияна Узунова

"Езикът" на Париж в живописна изповед на Стилияна Узунова

Изложбата може да бъде видяна до 15 юли в галерия "Астри".

Разговаряме със Стиляна Узунова за новата й изложба "Градът", която преплита спомени от лични преживявания, кадри от познати сцени, звуци, аромати и светлини.

- Изложбата ви "Градът" отново е вдъхновена от френската столица. Различен ли е този Париж?
- Не мисля, че е различен, но е вярно, че с времето емоциите избледняват и в съзнанието остава есенцията, най-обобщеното усещане от мястото. А Париж е град с могъща притегателна сила и концентрирана енергия.

Нещо като гигантски водовъртеж, който е привличал и ще продължава да привлича хора и артисти, които търсят себе си и своя начин на изразяване.

- Имате ли любима история за създаването на някоя от картините Ви?
- Чак история - не. Но във всяка картина имам разказ, мой разказ. Картините се раждат спонтанно и в същото време не съвсем, защото впечатленията излизат от подсъзнанието.

Но освен красота на този монументален град, която е навсякъде, там се усеща и една меланхолия, една тъга. Най-вероятно тя се дължи на това почти винаги сиво, надвиснало, тъжно небе... или поне в нашия престой беше такова. Духаше един постоянен вятър и развяваше шаловете на милионите човечета, които пъплеха по улиците. Този живот се опитах да пресъздам.

- Каква е основната разлика между рисуването върху лице и върху платно?
- Огромна. 

В живописта създаваш свой свят, отразяваш свои копнежи, страхове и смисъл.

Това си ти, доколкото успееш да отразиш емоцията си.

Художникът-гримьор внушава образ, който обикновенно е измислен от сценаристите и режисьорите, а ти подкрепяш идеите им. Това е екипна работа.

- Какво Ви провокира отново да се върнете към темата ‚Париж"
- Това "отново" е в рамките на година. Темата не ме е напускала. Когато Вихра ме покани да направя изложба в галерия Астри , като продължение на миналата ми, знаех ,че имам още какво да разкажа за моят Париж. И имам още много сюжети, които искам да направя.

Стиляна Узунова представя своята нова изложба "Градът", която ни пренася в един забързан свят, подчинен на своя динамика, цветове и усещания

Още

Динамика, цветове и усещания: "Градът" в най-новата изложба на Стилияна Узунова

Динамика, цветове и усещания: "Градът" в най-новата изложба на Стилияна Узунова

- Какво чувство искате да събудите у хората с новата ви изложба?
- Толкова много сила има в Париж.

Духът...духът на този град е жив. Навсякъде се усеща животът. От ситето, където се чуваха непрестанно звуцуте на камбаните, мелодиите от пиано и флейта...И безкрайните сирени. До скитниците, на всеки ъгъл, които си търсеха късмета, дошли от някой край на света. И ние не трябва да спираме да търсим нашия дух, да се изследваме, да правим това, което ни доставя удоволствие.

Колкото и да сме уморени от себе си. В едно такова изследване ще излезе и смисълът. Аз съм благодарна за това пътешествие. И освен срещата си с града, мисля, че там срещнах и част от себе си!

Стиляна Узунова представя своята нова изложба "Градът", която ни пренася в един забързан свят, подчинен на своя динамика, цветове и усещания

- Вие сте едновременно художник, гримьор и майка. Поставяте ли граници между различните светове?
- Мога да кажа, че не е лесно.

Човек трябва да е фокусиран в това, което прави, но се старая, колкото мога да балансирам.

Вярвам, че има смисъл!

Стиляна Узунова представя своята нова изложба "Градът", която ни пренася в един забързан свят, подчинен на своя динамика, цветове и усещания

Още

Нимфата на забравата и фотографиите на Елина Кешишева

Нимфата на забравата и фотографиите на Елина Кешишева

- Кои са цветовете, към които винаги се завръщате ?
- Мисля, че художникът бяга от "винаги". Той иска да изненада себе си. Най-вече.

- Визуализирате ли картините си преди да бъдат пресъздадени на платно или те се раждат в процеса?
- И съм ги виждала, и съм ги сънувала. Но най-често имам идея за дадена картина, започвам я и се настройвам на дадена честота. После сякаш тя сама се завършва.

Понякога съм се чудила как човек успява да извади от себе си концентрацията на смисъла в точния момент, за да го запечата!

Особено чувство е...

Интервю на Анастасия Каменарова

Още

Най-добрите изложби, които можете да видите във Франция това лято

Най-добрите изложби, които можете да видите във Франция това лято

Още

"Нощна стража" на Рембранд бе възстановена още по-мащабна с помощта на изкуствен интелект

"Нощна стража" на Рембранд бе възстановена още по-мащабна с помощта на изкуствен интелект

Още

Моменти от "Театърът – това съм аз"

Моменти от "Театърът – това съм аз"

Още

"Бягство от..., бягство към..." от Радоил Серафимов

"Бягство от..., бягство към..." от Радоил Серафимов

Още

Арт Галерия "Ларго" и Васил Стоев -  "Вчера, днес и утре"

Арт Галерия "Ларго" и Васил Стоев - "Вчера, днес и утре"

Още

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

Албена Баева: Дали си даваме сметка за контрола на машините върху нас?

 

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Министър Велислав Минеков: Трябва да има нова методика за финансиране на театрите

59 000 лева струва месечната издръжка на един културен институт в чужбина, но в някои от тези български институти "дейност не се забелязва", каза още министърът на културата в рубриката "Властта говори! Открито"

Зам.-министърът на културата Весела Кондакова: Най-голямата иновация е промяната на мисленето

"Всички сме част от екосистема, която няма как да се развива чрез единични или изолирани промени", казва зам.-министърът за инициативата "Новият европейски Баухаус"

Александър Хаджиев за фестивала 180°: Искаме да дадем пълна свобода на артистите от влияния, традиции и теми

"Това, за което ние се борим още преди пандемията, е по някакъв начин да махнем границата между публика и изпълнители и да създадем атмосфера, в която те могат да общуват заедно и да комуникират" допълва още той

Владимир Ампов-Графа: Трябва да сме силни и да вървим напред без да губим себе си

Лятното парти на топ изпълнителя стартира в 20:00 часа в две поредни вечери – 22 и 23 юли

Китаристът и композитор Славчо Николов: "Фондацията" ще съществува и след нас

"След първия ни концерт при нас дойде един мой приятел и каза: "Ама, вие от какво се притеснявате, бе, хора! Това е обречено на успех!"

Реваншът на Шостакович пред Сталин с Увертюра "Фестивална"

Маестро Максим Ешкенази с цигулково соло в "Ин & Ян" - един завладяващ crossover с поп, опера, филмова и класическа музика